Informatia Bucureştiului, februarie 1962 (Anul 9, nr. 2643-2666)

1962-02-14 / nr. 2654

WöIétárí Fin föWS'fAmiÉ, Un ifi. v şi Ziar al Comitetului Orășenesc Bucureşti al P. M. R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti ANUL IX — Nr. 2654 4 PAGINI 20 BANI MIERCURI 14 FEB. 1962 Pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe 1962 li colective ie muncă bucureştene lllll!l!lllll!llllllll>lllllllllllllll|[|||||||||||||llllllllllllll[lllllllllllllllli!lllllllllllllllll!llllll|!lllllll!ll|l!||lllll|ll!lllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllll||||||||||||ll|||| llllllllll!lllllllllllllllllll!llll|li|l|!l|||||||||||||||||l ifi iau enteziaste angajamente Uzinele „Tudor Vladimirescu“ Colectivul de muncitori, tehnicieni şi ingineri ai uzinei metalurgice „Tudor Vladimirescu“, analizînd, in lumina Directivelor C.C. al P.M.R. posibilităţile de a pune in valoare noi rezerve interne, şi-a luat următoarele angajamente : • Să îndeplinească planul pe 1962 la producţia globală în proporţie de 100,3 la sută, realizînc în proporţie de 100 la sută toate sortimentele prevăzute în plan. • Să modernizeze autobuzele şi troleibuzele clasa TV2 prin unificarea tabloului de bord, îmbunătăţirea sistemului de acţionare a uşilor, introducerea ştergătorului de parbriz electric şi îmbunătăţirea izolării fonice şi termice a capota- lului • Prin echiparea autobuzului TV2 cu un rou motor şi prin îmbunătăţirile arătate mai sus, se vor ridica performanţele şi calitatea autobuzului la nivelul celor mai noi realizări ale tehnicii. • Să realizeze prototipul și lotul experimental al unui nou autobuz. • Prin reproiectarea unor subansamble se va reduce greutatea netă a autobuzelor și troleibuzelor cu 35 kg. pe bucată. • Să ridice cu 3 la sută indicele de utilizare a mașinilor. *Prin aplicarea planurilor complexe de croire și reducerea consumurilor specifice se va economisi o cantitate de 200 t. metal. • Pe baza acestor măsuri şi a stimulării continue a inițiativei creatoare a colectivului uzinei în anul 1962 se vor realiza la prețul de cost economii peste plan in valoare de 1.150.000 lei. Intr-o entuziastă adunare, muncitorii, inginerii şi tehnicienii şi-au luat, printre altele, următoarele angajamente: — Planul de producţie va fi depăşit pînă la sfîrşitul anuluicu următoarele cantităţi : fire groase — 20.000 kg; ţesături groase — 60.000 m.p.; saci — 20.000 bucăţi. Indicii de utilizare în ţesătorie vor creşte cu 0,5 la sută faţă de sarcina de plan pe 1962. Productivitatea muncii va fi depăşită cu 1 la sută faţă de sarcinile anului 1962. — se vor produce 10 noi modele de articole decorative (covoare, presuri, carpete); — reducerea la zero a produselor de calitatea a treia și reducerea de la 0,16 la sută la 0,12 la sută a produselor de calitatea a H-a ; — reducerea rebuturilor cu 20 la suta la pînza de furtun, față de anul 1961, în vederea realizării obiectivelor de mai sus, vor fi luate o serie de măsuri tehnico-organizatorice, printre care : — se va asigura o calitate corespunzătoare a semifabricatelor în sectorul preparaţie, în vederea obţinerii unor indici superiori în ţesătorie ; se vor îmbunătăţi regularităţile benzilor de la laminoare, prin înlocuirea cilindrilor debitori şi conducători de bandă; se va reorganiza sistemul de efectuare şi urmărire a reparaţiilor planificate ; se va trece la instruirea periodică pe faze de fabricaţie a muncitorilor şi tehnicienilor, în vederea ridicării calificării