Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2021 (Anul 33, nr. 6725-6762)

2021-03-24 / nr. 6759

Informația ButUtól • Pagina a 5-a • 24 martie 2021 • Peste 1,5 milioane de euro pentru investiţii în Topliţa □ Municipiul Topliţa va avea la dispoziţie un buget de peste un milion şi jumătate de euro pentru investiţii în lucrări de reabilitare socio-culturală şi în infrastructura edilitară adiacentă, începând din această primăvară până la finalul anului 2023. Mai exact, vorbim despre construirea a două săli de sport adiacente şcolilor, reabilitarea unei şcoli şi construirea unui loc de joacă în zona centrală. Aceste investiţii sunt posibile graţie contractării unui proiect integrat în cadrul Axei Prioritare 13 a Programului Operaţional Regional REGIO 2014-2020, gestionat la nivelul Regiunii Centru de către Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru urmare din pag. 1 „Municipiul Topliţa are chiar o experienţă în plus, deoarece a fost singurul oraş, în afara zonelor metropolitane aferente municipiilor reşedinţă de judeţ, din Regiunea Centru, care a investit în total peste 12 milioane de euro pentru reamenajarea zonei urbane centrale, întărirea siguranţei publice şi realizarea unui centru social în perioada 2007-2015. La acestea se adaugă investiţiile în valoare totală de peste 3,5 milioane de euro, pentru reabilitarea sistemului de iluminat stradal şi modernizarea Colegiului Eminescu, derulate în prezent”, a declarat Simion Creţu, director general ADR Centru. Ce este prevăzut în proiect In proiect este prevăzută reabilitarea Şcolii Gimnaziale „Sfântu Ilie” şi extinderea acesteia cu o sală de sport, construirea unei săli de sport asemănătoare ce va deservi elevii Şcolii Gimnaziale „Andrei Şaguna” şi îmbunătăţirea spaţiilor publice urbane din municipiu, prin amenajarea unui spaţiu de joacă din zona centrală. Spaţiile publice modernizate sunt în suprafaţă de peste 3.200 mp. Şi în cadrul acestui proiect vor fi asigurate facilităţi pentru utilizarea de către persoanele cu deficienţe motorii. Prin obiectivul de investiţie Şcoala „Sfântu Ilie” se doreşte realizarea unei săli de sport cu vestiare anexe, precum şi reabilitarea clădirii existente. Proiectul va fi împărţit în două zone: o construcţie nouă ce va cuprinde sala de sport şi două vestiare ca anexe şi remodelarea interioară a actualei săli de sport, în vederea realizării a încă patru vestiare. In partea sud-vestică a terenului se propune construcţia unei săli de sport cu dimensiunile de 20,64x33,06 m. Spaţiul de joc necesar este de 19,00x32,00 m. Spaţiul de joc este potrivit atât jocului de volei, cât şi jocului de baschet. Totodată, asupra clădirii existente se va interveni prin: schimbarea învelitorii, schimbarea elementelor de scurgere ale învelitorii şi refacerea finisajele interioare. Amenajări exterioare: zona pietonală pavată propusă=570,60 mp; spaţiu verde propus=1 19,68 mp. în ceea ce priveşte Şcoala Gimnazială „Andrei Şaguna”, se propune construirea unei săli de sport care să deservească elevii înscrişi, contribuind la creşterea calităţii actului educaţional prin asigurarea unei infrastructuri adecvate. Se doreşte construirea unei săli de sport având suprafaţa construită de 850,81 mp, pe structură din metal cu închideri din panouri tip sandwich, conform cu cerinţele beneficiarului şi corespunzătoare din punctul de vedere al normativelor şi legislaţiei în vigoare. Regimul de înălţime propus este parter, iar pe lângă spaţiul dedicat activităţilor sportive, aceasta va mai cuprinde şi 4 vestiare pentru elevi şi 2 vestiare pentru profesori. Componenta B are ca scop creşterea atractivităţii municipiului Topliţa prin amenajarea unui spaţiu de joacă. Terenul pus la dispoziţie se află în proprietatea municipiului Topliţa şi este localizat într-o zonă accesibilă locuitorilor. Situaţia propusă constă în amenajarea unui parc pe o suprafaţă de 3.209 mp cu locuri de joacă pentru copii, cu diferite vârste, dar şi cu spaţii verzi şi zone de recreere pentru părinţi şi ceilalţi locuitori ai