Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2015 (Anul 27, nr. 5925-5964)

2015-07-15 / nr. 5931

• Pagina a 2-a • 15 iulie 2015 • Dintre liceele cu predare în limba română, CNCG are cea mai bună promovabilitate urmare din pag. 1 Dar, aşa cum spuneam săptămâna trecută, să vedem ce au făcut elevii harghiteni din liceele cu predare în limba română. Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Topliţa a avut un procent de promovabilitate de 42,57% (n.a. - acest procent a fost calculat pe baza numărului total de candidaţi înscrişi la examen şi numărul elevilor declaraţi promovaţi), din cei 101 de elevi care s-au înscris la examen, doar 43 au reuşit să obţină medii de trecere. Aici s-au remarcat Iustinian Berindei şi Radu Florin Vâga, cei doi având cele mai mari medii din liceu - 9,15. La Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea-Ciuc şi-au depus dosarele 122 de absolvenţi, iar 91 au reuşit să obţină diploma de Bacalaureat (74,59%). Cea mai mare medie a obţinut-o Crina Ionela Vânaga (9,81). La Liceul „Marin Preda” din Odorheiu-Secuiesc, care acum câţiva ani a reuşit să bifeze o promovabilitate de 100%, acum procentul a fost de 67,92, în sesiunea de vară doar 36 din cei 53 de absolvenţi au reuşit să treacă cu brio de BAC. La „Marin Preda”, cea mai mare medie, de 9,76, a fost obţinută de Mărioara Motofelea. Liceul „Miron Cristea” din Subcetate a înregistrat un paradox: în ciuda faptului că aici s-a înregistrat cea mai mare medie din tot judeţul (Teodora-Maria-Denisa Popa - 9,81), numărul celor care au reuşit să promoveze examenul a fost foarte mic: s-au înscris 26 de absolvenţi şi au fost declaraţi admişi 10 (38,46%). Cu doar două procente stă mai bine Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu”. Aici au obţinut medii de trecere 18 candidaţi (40,90%), iar cea mai mare i-a aparţinut Elenei Claudia Rusu (9,48). Cel mai slab liceu din punct de vedere al promovabilităţii este Liceul Tehnologic Corbu, care a bifat un procent de 29,57%. Dintre cei 21 de elevi promovaţi, cea mai mare medie, de 9,33, a avut-o Georgiana-Iuliana Apopei. Cea mai mare medie la Liceul Teoretic „O.C. Tăslăuanu” din Topliţa a fost obţinută de Raluca Miclea (9,80). La acest liceu au promovat 69,04%, adică 87 de candidaţi. Un procent care se apropie cât de cât de media naţională (67,9%) este şi cel înregistrat la Liceul Teoretic „Sf. Nicolae” din Gheorgheni. Aici, cei 30 de candidaţi promovaţi reprezintă un procent de 63,82%, iar Claudia Daniela Glodan a reuşit să obţină cea mai mare medie (9,61). (L. Câmpean) Bărbat rătăcit în pădure, salvat de jandarmi după ce a sunat la 112 Un bărbat de 58 de ani, din Gheorgheni, a solicitat intervenţia echipelor de salvare după ce, aflat în pădure, şi-a dat seama că nu mai poate ajunge într-o zonă locuită şi era pe cale să se înnopteze. Potrivit biroului de presă al Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Harghita, bărbatul a sunat la 112 luni seara, în jurul orei 21:00, precizându-se faptul că s-a rătăcit într-o zonă aflată în apropierea comunei Remetea. Pentru că exista pericolul ca bărbatul să se întâlnească cu animale sălbatice care i-ar fi putut pune viaţa în pericol, în căutarea lui au plecat 4 jandarmi şi 4 pompieri din cadrul Detaşamentelor Gheorgheni. Cei 8 s-au împărţit în mai multe echipe şi după ce a fost căutat pe la stâne şi au fost întrebate mai multe persoane care se întorceau spre casele lor, bărbatul a fost găsit într-o viroagă (o vale mocirloasă) din apropierea satului Martonca, la aproximativ 3 km de zona indicată iniţial. Conform sursei citate, în momentul în care echipele de intervenţie l-au găsit, bărbatul se afla într-o stare de agitaţie. După ce salvatorii l-au calmat, acesta a fost transportat la dispensarul din Remetea, unde s-a constatat că nu necesită îngrijiri medicale. (L.C.) Informația Volumul de material lemnos tăiat ilegal a scăzut substanţial faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut □ în schimb au fost înregistrate mai multe infracţiuni Cantitatea de material lemnos tăiat ilegal de pe suprafeţele forestiere administrate de Direcţia Silvică (DS) Harghita a scăzut în primul semestru al acestui an cu aproape 400 de metri cubi, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2014. Potrivit analizei activităţii de pază a pădurilor pe semestrul 12015 realizată de DS Harghita, volumul de material lemnos tăiat ilegal a fost de 586 mc, faţă de 963 mc în anul 2014. Valoarea totală a pagubelor provocate de aceste tăieri ilegale se ridică la suma de peste 194 de mii de lei, faţă de aproximativ 243 mii lei