acestora la nivelul cerințelor actuale. întreprinderea Victoria socialistă IN CINSTEA „ZILEI CEFERIŞTILOR“ Trei dintre fruntaşii atelierului de revizie de la Depoul Bucureşti—Călători: Sandu Enache, Gh. Ivan şi C. Mihalache O ÎNTRECERE PASIONATĂ Colectivul de muncă al staţiei Bucureşti-Triaj şi-a fixat în întrecerea socialistă obiective concrete cum ar fi : reducerea staţionării in tranzit cu 1 la sută; reducerea formării trenurilor cu circa 15 minute; sporirea tonajului pe tren cu 4 la sută etc. Iniţiativa aparţine turei I conduse de tovarăşul Ovidiu Vişinescu. Pină in prezent, pe primele locuri se situează turele I şi ÎI care au reuşit să reducă timpul de formare a trenurilor marfă cu 10—20 de minute, să asigure, o regularitate a circulaţiei in proporţie de 100 la sută şi să reducă timpul de încărcare şi descărcare a vagoanelor. La staţia Bucureşti-Triaj sunt mulţi fruntaşi ai întrecerii socialiste. In întrecerea desfăşurată s-au ridicat noi fruntaşi. Pe panoul de onoare intîlnim astfel nume noi: pe şeful de tură Petre Niţulescu, pe acarul Ion Manea, pe şeful de manevre Ştefan Voicu ca şi pe magazinerul Floren Boldoi. Ceferiştii evidenţiaţi pentru îndeplinirea sarcinilor de producţie, pentru realizarea unor importante economii de combustibil vor figura desigur pe viitorul panou de onoare al staţiei. SPECTACOL PENTRU CEFERIŞTI Teatrul Naţional „I. L. Caragiale" prezintă în sala Comedia în ziua de 16 februarie un spectacol în cinstea ceferiştilor cu piesa lui Al. Voitin „Oamenii înving". ^ ^--------- ------------- In curînd, o nouă linie de troleibuze Cine a trecut pe str. Popa Nan, a remarcat, desigur, că se plantează stilpi noi. O nouă reţea electrică ? Nu! Sînt echipe itebiste care construiesc reţeaua aeriană pentru o viitoare linie de troleibuze. Această linie va avea traseul str. Theodor Speranţia — Delea Nouă — Bd. Dacia — Mihail Eminescu — Piaţa M. Eminescu — şi în continuare spre zona parcurilor şi lacurilor din nordul oraşului. Noua linie va face, aşadar, legătura cartierelor din sud-estul Capitalei cu centrul şi cu partea de nord a oraşului. Oaspeţi de peste hotare Spre sfirşitul lunii va sosi în ţară cîntăreţul italian de muzică uşoară Claudio Villia. Artistul, cunoscut prin turneele întreprinse în Uniunea Sovietică, S.U.A., Franţa, Australia, Japonia şi alte ţări, prin înregistrările sale pe discuri şi prin numeroasele filme in care a apărut, va da începind din primele zile ale lunii martie, o serie de concerte în Capitală. 7000 de şarje fără reparaţii ...In jurul cuptorului electric de la Atelierele „9 Mai“ se pregătea elaborarea unei noi şarje. A doua din ziua aceea. O muncă obişnuită şi totuşi oţelarii erau puţin emoţionaţi. Pină şi prim topitorul Graţian Varga, despre care se spune că este neîntrecut în elaborarea şarjelor rapide. Se elabora cea de-a 7000-a şarjă la cuptorul electric de la turnătoria Atelierelor „9 Mai". Colectivul a sărbătorit acest eveniment şi pentru un alt motiv: bătrînul cuptor, de cind a fost dat in folosinţă, n-a suferit nici o reparaţie capitală. Nu din neglijenţa celor de la „întreţinere". Am fi nedrepţi să facem ,o astfel de afirmaţie, ci pentru simplul motiv că oţelarii l-au îngrijit ca pe un obiect de preţ, ştiind că buna întreţinere a utilajelor este una din condiţiile care stau la baza succeselor. Elaborarea a 7000 de şarje intr-un cuptor fără ca acesta să sufere reparaţii generale constituie un veritabil record. La această realizare a oţelarilor care deservesc