Informatia Bucureştiului, martie 1970 (Anul 18, nr. 5140-5165)

1970-03-31 / nr. 5165

I PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA ! ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCURESTI AL P.C.R. SI AL CONSUL LEAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI ■m Thmm Anul XVIII—Nr. 5165 4 PAGINI 1 30 BANI Marti 31 martie 1970 mmm LA NIVELUL FIECĂRUI LOC DE MUNCĂ ___Maxima exigită pentru calitatea produs sor Importantele eforturi făcute pentru dezvoltarea economiei, pentru modernizarea bazei tehnico-materiale a diverselor ramuri se cer — este aceasta o necesitate economică obiectivă — fructificate cu maxim randament, nu numai prin sporirea cantitativă aproducţiei, ci şi prin ridicarea continuă a calităţii sale. Realizarea unor produse cu înalţi indici''calitativi — se precizează în Legea privind asigurarea şi controlul calităţii produselor, recant votată de Marea Adunare Naţională — constituie o sarcină de bază în activitatea de producţie, o datorie de onoare a colectivelor din întreprinderi, reprezentând, în acelaşi timp, un factor hotărâtor pentru satisfacerea cerinţelor tot mai complexe şi variate ale economiei naţionale, pentru creşterea nivelului de trai. Acestui context de deosebită actualitate i s-a circumscris şi discuţia noastră cu tov. Florin Pavelescu, adjunct al ministrului industriei alimentare. — Documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din 17—19 martie cuprind o serie de referiri critice privind calitatea produselor alimentare şi, totodată, indicaţii deosebit de preţioase pentru eliminarea lor. Cum acţionaţi pentru materializarea acestora ? — Aş spune pentru început că aceasta este una dintre problemele de bază spre care este concentrată atenţia conducerii ministerului, a specialiștilor din industria alimentară. Sarcinile ce ne revin sunt deosebit de importante, căci — așa cum s-a subliniat la recenta plenară a Comitetului Central al partidului — între calitatea dotării tehnice a întreprinderilor noastre — materializarea unor importante fonduri de investiţii — şi calitatea produselor fabricate există încă un decalaj nejustificat. Trebuie precizat aici că în contextul producţiei moderne, noţiunea de calitate capătă sensuri mult mai largi; caracteristicilor calitative intrinseci ale produselor li se adaugă amplil ima în intimă dezvoltare a gamei. îi entale, prezentarea comercial.; te. „'lecînd de la această prinis. . ucerea ministerului a eransplex de măsuri menit contribuie la îmbunătăţirea activităţii tuturor sectoarelor — evident» cu prioritate, a celor deficitare — care asigura, cu operativitate, ridsa calitativă a produs a. Pîrghiile folosite în it . t — este firesc — sunt nurn-.ro atenţie deosebită se va aborda de exemplu, urmăririi riguroase a proceselor tehnologice și a standardelor, pe întreaga filieră a producţiei — de la recepţionarea materiilor prime, pînă la livrarea către beneficiari. Măsurile luate vizează serviciile C.T.C., a căror exigenţă urmează să marcheze un salt substanţial. Controlorii de calitate trebuie să-şi exercite cu înaltă competenţă atribuţiunile ce le revin, şi aceasta nu numai static, asupra produsului finit, ci dinamic, de-a lungul întregului proces tehnico-economic al producţiei, începînd de la faza încheierii contractelor, a alegerii tehnologiei, reţetelor şi utilajelor de fabricaţie. Intr-un cuvînt, serviciul C.T.C. este direct răspunzător pentru asigurarea condiţiilor necesare respectării clauzelor calitative ale contractelor încheiate. Conducerile combinatelor şi fabricilor din industria alimentară sunt obligate să creeze condiţiile care să permită valorificarea măsurilor Gabriela Bucur (Continuare în pag. a 4-a) Convorbire cu Iov. FLORIN PAVELESCU adjunct al ministrului industriei alimentare Printre noile produse