Informatia Bucureştiului, octombrie 1963 (Anul 11, nr. 3158-3184)

1963-10-18 / nr. 3173

L INFORMATI A Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P. M. R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti Anul XI —Nr. 3173 4 PAGINI 20 BANI Vineri 18 octombrie 1963 Veşti din comerţPililFFPTlil F IN APTSIfil III QFZI1N .......................................................... UUIL LU J1ILL Sil nu I UlLUL ULLUIl Magazinele de confecţii din Capitală desfăşoară în momentul de fata o activitate intensă. Afluenţa cumpărătorilor este mult mai mare ca de obicei. Ce noutăţi a adus sezonul de toamnă în acest sector comercial ? Să începem cu... Aprovizionarea .. .capitol important în buna deservire. După cum ne informează conducerea O.C.L. „Confecţia“, fondul de mărfuri destinat desfacerii reprezintă, faţă de anul prece-, dent, creşteri simţitoare. Au apărut modele noi de paltoane şi pardesie pentru femei, executate din stofe, urson şi „fire picat“. Unităţile la proba a doua au pus în vînzare paltoane pentru bărbaţi lucrate din stofe superioare, precum şi diverse modele de costume. Unitatea specializată în desfacerea blănurilor din calea Victoriei nr. 25 a fost de asemenea aprovizionată cu un sortiment bogat de confecţii din blană şi fete îmblănite. Tot pentru asigurarea unei cît mai bune deserviri a cumpărătorilor au fost luate o serie de măsuri privind... Modernizarea .. .reţelei de desfacere. Aşa de exemplu, în ultimul timp s-au efectuat lucrări de amenajări şi transformări la un număr de cinci unităţi şi anume str. Şelari 15, str Lipscani 76, calea Văcăreşti 178, calea Griviţei 102 şi bd. 6 Martie 8. In toate cele cinci magazine s-a introdus expunerea deschisă a mărfurilor. Cît priveşte formele rapide de deservire menite să reducă timpul de staţionare a cumpărătorilor în magazine... Desfacerea cu plata directă .. .va fi introdusă pentru prima dată în sectorul de confecţii, de la 1 noiembrie, la un număr de trei magazine : bd. Bălcescu 34, calea Victoriei 61, şi şoseaua Mihai Bravu 12. Şi o altă noutate. Huse de protecţie Peste cîteva zile toate magazinele de specialitate aparţinînd O.C.L. „Confecţia“ vor livra confecţiile însoţite de huse de protecţie din mase plastice. Acestea vor putea fi folosite pentru păstrarea îmbrăcămintei pe timp mai îndelungat. Paralel cu lucrările de amenajări interioare, la magazinul de connectii din Bd. 6 Martie 8 s-au Introdus și unele forme noi de prezentai® a mărfurilor. 32 NOI MAGAZINE In cursul acestui an, reţeaua comercială şi de deservire din Capitală s-a extins, prin darea în folosinţă, la parterul noilor blocuri, a unui număr de 32 magazine şi unităţi de deservire. Printre spaţiile comerciale amenajate se află un mare magazin de confecţii pentru femei, situat în bd. Magheru nr. 9, Alimentara cu autoservire de pe Magistrala Nord- Sud, cofetăriile de pe calea Griviţei şi şoseaua Ştefan cel Mare-Dorobanţi, restaurantul şi farmacia de la parterul blocului Dinamo. Pînă la sfîrşitul anului la curs se prevede, de asemenea, amenajarea şi darea în folosinţă a încă 22 unităţi comerciale şi de deservire aflate în momentul de faţă într-un stadiu înaintat de execuţie. In mod deosebit reţin atenţia complexele comerciale de pe şoseaua Giurgiului, şantier Livada-Toporaşi „Specialitatea bucătarului şef“ Aşa cum s-a anunţat, sub această denumire a fost pus la dispoziţia consumatorilor,in unităţile de alimentaţie publică, un nou preparat culinar. Preparatul este realizat de către bucătarul şef şi se desface numai în unitatea respectivă. Specialitatea bucătarului şef s-a introdus pînă acum de către T.A.P.L. Bucureşti în cinci mari restaurante şi anume: .Cişmigiu”, „Postăvarul“, »Dunărea“, .Pensiunea bulevard", »Grădiniţa". în zilele următoare urmează să se introducă acest preparat şi la restaurantele »Moldova“, „Perla“, „Păcii” şi „Mureş“. Maşina de sortat mere In aceste zile, în toatedepozitele organizaţiei