cuptorul electric mai trebuie adăugat că datorită folosirii grafitului la maximumo iniţiativă a prim topitorului Graţian Varga şi a strungarului Anghel Georgescu) luna trecută s-au economisit 36.000 lei. P. T. In fotografie: Oţelarul Graţian Varga prim topitor la cuptorul electric VEŞTI DIN PREZENTĂRI DE MODELE In primele zile ale lunii martie, la etajul 5 al magazinului I.C.S. ,,Victoria“ vor avea loc cîteva prezentări de noi modele de confecţii, pentru femei şi adolescente, realizate in vederea sezonului de primăvară şi vară de către întreprinderea „Arta Modei“. Colecţia ce se va prezenta va fi compusă din aproximativ 80 de modele de pardesie, balonzarde, costume taioare, rochii de zi şi seară executate atit din stofe unicit şi din diverse stofe fantezii. In cele trei zile cindi vor avea loc prezentările, noile modele de confecţii se vor pune în vinzare şi la raioanele de specialitate ale magazinului. „VITRINA NOUTĂŢILOR" Una din vitrinele magazinului I.C.S. „Bucureşti“ a căpătat de cîteva zile o destinaţie specială: prezentarea ultimelor creaţii ale întreprinderilor producătoare. Aici sunt expuse atit mărfurile care au sosit in ultima săptămină in magazin cit şi cele care vor veni in curind. Cumpărătorii au astfel posibilitatea să se inforneze operativ asupra tuturor noutăţilor existente la raioanele magazinului DECADĂ „MĂRŢIŞOARELOR ŞII CADOURILOR" Devenită tradiţională, decada mărţişoarelor şi a cadourilor se va organiza şi în anul acesta la un număr însemnat de unităţi comerciale. La magazinul I.C.S. „Bucureşti" începind de miine vor funcţiona un număr de 12 puncte pentru desfacerea mărţişoarelor şi a diferitelor cadouri. La toate raioanele, la dispo- COMERŢ ziţia cumpărătorilor vor sta pachete cu cadouri gata confecţionate cuprinzînd diferite articole de galanterie, tricotaje, parfumerie etc. CURSURI PENTRU RIDICAREA CALIFICĂRII PROFESIONALE Organizarea unor variate, in vederea profesionale a lucrătorilor din comerţ, şi a cunoaşterii în amănunţime a caracteristicilor tuturor mărfurilor pe care le desfac, constituie una din preocupările de seamă ale organizaţiilor comerciale locale. Vînzătorii, gestionarii, responsabilii de magazine din cadrul O.C.L. Alimentara raionul V. I. Lenin, de exemplu vor participa în lunile următoare la o serie de expuneri, legate de activitatea pe care o desfăşoară în unităţi. Cadrele de specialitate vor expune lecţii pe teme ca „recepţionarea calitativă a mărfurilor“, „studierea gusturilor şi cerinţelor cumpărătorilor“, „modul de întrebuinţare a diverselor utilaje’ etc. forme multiple şi ridicării calificării Nu numai costume naţionale, nu numai costume pentru spectacole de teatru confecţionează secţia de artă populară a I.I.S. „Decorativa“. Sunt desigur destul de mulţi cei care apreciază şi frumuseţea artistică a florilor artificiale ce... înfloresc aici. SE ORGANIZEAZĂ „CUPA PRIMĂVERII“ LA FOTBAL Comisia de fotbal U.C.F.S. oraş Bucureşti organizează „CUPA PRIMAVERII“ la fotbal pentru echipele de categoria A din Bucureşti, după următorul program : DUMINICA 18 FEBRUARIE , stadion Giuleşti, ora 10,30, Progresul — Steaua, ora 15,30, Dinamo — Rapid MIERCURI 21 FEBRUARIE, cuplat pe stadionul Dinamo intre echipele învinse și învingătoare, cu începere de la ora 13,30. Departajarea se va face la fiecare joc egal prin executarea a cite 10 lovituri de penalti de către fiecare echipă. • In cadrul rundei a Xl-a a turneului interzonal de șah. Stein l-a învins pe Aaron iar