asimilate de uzinele „Semănătoarea“ se numără şi combina autopropulsată C-12. Pentru fabricaţia acestui utilaj agricol de înaltă tehnicitate a fost pusă recent în funcțiune o linie tehnologică specializată. In fotografie : aspect din sectorul montaj. Nume şi locuri OVIDIU PAPADIMA De curînd, am asistat la o festivitate care m-a impresionat mult. La liceul nr. 27, din cartierul Ferentari — liceu care avea, peste puţin timp, cinstea să poarte numele lui C. Călinescu — elevii, în nerăbdarea lor bucuroasă, au solicitat ca şi cenaclul literar al şcolii să fie onorat cu acest nume. Mai mult decît atîta, au ţinut să ia şi ei parte, după puterile lor, la omagiul unanim care i s-a adus recent m marelui scriitor, cu prilejul comemorării a cinci ani de la stingerea lui din viaţă. Am avut cinstea să fiu şi eu invitat — alături de Elisabeta Călinescu, soţia marelui dispărut — la această festivitate. Am fost foarte impresionat constatînd că, deşi existenţa lui fizică a încetat de o jumătate de deceniu, G. Călinescu trăieşte tot atît de viu în conştiinţa noastră, ca şi atîţia alţii care au slujit — prin talentul şi munca lor, indiferent dacă cu ani sau cu secole in urmă — propăşirea şi gloria României. Şi m-a bucurat foarte mult, văzînd că această a doua şi imperisabilă viaţă a lor există şi în cele mai fragede mlădiţe ale zilei de ruine a patriei noastre , in sufletul copiilor, şi, mai ales, m-a bucurat modul in care aceştia au dovedit că G. Călinescu este şi pentru ei o prezenţă tot atît de vie ca şi In sufletele noastre, ale acelora care l-am cunoscut aievea, odinioară, ceea ce s-a vorbit şi s-a citit la festivitatea cenaclului literar al Liceului nr. 27 — despre poetul G. Călinescu, despre romancierul G. Călinescu, despre multipla lui personalitate, poeziile lui care au fost recitate (cu toate accentele, uneori naive, inerente virstei), demonstrau o serioasă şi profundă cunoaştere a operei şi omului, pînă şi a lucrărilor sale ca student, în seminarul lui Ll. Dragomirescu, publicate cu ciţiva ani in urmă, in „Revista de istorie şi teorie literară“. Dar ceea ce a dovedit şi mai mult, au fost poeziile originale ale elevilor, închinate lui G. Călinescu, la această şedinţă solemnă a cenaclului lor. Ele indicau o percepţie fragedă şi gravă în acelaşi timp, a marilor valori ale culturii noastre contemporane, intre care se numără şi cel comemorat. După ce am ascultat şi lectura unei evocări „G. Călinescu, profesor la Universitate“ — făcută de o profesoară care i-a fost studentă — am aflat că majoritatea celor care predau limba si literatura română in acest liceu se mlndresc a fi ascultat cursurile sale si a fi primit de la el certificatul In munca (Continuare în pag. a 2-a) ! Cartaginezi ! AUREL STORIN Caut să-mai închipui citeodată cum arăta sufrageria unui cartaginez , probabil ca o sală actuală de operaţie, fiindcă cei care serveau masa umblau cu un soi de feşe la nas şi la gură pentru ca nu cumva — doamne fereşte — respiraţia lor discutabilă să atingă bucatele pe care le aşezau pe masă. Această măsură de precauţie mi se pare, mai ales prin perspectiva istoriei, evident exagerată. Am evoluat — din acest punct de vedere — enorm. Iată , ce inflexibilă prevedere sanitară ar putea echivala cu graţia aproape coregrafică cu care acest simpatic chelner apucă — folosimd falangele sale subţiri, de pianist concertist — chiflele sau feliile de pîine, cînd le trece dintr-un coşuleţ intr-altul ? De ce să ne formalizăm pentru o manichiură sau pentru o freză îndelung aminată De ce să-i răpim consumatorului fantezia de a-şi închipui cum arată încîntătoarea fiinţă care şi-a lăsat amprenta rujului său de buze pe paharul aproximativ spălat ? Şi de ce să rezervăm asemenea surprize numai privilegiaţilor care frecventează bufetele de categoria a doua şi să