comerciale »Aprozar" se desfăşoară o intensă activitate în vederea selecţionării şi înmagazinării în bune condiţiuni a legumelor şi fructelor ce urmimează a fidesfăcute prin reţeaua cu amănuntul în cursul lunilor reci. O parte din operații, datorită măsurilor luate de către conducerea O.C.L. „Aprozar", se execută cu mijloace mecanizate. Printre acestea se numără şi maşina de sortat mere, pusă în funcţiune la silozul filialei „Aprozar“ din raionul 1 Mai (în fotografie), unde pe lingă faptul că se asigură o calitate corespunzătoare fructelor ce iau drumul depozitului, a crescut substanţial şi productivitatea muncii. Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICĂ : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 6 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 19 grade, iar minima din cursul nopţii de 3 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea se menţine frumoasă şi continuă să se încălzească. Cerul va fi variabil. Vînt slab pînă la potrivit din sud-est. Temperatura aerului în creştere uşoară, minima va fi cuprinsă intre 4 şi 6 grade, iar maxima între 20 şi 22 grade. Pentru zilele de 20, 21 şi 22 octombrie . Vreme relativ călduroasă cu cerul variabil. Vînt slab. Temperatura aerului staționară la început, apoi în scădere ușoară. 1300000 lei economii şi 3100 tone ţevi peste plan Realizarea sarcinilor de plan lunare cu cîteva zile mai devreme a devenit pentru laminoriştii de la Uzinele „Republica" o adevărată tradiţie. Succesele obţinute lună de lună au permis realizarea sarcinilor producţiei globale prevăzute pe primele trei trimestre cu şase zile înainte de termen. O importantă contribuţie la această realizare a constituit-o aplicarea unor măsuri tehnico-organizatorice dintre care amintim: stabilirea unor tehnologii optime de laminare a ţevilor cu pereţi groşi la laminorul de 6 toii, introducerea unei noi calibraţii la expansatorul laminorului de trei ţoii, şi aplicarea unei noi tehnologii la laminorul reductor de trei ţoii. Toate acestea a permis colectivului de muncă al uzinei să realizeze o depăşire de 3100 tone ţevi faţă de planul la zi. La rubrica realizări in întrecerea socialistă la minoriştii raportează obţinerea in opt luni a unui volum de 1 300 000 Iei economii la preţul de cost, precum şi creşterea productivităţii muncii cu 2,8 la sută peste prevederi. Cititi in pag. a Il-a: Ancheta „PROPAGANDA TEHNICĂ VIE, OPERATIVĂ, EFICIENTĂ“ Proiect de rezoluţie afro-asiatic unei independenţe reale Rho NEW YORK, 18 (Agerpres). — Corespondenţă specială: Un proiect de rezoluţie afro-asiatic a fost prezentat joi în Comitetul de tutelă, cerînd Marii Britanii să refuze Rhodesiei de sud cererea de independenţă atîta timp cit în această ţară nu va fi un guvern care să reprezinte toate păturile populaţiei. După cum se ştie, in această colonie constituţia care este în vigoare acordă drepturi politice numai minorităţii albe, în timp ce populaţia băştinaşă nu are nici un fel de drepturi politice. Se cere Marii Britanii să convoace o conferinţă constituţională în vederea introducerii votului universal în Rhodesia de sud. In acelaşi timp este exprimată îngrijorarea în legătură cu situaţia explozivă din Rhodesia de sud, ca urmare a politicii rasiste a minorităţii aflate la putere. iți Comitetul de tutelă al O.N.U. pentru acordarea desiei de sud Lordul Home însărcinat cu formarea noului guvern britanic LONDRA Astăzi la 18 (Agerpres), prînz, regina Angliei, Elisabeta a II-a, a acceptat propunerea ca lordul Home să fie numit în funcţia de primministru al Marii Britanii. După cum se anunţă din Londra, lordul Home a fost primit la Palatul Buckingham, unde a fost însărcinat cu formarea noului guvern britanic. Ultimele știri sportive • In cadrul turneului pe care îl întreprinde în R. S. Cehoslovacă, echipa de hochei a R.P. Romíno a învins cu 4—1 (2—0, 1—1, 1—0) pe Lokomotiv Poprad. • La Leipzig s-a disputat intîlnirea de