Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 886-960)

1971-01-13 / nr. 894

Pag. 2 ÎN rDKA ETAPEIOIIPETIŢIONALE Aşezămintelor culturale. In această perioadă, le revin sarcini deosebit de importante, avînd în vedere cadrul prielnic de desfăşurare a activităţilor politico-educative, cultural - artistice şi de ridicare a nivelului ştiinţific al maselor. Pentru împlinirea acestor deziderate considerăm că este necesar ca factorii cultural-educativi, în mod special căminul cultural, trebuie să vegheze lacontinuitatea şi intensificarea muncii cultural-educative, militînd în acest scop pentru mobilizarea tuturor forţelor spirituale existente în comună, să folosească toate mijloacele pentru traducerea în viaţă a sarcinilor impuse de acest sezon cultural. Din dorinţa de a cunoaşte cîteva activităţi concrete, am vizitat de curînd comuna Remetea, unde am notat cîteva din aspectele muncii desfăşurate la căminul cultural. Răsfoind planurile de activitate ale lunilor precedente ne-am putut forma o părere generală despre felul cum s-a muncit, precum şi despre eficienţa activităţilor iniţiate de căminul cultural. In cinstea celei de-a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român, ne spune Potyo Nicolae, directorul căminului cultural, am organizat concursul de recitări : „Lupta partidului oglindită in lirica contemporană" (20 decembrie) manifestare condusă de profesorul Szitás Andrei și bibliotecara Fazakas Maria. Pentru luna ianuarie ne-am propus să ţinem două conferinţe : „Crearea Partidului Comunist Român — moment de maximă importanţă pentru istoria mişcării muncitoreşti din România" şi „Succesele dobîndite de poporul nostru sub conducerea partidului”. Din planurile de activitate ale căminului cultural din Remetea nu lipsesc conferinţele de teme ateist-ştiinţifice, pentru popularizarea documentelor de partid şi de stat, prezentarea unor evenimente semnificative din istoria poporului nostru, expuneri vizînd educaţia patriotică, etică, estetică etc. Bineînţeles, activitatea căminului nu serezumă, la conferinţele şi expunerile amintite. Viaţa artistică îşi manifestă plenar prezenţa, nu numai privind existenţa diverselor formaţii artistice de amatori, dar mai ales privind activitatea acestora. Amintim doar că Io Remetea sunt trei echipe de teatru şi fiecare este pregătită pentru a susţine spectacole în comună ori pe scenele căminelor culturale din localităţile învecinate. In decembrie formaţia de teatru a pompierilor voluntari din comună a prezentat în faţa localnicilor, comedia „Studentul care a fost în rai", iar în prezent cadrele didactice pregătesc spectacolul cu piesa „Dădaca” (premiera se anunţă pentru 1 februarie). Căminul cultural din Remetea — Eforturile artiştilor amatori din Remetea se concentrează acum asupra spectacolelor ce vor fi prezentate la confruntările din luna ianuarie — ne relatează Balázs Alexandru, dirijorul celor două formaţii corale. Corul mixt are în program cîntecele : ,,Zi-i Dobrinel” de Barbu Anastasescu, madrigalul „Să trăiască femeile vesele” şi „Freamătul codrului" de Birtalan Iosif iar la cel de-al X-lea concurs al formaţiilor corale de amatori, din 24 ianuarie, pregătim corul de bărbaţi, la al cărui repertoriu reînnoit se fac ultimele