următoarele partide au luat sfirșit cu rezultate de egalitate: Uhlman — Korcinoi; Bertok — Filip; Benko — Petrosian; Bisguier — Ianovski și Pomar — Gligorici. In clasament continuă să conducă Uhlman cu 71/1 p, fiind urmat de Filip cu 7 p, Fisher cu 6*/2 și două partide întrerupte, Petrosian cu 6/2 p etc. Deputaţii pregătesc sesiunea Intrucît se prevede ca în sesiunea din martie a sfatului popular al raionului Nicolae Bălcescu să se analizeze activitatea desfăşurată de întreprinderea de construcţii şi reparaţii (I.R.C.R.) şi de întreprinderea de administraţia locativă (I.A.L.) deputaţii din Comisia permanentă de gospodărie locativă au început de pe acum să culeagă material pentru cei referatul ce-l vor prezenta. Ei s-ar constituit în echipe şi urmăresc modul cum au fost reparate şi sunt întreţinute imobilele de locuit din cuprinsul raionului. -ooc. Primii clasaţi în concursul pentru titlul de „cel mai bun croitor în piele şi ştanţor în talpa“ In Capitală s-a desfăşurat întrecerea in cadrul concursului pentru titlul de „cel mai bun croitor in piele şi ştanţor in talpă". Iată care au fost rezultatele acestei întreceri: la croit piele, locul întîi a fost câştigat de Constantin Răducanu, de la Fabrica de piele şi încălţăminte din Rm. Vilcea; locul doi l-a ocupat Constantin Bratu, de la întreprinderea „Flacăra Roşie" din Bucureşti. Lui Vasile Micu, de la întreprinderea „Partizanul“-Bacău, i-a revenit locul trei. La ştanţat talpă, s-a clasat, pe locul intiu, Marin Ilie de la întreprinderea „Kirov“, pe locul doi, Andrei Graeszer, de la fabrica „8 Mai“-Medîaş, iar locul trei a revenit lui Francisc Dobai de la întreprinderea „Janos Herbak“ din Cluj. Lucrări ştiinţifice editate de Muzeul de istorie a oraşului Bucureşti Muzeul de Istorie a oraşului Bucureşti a întreprins, in cadrul activităţii sate ştiinţifice o serie de cercetări in baza cărora au fost editate patru noi lucrări (pe lingă cele 7 apărute anterior). Lucrările tratează probleme din trecut privind momente importante dir lupta maselor populare bucureştene împotriva asupritorilor. Este vorba de următoarele lucrări ieşite de curînd, de sub tipar: „Participarea maselor populare bucureştene la revoluţia din 1848" de Florian Georgescu, „Răscoala seimenilor şi dorobanţilor din Bucureşti la 1655“ de Paul Cernovodeanu, „Podul Mogoşoaiei (calea Victoriei)“ de Ştefan Ionescu şi „Aspecte din lupta populaţiei bucureştene împotriva regimului turco-fanariot (1716—1821)“ de Panait Panait. Lucrările sunt însoţite de un bogat material ilustrativ. i Jurnal tabără vnaia a fost invadată de tinereţe. Este destul să spunem că din cele cîteva mii de studenţi, care au invadat staţiunile şi cabanele Văii Prahovei, nu mai puţin de 1200 se află in Sinaia. Pentru a vă reda atmosfera primei zile de tabără, ne folosim de un fragment dintr-un reportaj publicat la gazeta de perete a acesteia, semnat de Letiţia Nanu, studentă la facultatea de filologie . „Nu părea o zi senină, dar cînd s-a apropiat trenul de Sinaia, a rîs şi soarele printre ceţurile ce învăluiau culmile de prin prejur. După o sesiune plină de succese, am descins astfel In frumoasa staţiune. Bună dimineaţă vacanţă, Dobroe utro kaniculî, Welcome holiday, Buenos dias vacasiones, Dzien dobry wakaje, Gut morgen...