Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2019 (Anul 31, nr. 6549-6585)

2019-10-09 / nr. 6553

• Pagina a 2-a • 9 octombrie 2019 • Adolescent găsit de jandarmii montani pe traseul care duce la Piatra Singuratică □ Din cauza întunericului şi a ceţii, tânărul a decis să nu mai continue drumul şi s-a adăpostit sub un copac, unde a stat până dimineaţa Ieri dimineaţă, în jurul orei 04:00, prin intermediul numărului de telefon 112, jandarmii harghiteni au fost sesizaţi despre faptul că un tânăr de 18 ani, care plecase luni seara spre Piatra Unică, nu s-a întors acasă. Cel care sunase spunea că băiatul plecase din Bălan spre Piatra Singuratică pentru a se întâlni cu nişte prieteni, dar nu a mai ajuns. A încercat să-l contacteze telefonic, dar fară succes, motiv ce l-a determinat să apeleze 112. Deşi în zonă era o ceaţă densă, iar afară nu se luminase, pe traseu au fost trimişi 3 jandarmi montani. Potrivit biroului de presă al Inspectoratului de Jandarmi Judeţean (IJJ) Harghita, aceştia l-au găsit pe adolescent, înfrigurat, stând ghemuit sub un brad. Jandarmii spun că tânărul nu era echipat corespunzător pentru munte şi se afla undeva la jumătatea traseului montan „Piatra Fierarilor” ce leagă oraşul Bălan de Piatra Singuratică, iar telefonul avea bateria descărcată. „Din cele relatate de tânăr a reieşit faptul că el a plecat să se întâlnească cu nişte prieteni în seara zilei de 7 octombrie, ora 23:30, dar ar fi alunecat şi din cauza ceţii şi a întunericului a renunţat să-şi continue urcarea şi s-a adăpostit sub brad pentru a aştepta dimineaţa. Din fericire acesta s-a oprit din alunecare înainte să ajungă aproape de o râpă adâncă. Tânărul a fost coborât până la baza muntelui şi predat familiei”, se precizează într-un comunicat emis de IJJ Harghita. (L.C.) Vremea pentru Transilvania în intervalul 9- 20 octombrie După două zile cu vreme deosebit de rece pentru această perioadă din an, când media temperaturilor maxime a fost de 11 grade, vremea se află în curs de încălzire, astfel încât pe 10 octombrie această medie se va situa în jurul valorii de 18 grade, uşor mai ridicată decât media climatologică specifică acestei date. Cu mici variaţii, de la o zi la alta, temperaturile maxime se vor menţine, în medie, în jurul a 19 grade până pe 15 octombrie. în ultimele zile de prognoză vremea se va răcori uşor, cu aproximativ 2 grade. Până la sfârşitul celor două săptămâni, media temperaturilor minime va creşte uşor, fiind cuprinsă între 4 şi 7 grade. Se vor semnala precipitaţii slabe, mai ales ploi, cu probabilitatea mai ridicată de apariţie în intervalul 10- 12 octombrie şi în unele zile din a doua săptămână. (Sursa: ANM) Informația CAS Harghita precizează că documentele care trebuiau să expire la sfârşitul lunii septembrie sunt valabile încă doi ani Deşi s-a mai scris despre faptul că anul trecut valabilitatea cardurilor de sănătate a fost prelungită cu doi ani, încă sunt persoane care întreabă la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Harghita ce trebuie să facă pentru că pe documentele deţinute de ei văd data expirării de 30 septembrie 2019. Din acest motiv, preşedintele-director general al CAS Harghita, ec. Duda Tihamér, preciza încă o dată că, prin decizia de anul trecut de prelungire a valabilităţii cârdurilor de sănătate de la 5 la 7 ani, cele care trebuiau să expire la sfârşitul lunii septembrie se mai pot folosi până în 2021. „Menţionăm - preciza ee. Duda Tihamér - că nicio persoană care intră în această categorie nu trebuie să facă nimic, nu trebuie să solicite adeverinţa, nu trebuie să solicite nici un act, îl va folosi, în continuare, acesta rămânând valabil. Spunem acest lucru şi spunem data de 30 septembrie pentru că foarte multe cârduri expiră în judeţ la această dată”. Acesta mai spunea că, până în momentul de faţă, din cele peste 220.000 de cârduri primite de CAS Harghita, 2.120 nu au fost ridicate de către persoanele asigurate. în acest sens, Casa face apel către persoanele care ştiu că sunt asigurate, dar nu au intrat în posesia documentelor, să se adreseze instituţiei să vadă dacă se află cârdul acolo. în acelaşi timp, mai sunt cazuri în care, din anumite motive, persoanele nu şi-au primit cardul de sănătate , poate fi vorba de cele care nu erau asigurate şi între timp au devenit asigurate, dar pentru care încă nu au fost tipărite documentele. „Aceste persoane explica preşedintele-director general al CAS Harghita - nu trebuie să facă nimic, ele rămân asigurate și pot beneficia de servicii fără card, pentru că furnizorii de servicii medicale, medicamente, dispozitive medicale etc., pot verifica în sistem dacă persoana respectivă este asigurată şi dacă are sau nu un card emis. Dacă în sistem apare că este persoană asigurată şi are card emis, trebuie să aibă obligatoriu cardul sau o adeverinţă de înlocuire; dacă furnizorul verifică şi constată că persoana este asigurată dar nu are card emis, va beneficia de toate serviciile”. Peste 760 de duplicate în primele şase luni ale acestui an, CAS Harghita a eliberat 761 de duplicate pentru persoanele care au solicitat înlocuirea cârdurilor. Este vorba de