retuşări. Pregătiri intense se fac şi cu formaţia de dansuri constituită din 12 membri şi condusă de Ferenc Magdalena. Confruntarea cu dansatorii din judeţ va avea loc tot în 24 ianuarie. Ca o preocupare a comitetului de conducere al căminului cultural consemnăm faptul că pregătirea la un înalt nivel artistic al dansatorilor se face cu concursul lui ördög Ştefan, instructorul de dans al Casei de cultură din Gheorgheni. „Dar pentru că etapa competiţională a concursului brigăzior artistice de agitaţie este mai apropiată (16 ianuarie la Ditrău) spunea Potyp Nicolae, am căutat să redactăm un text adecvat specificului vieţii satului. Conducerea căminului cultural a avut în vedere acest lucru, a repartizat sarcini precise responsabililor „formaţiei agitatorice" , a stabilit tematica, iar în 6 decembrie a trimis în schimb de experienţă, la Odorheiu Secuiesc, trei cadre didactice, pentru a urmări modul cum trebuie abordate diversele probleme şi care sunt cerinţele unui astfel de concurs”. Competiţia fiind închinată celei de-a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român, conducătoarea formaţiei, Füstös Rozalia, ajutată de Szász Maria şi Bakus Judit au alcătuit un text format din două părţi : versuri, cîntece închinate partidului, realizările socialculturale din comună şi un montaj literar-muzical, cu care se încheie prima parte. Deoarece o brigadă artistică de agitaţie are ca scop înlăturarea anumitor neajunsuri, în partea a doua a programului sunt criticate aspectele negative din viaţa comunei, atitudini neconforme cu normele eticii socialiste etc. Se poate afirma, în consecinţă, că perioada confruntărilor culturale din luna ianuarie îi găseşte pe artiştii amatori din Remetea în febra activităţilor pregătitoare 1° care sunt antrenaţi în primul rînd tinerii comunei, cadrele didactice, lucrătorii din comerţ, cooperatorii - oameni cu adevărat îndrăgostiţi de activităţile iniţiate de căminul cultural. L. CUSNEVICIU MIERCURI, 13 IANUARIE PROGRAMUL I 13.00 Radiojurnal, 13.10 Avanpremieră cotidiană. 13.22 Rebus melodii, 14.00 Compozitorul săptămînii : Hector Berlioz. 14.45 Dirijor şi interpret : Ionel Budişteanu, 15.05 — 100 de legende româneşti. „Visul lui Rareş", 15.30 Pagini vocale şi orchestrale din muzica de estradă. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Prelucrări corale de Ion Croitoru. 16.30 Melodii de curînd lansate. 16.50 Publicitate radio. 17.00 Antena tineretului. Gaudeamus (emisiune pentru studenţi). 17.30 Concert de muzică populară. Solişti Maria Peter şi Ştefan Lăzărescu. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară de George Ivaşcu. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Bijuterii muzicale . Balet din opera Faust de Gounod. 20.55 Ştiinţa la zi. 21.25 50 de ani de la crearea P.C.R. Consemnări de Eugen Fiorescu. 21.30 Revista şlagărelor. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de muzică uşoară. 22.55 Moment Poetic. Versuri de Lenau. 23.00 Concert de muzică uşoară (conţinut, are), 0.03-6.00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL II 14.08 Itinerar folcloric muzical. 14.30 Cartea ştiinţifică. 14.40 Prime audiţii din creaţia lui Theodor Rogalski. 15.00 Tineri compozitori de muzică uşoară :Vasile V. Vasilache. 