în semestrul I al anului trecut. De pe proprietatea publică a statului, în perioada amintită s-au tăiat ilegal 197 de mc arbori, în valoare de aproximativ 61 de mii de lei, în scădere faţă de anul trecut, când s-au înregistrat 703 mc! Restul materialului lemnos a provenit de pe terenurile proprietate privată aflate în administrarea DS Harghita. Peste 300 metri cubi tăiaţi ilegal, nejustificaţi de pădurari în semestrul I al acestui an, numărul infracţiunilor constatate de personalul silvic din cadrul DS a crescut faţă de anul trecut. Conform documentului, în acest an au fost constatate un număr de 13 infracţiuni, iar în primele 6 luni ale lui 2014 au fost nouă infracţiuni, în urma celor 13 infracţiuni silvice constatate a rezultat un volum de masă lemnoasă tăiată ilegal de 232 mc, în valoare de aproximativ 54 de mii de lei. în ceea ce priveşte contravenţiile, în perioada analizată au fost aplicate 36 de amenzi, în cuantum de 31 de mii de lei. în semestrul I al anului trecut au fost aplicate un număr de 50 de amenzi, în valoare totală de peste 48 de mii de lei. Potrivit datelor oficiale ale DS Harghita, pădurarii din cadrul instituţiei nu au putut justifica o cantitate de 301 mc material lemnos tăiat ilegal, în valoare de 92 de mii lei, ce le este imputat. Anul trecut, în aceeaşi perioadă, personalul silvic nu a putut justifica 260 mc. Totodată, în acest an, pădurarii DS au găsit în pădure material lemnos tăiat ilegal şi abandonat în cantitate de 170 mc, în valoare de peste 40 mii lei, anul trecut această cantitate fiind de 227 mc. Cantităţile de lemn găsite în pădure sunt valorificate prin licitaţie publică, în primele 6 luni ale acestui an au fost aplicate şi două amenzi, în valoare de 1.100 lei, pentru păşunat abuziv. De asemenea, au mai fost aplicate trei amenzi în cuantum de 9.000 de lei în urma celor 26 de acţiuni de control la instalaţiile de debitat lemn şi la depozite. Cele mai multe infracţiuni la OS Topliţa şi Homorod în primul semestru din 2015, cele mai multe infracţiuni au fost constatate la Ocoalele Silvice (OS) Topliţa şi Homorod, câte cinci la fiecare dintre ele. Anul trecut, la OS Topliţa au fost constatate două infracţiuni, iar la OS Homorod şase asemenea fapte. Până în această lună, la OS Topliţa au fost aplicate nouă amenzi, în valoare de 8.500 lei, faţă de anul trecut, când au fost constatate 15 contravenţii. Tot la OS Topliţa s-a tăiat ilegal în acest an 134 mc material lemnos, în valoare de aproximativ 30 de mii de lei, anul trecut această cantitate a fost de 72 mc. La OS Homorod au fost aplicate, în semestrul I 2015, 14 amenzi, în valoare de peste 12 mii de lei, iar în primele 6 luni din 2014 au fost 19 contravenţii. La acest ocol silvic, în acest an au fost tăiaţi ilegal 279 mc de arbori, în valoare de peste 100 de mii de lei, faţă de 622 mc anul trecut. La celelalte trei ocoale silvice din cadrul DS Harghita - Tulgheş, Borsec şi Miercurea-Ciuc au fost înregistrate, în acest an, câte o infracţiune. La OS Tulgheş a fost aplicată o amendă, în valoare de 800 de lei, faţă de patru amenzi în 2014. Iar cantitatea totală de material lemnos tăiat ilegal a fost de 117 mc, în cuantum de aproape 38 de mii de lei, din care 112 mc nu a putut fi justificat de personalul silvic. Pe suprafaţa administrată de OS Miercurea-Ciuc au fost aplicate, în 2015, 12 amenzi, în valoare de 9.100 lei, cu una mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai mică cantitate de lemn tăiat ilegal s-a înregistrat, ca și în anii anteriori, la OS Borsec - 15 mc, nefiind aplicată nici o amendă. Aproape o mie de acţiuni de control privind circulaţia materialului lemnos Privitor la circulaţia materialului lemnos, conform analizei DS, în primele 6 luni ale anului au fost efectuate de către silvicultori, poliţişti şi jandarmi un număr de 971 de acţiuni de control în întreg judeţul, fiind aplicate 66 de amenzi. Anul trecut, în perioada amintită, au fost 1.081 acţiuni de control şi 59 de contravenţii constatate. Valoarea amenzilor aplicate s-a ridicat, în acest an, la aproximativ 153 de mii de lei, anul trecut înregistrându-se suma de 132 de mii de lei. Materialul lemnos confiscat ca urmare a neregulilor constatate a fost în cantitate de 435 mc, anul trecut această cantitate fiind de 297 mc. Direcţia Silvică Harghita are în administrare o suprafaţă totală de 90.781 hectare fond forestier sau vegetaţie forestieră în afara fondului forestier (1.618 ha). Din acest total, 23.239 hectare sunt proprietate publică a statului, iar 67.542 ha aparţin altor proprietari, dar este administrată de Direcţia Silvică. (Şt.P.)