asiguraţi în sistemul public de sănătate care au pierdut cârdul, cărora li s-a deteriorat sau care, în urma căsătoriei, şi-au schimbat numele. în oricare din aceste cazuri, persoana se poate adresa CAS care, în schimbul unei taxe de 15,26 lei, va emite un alt card, iar până la primirea acestuia se va elibera şi o adeverinţă pe baza căreia poate beneficia de serviciile medicale. Anul trecut, preciza conducerea CAS Harghita, în judeţul Harghita peste 1.600 de persoane au solicitat emiterea unui nou card de sănătate. Când se foloseşte cardul de sănătate? Preşedintele-director general al CAS Harghita spunea că documentul se foloseşte de fiecare dată când beneficiem de servicii din partea furnizorilor care sunt în relaţie contractuală cu Casa - medici de familie, spitale, laboratoare, cabinete medicale etc. Dar sunt şi câteva excepţii când nu trebuie să folosim cardul, toată lumea beneficiind de servicii gratuite - de exemplu, la urgenţe. Pe card sunt încărcate doar datele persoanei Pentru că de-a lungul anilor au fost discuţii că pe card se pot găsi informaţii referitoare la bolile de care suferă o persoană, l-am întrebat pe preşedintele-director al CAS Harghita ce informaţii sunt stocate pe acest document. „Cardul are două funcţii de bază. Prima ne recunoaşte în sistem, ne identifică şi se poate verifica calitatea noastră de asigurat; a doua este de validare a serviciilor.”, spunea acesta. Cu alte cuvinte, astăzi, pe card sunt încărcate doar datele persoanei respective (codul de identificare în sistem, nume, prenume, calitatea de asigurat), deşi a fost gândit ca un document care să stocheze mult mai multe date, unele foarte utile în anumite momente. De exemplu, spunea ec. Duda Tihamér, dacă în urma unui accident o persoană ajunge la urgenţă în stare de inconştienţă, ar fi bine ca de pe card personalul medical să aibă acces la grupa sanguină, boli cronice de care suferă, alergii la medicamente, amănunte indispensabile în aplicarea unui anumit tratament. „Ar mai fi un modul foarte util - persoanele beneficiare al cardului ar putea, printr-o declaraţie autentificată, să-şi exprime acordul pentru prelevarea de organe în cazul în care se întâmplă, să zicem, un accident foarte grav şi medicii constată că este în moarte clinică, fără şanse de supravieţuire. Dacă medicii întreba rudele, în marea majoritate a cazurilor răspunsul este negativ. Foarte multe vieţi ar putea fi salvate astfel, dacă eu, atâta timp cât sunt conştient, îmi exprim în scris acest acord care apare pe card. La citirea acestei informaţii, echipa medicală care constată că este în moarte clinică acea persoană, ar putea să salveze alte vieţi.”, spunea ec. Duda Tihamér. Şi totuşi, de ce nu sunt stocate şi aceste informaţii? Pentru că, spunea acesta, „au fost formulate temeri cu privire la datele personale, cu accesul la aceste date personale”, în final s-a ajuns la situaţia că, deşi din punct de vedere tehnic acest lucru este posibil, legea nu permite ca în afară de datele de identificare a persoanei să fie stocate şi alte informaţii. „Oricum, accesul la aceste date este limitat. Dacă cineva găseşte un card nu-l poate folosi la nimic. Nu cunoaşte codul PIN, degeaba se duce la un furnizor, pentru că medicul respectiv va vedea că nu este persoana respectivă.”, concluziona preşedintele-director al CAS Harghita. LIVIU CÂMPEAN Nereguli majore la spaţiile de joacă pentru copii din interiorul grădiniţelor şi produse alimentare expirate, identificate de comisarii pentru protecţia consumatorului urmare din pag. 1 Potrivit sursei citate, în a doua jumătate a lunii septembrie CJPC Harghita a desfăşurat o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor în grădiniţele cu program prelungit, particulare şi de stat. Au fost verificate 26 de unităţi de învăţământ preşcolar, iar la 19 dintre ele au fost constatate abateri. Comisarii CJPC Harghita au aplicat opt amenzi în urma acestor controale, în valoare de 65.000 lei, dar şi 16 avertismente. De asemenea, în cazul a şapte grădiniţe s-a luat măsura opririi temporare a prestării serviciilor pentru locurile de joacă pentru copii, care puneau în pericol siguranţa micuţilor. Tot în timpul acestor verificări a fost descoperită o cantitate de peste 20 kg de produse alimentare cu nereguli. Comisarul şef adjunct al CJPC Harghita a spus că în timpul controalelor s-a verificat asigurarea calităţii serviciilor prestate în spaţiile în care se desfăşoară activităţile de educare, instruire şi joacă a copiilor. Totodată, s-a controlat calitatea serviciilor de cazare, cum ar fi: existenţa spaţiilor de cazare şi dimensionarea corespunzătoare a acestora (suprafaţă, volum); existenţa şi starea de funcţionare a instalaţiilor de alimentare cu apă potabilă, canalizare, instalaţii electrice şi sanitare (existenţa grupurilor sanitare în număr suficient); starea dotărilor interioare şi exterioare în vederea asigurării securităţii copiilor (utilizatorilor); nivelul dotărilor cu mobilier, lenjerie, starea acestora etc. De asemenea, s-a mai verificat calitatea serviciilor prestate pentru asigurarea hranei copiilor, dar şi cea a alimentelor. Şt. PĂTRÎNTAŞ