Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2016 (Anul 28, nr. 6076-6114)

2016-07-15 / nr. 6082

Informația aUffl&htd Persoanele neasigurate trebuie să plătească integral costurile pentru tratamentul prescris de medicii După cum cred că deja se știe, pachetele medicale pentru perioada 2016-2017 sunt valabile încă din prima zi a lunii în curs. Ceea ce contează însă acum e faptul că, în baza lor, atât persoanele asigurate, cât şi cele neasigurate beneficiază şi vor putea beneficia de asistenţă de specialitate la medicii de familie, la cabinetele medicale, la dentişti şi în spitale. Şi pentru că într-un articol anterior m-am referit la pachetul minimal destinat persoanelor neasigurate din sistemul medical autohton, supunând atenţiei celor direct interesaţi serviciile asigurate de către medicii de familie care pot oferi asistenţă de specialitate pentru urgenţe sau consultaţii periodice, azi voi avea în vedere celelalte... segmente, în ideea de a nu greşi, ca şi în alte situaţii, am apelat din nou la d-l Duda Tihamér Attila, preşedintele-director general al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Harghita, cu rugămintea de a-mi furniza punctual cele mai importante informaţii pentru persoanele neasigurate, care beneficiază de pachetul minimal de servicii medicale. Aşa am aflat că, pentru asistenţa medicală ambulatorie, ce nu necesită spitalizare, pentru specialităţile clinice, pachetul în discuţie include o consultaţie pe persoană în cazul fiecărei situaţii de urgenţă şi în cazul fiecărei boli cu potenţial endemoepidemic, suspicionată sau confirmată. Referitor la gravide şi mame, la cabinetul medical se vor acor de familie da o consultaţie pentru primul trimestru de sarcină şi o consultaţie pentru primul trimestru de la naştere. Dar, potrivit domnului Duda, persoanele care nu au calitatea de asigurat al sistemului public de sănătate vor putea să beneficieze şi de servicii medicale în regim de spitalizare continuă şi de zi, fără a fi necesar biletul de internare, dacă este vorba, să zicem, despre urgenţe ce pun viaţa în pericol sau naşteri. In fine, în pachetul minimal destinat categoriei de persoane neasigurate mai sunt prevăzute consultaţii de urgenţă la domiciliu şi transportul sanitar neasistat, precum şi servicii ce ţin de medicina dentară, cum ar fi pansamentul calmant, tratamentul paradontitelor, chiuretajul alveolar, repararea protezei şi repararea aparatului ortodontic. Important de ştiut şi de reţinut în contextul celor prezentate ar mai fi următoarele: persoanele neasigurate vor trebui să plătească integral costurile pentru investigaţiile paraclinice recomandate şi tratamentul prescris de medicii de familie în ideea că unii dintre dumneavoastră, cei aflaţi în situaţia dată, doriţi să intraţi în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, vă reamintesc că acest lucru este posibil. Interesaţi-vă, aşadar, la CAS Harghita şi, direct sau telefonic, veţi afla uşor ce aveţi de făcut... ŞTEFANA DRĂGHICI Proxenet la 66 de ani urmare din pag. 1 în urma acestor date, sâmbăta trecută, poliţiştii au organizat şi realizat o acţiune în cadrul căreia suspectul a fost prins în flagrant în timp ce a pretins şi a primit 250 de lei, în schimbul oferirii unor servicii de natură sexuală de către una dintre cele patru tinere. în acest caz a fost vorba despre minora din judeţul Covasna, o adolescentă de 16 ani, ce locuieşte fără forme legale într-o comună din zona municipiului Odorheiu-Secuiesc. Conform sursei citate, în aceeaşi zi a fost efectuată o percheziţie domiciliară în municipiul Odorheiu-Secuiesc, unde a fost depistată minora în cauză. Pensionarul de 66 de ani a fost reţinut în primă fază pentru 24 de ore, iar a doua zi procurorul de caz a dispus faţă de acesta măsura controlului judiciar pe 30 de zile, pentru comiterea infracţiunii de proxenetism (pedeapsa prevăzută este de până la 7 ani închisoare). Cercetările sunt continuate în vederea identificării tuturor persoanelor implicate în acest caz. (Șt.P.) Deţinuţii # M Penitenciarului Miercurea-Ciuc au renunţat la refuzul de hrană urmare din pag. 1 „Aseară (n.n. - miercuri seară) nu a mai fost nimeni în refuz de hrană şi nu am avut nici un fel de probleme. Apelul s-a desfăşurat bine, fără ţipete, urlete, iar la ora 23:00, când am întrerupt cablul tv, nu a mai fost nici o nemulţumire. Ieri dimineaţă (n.n. - miercuri dimineaţă) am cerut sprijinul jandarmilor de la Inspectoratul de Jandarmi Harghita, care au venit şi au fost prezenţi în curte, iar după-amiază au venit cinci jandarmi de la Brigada Mobilă de Jandarmi Târgu-Mureş, care au asistat la apelul de seară şi la întreruperea cablului tv. Dar nu a fost nevoie de intervenţie, pentru că s-au liniştit”, a declarat Ionela Chiţan. Potrivit sursei citate, apelul de dimineaţă s-a desfăşurat tot în prezenţa jandarmilor şi momentan li se distribuie masa deţinuţilor, în noaptea de marţi spre miercuri, grupa de intervenţie a Penitenciarului din Miercurea-Ciuc a folosit gaze lacrimogene pentru imobilizarea unor deţinuţi care erau violenţi verbal, se baricadaseră în cameră şi ameninţau că incendiază diverse lucruri. După ce au fost duşi la cabinetul medical, deţinuţii respectivi au fost cazaţi în camere separate. Reprezentanţii penitenciarului susţin că măsurile au fost luate gradual şi grupa de intervenţie a acţionat după miezul nopţii şi după