oraşului. Accesele şi aleile se vor realiza din pavaj tip piatră cubică, cu borduri pe contur. Referitor la elemente pentru structuri de joacă, acestea vor fi realizate parţial din lemn şi plastic rezistent. Cine sunt beneficiarii? în ceea ce priveşte beneficiarii, în fişa tehnică a proiectului se vorbeşte despre 187 de elevi care vor beneficia de reabilitare şi sala de sport a Şcolii Gimnaziale „Sfântu Ilie” şi de alţi 141 de elevi care vor beneficia de sala de sport construită aferentă Şcolii Gimnaziale „Andrei Şaguna”. Pe lângă acestea, peste 15 mii de locuitori ai oraşului se vor bucura de zone de recreere şi spaţii verzi, cu menţiunea că cel puţin 2.196 de copii cu vârste cuprinse între 0-14 ani vor utiliza spaţiul de joacă amenajat prin acest proiect. Despre programul de finanţare Fondurile alocate provin din resursele Programului Operaţional Regional (POR, sau REGIO) 2014-2020, Axa Prioritară 13.1, Obiectivul Specific 13.1 - îmbunătăţirea calităţii vieţii populaţiei în oraşele mici şi mijlocii din România. Finanţarea cheltuielilor eligibile din proiect este asigurată în proporţie de 98%, diferenţa reprezentând contribuţia beneficiarilor, atât pentru cheltuieli eligibile, cât şi pentru cele neeligibile. Mădălina MICU Averile parlamentarilor harghiteni □ Astăzi, Ladányi László-Zsolt Fostul prefect al judeţului Harghita în perioada 2010-2012 se află la primul mandat de deputat. în declaraţia de avere depusă la sfârşitul anului trecut figurează că deţine un teren, de 610 (cel mai probabil, de metri pătraţi - în declaraţie nu este precizată şi unitatea de măsură în intravilanul municipiului Odorheiului Secuiesc, pe care l-a cumpărat în 2007. In coproprietate cu Czapp Tünde Erzsebet, deţine o casă de locuit de 168 mp, tot în municipiul de pe Târnava Mare, pe care a construit-o în 2009. Ladányi László-Zsolt are două autoturisme: un Opel Zafira, an fabricaţie 2013, pe care l-a cumpărat, şi un Opel Insignia, an fabricaţie 2014, pe care l-a achiziţionat în leasing. în 2019 şi-a vândut un alt autoturism Opel Antara. Deputatul harghitean nu are conturi şi depozite bancare a căror valoare ansumată depăşeşte 5.000 de euro, în schimb, are datorii. Un credit de 11.825 euro (valoare finanţată 5.458 euro), contractat în 2019 şi scadent în 2022, şi un alt împrumut luat anul trecut de la o persoană fizică, de 40.000 de lei (contribuţie campanie electorală), în ceea ce priveşte venitul realizat în ultimul an fiscal, din funcţia pe care o deţinea la ANAP (Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice), Ladányi László-Zsolt a avut peste 130.000 de lei. (L.C.) Deputatul AUR Dan Tanasă propune înfiinţarea unei subcomisii pentru problemele românilor din Harghita, Covasna şi Mureş Deputatul AUR Dan Tanasă a propus, ieri, înfiinţarea la Camera Deputaţilor a unei subcomisii pentru problemele românilor din Harghita, Covasna şi Mureş. „Supun atenţiei tuturor grupurilor parlamentare o situaţie absolut inedită şi le cer sprijinul tuturor liderilor grupurilor parlamentare. După cum ştiţi, la Comisia pentru drepturile omului şi problemele minorităţilor există subcomisia pentru problemele minorităţii maghiare, foarte bine, există subcomisia pentru problemele minorităţii rome, foarte bine, să fie primit, colegii de la USR au cerut şi au înfiinţat subcomisia pentru societatea civilă, eu vă supun atenţiei şi îi rog pe liderii tuturor partidelor politice să dea dovadă de înţelegere şi să ne sprijine în constituirea subcomisiei pentru problemele românilor din Harghita, Covasna şi Mureş”, a spus Tanasă în plenul Camerei. El a adăugat că „problematica românilor din Harghita, Covasna şi Mureş este una de interes şi una arhicunoscută la nivelul opiniei publice româneşti”. „Ca atare, vă solicit sprijin să constituim şi această subcomisie. Dacă se poate pentru etnicii maghiari, se poate pentru etnicii romi, foarte bine, eu zic că se poate şi pentru etnicii români, care sunt într-o situaţie numeric minoritară în Harghita, Covasna, Mureş”, a menţionat acesta, conform unui mesaj transmis presei.