15.20 Din arhiva Institutului de etnografie şi folclor -cîntece. 15.30 Radioşcoală. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Recital Luigi Ionescu. 16.30 Piese vocale de Paul Constantinescu. 16.50 Pe teme medicale. 17.00 Doină, doină cîntec dulce. 17.30 Lecturi paralele. Medalion Shelley. Prezintă Ioan Aurel Preda. 17.50 Orchestra Bela Sanders. 18.00 Publicitate radio. 18.20 Selecţiuni din operele lui Bellini. 18.55 Partidului, inima şi versul. Mihai Beniuc : „Baladele timpului nou”. 19.05 Cîntecu de pretutindeni. 19.30 Meridiane lirice. Gabriela Mistral. Emisiune de A.E. Boconsky. 19.50 Noapte bună, copii. 20.00 Muzică populară. 20.15 Teatru radiofonic. Perşii de Eschil Traducere de Eusebiu Cornilor. 21.11 Muzică uşoară. 21.35 Pagini din operete. 22.00 Simfonia a Vl-a de Mihail Andricu. 22.30 Universitatea radio. Maşini liniare. 22.45 in lumea şansonetei. 23.05 Discuri rare. Fragmente din opere. 24.00 Suita Farrago de Robert Hugues . Concertul pentru violă şi orchestră de James Penberthy. 0.32—1.00 Trio pentru coarde de Cornel Ţăraniu. JOI, 14 IANUARIE PROGRAMUL 1 6.00 De la 6.00 la 9.30. 9.30 Odă limbii rămâne. 10.05 Pe Argeş în jos — muzică populară. 10.30 Clubul călătorilor (emisiune pentru tinerii ascultători). 11.05 Cîntă Doina Spătaru. 11.15 Din ţările socialiste. Reportaje din R.P. Polonă şi R. P. Chineză. 11.30 Corul Radioteleviziunii — lucrări de Ion Chirescu, Nicolae Oancea şi Gheorghe Danga. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Melodii de Constantin Alexandru. 12.10 Un interpret şi rolurile sale. Victoria de Los Angeles în opera „Cavaleria rusticană" de Mascagni. 12.30 Intîlnire cu melodia populară şi interpretul preferat. PROGRAMUL II 6.00—8.10 Program muzical de dimineaţă. 7.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. Sport. 8.10 Tot înainte (emisiune pentru pionieri). 8.25 Mari interpreţi : Pablo Casals. Concertul în la minor pentru violoncel şi orchestră de Robert Schumann. 8.51 O prestigioasă formaţie de cameră : Corul Conservatorului „Gheorghe Dima.". 9.10 Curs de limba rusă. Ciclul II, lecţia a 47-a. 9.30 Vechi melodii populare. 10.00 Matineu de operă. „Pădurea vulturilor” de Tudor Jarda (fragmente). 10.40 Melodii de ieri, melodii de azi. 11.00 Prelucrări de muzică populară. 11.20 Pentru voi tinerii — muzică uşoară. 11.55 Ştiinţa la zi. 12.03 Avanpremieră cotidiană. 12.15 Dialogul instrumentelor. 12.30 Pagini din opereta „Culegătorii de stele” de Florin Comişel. Studioul Tg. Mureş MIERCURI, 13 IANUARIE 6.30-7.00 Emisiune pe teme agrare. Consiliile intercooperatiste la început de an. Muzică populară. 16.30-18.00 Cronica actualităţii. Muzică instrumentală. Orizont economic . Productivitatea muncii mereu în creştere, la I.U.I.U. din Tg. Mureş. Cîntece populare în prelucrări corale. Lecturi literare: Schiţe de Nicolae Jic. Muzică de dans. HARGHITEI ARC DE IARĂ De n-ar fi fost, de mult, Carpaţii brîu de ţară Le-am fi cioplit urcuş din doruri de baladă Şi-am fi crescut copaci din aripă de doine, Ca să-i avem cu noi pe margini de Posadă. Ciopliţi dară o poartă din cremene de munţi, S-o treacă vîrsta ţării spre alt pătrar de veac, Aşa cum e destinul ce ni-l urzim din noi De la albastrul mării la Putna şi