Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2021 (Anul 33, nr. 6725-6762)

2021-02-23 / nr. 6746

• Pagina a 2-a • 23 februarie 2021 • 37 de intervenţii în diverse situaţii de urgenţă ! M urmare din pag. 1 Pompierii militari şi civili din cadrul Detaşamentului Odorheiu Secuiesc şi SVSU Dealu au intervenit pentru stingerea unui incendiu izbucnit la o casă. în momentul sosirii la faţa locului, flăcările se manifestau generalizat, la întreaga locuinţă, pe o suprafaţă de aproximativ 50 mp. „Din nefericire, pe timpul operaţiunilor de stingere a fost găsită o persoană decedată, o femeie, în vârstă de 74 de ani. Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind scurtcircuitul electric produs de un cablu, conductor electric defect, neizolat corespunzător”, arată Biroul de presă din cadrul ISU Harghita. Un alt incendiu a izbucnit la centrala termică a unei locuinţe din municipiul Miercurea Ciuc. La faţa locului s-au deplasat patru echipaje din cadrul Detaşamentului de Pompieri Miercurea Ciuc, cu trei autospeciale de stingere şi o ambulanţă SMURD. La faţa locului, echipajele de intervenţie au constatat că incendiul cuprinsese acoperişul centralei termice şi aproximativ 20% din acoperişul garajului, cu posibilitate de propagare la casa din imediata apropiere. O femeie, în vârstă de 48 de ani, a suferit un atac de panică, fiind asistată la faţa locului de paramedicii SMURD, însă aceasta a refuzat transportul la spital. în urma incendiului, au ars circa 3 mc material lemnos şi centrala termică. Conform sursei citate, „cauza probabilă a incendiului a fost un scurtcircuit electric produs de un cablu electric defect. S-au salvat şi protejat, în urma intervenţiei, bunuri materiale în valoare de aproximativ 300.000 lei, pierderile materiale fiind evaluate la circa 10.000 lei”. Sâmbătă, pompierii din cadrul Detaşamentului Gheorgheni au fost solicitaţi să intervină pentru localizarea şi lichidarea unui incendiu izbucnit la un tomberon, pe strada Florilor din municipiul Gheorgheni, care punea în pericol maşinile parcate din apropiere. Flăcările au fost stinse în scurt timp, fără a fi înregistrate pagube. Duminică, personalul Detaşamentului Odorheiu Secuiesc a intervenit pentru localizarea şi lichidarea unui incendiu izbucnit pe strada Sântimbru din municipiul de pe Târnava Mare. La sosirea pompierilor incendiul se manifesta cu flacără deschisă la aproximativ 20 baloţi de fân (350 kg/buc.), depozitaţi pe câmp, cu pericol de propagare la o anexă gospodărească din lemn, aflată în vecinătate. „Datorită intervenţiei prompte a salvatorilor, flăcările au fost stinse în limitele găsite, în aproximativ o oră. Cauza probabilă a incendiului a fost folosirea intenţionată a sursei de aprindere pentru a genera incendiul. S-au salvat şi protejat, în urma intervenţiei, bunuri materiale în valoare de aproximativ 8.000 lei, pierderile materiale fiind evaluate la circa 2.500 lei”, au precizat reprezentanţii ISU Harghita. (Şt.P.) Informația Hstsott. Spitalul judeţean va beneficia de un centru de intervenţie cardiologică, realizat cu sprijinul Executivului de la Budapesta □ Titularul sprijinului din partea statului ungar în valoare de 925 milioane de forinţi este Fundaţia „Mens Sana”, iar echipamentele pentru dotarea noului centru intervenţional, care va funcţiona în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă din Miercurea Ciuc, vor ajunge în următoarele luni Potrivit unui comunicat de presă al Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) din Miercurea Ciuc, anunţul a fost făcut duminică seara, de UDMR. Managerul SJU, dr. Konrad Judit, a primit vestea cu bucurie. Ea a explicat că înfiinţarea noului centru de intervenţie cardiologică este o necesitate şi a mulţumit autorităţilor ungare pentru ajutorul acordat, specialiştilor cărora le aparţine această iniţiativă şi tuturor celor care au sprijinit-o. „Lucrăm de mult timp pentru a asigura servicii de cardiologie intervenţională pentru bolnavii din zona noastră, pentru a nu fi nevoiţi să trimitem un pacient cu infarct miocardic la un centru de cardiologie intervenţională aflat la sute de kilometri. (...) Este o veste importantă pentru locuitorii zonei, am depus eforturi pentru acest centru de ani şi cu toate că am fost aproape de succes, nu am reuşit. (...) Acum urmează din nou un proiect mare, trebuie să realizăm în cel mai scurt timp posibil acest centru”, a declarat managerul SJU, citat în documentul remis presei. La rândul său, şeful Secţiei de Cardiologie a spitalului judeţean, dr. Balogh Csaba Istvan, a precizat că în jur de 600 de pacienţi, care ajung în stare gravă la SJU, sunt trimişi anual către centrele de cardiologie intervenţională. „Această cifră arată foarte bine cât de importantă este înfiinţarea unui astfel de centru în Miercurea Ciuc. Din punct de vedere al specialiştilor, suntem gata pentru a ne apuca de lucru: un coleg cardiolog a terminat specializarea pentru dispozitive implantabile, iar alţi doi cardiologi tineri termină în mai cursul de specializare pentru intervenţiile coronariene. Din punct de vedere al pacienţilor din zonă, această investiţie este de o importanţă majoră”, a arătat medicul specialist cardiolog. La rândul său, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Harghita, instituţie în administrarea căreia se află Spitalul Judeţean de Urgenţă, a afirmat că realizarea centrului intervenţional la SJU este „un vis de zece ani, care devine realitate”. „Va fi un pas important în dezvoltarea Spitalului Judeţean de Urgenţă Miercurea Ciuc. Spitalul va oferi un nou serviciu, vom ajuta oamenii din judeţ şi din zonă să primească serviciile medicale necesare aici, acasă sau aproape de localitatea lor. Scopul nostru este ca în spitalul din Miercurea Ciuc să fie disponibile din ce în ce mai multe servicii şi specialişti. (...) Dezvoltarea sistemului sanitar este o prioritate pentru noi, fiind indispensabilă pentru un judeţ sigur şi sănătos”, a precizat Borboly Csaba, preşedintele CJ Harghita. Fundaţia „Mens Sana” a anunţat că echipamentele necesare dotării centrului de intervenţie cardiologică al spitalului judeţean din Miercurea Ciuc vor ajunge în proprietatea sa şi vor fi folosite de spital. *** Fundaţia „Mens Sana” este deţinută de Parohia Sfânta Cruce din Miercurea Ciuc şi de Parohia Romano-Catolică din Cârţa şi a devenit mai cunoscută ca operator al „Academiei Secuieşti de Hochei pe Gheaţă”. Principalul angajament al fundaţiei este crearea cadrului material pentru operare şi pentru diferitele dezvoltări infrastructurale - patinoare, cămine, centre metodologice - precum şi asigurarea continuităţii activităţii profesionale. Fundaţia este condusă de un consiliu de administraţie format din şapte membri, care ia deciziile asupra tuturor problemelor actuale şi defineşte direcţia activităţii Academiei. Preşedintele Fundaţiei este senatorul UDMR Tánczos Barna, actualul ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor. D. MEZEY