ce s-a negociat ore întregi cu deţinuţii. Persoanele private de libertate care s-au revoltat la Penitenciarul Miercurea-Ciuc au solicitat îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie şi prelungirea programului tv după ora 23:00. (Gina Ştefan, Agerpres) • Pagina a 3-a • 15 iulie 2016 • Numărul incendiilor de vegetaţie uscată a scăzut semnificativ Potrivit datelor furnizate de purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Oltul” Harghita, Alina Ciobotariu, în primul semestru al anului s-au înregistrat 32 de incendii de vegetaţie uscată, care au afectat 85 de hectare şi un singur incendiu de fond forestier, care s-a manifestat pe două hectare. Prin comparaţie, în aceeaşi perioadă a anului trecut s-au înregistrat 86 de incendii de vegetaţie uscată, care au mistuit aproape 500 de hectare de teren şi şase incendii care au afectat 50 de hectare de fond forestier. Scăderea semnificativă a numărului de incendii se datorează vremii ploioase, care nu s-a mai înregistrat în Harghita de ani de zile. Potrivit datelor statistice, în luna mai a plouat 21 de zile din 31, iar în iunie s-au semnalat 17 zile ploioase, din 30, întrucât în perioada verii creşte numărul de incendii de vegetaţie uscată, pompierii avertizează că pentru a-şi curăţa terenurile prin ardere, cetăţenii trebuie să obţină de la primărie permis de lucru cu focul şi să aibă aprobare de la Agenţia pentru Protecţia Mediului. Dacă arderea de resturi vegetale se face în cadrul gospodăriilor, nu este nevoie de astfel de documente, dar trebuie respectate măsurile de prevenire şi stingere a incendiilor. De asemenea, în perioadele de caniculă şi secetă prelungită arderea de resturi de vegetaţie este interzisă, la fel şi dacă nu se impune o măsură de carantină fitosanitară, pentru prevenirea răspândirii unor boli sau dăunători specifici. Cei care îşi curăţă terenurile folosind această metodă trebuie să mai ştie că nu au voie să facă focul atunci când este vânt, trebuie să supravegheze permanent locul arderii şi trebuie să-l stingă total înainte de a pleca din zonă. Pentru arderea resturilor vegetale, gunoaielor, deşeurilor şi a altor materiale combustibile fără obţinerea permisului şi fără luarea măsurilor pentru a împiedica propagarea focului, proprietarii de terenuri sunt pasibili de amenzi cuprinse între 1.000-2.500 lei şi riscă sa piardă subvenţia acordată de Agenţia de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură. „Nerespectarea măsurilor specifice la efectuarea arderilor de vegetaţie uscată, mirişti şi resturi vegetale poate avea consecinţe grave asupra comunităţii, prin pierderi de vieţi omeneşti, importante pagube materiale şi afectarea mediului înconjurător. Din acest motiv, cunoaşterea şi respectarea strictă a acestora constituie soluţia cea mai simplă şi mai puţin costisitoare, constituind în acelaşi timp o obligaţie morală şi civică a fiecărui cetăţean”, a declarat purtătorul de cuvânt al ISU Harghita, Alina Ciobotariu. (Lia Matei) Percheziţii în patru judeţe, printre care şi Harghita, într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani Un număr de 12 percheziţii au fost efectuate, ieri, de poliţişti de combatere a criminalităţii organizate pe raza judeţelor Mureş, Harghita, Cluj şi Maramureş, într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani. Potrivit unui comunicat de presă , remis de Inspectoratul General al Po- I liţiei Române, au fost vizate sedii de societăţi comerciale şi locuinţele unor persoane bănuite de infracţiuni economice. Percheziţiile au fost efec- tuate de 20 de poliţişti specializaţi în combaterea criminalităţii organizate din Târgu-Mureş şi din Cluj, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Tribunalul Mureş. Conform sursei citate, în fapt, reprezentanţii a trei societăţi comerci cale sunt bănuiţi că, în perioada 1 ianuarie 2015 până în prezent, ar fi înregistrat în contabilitate facturi emise de societăţi de tip fantomă, pentru diverse servicii şi operaţiuni cu materiale de construcţii, în scopul sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale. De asemenea, aceştia ar fi emis înregistrarea în contabilitate a vânzărilor de produse second-hand, achiziţionate din spaţiul intracomunitar. în urma percheziţiilor, şase persoane au fost conduse la audieri. La percheziţii au participat şi poliţişti de la IPJ Mureş, inspectori antifraudă detaşaţi la Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureş, precum şi jandarmi din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi „Regele Ferdinand I” Târgu- Mureş, acţiunea beneficiind de sprijinul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române. în urma ignoranţei unui şofer. Biciclist accidentat în sensul giratoriu Din nou neatenţia şi ignoranţa la volan faţă de ceilalţi participanţi la trafic a făcut o victimă. Accidentul a avut loc în Odorheiu- Secuiesc şi l-a avut în prim-plan pe F.M. de 50 de ani. Acesta, aflat la volanul unui autoturism, a pătruns într-un sens giratoriu, dar fără să- acorde prioritate lui M.M.M. de 41 de ani, biciclistul circulând regulamentar. Potrivit Biroului de presă al IPJ Harghita, în urma impactului, biciciclistul a fost transportat la Spitalul Municipal Odorheiu-Secu- I iese pentru îngrijiri medicale, iar pe numele lui F.M. a fost întocmit un dosar penal pentru comiterea infracţiunii de „vătămare corpo- rală din culpă”. (L.C.)