Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2009 (Anul 21, nr. 4839-4901)

2009-12-03 / nr. 4883

Anul XXI., Nr. 4883 • JOI,3 DECEMBRIE 2009 • 8 PAGINI Prețul: 40 bani prin abonament, 50 bani la vânzare liberă Astea ne mai lipseau: steagul şi... gonfa Ionul! Am aflat de curând, din ziarul „Informaţia Harghitei”, că una dintre problemele ce preocupă onoratul nostru Consiliu Judeţean, în mod deosebit pe preşedintele acestuia, Borboly Csaba, este aceea de a înzestra judeţul Harghita cu un steag şi cu un gonfalon. Pentru aceasta, arhitectul şef al judeţului, Fülöp Ottilia, în lipsă de altă activitate mai serioasă, probabil, a primit sarcina de a întocmi o „Expunere de motive” privitoare la necesitatea unui steag şi a unui gonfalon ale judeţului. Sigur, sunt invocate acolo o serie de legi, de ordonanţe guvernamentale, precum şi Statutul-cadru de funcţionare al Consiliului Judeţean Harghita, în baza cărora acesta are dreptul de a aproba însemne proprii ale judeţului, respectiv stema, steagul şi gonfalonul. S-a adoptat deja proiectul de hotărâre privind steagul judeţului, precum şi detaliile respective: lungime, lăţime, culorile, simbolurile etc. Nu m-am mai obosit să caut legile la care se face referire, fiind convins că şi astfel de probleme se găsesc între atribuţiile Consiliului Judeţean. Dar, citindu-le, mi-am adus aminte - continuare în pag. a 3-a - Harghita Nu au fost identificaţi a agenţi economici care comercializează produse ce pot contribui la falsificarea vinurilor în cursul anului 2009, inspectorii Direcţiei de Inspecţii din cadrul DADR Harghita au efectuat 458 de controale, acoperind în teritoriu fiecare segment din componenţa ei. Aceste controale, numărate unul câte unul, s-au soldat în cele din urmă cu 67 de avertismente, 4 amenzi contravenţionale în valoare de 7.000 lei şi cu retragerea a 5 licenţe de fabricaţie, majoritatea ca urmare a încetării activităţii de fabricaţie. Inspecţia de Stat pentru Controlul Tehnic Vitivinicol s-a axat în principal pe verificarea calităţii, pe (Continuare în pag. a 7-a) D. SULTAN Kendo Club Miercurea-Ciuc - campioană națională - în pagina a 2-a - PROGRAME TV pentru perioada 4-10 decembrie 2009 - în paginile 5-6 - Şocant: cifra de afaceri a judeţului Harghita este similară cu cea realizată de o societate comercială din Occident cu 200 de angajaţi Numai 37% din numărul firmelor care au depus bilanţul contabil au obţinut la profit în această perioadă a anului _____________ ______ Pierderile înregistrate de societăţile comerciale au fost aproape duble faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut Criza financiară a lovit din plin şi economia judeţului Harghita, cele mai afectate fiind întreprinderile mici şi mijlocii, reiese dintr-un studiu privind starea economiei harghitene pe primele 6 luni din 2009, realizat de Camera de Comerţ şi Industrie (CCI) Harghita. Raportul a fost prezentat săptămâna trecută de preşedintele CCI, Balasi Csaba, iar analiza a fost făcută pe baza datelor puse la dispoziţie de Oficiul Registrului Comerţului, nefiind incluse asociaţiile familiale (AF) şi persoanele fizice (PF). Conform Raportului privind starea economiei judeţului Harghita pe semestrul I, din cele 12.210 societăţi înscrise la ORC, şi-au depus bilanţul contabil 9.242 de firme, din care doar 7.438 îşi desfăşoară efectiv activitatea, restul de 1.804 înregistrând la acest indicator valoarea zero. Cifra de afaceri realizată de aceste firme pe primul semestru este de circa 2,84 miliarde de lei, cu 8,65 procente mai mic decât în 2008. (Continuare în pag. a 4-a) Şt. PĂTRÎNTAŞ Numărul angajaţilor din judeţ a scăzut cu peste 7 procente, ceea ce înseamnă cu aproape 4.000 de salariaţi mai puţin _____ Cele mai afectate de criză au fost IMM-urile 1 Decembrie 2009 la Topliţa Marea Unire de la Alba Iulia din 1918 şi Ziua Naţională a României au fost marcate în municipiul Topliţa, atât prin momente solemne, cât şi prin ample acţiuni culturale. Manifestările au debutat, practic, în cursul săptămânii trecute, când la Biblioteca municipală „George Sbârcea” a fost vernisată o expoziţie de carte şi documente dedicate evenimentelor de la Alba Iulia din 1 Decembrie 1918. Luni, 30 noiembrie 2009, de la ora 18:00, la Centrul Cultural Topliţa au avut loc o serie de manifestări înmănuncheate sub genericul „Unire-n cuget şi simţiri”, în faţa unui distins auditoriu, profesorul Costel Lazăr a vorbit despre contextul intern şi internaţional al Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, iar profesorul Ilie Şandru despre Miron Cristea şi Marea Unire. Cu acest prilej, a fost prezentată expoziţia tematică „Tricolorul în colecţia de textile a Muzeului de Etnografie Topliţa”, profesorul Zorel Suciu vorbind în special despre păretarele cu benzi multicolore, care sunt cele mai vechi modalităţi de exprimare sensibilă prin ţesut, combinaţiile de culori ale Drapelului Naţional al României apărând uneori căutate, iar alteori dintr-un simplu joc armonic. (Continuare în pag. a 3-a) VASILE COTEA