Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2006 (Anul 18, nr. 3860-3923)

2006-02-14 / nr. 3889

- ér.. . www.knet.ro/adevarulharghitei Anul XVIII., Nr. 3889 immEn e-mail: adevarulhr@kabelkon.ro MARTI, 14 FEBRUARIE 2006 • 8 PAGINI Prețul 40 bani (4000 lei) prin abonament, 50 bani (5000 lei) la vânzare liberă IU* de cruci stau de la strajă Carpaţilor” // ** ^a spus P.S. Ioan la Adunarea Eparhială care a avut loc sâmbătă la Miercurea-Ciuc, referindu-se la lăcaşurile de cult prin care duhul Domnului Iisus se împărtăşeşte credincioşilor de pe cuprinsul Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei, o catedrală episcopală, 144 de biserici parohiale, cinci biserici de filii, opt biserici de mănăstire, şapte biserici de cimitir, şase capele parohiale, 153 de cruci stau strajă Carpaţilor, trei capele de cimitir şi opt paraclise de mănăstiri. Cu toate acestea, în arealul Eparhiei mai sunt 10 parohii fără lăcaşuri de cult. Aşadar, într-un tărâm care până acum 15 ani părea uitat de Dumnezeu, slujesc la altare circa 120 de preoţi, iar în mănăstirile Eparhiei se află peste 150 de vieţuitori. Călugării şi călugăriţele împletesc armonios rugăciunea cu munca fizică, de multe ori istovitoare, urcând treaptă cu treaptă scara fără de sfârşit a virtuţilor creştineşti; de aceea, a spus P.S. Ioan Selejan, „s-ar cuveni ca statul să scutească monahii şi monahiile de taxa de şcolarizare, pentru că ei vin de unde vin, nu se pensionează toată viaţa şi acelaşi duh sălăşluieşte în sălile de curs ale facultăţilor de Teologie şi dacă acolo s-ar afla, printre ceilalţi studenţi, doi-trei călugări în plus”. Trecându-se în revistă bogata activitate a ierarhului, s-a spus că (Continuare în pag. a 3-a) M. GROZA Vom depozita gunoiul la grămada cu covăsnenii? Reprezentanţii consiliilor judeţene din Harghita şi Covasna şi a mai multor consilii locale din cele două zone s-au întâlnit, ieri, la Miercurea-Ciuc pentru a discuta despre un proiect comun privind realizarea unui sistem integrat de management al deşeurilor, care prevede şi înfiinţarea unuia sau a mai multor depozite de gunoi regionale. La dezbateri a fost prezent şi secretarul de stat în Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, Korodi Attila. Acesta a declarat, într-o conferinţă de presă, că practic reprezentanţii celor două judeţene au discutat despre realizarea documentaţiilor tehnice necesare derulării proiectului finanţat prin programul ISPA al Uniunii Europene, studiile urmând să fie realizate de o firmă specializată până la sfârşitul anului 2006. Korodi Attila a mai spus că după 2007, fiecare din cele două judeţe partenere în proiect va putea accesa finanţări europene de 20-30 milioane de euro. Potrivit sursei citate, proiectul prevede amenajarea unuia sau a mai multor depozite regionale de deşeuri în Harghita şi Covasna, precum şi amplasarea unor spaţii de depozitare ecologice intermediare. Totodată, concomitent cu realizarea depozitelor ecologice în fiecare localitate din cele două judeţe care a semnat un acord de asociere în vederea derulării proiectului, vechile spaţii de depozitare a gunoiului vor fi desfiinţate, iar locaţia în care se aflau va fi curăţată, ecologizată şi reamenajată. Numărul depozitelor regionale (Continuare în pag. a 3-a) EMIL G. ZICERI Premierul ungar Gyurcsány Ferenc, la Duna Tv „Este o mare eroare dacă oamenii politici de la Budapesta vor să arate ce trebuie făcut în problema