nu le oferim şi acelora care se abat, intr-o dimineaţă de duminică, pe la braseria Athenée Palace ? Sigur, n-aş vrea să fiu înţeles greşit. Nu mi-a trecut nici o clipă prin minte sugestia de a ne transforma, peste noapte, in cartaginezi. Dar cit de cit... A La /DE MIN CĂUTĂRI ÎN SFERA INEDITULUI ctivitatea Institutului de cercetări miniere poate fi laconic exprimată în două cifre: 190 de contracte in valoare de 27 milioane lei. Datele acestea spun mult, insă ele nu pot reda complexitatea procesului prin care prevederile trebuie să devină realizări la termenele stabilite. De aceea, să pătrundem dincolo de zona rece a statisticilor, nu atmosfera de lucru a secţiilor. Obiectivul numărul un în agendaprogram a oricărui cole tare din Institut este noi surse de materii pt, rea la maximum acel procesul industrial. Astre borator se experimentez, valorificării complexe ni fler şi alumină, din testinoase; în altul secluţie pentru exploata oară a minereului CU obţine prin aceasta o lre de 26 milioane lep. Sezarea sintezei spumante, folosirea lor la preparator neferoase; cu alte cu conizează producerea în de cerce■perirea a lorifiea- , e în m lar.ologia ijllot de bipumi- » O 60- aiperi(Sar anuală reali- C......Ci și minereuriprei, din al* (Continuare în IMUNMBI uumHUunuummi. Fabrica de elemente pentru automatizare a raportat la ziua de 27 martie îndeplinirea planului trimestrial la o primă serie de indicatori. Cum a evoluat producţia in ultimele cinci zile ? Ce sporuri consemnează azi, la termenul calendaristic, bilanţul trimestrial ? — Avansul obţinut — ne spune directorul fabricii, ing. Marin Barabancea — a fost extins şi la alţi indicatori de bază. Preliminînd şi rezultatele de azi, putem anunţa următoarele sporuri : 2 590 pop iei la producţia globală. Fiecare zi, o cotă mai înaltă pe graficul întrecerii! 31 martie 15 aprilie 2 500 000 lei la producţia marfă vândută şi încasată, 1 500 000 lei la beneficiile planificate etc. — Sub raportul îndeplinirii angajamentelor luate în întrecerea socialistă, ce reprezintă aceste depăşiri — Depăşirea angajamentelor înseşi. Mă refer, desigur, la cotaparte trimestrială din angajamentele anuale. Dar pentru a completa, fie şi succint, imaginea muncii desfăşurată de colectivul nostru, menţionez că în trimestrul I am introdus pentru prima oară in fabricaţia de serie un integrator automat de debite, mult solicitat în chimie, petrol. (Continuare in pag. a 4-a) TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞISCU A PRIMIT DELEGAŢIA CONSILIULUI MUNICIPAL AL ORAŞULUI TEHERAN Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a primit în după amiaza zilei de 20 martie, la Palatul Consiliului de Stat, delegaţia Consiliului municipal al oraşului Teheran, condusă de Gholamreza Nikpey, primarul municipiului, care face o vizită în ţara noastră. La primire a luat parte primarul general al Capitalei, Dumitru Popa. A fost de faţă Soltan H. V. Sanandaji, ambasadorul Iranului la Bucureşti. Cu acest prilej a avut loc o convorbire care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială. ★ Azi dimineaţă, delegaţia Consiliului municipal al oraşului Teheran, condusă de Gholamreza Nikpey, primarul municipiului, a părăsit Capitala. La plecare, pe aeroportul Băneasa, delegaţia a fost condusă de Dumitru Popa, primarul general al Capitalei, de membri ai Comitetului executiv. A fost de față Soltan H. V. Sanandaji, ambasadorul Iranului la București. VI.Um r.fl De ce se bate pasul pe loc in extinderea autoservirii la magazinele cu profil nealimentar ? Cu vreo trei ani in urmă, magazinul „Victoria“ a făcut o experiență care avea să dea, intr-o perioadă scurtă de timp, rezultate poate nebănuite. La două raioane, cu articole de sticlărie și articole de menaj, aflate la etajul V, s-a renunţat la formele obişnuite