Feleac. Ciopliţi un arc de cer din stîlp de epopee Pe trepte de Columnă întinse peste timp, Pămîntului străbun să-i ningem flori de stele, Să-i fie primăvară în orice anotimp. Ciopliţi un arc de cer din trunchiuri de lăută, Să treacă astăzi ţara pe gurile de rai, Alături cu strămoşii Traian şi Decebal Veniţi din nemurire în românesc alai. Ciopliţi un arc de ramuri din cel mai ’nalt stejar furămurit în veac la căpătîiul gliei, Căci astăzi milioane, cu inimi de eroi Mai viu bat, douăzeci, în pieptul României ! PUIU CRISTEA „MATERNITATE" Pictură in ulei de VASILE MANESCU FRANCIS CHICHESTER: Gipsy Moth in Cind Francis Chichester la vîrsta de 64 de ani a pornit să înconjoare lumea într-o ambarcaţiune mică de tipul Gipsy Moth IV, toată lumea credea 3 că aceasta se face numai in scopul binecunoscutei campanii occidentale de reclame. La 28 mai 1967, celebrul navigator şi-a îndeplinit visul; a înconjurat lumea ocolind capul Bunei Speranţe şi Capul Horn, întorcîndu-se la punctul de plecare Plymouth din Anglia. A doborît mai multe recorduri de viteză şi călătorie fără escală. Acestea sînt însă mai mult rezultate... tehnice. Răsfoind cartea lui Chichester putem trage concluzia ca el şi-a îndeplinit un vis al tinereţii, a înconjurat lumea singur, înfruntînd multe primejdii. A mai încercat o dată înconjurul lumii cu avionul Gipsy Mobh I, dar ,a eşuat în Japonia tamponîndu-se de un ... cablu de telefon. Aceasta a fost în anii 1929... Cine dintre noi ar mai îndrăzni înconjurul lumii peste oceanie ! Chichester este prin excelență un altfel de om. El a refuzat rutina, a trecut hopul problemelor de toate zilele, și la o vîrstă înaintată a încercat aproape imposibilul. La 28 mai 1967 a fost făcut „Sir” de regina Angliei cu aceeaşi sabie pe care i-a remis,o regina Elisabeta I. lui Sir Francis Drake, după primul înconjur al lumii, efectuat în urmă cu patru secole. Cartea lui Chichester este o sinteză a jurnalelor d® bord şi a romanelor beletristice, însoţită de minunate fotografii şi completată de un mic glosar nautic care dă un ajutor esenţial profesorilor de geografie şi biologie şi celor care vor să cunoască lumea visurilor din copilărie, oceanul. Prof. SALAMON ÁRPÁD Seară „Tineri pentru tineri” Reluînd o frumoasă iniţiativă, Comitetul orăşenesc U.T.C. Miercurea-Ciuc organizează joi, 14 ianuarie, orele 18.00, în sala mică a Casei de cultură, o seară „Tineri pentru tineri”. De o mare atractivitate, programul este în măsură să satisfacă cele mai variate gusturi, „Sugestivitate”, „Politeţea", „Cum se face ziarul ?", sceneta „Pálinka vásár" (Tîrg de ţuică), viaţa şi opera lui Ciprian Porumbescu, „Impresii din Danemarca", sunt numerele care vor puncta o seară deosebit de interesantă. HARGHITEI CALENDAR MIERCURI, 13 IANUARIE 1948 A fost instituit ordinul „Steaua Republicii Socialiste România". 1945 A fost creată Agenția de presă din Italia, A.N.S.A. MIERCURI, 13 IANUARIE 10.00—11.30 Emisiunilecte pentru lucrătorii din agricultură. Măsuri pentru o mai bună gospodărire a pămîntului ; lucrări pentru combaterea eroziuni, solului. 18.00 Deschiderea emisiunii. Exterra *71. 18.30 Cabinetul economic TV. Informatica în etapa actuală. 19.10 Tragerea pronoexpres. 