“. Fraza poliglotă din final nu este doar o figură de stil. Ea reflectă, într-o măsură ce-i drept neîndestulătoare, atmosfera taberei studenţeşti care adăposteşte şi zeci de studenţi străini din peste treizeci de ţări între care Uniunea Sovietică, Cuba, Polonia, Irak, China, Finlanda, Algeria, Nepal, India, Egipt etc. Am avut prilejul să asist la repetiţiile unui concert din muzica popoarelor, pregătit în exclusivitate pentru scena Casei de cultură din Sinaia, în care — în treacăt fie zis — studenţii centrului universitar Bucureşti au avut cuvîntul cel mai greu. Desigur, în sală domnea atmosfera obişnuită de repetiţie, cu nervi, emoţii şi fel de fel de încurcături. Dar spectacolul, deşi aproape improvizat, începea să se contureze din ce în ce mai bine. Studentă la filologie, Ana Dănilă a cîntat cu mîndrie un „Pe la noi pe la Sălişte pentru ca imediat şase flăcăi din Irak să-i dea replica cu un cîntec de dragoste acompaniat la crac, un instrument tradiţional, de Haled Oadia, student la Institutul Politehnic. Darima Navan l-a învăţat pe un jaz-bandist originar din Bărăgan ritmurile stepelor mongole în timp ce doi sudanezi au adus în scenă cadenţa Africii negre. Dar cei mai bine pregătiţi s-au dovedit studenţii din Cuba care au adus cu ei o adevărată scenă muzicalcoregrafică. In cadrul ei, Nancy Bello, studentă la conservator a interpretat un cîntec de dragoste plin de gingăşie, iar Vivien Gude, studentă la Institutul de artă teatrală şi cinematografică un dans cu început lent şi cu o năpraznică desfăşurare. Sala era plină încă de la repetiţie, şi cererile de invitaţii au fost atît de numeroase, încît organizatorii s-au văzut nevoiţi să anunţe că vor repeta spectacolul chiar în aceeaşi zi. De altfel pe scena Casei de cultură din Sinaia au loc seară de seară, cu săli arhipline, spectacole susţinute de studenţi. Am putea spune chiar că în reşedinţa universitară temporara care a devenit Sinaia, a fost improvizat un adevărat festival al formaţiilor studenţeşti din diferite centre. Dar programul este departe de a se rezuma la evoluţii artistice. Au avut loc întîlniri cu tov. Dumitru Balalia, prim secretar al Comitetului regional Ploieşti al P.M.R., cu scriitorul Petru Vintilă, cu tinerii muncitori de la uzinele „I. C. Firtau“ din localitate, au avut loc concursuri culturale (un concurs de identificare a unor interpreţi romîni de muzică uşoară şi populară a fost cîştigat de un student... din Cuba), audiţii muzicale şi bineînţeles sporturile tradiţionale. Schiul este desigur în centrul atenţiei, dar cei mai puţini T. CARANFIL (Continuare in pag. a II-a) O amintire dintr-o vacanţă veselă şi bogată în munţii României Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi la ora 8 în Bucureşti* temperatura aerului a fost de 6 grade. Timpul probabil de mîine. Vreme în general călduroasă cu cer variabil mai mult noros. Temporar vor cădea precipitaţii sub formă de ploaie. Vint mode-1 rat la început din sud-est, apoi cu intensificări din vest. Temperatura aerului la început staţionară, apoi în scădere , minimele vor oscila între 4 şi 6 grade, iar maximele intre 6 şi 8 grade. OAMENILOR MUNCII - LOCUINŢE IIIIIIIUHIIIIIIIIIIIIIIllllll!llllllllllllllllllll!llll!llllllllll!llllllll!l!lllll!lllilllll!lllllllll(!llllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllÎÎili!IIIUI!lil!i,lir, DE CEA MAI BUNĂ CALITATE îmbunătăţirea calităţii construcţiilor de locuinţe constituie un obiectiv principal al activităţii constructorilor de pe numeroasele şantiere din Capitală. Pentru a asigura îndeplinirea acestei sarcini au fost şi sunt luate în continuare numeroase măsuri ca de exemplu: extinderea metodei de predare a lucrărilor pe faze