de desfacere şi s-a introdus autoservirea, dîndu-se astfel posibilitate cumpărătorilor să-şi alea- Răspunde fov. MARIN HIRCA, director adjunct al Direcţiei generale comerciale ca singuri, articolele dorite. Vimările au înregistrat imediat creşteri vertiginoase. Anul trecut, autoservirea s-a introdus şi la trei magazine din reţeua O.C.L. „Tehnometal“, precum şi la o unitate de cămăşi a O.C.L. „Textila I“. Rezultatele economice au fost, de asemenea, foarte bune. Spre exemplificare, vom arăta că vînzările înregistrate în trimestrul P1970 sînt, la magazinul din bd. Gheorghe Gheorghiu-Dej nr. 34, cu peste 150 la sută mai mari, la unitatea din piaţa Amzei nr. 10—22 cu circa 56 la sută, iar la unitatea din bd. Magheru cu 34 la sută — în comparaţie cu desfacerile din trimestrul P1960, cînd magazinele amintite nu erau organizate pe sistemul autoservirii. Şi totuşi, in pofida rezultatelor obţinute, a condiţiilor de care dispun organizaţiile comerciale locale, a posibilităţilor ce le stau la dispoziţie (nudrumare, aprovizionare, fonduri băneşti etc.), această formă nouă de organizare comercială — autoservirea — se bucură de o prea mică atenţie. De ce ? IN PRIMUL rînd, este vorba de o rezistenţă, cauzată de rutină, cu care autoservirea şi celelalte forme noi de prezentare şi desfacere a mărfurilor au fost întîmpinate de diverşi lucrători din organizaţiile comerciale cu profil nealimentar. Unii dintre responsabili, fără măcar să fi avut curiozitatea să se intereseze de rezultatele economice obţinute de cele câteva magazine, refuză să preia gestiunea unităţilor cu autoservire. Conducerile O.C.L., la rindul lor, în loc să-şi îndrepte atenţia spre studierea posibilităţilor concrete ce le Romeo Groapa ((coninuart in pag. a 4-a) • „Tektife II, experienţele Ic 62 de persoa timp de şapte program de ecvt Cinci femei fac" Ultimele pregătiri pentru noua expediţie subacvatică, „Tektite II", la care vor participa oameni de ştiinţă din mai „Tektite I". în multe ţări, s-au încheiat, a două luni, „ Experimentul, care se va desfăşura în regiunea „Insulelor Fecioarei" din grupul Anfilelor Mici, luat interesant, ţări oceanoar gramul act' lţii este m , va începe la 1 april1 După cum se ştie, r trecut s-a desfăşur experienţă similară — rificarea :a conclude pe el", se aparate "acvatice. (Continuare in pag. a 4-a) A Asociaţiile de locatari se maturizează, dar... Perioada nu a fost de provizorat încă depăşită Desfăşurarea adunărilor generale ale asociaţiilor de locatari, problemele dezbătute în cadrul lor, larga participare la discutarea celor mai felurite aspecte ale gospodăririi fondului de locuinţe, preocuparea pentru crearea unui climat de bună vecinătate între cetăţeni, au relevat utilitatea acestei forme de asociere, efectele ei pozitive în buna conservare a valorilor locative, asigurarea unui grad sporit de confort în imobile. Au ieşit în evidenţă maturitatea civică, spiritul gospodăresc în care sunt administrate numeroase, imobile (blocurile din Magistrala nord-sud nr. 27, bd. Muncii nr. 31, bd. Duca nr. 1 și 10—22, str. 13 Decembrie nr. 29—33 și 20—24, bd. Marelui Stadion nr. 1—5, str. Maria Rosetti nr. 10 etc., etc.), grija sporită manifestată de cetăţeni pentru întreţinerea fondului locativ, chibzuinţă, claritatea scriptică, modul judicios în care se stabilesc cheltuielile. Spiritul de exigenţă in care s-a desfăşurat larga dezbatere obştească a locatarilor a avut, însă, darul să scoată la iveală şi unele aspecte negative, atît în activitatea comitetelor asociaţiilor, în relaţiile cu diferite întreprinderi prestatoare de servicii, cit şi în stabilirea drepturilor şi îndatoririlor personalului angajat. Astfel, în blocul din str. Vigoniei nr. 14 (şos. Giurgiului) s-au constatat grave abuzuri în mimarea fondurilor : preşedintele şi