19.20 1001 de seri. Emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Tele cinemateca. Nechemat în ţarină. 21.30 Voci de pretutindeni Mary Hopkins, Sergio Endrigo, Tereza Kesovja, Samy Davis jr. 21.45 Cadran internaţional. 22.30 Gala marilor interpreţi români. Ion Buzea. Emisiune de Mircea Popescu. 22.50 Telejurnalul de noapte. 23.00 închiderea emisiunii. ...................."| Tirnava Odorheiu Secuiesc-Şcoala sportivă Miercurea-Ciuc 7-3 (2-1, 3-2, 2-0) Meciul derbi al acestui turneu a oferit celor prezenţi o dispută, de un bun ■nivel tehnic, ambele echipe avînd merite egale. „Şcolarii", dornici să se reabiliteze după categorica înfrîngere din meciul precedent, au început partida cu atacuri în trombă la poarta lui Kedves dar, paradoxal, cei care înscriu sînt oaspeţii, prin György, în minutul 5, cînd aceştia se aflau şi în, inferioritate numerică. In minutul 13 Janovics egalează, înscriind din apropierea porţii, dar două minute mai tîrziu Tarcsi stabileşte rezultatul reprizei înscriind dintr-urt şut de la distanţă. Repriza secundă a fost cea mai disputată şi, în bună măsură, în aceste douăzeci de minute s-a decis soarta meciului. In minutul 24 Tarcsi majorează scorul la 3—1. Replica „şcolarilor" este destul de puternică, dar într-un singur minut se ratează două ocazii clare de gol. Şi din nou, cei care înscriu sunt oaspeţii, prin György. O revenire spectaculoasă a localnicilor face ca în minutul 33 tabela de marcaj să indice scorul de 4—3. Au marcat Kallas şi Janovics, dintr-o frumoasă acţiune personală. In finalul reprizei Derzsi înscrie încă un gol pentru Tirnava şi... 5—3. Ultima parte a meciului aparţine în întregime oaspeţilor, care datorită rutinei şi unei mai bune condiţii fizice izbutesc să cîştige partida cu 7-3. Autorii ultimelor două goluri : Tarcsi şi György. Cu toată această înfrîngere, antrenorul echipei Şcolii sportive, Antal Zsombor, nu are motive să fie supărat, deoarece de-a lungul turneului echipa sa a lăsat o frumoasă impresi© Bun arbitrajul prestat de cuplul Gubernul Tasnádi. Cu acest meci s-a încheiat Prima, manşă a seriei l-a a campionatului divizionar B de hochei, urmînd ca în luna februarie să aibă loc cea de-a doua manşă. Iată cum se prezintă clasamentul final : 1. Tirnava Odorheiu Secuiesc 2. Cooperatorul Tîrgu Secuiesc 3. Sc. Sportivă Miercurea-Ciuc 4. Dinamo Braşov 5. Voinţa Miercurea-Ciuc 4 4 0 0 4 3 0 1 4 2 0 2 4 10 3 4 0 0 4 35-11 27-11 17-24 11-22 9-24 ANUL III, nr. 894 í- • I»«*«.«» ■vtin'i YFiffS&wffl. HOCHEI, DIVIZIA B Cooperatorul Tîrgu Secuiesc - Voinţa Miercurea-Ciuc 6-3(0-1;2-0;4-2) Nici de această dată jucătorii de la Voinţa nu au reuşit să se impună în meciul cu Cooperatorul Tîrgu Secuiesc, deşi începutul partidei le aparţine Şi, după o suită de ocazii favorabile la poarta adversă, reuşesc să marcheze în min. 6 prin Derzsl, 1-0. In continuare, joacă atenţi, marcînd cu stricteţe pe Hollo, cel mai periculos dintre atacanţii echipei din Tîrgu Secuiesc, dar în faţa porţii nu reuşesc să se descurce, astfel că Pînă la pauză rezultatul nu se modifică. Lareluare, Simon scapă singur şi înscrierea golului este o simplă formalitate: 1-1. Din acest moment, oaspeţii pun stăpiniire pe joc şi, după puţin timp, iau conducerea prin golul înscris de Kulcsár. 