Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2019 (Anul 31, nr. 6440-6473)

2019-01-18 / nr. 6446

• Pagina a 4-a • 18 ianuarie 2019 • Eminescu sărbătorit în şcoli , urmare din pag. 1 Mihai Eminescu a fost aniversat şi anul acesta în şcoli prin ample activităţi în care s-au implicat zeci de profesori şi elevi. Şcoala Gimnazială „Miron Cristea” şi Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Topliţa au marcat acest eveniment important pentru cultura noastră prin ample programe de activităţi, desfăşurate în mai multe zile. O bogată activitate culturală dedicată poetului a avut loc şi la Liceul „Miron Cristea” din Subcetate. Elevii, coordonaţi de profesorii lor, şi-au exprimat preţuirea faţă de Eminescu în moduri diverse, prin muzică, desen, recitări sau prezentări despre viaţa şi opera poetului. „Darul lui Eminescu” - 12-17 ianuarie La Şcoala Gimnazială „Miron Cristea” din Topliţa, elevii şi profesorii au pregătit un vast program de activităţi sub forma unui proiect intitulat „Darul lui Eminescu”, desfăşurat în intervalul 12-17 ianuarie. Prima activitate - „Mihai Eminescu - Luceafărul literaturii române” - s-a desfăşurat sâmbătă la biblioteca şcolară şi în sala de clasă şi a presupus o selecţie a informaţiilor referitoare la biografia şi activitatea literară a poetului. Duminică, elevii au participat la activitatea „Eminescu mai aproape de noi”, în cadrul căreia au memorat versuri şi au participat la o expoziţie de carte cu principalele opere ale poetului. Luni, în cadrul activităţii „Omagiu Luceafărului”, copiii coordonaţi de cadrele didactice au recitat versuri şi au realizat pagini de portofoliu cu creaţii din opera marelui poet. Luni, 15 ianuarie, elevii şi profesorii au luat parte la programul „Medalion literar - Mihai Eminescu”, desfăşurat la şcoală, în Sala Unirii. Programul a cuprins activitatea „Darul lui Eminescu” şi realizarea unor lucrări plastice inspirate din versuri eminesciene. In ultimele două zile au fost expuse şi prezentate lucrările realizate de elevi, iar ulterior au fost selectate şi premiate cele mai bune dintre acestea. „Darul lui Eminescu”, proiect conceput de prof. Anda Ianoşi, prof. Floarea Nistea, prof. Anca Vâlcan şi prof. Cristina Ciubîcă, „s-a dorit a fi o lecţie deschisă, asemănătoare unei şezători desfăşurate, ca în cazul cenaclurilor literare, sub un anumit patronaj. De data aceasta patronii au fost elevi ai claselor a VIII-a B şi a VI-a A, elevi talentaţi, iubitori de literatură, buni organizatori, care prin activităţile desfăşurate au vrut să-şi învingă emoţiile şi să transmită colegilor cunoştinţele lor despre poetul nepereche. Proiectul a cuprins prezentări PPT ale elevilor despre viaţa şi opera lui Eminescu, o expoziţie de carte şi de lucrări plastice realizate de elevi, ateliere de creaţie în versuri şi proză, recitări, cântece, rebusuri cu teme literare”, a afirmat prof. Anda Ianoşi, director al Şcolii Gimnaziale „Miron Cristea” din Topliţa. Pentru implicarea în toate aceste activităţi, elevii au fost premiaţi şi au rămas cu amintiri frumoase şi cunoştinţe noi. Eminescu - patronul spiritual al Colegiului Naţional din Topliţa Pentru elevii, profesorii şi conducerea Colegiului Naţional „Mihai Eminescu”, ziua de 15 ianuarie are mereu o semnificaţie profundă şi asta pentru că marele poet este patronul spiritual al colegiului. Aici s-au pregătit ample manifestări culturale, desfăşurate în intervalul 14-19 ianuarie. Ziua Culturii Naţionale şi împlinirea a 169 de ani de la naşterea lui Eminescu au fost sărbătorite de elevii şi profesorii colegiului prin proiectul de activitate extracurriculară ce a cuprins o expoziţie de carte în biblioteca şcolară, pregătită de bibliotecara Rodica Gal, un „Maraton de lectură şi cultură”, un concurs de recitări şi spectacolul aniversar intitulat „Eminescu, geniu sublim al poeziei noastre”, care a avut loc la Casa de Cultură Topliţa şi în care s-au implicat elevi din clasele a IX-a A, a X-a A, B şi a Xll-a A, în cadrul activităţilor coordonate de Catedra de limbă şi comunicare, din care fac parte prof. Cristina Coşarcă, Ligia Cătinean, Anca Hîngan-Ţifrea, Emanuela Tănasă şi Timea Vodă-Bartha, elevii colegiului au recitat versuri din lirica