Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1982 (Anul 15, nr. 3764-3838)

1982-03-26 / nr. 3834

» PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE MONÎŢI-VA 1 Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Consfătuirea de primăvară a mecanizatorilor Prin muncă harnică, responsabilă — recolte tot mai bogate! , în patru oraşe harighitene — Miercurea - Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni şi Cristuru Secuiesc - au avut loc ieri tradiţionalele consfătuiri de primăvară ale mecanizatorilor, prilej de analiză iresponsabilă a realizărilor din anul precedent, de evidenţiere a lipsurilor ce s-au mai făcut simţite, de reliefare a căilor şi mijloacelor de transpunere în viaţă a măriilor sarcini ce stau în faţa mecanizatorilor. La consfătuirea mecanizatorilor din zona Cucului a participat tovarăşul Iosif Szász, prim-secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R., preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, iar în celelalte localităţi am participat la consfătuiri membri ai Biroului Comitetului judeţean de partid.. Trustul judeţean al staţiunilor pentru mecanizarea agriculturii a prezentat participanţilor un bogat material privind atît realizările cit şi neajunsurile, foarte bine ilustrat cu grafice, tabele şi diapozitive in culori, demonstrindu -se clar ce trebuie făcut pentru ca pe viitor calitatea muncii mecanizatorilor să înregistreze un sensibil salt înainte. Gospodărirea pămîntului — element de bază al creşterii producţiilor în centrul dezbaterilor s-a situat problema utilizării raţionale a fondului funciar, a cultivării întregii suprafeţe agricole, a obţinerii unor producţii maxime de pe fiecare solă şi tarla, acestea fiind unul din obiectivele de bază ale noii revoluţii agrare, un element principal al realizării cu succes a programelor de autoconducere şi autoaprovizionare, de asigurare a populaţiei de la oraşe şi sate cu toate produsele agricole necesare. Kalamăr Ladislau, mecanizat.(Continuare in pag. a 4-a) Ştefan DANCIU Au început însâmînţârile de primăvară! Timpul nefavorabil n-a putut împiedica pe cei mai harnici mecanizatori şi cooperatori din zonele mai calde ale judeţului să pună sub brazdă primele seminţe din culturile de primăvară ale acestui an. In cursul zilei de ieri, la Cooperativa agricolă de producţie din Secuieni au fost însă mînţate cu mazăre pentru păstăi 10 ha, cinstea de a declanşa însămînţăriile în această zonă revenind mecanizatorului Iosif Abraham. Tot în cursuil zilei de ieri, harnicii cooperatori din Majna au însămînţat primele hectare cu ovăz, recurgînd, întrucît terenul n-a permis accesul tractoarelor, la atelajele au caii.. Sesiune de referate Consacrată împlinirii a 75 de ani de la răscoala din 1907 şi a 20 de ani de la încheierea cooperativizării agriculturii Sub genericul „Ţărănimea — forţă socială revoluţionară, participantă activă la făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate", ieri la Cabinetul judeţean pentru activitatea ideologică şi politico-educativă, a avut loc o sesiune de referate consacrată aniversării a 75 de ani de la răscoala ţăranilor din 1907 şi a 20 de ani de la victoria revoluţiei socialis (Continuore in pag. a 4-a) ÎN ZIARUL DE AZI 0 întărirea autoconducerii şi autoaprovizionării teritoriale 0 Jurnal pionieresc 0 Cronică rutieră (în pag. a 2-a) 0 Răspundere socială - exigenţă etică 0 Programul televiziunii pe săptămîna viitoare (în pag. a 3-a)  SSSUM lev/ I EDIȚIE DE PRÎNZ VINERI, 26 MARTIE 1982 Anul XV., nr. 3834 Soarele a răsărit : 6,08 • Soarele apune : 18,35 Zile trecute : 85 • Zile rămase : 280 4 pagini - 50 bani Din cronica întrecerii socialiste Cu planul de export îndeplinit încheierea celei de-a doua decade a lunii martie a.c., pentru colectivul de oameni ai muncii din cadrul I.P.I.C.C.F. Harghita — colectiv care se menţine în permanenţă fruntaş în întrecerea socialistă — a marcat in nou succes in activitatea productivă : îndeplinirea în devans a sarărilor trimestrului I din acest an la producţia pentru export, livrind pina în prezent suplimentar produse in valoare de aproaipe o jumătate de milion lei. Producţie fizică suplimentară . După cum ne informează tovarăşul Sabin Mîrza, şeful secţiei de industrializare a lemnului din cadrul Sectorului mixt Tulgheş, colectivul de forestieri din cadrul acestei unităţi, printr-o amplă mobilizare în acţiunea de recuperare a restanţelor înregistrate în îndeplinirea sarcinilor de plan în cursul lunilor de iarnă — datorate lipsei de materie primă şi diferitelor materiale, precum şi condiţiilor meteorologice aspre —, şi de valorificare superioară a masei lemnoase, a reuşit nu numai ca în cursul lunii februarie şi perioada care a trecut din această lună să recupereze in întregime restanţele înregistrate, dar, la ora actuală se prezintă cu depăşiri la o serie de sortimente : 90 mc cherestea