pentatlon modern R. D. Germană- R.S.S. Armeană. Gazdele au cistigat cu 14364—13 900. Igor Novikov a realizat 5 336 puncte. Dublă intilnire de volei, la Belgrad, intre selecţionatele masculine şi feminine ale oraşelor Belgrad şi Varşovia. Oaspeţii au ciştigat ambele jocuri cu 3—1. In „Cupa campionilor europeni** la fotbal Dinamo Bucureşti va juca cu Real Madrid Azi dimineaţă au fost trase la sorți oprimile de finală ale Cupei campionilor europeni la fotbal. Echipa Dinamo București va juca cu echipa spaniolă Real Madrid. Vizita conducătorilor de partid şi de stat pe şantierul hidrocentralei „16 Februarie“ Astăzi tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Gheorghe Gaston Marin vizitează în regiunea Argeş şantierul hidrocentralei ,,16 Februarie“. Conducătorii de partid şi de stat sunt însoţiţi de Matei Ştefan, prim-secretar al comitetului regional Argeş al P.M.R., şi Constantin Sandu, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional. La Corbeni, conducătorii de partid şi de stat au fost întîmpinaţi de ministrul minelor şi energiei electrice, Bujor Almăşan, Nicolae Gheorghiu, adjunct al ministrului, ing. Nicolae Ştefan, şeful grupului de şantiere, Francisc Anton, secretarul comitetului de partid al şantierului. La sediul conducerii şantierului, tovarăşului Gheorghe Gheorghiu- Dej şi celorlalţi conducători de partid şi de stat le-a fost prezentat de către şeful proiectului, ing. Mircea Sipiceanu, stadiul lucrărilor de construcţie a diferitelor obiective ale hidrocentralei, proiectată în întregime în ţară, în continuare, conducătorii de partid şi de stat au vizitat cîteva puncte importante ale vastului şantier, care se întinde pe 25 kilometri. Prima oprire s-a făcut la fabrica de beton. Astăzi, aici s-a produs prima şarjă de beton pentru construcţia barajului. Ing. Ladislau Rakoşi a prezentat procesul tehnologic în întregime automatizat. De la fabrica de beton conducătorii de partid şi de stat au coborît pe şantierul barajului, împreună cu constructorii ei au participat la un moment important în viaţa şantierului. Pe cablurile macaralei funicular întinse între pereţii de cremene ai cheilor Argeşului a coborît bena care a turnat cele dinţii cantităţi de beton la construcţia barajului. începînd de azi vor fi turnate aici 500 000 mc de beton, ridicîndu-se în calea apelor Argeşului şi a rîurilor captate un uriaş baraj înalt de 165 metri spre a se forma un lac de acumulare cu o capacitate de aproape o jumătate miliard de metri cubi. (Agerpres) Gospodării colective fruntaşe în muncile agricole In săptămîna aceasta, muncile agricole s-au desfăşurat într-un ritm mai susţinut. Mecanizatorii au folosit mai bine maşinile şi tractoarele, avînd grijă să execute numai lucrări de calitate. Astfel, în marea majoritate a gospodăriilor colective au fost pregătite şi însămînţate cu grîu şi secară mari suprafeţe de teren. Pînă în seara zilei de 16 octombrie, bunăoară, în gospodăria colectivă „Congresul al IlI-lea al P.M.R.“, din comuna Afumaţi, au fost pregătite 716 hectare din cele 810 planificate, şi însămînţate 716 hectare, iar în gospodăria din Jilava, 459 hectare din 459 planificate şi însăminţate 390 hectare. Asemenea bune rezultate au obţinut şi gospodăriile colective din Chiajna, Ciorogîrla, Dragomireşti, etc. ...şi altele rămase în urmă Unele gospodării stat însă rămase la urmă atît în ceea ce priveşte lucrările de pregătire a terenului, cît şi lucrările de însămînţare a griului. Să luăm de pildă situaţia gospodăriei colective din Domneşti. Pînă în seara zilei de 16 octombrie, din cele 574 hectare planificate erau pregătite 310 hectare. Planul de însămînţări la grîu şi secară, prevede 250 de hectare, dar, pînă la data arătată, nu au fost însămînţate decît 110 hectare. Rămasă la urmă se află şi gospodăria din Bălăceanca, care din suprafaţa de 526 hectare n-a pregătit decît 345 hectare din care numai 180 hectare au fost însămînţate (96 ha cu orz şi 84 ha cu culturi pentru masă verde). La grîu şi secară pentru boabe, din cele 210 ha planificate nu s-au însămînţat decît 25 ha pînă la 16 octombrie. In aceste zile care oferă bune condiţii de lucru, mecanizatorii care lucrează pe ogoarele gospodăriilor rămase în urmă cu pregătirea terenului şi cu însămînţările, au datoria să folosească din plin întreaga capacitate de lucru a maşinilor şi tractoarelor, să grăbească executarea lucrărilor respective, astfel încît să nu depăşească perioada optimă de care depinde în mare măsură obținerea unor recolte sporite în anul viitor. Posturi electrice de transformare In ultimele trei luni şi jumătate, in noile cartiere de blocuri au fost puse in funcţiune 9 posturi electrice de transformare (2 In drumul Taberei, 3 In str. Sergent Niţu Vasile etc.). In noile cartiere din zonele Jiului, str. Sergent Niţu Vasile, şos. Giurgiului s-a lucrat intens in ultimul trimestru la executarea lucrărilor măriile să asigure alimentarea lor cu energie electrică. In prezent, se fac asemenea lucrări şi in cartierele noi din Drumul Taberei, şos. Mihai Bravu Chiristigii, Matei Voievod, magistrala Mărăşeşti — Piaţa Unirii. Tot cu începere din luna iulie şi până in prezent, în cartierele mai vechi au fost construite şi date în folosinţă alte 6 posturi de transformare (in str. Lupeni, Drumul Celei, str. Constituţiei, str. Dristor, str. Industriilor şi str. Apusului). Un nou cinematograf La parterul noilor blocuri din şoseaua Giurgiului, la stafia de tramvai „Toporaşi" s-a ivit, aspectuoasă şi îmbietoare, intrarea largă a unui nou cinematograf. Cele opt sectoare ale uriaşei săli cuprind 900 de locuri, vizibilitatea fiind perfectă din orice coif. La fiecare scaun se află cite un orificiu pentru aerul condiționat. Cele patru evacuări, foaierul larg, luminos fac ca atit intrarea cît și ieșirea din sala de spectacole să se facă fără aglomerări, în cele mai bune condifiuni. Uriașul ecran lat, cele douăzeci de difuzoare instalate în jurul sălii pentru efecte stereofonice, cele trei aparate de proiecţie A.P.S. 35—6 ultimul tip de aparat de proiecţie fabricat de I.O.R., prevăzute pentru Stereofonie sunt chezăşie pentru calitatea ridicată a proiecţiei. Noul cinematograf bucureştean îşi va deschide curînd porţile. * Reîntorşi din turneu Ieri la prînz a sosit în Capitală un colectiv al Circului de stat din Bucureşti, care, timp de cinci luni, a prezentat spectacole ia R.P. Ungară. Printre artiştii care au participat la acest turneu se află cei din trupa Augustin, laureaţi ai Festivalului mondial al tineretului şi studenţilor de la Moscova, jonglerele Lidia şi Bebe Dumitrescu, membrii trupei Petre Stelian, cunoscuţii comici Boni şi Sache şi alţii. Se lărgeşte sortimentul produselor din mase plastice Masei« plastic»» dovedesc foarte utila uii gospodării. Tocmai de aceea specialiştii se străduiesc să lărgească permanent sortimentul articolelor fabricate din mase plastice. Recent, la fabricile „Viitorul” din Oradea şi „Flamura roşie din Sibiu a început producţia unor noi articole ca: perii pentru unghii, garnituri pentru condimente, dopuri pentru scurgere, pentru sticle, şi altele. Primele cantităţi din noile sortimente au şi fost livrate magazinelor de specialitate. Metode eficace de predare a lecţiilor încă de la începutul acestui an de învăţămînt, la Şcoala de 8 ani nr. 53, s-a încetăţenit un obicei lecţiile de istorie şi geografie să fie predate di- rect în muzeu sau în natură. Astfel, elevilor clasei a IV-a lecţia despre orînduirea primitivă li s-a predat la Muzeul de arheologie; alte lecţii au fost predate la Muzeul de istorie al oraşului Bucureşti. Această metodă folosită de profesorii Şcolii de 8 ani nr. 53 va fi continuată pînă la sfîrşitul anului. Preşedintele GAC Cernica dă îndrumări mecanizatorilor pentru buna desfâşurare a lucrărilor de Insaminţare a griului. itieni popi pin nlilia apei In vederea asigurării