eminesciană, printre care fragmente din „Luceafărul” în 8 limbi şi au cântat pe versurile poetului, dedicându-i 6 zile pline de activităţi menite să-i onoreze numele şi memoria. Ziua Culturii Naţionale , sărbătorită la Liceul „Miron Cristea” din Subcetate Elevii şi profesorii Liceului „Miron Cristea” din Subcetate l- au sărbătorit pe Eminescu vineri, 18 ianuarie, recitându-i poeziile, realizând colaje din versurile sale şi prezentând publicului date din viaţa şi opera poetului. Versurile lui Eminescu au fost puse pe acorduri de chitară de elevi aflaţi sub îndrumarea prof. Daniela Buzilă. „Activitatea noastră de Ziua Culturii Române se doreşte a fi un pas înainte pentru formarea elevilor noştri ca români de excepţie. Am încercat s-o marcăm cât de frumos am putut, prin recitări de poezie, cântece, expoziţie de carte şi prezentare de referate. Este un mic dar, o mică mulţumire, un mic omagiu al comunităţii noastre pentru marea moştenire pe care poetul ne-a dăruit-o”, spunea prof. Anişoara Balog, director adj. al liceului din Subcetate. „A fost un om al timpului său, dar prezent şi pentru generaţiile care i-au urmat şi, probabil, pentru cele care vor veni după noi. Fiecare faţetă a operei eminesciene, posibil că aceasta are mai multe decât un diamant nepreţuit, este o nouă provocare a eminescologilor şi va fi şi pentru cei care o vor aprofunda. Proza şi publicistica, deseori virulentă, sunt de excepţie, dar moştenirea pe care a lăsat-o Eminescu prin poezia sa rămâne un punct de referinţă pentru limba română, o limbă pe care poetul a îmbogăţit-o”, a mai adăugat prof. Anişoara Balog. La biblioteca şcolară s-a pregătit o expoziţie de carte, organizată de bibliotecara Daniela Cotfaş. Coordonatorii activităţii au fost dir. Vasile Dobrean, dir. adj. Anişoara Balog, prof. Maria Ciobotă şi Catedra de limbă şi comunicare alcătuită din prof. Crina Gabor, Cristina Iacob şi Adriana Stoicescu. Cosmina Marcela OLTEAN Informația B&vg lU.foi O alta opinie La Topliţa, ziua (ne)culturii române?! A trecut şi 15 ianuarie 2019, în municipiul Topliţa, cel puţin, o zi anostă, searbădă, la fel ca toate celelalte zile obişnuite. Nu credeam. Am aşteptat, până în ultimul moment, convins că voi primi de undeva o veste, o invitaţie. Era doar 15 ianuarie - Ziua Culturii Române! Nimic, însă. Nici o veste de nicăieri! Am ieşit în oraş, să aflu ceva, să caut un afiş. Degeaba. Nu am găsit. Peste tot doar cele care vestesc filmele 2 şi 3D, care rulează la noul Cinematograf „Călimani”. La bustul lui Mihai Eminescu, din parcul central, nici o floare! Nu se poate, mi-am zis, trebuie să fie ceva, pe undeva. E, totuşi, 15 ianuarie, ziua în care, în urmă cu 169 de ani, pe cerul Culturii româneşti s-a înălţat, strălucitor, Luceafărul culturii şi literaturii române! Avem în municipiul Topliţa nişte instituţii culturale care în „fişa postului”, cum se spune, au obligaţia legală de a se implica în organizarea manifestărilor culturale dedicate unor astfel de evenimente. Avem şcoli, avem licee. Am fost tentat să dau nişte telefoane, să întreb... M-am abţinut. Riscam să fiu catalogat într-un anumit fel şi trimis la plimbare. Că asta fac pensionarii, se plimbă şi se mai odihnesc pe câte o bancă, admirând natura, nu se bagă unde nu le fierbe oala! Rândurile de faţă nu le-am scris cu nici o răutate, nici nu sunt supărat pe cineva anume, ci sunt mâhnit peste măsură de nepăsarea celor cărora ar trebui să le pese. Şi care ar trebui să se întrebe, fiecare, înainte de a se supăra, care este partea sa de vină pentru „ziua (ne)culturii române la Topliţa”? Oare tot aşa se va întâmpla în 14 februarie, aniversarea naşterii lui Grigore Vieru, Cetăţean de Onoare al municipiului Topliţa? Ilie ŞANDRU Concurs de recitări din lirica eminesciană Faza municipală a concursului de recitări Sub flamura unirii cuvântului eminescian este programată astăzi, 18 ianuarie, începând cu ora 09:00, la Şcoala Gimnazială „Petőfi Sándor” din municipiul reşedinţă de judeţ. La concurs iau parte elevi din clasele V-VIII de la şcolile cu limba de predare maghiară din Miercurea Ciuc, care au fost selectaţi la etapa pe şcoală. Manifestarea literară se înscrie în suita de activităţi închinate Zilei Culturii Naţionale. (Şt. Busuioc)