răşinoase, aproape 200 mp uşi-ferestre, 10 mc lemn carisat doage, iar la sortimentul lăzii diverse tipuri, sarcinile de plan sunt realizate sută la sută, în acţiunea de recuperare a restanţelor şi obţinerea de producţie suplimentară la sortimentele produse în unitate se evidenţiază muncitorii din echipele conduse de Zöld Miklus, de la gatere, Dumitru Geangalău de la finale şi cei din schimbul Balăzi, conduşi de maistrul Barteş Iosif. „ Prin adoptarea unor ample şi eficiente măsuri tehmico-organiizatorice de creştere a productivităţii muncii, gospodărirea mai judicioasă a materiilor prime, materialelor, combustibilului şi energiei, colectivul de muncitori, ingineri şi tehnicieni din cadrul întreprinderii mecanice din Gheorgheni - unitate nouă şi modernă a industriei harghitene — în perioada care a trecut din acest an a obţinut depăşiri la principalele sortimente planificate : aparataj electric de joasă tensiune, în valoare de 3.486.000 lei, produse pentru industria electrotehnică — 1.286.000 lei şi maşiniunelte prelucrătoare prin aşchiere — 751.000 lei. Utilaje moderne şi automatizarea procesului de producţie la noua linie de turnare din cadrul întreprinderii mecanice Gheorgheni. Foto : SZAKÁCS V. Al. un obiectiv: reducerea consumului de manoperă şi materiale — Ce se întreprinde pentru creşterea gradului de industrializare a lucrărilor de construcţii in vederea reducerii manoperei şi a consumului de materiale? întrebarea am adresat-o tovarăşului Nagy Csaba, directorul Grupului de şantiere de construcţii industriale Harghita, de la care am primit următorul răspuns: — întrebarea vizează o preocupare firească, înscrisă de colectivul nostru în centrul atenţiei. Firească pentru că, şi noi, ca fiecare colectiv de muncă dealtfel, suntem interesaţi la maximum de tot ce poate Investiţii ’82 conduce la creşterea productivităţii muncii, de a schimba raportul dintre volumul producţiei realizate şi cheltuielii,in defavoarea acestora din urmă. Sigur, nu întotdeauna ajungem la rezultatele pe care le dorim. Dar nu de puţine ori acest lucru se inttmplă fără ca vina să ne aparţină nouă. Şi, în acest sens, este suficient să arăt doar că punctul de pornire într-o astfel de acţiune îl constituie proiectul. Dacă el permite soluţii economicoase, atunci e vina noastră că nu le găsim şi nu (Continuare In pag. a 4-a) Consemnare de LNETE ■ IERI, un grup de copii de la Casa pionierilor şi şoimilor patriei din Topliţa, a plecat, intr-un schimb de experienţă de trei zile, la Răduceni — Iaşi, în cadrul căruia se vor urmări activităţile axate pe problematica educaţiei in spiritul patriotismului socialist, a educării prin muncă şi pentru muncă şi a dezvoltării simţului estetic a tinerei generaţii. ■ AZI, la ora 14, la intreprinderea de tractoare din Miercurea-Ciuc, va avea loc expunerea „Călătorie pe harta economică şi turistică a patriei. Cetăţi de ieri şi de azi ale Transilvaniei“. Expunerea va fi susţinută de cercetătorul ştiinţific al Institutului de geografie din Bucureşti, Adrian Cioacă. IERI. AZI 51 I K La Casa municipa- | î lă de cultură din Mier- * I curea-Ciue, AZI, la ora * 18, va avea loc premie- -I ra de gală cu un „di- » i vertisment moralizator" | I de Teodor Mari Iu, pre- * zentată de secţia romă- I I nă a teatrului popular * I din localitate. , I ■ AZI, s-a declanşat * I o amplă acţiune pentru î curăţarea şi fertilizarea | I fineţelor naturalei, în ca- J * drul C.A.P. Secuieni — I I ferma Bodogaia, acţiune « I la care, pe lingă mem- I 1 brii cooperatori, partid- J * pă un număr de 60 de 12 elevi de la şcoala gene- | I rolă din localitate. * a La Casa de cultura I I din Borsec, AZI, la ora * * 17,30, o audiţie de mu- I ■ zică patriotică; la ora * I 19,30, sub genericul „Ca- • J dran politic", o trecere * | in revistă a principalelor J « evenimente politice in- | ' terne și internaţionale. * I Tot aici, M1INE, la ora I , 18, cu ajutorul diapozi- * I tivelor, un itinerar turis- I ' tic „De la Borsec la I I Băile Tușnad", după ca- . I re, la ora 19,30, se va | J prezenta expunerea „Po- » I vara crescindă a cursei I înarmărilor, generatoarea I de mari dezechilibre e- I J conomice mondiale". ■ MiINE, pe scena J 1 Casei de cultură a sindi- | 2 cutelor din Gheorgheni, * I cu începere de la ora I s 18,30, formaţiile artistice * I ale Casei pionierilor şi | ' şoimilor patriei din Sfin- I I tu Gheorghe vor prezen- | 1 la un spectacol artistic. 2 ■ MIME, la ora 20, * I pe scena Căminului cui- I , tural din Corund, forma , I ţia de teatru a Casei de |a cultură a sindicatelor 4 din Gheorgheni va pre- |zenta piesa „Frunza pro- | | pului". * ■ La întreprinderea I , de confecţii din Miercu- ' I rea-Ciuc, MIME, la ora I ’ 12, în organizarea Con- ' ■ siliului municipal al sin- | I dicatelor, se va deschide | | o expoziţie de creaţie * ■ tehnico-științifică a mem- I * brilor colectivului de a- <