calităţii corespunzătoare a apei în cadrul întreprinderii Canal Apă Bucureşti activează trei laboratoare şi anume: laboratorul Arcuda, profilat pentru dirijarea chimicotehnologică a procesului de tratare a apei de la staţia Arcuda şi pentru controlul calitativ pe fiecare treaptă de tratare; laboratorul Grozăveşti, profilat exclusiv pentru controlul de calitate al apei din cinci raioane ale Capitalei şi laboratorul staţiei sud, profilat pentru controlul de calitate al apei din celelalte trei raioane ale Capitalei. Aceste două laboratoare din urmă, controlează şi calitatea apei de la staţiile de pompare respective, la rezervoare, la puţurile de mare adâncime din zona aferentă etc. Pentru cunoaşterea în permanenţă a calităţii apei se efectuează zilnic analize fizico-chimice, bacteriologice şi biologice. Numai de la începutul anului s-au executat peste 40 000 de asemenea analize. Recent a fost elaborat un studiu privind procesul de tratare a apei de la sursa Arcada, in vederea obţinerii celui mai eficient fi economic proces tehnologic. După cum se ştie, staţia Arcada dispune de instalaţii moderne de tratare a apei, dintre care unele (filtrele etapa a II-a) au fost date in funcţiune in vara acestui an. Urmărirea fiecărei faze a procesului de tratare asigură obţinerea unei ape tratate corespunzător din punct de vedere calitativ. In acest sens o atenţie deosebită se dă îmbunătăţirii proceselor tehnologice de decantare, filtrare fi sterilizare a apei captate din rturile Dîmboviţa fi Argeş. Urmărirea acestor procese tehnologice se face atit in timpul zilei cit fi noaptea prin personal de specialitate In urma controlului de laborator se iau măsuri menite să asigure menţinerea calităţii corespunzătoare a apei In reţeaua de distribuţie. Astfel se urmăreşte calitatea apei In zonele unde se instalează conducte noi, se organizează spălarea hidraulică şi dezinfectarea conductelor etc. O preocupare continuă este fi aceea a elaborării de noi metode de analiză sau de punere la punct a unor metode moderne ca: determinarea fotoelectrică a turbidității apei, aplicarea tehnicii membranelor filtrante la analiza bacteriologică șiziologică a apei, folosirea schimbătorilor de ioni în analiza chimică a apei, extinderea metodelor de analiză complexometrică etc. Pentru realizarea sarcinilor ce le revin, laboratoarele sunt dotate cu aparatură corespunzătoare și deservite de personal de specialitate. Chimiști, medici, biologi şi laboranți efectuează in permanență analizele necesitate de controlul calitativ al apei, asigurtnd prin aceasta distribuirea unei ape de bună calitate in Capitală. AL. M. In laboratorul I.G.A.R. se verifică calitatea apei potabile. Intră in funcţiune ultimul tronson al arterei de apă de pe bulevardul Armata Poporului Peste cîteva zile, va intra în funcţiune ultimul tronson al noii artere de apă de pe bulevardul Armata Poporului. Această arteră are o lungime de 4 230 de metri şi străbate bulevardul Armata Poporului şi bd. Păcii, de la statuia Leu pînă la strada Lucerne. Prin construirea ei, se rezolvă alimentarea cu apă a noului cartier de locuinţe din Drumul Taberei, şi a cartierului Militari. Puţuri de mare adîncîme racordate la reţeaua publică Pentru îmbunătăţirea alimentării cu apă a unor cartiere s-a luat măsura ca — în afara construirii unor noi puţuri — mai multe puţuri de mare adîncime din cîteva întreprinderi şi instituţii să fie legate la reţeaua I.C.A.R. Printre acestea se află puţurile de la I.I.S. „Macul roşu“, Rofarm, Tehnica nouă, Studioul Alexandru Sahia, de la două fabrici de gheaţă etc. Disponibilul de apă din ele se va pompa în reţeaua publică. LUCRĂRI IN... ŞTRANDURI De pe acum, în ştranduri se execută o serie de lucrări pentru sezonul de plajă 1964. In unele ştranduri a şi început împrospătarea nisipului, iar la ştrandul Băneasa I C.A.B. a luat măsura să mărească cu 100 numărul de cabine prin efectuarea unor amenajări.