2-1. In repriza a treia, hocheiştii de la Cooperato- rul Tîrgu Secuiesc se distanţează înscriind de patru ori, prin Hollo (2) şi Varga (2), în timp ce gazdele nu reuşesc să înscrie decît de două ori, prin Jakab. Această nouă infringere a echipei Voinţa din Miercurea-Ciuc o situează pe ultimul loc al clasamentului. A arbitrat corect cuplul Mureşeanu—Balint. HANDBAL FEMININ DIVIZIA A Voinţa Odorheiu Secuiesc ~ Confecţia Bucureşti 12-12 (6-8) în sala Floreasca din Capitală s-a disputat ieri după-amiază prima etapă a celui de-al doilea tur în, sală a campionatului divizionar A de handbal feminin. In cele cinci partide disputate s-au înregistrat în general rezultate scontate, fapt ce a făcut ca nici în clasament să nu intervină schimbări. Iată şi rezultatele tehnice înregistrate : Rulmentul Braşov — C.S.M. Sibiu 19—10 (5—5) ; Universitatea Bucureşti - Textila Buhuşi 17-10 (10-3) ; I.E.F.S. — Constructorul Timişoara 12—7 (5—4 ; Universitatea Timişoara - Mureşul Tg. Mureş 19-11 (11-4). O frumoasă evoluţie au avut handbalistele de la Voinţa Odorheiu Secuisec care, deşi au fost conduse la pauză, în partida cu Confecţia Bucureşti, cu scorul de 8—6, îşi revin spectaculos în repriza secundă, izbutind să termine partida, la egalitate : 12—12. Astfel, ele se menţin şi mai departe pe locul şase în clasament schi. Pe pîrtiile din jurul Topliţei Lipsa de zăpadă a întîrziat foarte mult deschiderea sezonului de schi în acest an. Totuşi ninsorile căzute în ultimele zile au adus mare bucurie pentru schiori. Astfel, duminică la Topliţa, pe pîrtia de zăpadă, s-a organizat primul concurs de schi al sezonului, la care, alături de schiorii de la A. S. Mureşul au participat şi cei de la A. S. Comerţul Tg. Mureş şi Sănătatea Reghin, în total 40 concurenţi. La acest prim concurs nu au putut participa schiorii şcolii sportive din localitate, care în aceste zile se află în tabără de pregătire la Predeal, topliţenii neconcurînd la categoriile juniori şi copii. Iată cîştigătorii pe probe şi categorii : Slalom special (2 manşe), juniori I - Gheorghe Suciu, juniori II — Lucian Cuejdean, copii I - Iosif Bob, copii II — Ioan Teanc , junioare I — Susana Lazar, junioare II - Ildikó Fodor, toţi de la A. S. Comerţul Tg Mureş. Slalom special : Seniori - Petru Scruba (Mureşu Topliţa) ; Slalom uriaş Seniori — Colomon Szabó (Mureşul Topliţa) ; Coborîre : Seniori — Petru Scruba (Mureşul Topliţa), V. PAŞCANU CIMNTEIMAI MIERCUREA-CIUC Cinematograful „Transilvania" : Femeia să se teamă de bărbat, film grecesc. Cinematograful „Harghita" : Roşu şi auriu, film polonez. ODORHEIU SECUIESC Cinematograful „Homorod” : Hibernatus, film francez. GHEORGHENI Cinematograful „Mioriţa" : Petrecerea, film american. TOPLIŢA Cinematograful „Căliman" : Primul troleibus, film sovietic. CRISTURU SECUIESC Cinematograful „Progresul" : Patricia şi muzica, film spaniol. SORSEC Cinematograful „Borsec” : Republica fetelor, film polonez. Cinematograful „Izvorul" : Întîlnirea la vechea moschee, film sovietic. BĂILE TUŞNAD Cinematograful „Oltul" : Tăcerea bărbaţilor, film cehoslovac. BĂLAN Cinematograful „Minerul" : Cuba '58, film cubanez. VLAHIJA Cinematograful „Fierarul" : Fete de aceeaşi vîrstă, film sovietic. PRAID Cinematograful „Praid" : Denunțătorul, film francez. _1