de operaţii pe bază de proces verbal între echipele de muncitori, aplicarea pe scară din ce in ce mai largă a procedeelor noi de construcţie, ca şi introducerea materialelor noi, cum ar fi parchetul lamelar,evite din P.V.C., cofrajele din panouri de Pe şantierul din şoseaua Mihai Bravat, aparţinind întreprinderii de construcţii montaj nr. 2, încăperile sunt lucrate îngrijit, cu pardoselile din mozaic multicolor, bine şlefuite, cu scările largi din prefabricate, pereţii placaţi în faianţă, etc., totul îşi dezvăluie atitudinea lucrătorilor faţă de finisarea apartamentelor. In acelaşi timp, pentru a respecta termenele de predare, pe lingă riguroasa organizare a muncii în echipe — ceea ce a înlăturat munca in asalt — ei au folosit mijloace mecanizate cum sunt,, pistoale pentru vopsit pe bază de electromagnet, aparate de raschetat parchetul, vibratoare pentru tasat mortarul, mașini de şlefuit plintele prefabricate etc. Locatarii care s-au mutat recent aici, pe drept cuvînt au avut unanime aprecieri pozitive la adresa lucrărilor executate de constructori, mărturie ştind numeroasele scrisori de mulţumire pe care acest colectiv le-a primit. Acelaşi lucru se poate spune şi despre şantierele gospodarilor de la blocurile din calea Călăraşi 53 şi bd. Republicii 35, unde atît fi inventar şi altele. De asemenea, mica mecanizare îşi găseşte în tot mai multe locuri aplicarea prin conteinerizarea cimentului şi a cărămizilor în vrac, prin utilizarea schelelor metalice şi în consolă, prin prelungirea braţelor la automacarale etc. Organizarea judicioasă a procesului tehnologic, aprovizionarea cu materiale corespunzătoare, ridicarea calificării constructorilor, precum şi o serie de alte măsuri — iată preocupările majore ale constructorilor îndreptate spre realizarea unui volum sporit de lucrări, a unor construcţii de bună calitate, nisajele interioare cit şi cele exterioare constituie un exemplu în ceea ce priveşte calitatea, lucru de altfel constatat şi cu ocazia recepţionării blocurilor, de către organele Secţiunii tehnice de investiţii. Aici, un rol de seamă l-au avut atelierele organizate pe şantier, pentru confecţionarea treptelor, a baluştrilor, precum şi faptul că I.C.M. X a executat din timp apartamentele eta Ion, care s-au dovedit a fi un ghid preţios al modului cum trebuie să se lucreze. Lucrări bune de finisaj execută î prezent şi muncitorii colectivelor de şantiere Giuleşti Stadion şi Giuleşti I.R.T.A. Grăbind termenul de execuţie, ei folosesc panourile de parchet confecţionate pe cale industrială, înlocuiesc procedeele de tencuieli umede ş.a.m.d., ceea ce duce pe de o parte la scurtarea termenelor de execuţie şi reducere a preţului de cost, iar pe de altă parte, la executarea unor lucrări de bună calitate. Măsuri asemănătoare a luat şi conducerea întreprinderii de construcţiimontaj nr. 4, în special la şantierul aflat în extindere Griviţa Pod Basa- Aab, unde se construiesc în acest an aproape 780 apartamente. Din păcate, trebuie arătat că mai sunt încă unele șantiere unde nu s-a remarcat aceeași atitudine. Mai există cazuri cind constructorii execută lucrări (in special la finisaje), neco- VASILE IONESCU (Continuare în pag. a IlI-a) ^Junchssfi sfere D Mîine, încep cursurile semestrului doi din învatamintul superior Azi este ultima zi a vacanţei de iarnă a studenţilor. Facultăţile şi institutele de învăţămint superior îşi vor relua activitatea chiar din primele ore ale dimineţii de mîine, 15 februarie 1962.