autonomiei pe criterii etnice (...). Este o politică greșită din toate punctele de vedere, de pe urma căreia în decursul Secolului XX au avut loc tragedii în această regiune”. Comunitatea s-a căsătorit cu o „mireasă” sărăcuţă • Bugetul pentru unii mumă, pentru alţii piatră seacă. Tânăra comună Leliceni trăieşte un coşmar financiar, Consiliul judeţean Harghita acordându-i un buget pe măsura numărului de locuitori, care este cam mic, adică primarul păstoreşte 1.100 de suflete. Din păcate, dacă turma mică beneficiază de puţini bani, iar cea mare de mulţi, cheltuielile totale ale primăriei sunt identice, personalul fiind stas, indiferent de numărul (Continuare în pag. a 3-a) I. CONDRAT Torţa olimpică aprinsă simbolic la Miercurea-Ciuc La Miercurea-Ciuc a fost aprinsă, vineri, în mod simbolic, o torţă olimpică în cinstea sportivilor harghiteni care participă la Jocurile Olimpice de iarnă de la Torino. Ceremonialul inedit a fost organizat de autorităţile din Miercurea-Ciuc la monumentul ridicat în onoarea zecilor de sportivi care au participat la jocurile olimpice de-a lungul timpului. Manifestările au început cu arborarea drapelului olimpic în acordurile imnului specific acestor competiţii, după care a fost aprinsă, în mod simbolic, o torţă olimpică pe un suport special amenajat. Un tânăr sportiv din localitate a citit în numele colegilor săi participanţi la Jocurile Olimpice de la Torino (Continuare în pag. a 8-a) G. EMIL J.SSOS&^ Tânăr dispărut într-o galerie dezafectată de la mina Bălan Un tânăr de 27 de ani a dispărut, la sfârşitul săptămânii trecute, în galeriile dezafectate ale minei Bălan în timp ce încerca să sustragă cabluri de aluminiu, autorităţile considerând că şansele de a mai fi găsit în viaţă sunt aproape nule. Şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Harghita, col. Gheorghe Pop, a declarat că s-a analizat siuaţia de la faţa locului şi s-a luat legătura cu Poliţia şi conducerea societăţii de care aparţine Sucursala Minieră Bălan. Acesta a precizat că instituţia pe care o reprezintă a făcut tot ce îi intra în competenţe, dar nu este autorizată să coboare în subteran şi se aşteaptă sosirea la faţa locului a unei echipe de la Petroşani, pregătită special pentru astfel de intervenţii. Gheorghe Pop a afirmat că din informaţiile pe care le are, mina dezafectată în care a intrat tânărul este foarte veche, având aproximativ 30 de ani, iar în condiţiile în care oxigenul lipseşte, şansele ca acesta să mai fie găsit în viaţă sunt minime. Potrivit purtătorului de cuvânt al IPJ Harghita, subinspectorul Nicolae Ghenci, M.S. (27 ani), din Bălan, a pătruns, sâmbătă seara, împreună cu alţi doi tineri din localitate într-o zonă dezafectată a minei din oraş, printr-o gaură săpată deasupra peretului de beton ridicat la intrare. Cei trei intenţionau să sustragă cabluri de aluminiu abandonate acolo. Tânărul de 27 de ani s-a apropiat de un puţ vertical, moment în care nu a mai fost văzut de ceilalţi doi. Unul dintre însoţitorii lui a încercat să îl caute, dar a simţit că nu mai are aer, i s-a făcut rău şi a trebuit să fie scos la suprafaţă de cel de-al doilea. Autorităţile din Bălan au făcut repetate apeluri către localnici să nu intre în minele dezafectate pentru că îşi pun vieţile în pericol, dar căutătorii de „fier vechi” găsesc metode ingenioase pentru a trece de blocajele amplasate la intrarea în galerii, în urma procesului de ecologizare şi închidere. EMIL GROZA