împuternicitul comitetului au ţinut asupra lor sume intre 30—40 mii lei, fără a le depune la C.E.C. Preşedintele s-a „împrumutat“ cu bani din fondul de rulment, şi nu a achitat costul reparaţiilor făcute în apartamentul său. Un caz ieşit din comun este cel al împuternicitului Cornel Lungu care, de la imobile din sectorul 1, primea între 400—500 lei de fiecare. Incorectitudini in calcularea cotelor de întreţinere a părţilor comune au mai fost Aurel Radu (Continuare , pag. a 3-a) • CONCURS PENTRU CEA MAI BUNĂ UNITATE I.I.F. întreprinderea de legume şi ţIUle Bucureşti a organizat un interesant concurs intermagazine pentru cea mai bună unitate I.L.F. din Capitală. O veritabilă întrecere în care organizatorii vor urmări modul de aprovizionare a unităţilor, formele de prezentare şi calitatea produselor, precum şi atitudinea vinzătorilor faţă de cumpărători. Concursul se va desfăşura in trei etape. Prima, 1 aprilie — 1 mai cuprinde perioada trufandalelor şi, in general, a legumelor de primă apariţie. O acţiune inedită care poate să contribuie în mod eficient la îmbunătăţirea servirii cetăţenilor in unităţile I.L.F. • Noi modele de lenjerie In variata garaţi de produse reali zate la fabrica „Tricotajul roşu“, se înscrie şi lenjeria pentru femei. Î lunile aprilie — mai vor intra în producţia de serie noi modele de lenjerie din materiale sintetice, cu garnituri de dantelă, în croieli moderne. Coloritul variază de la nuanţele pastel până la cele foarte mi deosebit de moderne, în serii mici se realizează lunar cite 10 noi modele de lenjerie dantelată, prezentate într-un ambalaj deosebit. IMPORTANTE ACŢIUNI PROFILACTICE In cartierul Drumul Taberei, transformările edilitare continuă un ritm susţinut, în imagine, aspect de la lucrările de betonare a unui nou fir de circulaţie Miine, 1 aprilie, Intră în vigoare noulmers al curselor interne TAROM, cu plecări de pe aeroportul Băneasa, valabil pînă la 10 septembrie a.c. Noul mers • EXPOZIŢIA deschisă la Muzeul de istorie a municipiului Bucureşti, cuprinzînd obiecte din tezaur ce au aparţinut domnitorului Alexandru Ioan Cuza, poate fi vizionată pînă la data de 15 aprilie. • COMITETUL U.T.C. al sectorului 7 a organizat ieri o intilnire a uteciştilor din liceul „Nicolae Bâlcescu“, în cadrul căreia tovarăşul Ilie Rădulescu, şef de secţie la C.C. al P.C.R., membru al Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice, a făcut o expunere asupra unor aspecte actuale ale situaţiei internaţionale, prevede curse suplimentare pe liniile cele mai solicitate de legătură a Capitalei cu oraşele din provincie, ca şi curse directe între principalele oraşe din ţară, capitale de judeţe. De asemenea, prin noul grafic se creează legături lesnicioase cu mijloacele de transport feroviare, auto şi navale. În perioada sezonului de vară vor spori numărul curselor spre Constanţa ca şi cele de legătură cu principalele oraşe din ţară, cursele aeriene vor fi efectuate, în majoritate, cu avioane moderne, de mare viteză și capacitate, cum sînt IL-14, AN-24 și IL-14. Tot mîine intră in vigoare și noul mers al curselor externe, valabil pînă la 31 octombrie 1970. Mîine întră în vigoare Noul mers al curselor TAROM începînd cu data de 1 aprilie, în Capitală se va desfăşura o importanta acţiune de profilaxie a bolilor contagioase la copiii între 3 şi 15 luni : vaccinarea antidiftero-tetano-pertusis. în acelaşi timp vor fi revaccinaţi şi copiii imunizaţi în anii precedenţi, revaccinarea întîia după 6—12 luni, iar a doua după 18—24 luni de la prima administrare. Tot în cursul lunii aprilie, după data de 10, va fi aplicată şi a treia repriză de vaccin antipoliomielic. Imunizările se vor face atît la dispensarele de circumscripţie de pediatrie— şcolare, cît şi la domiciliul copiilor. Reamintim că se află in curs de efectuare şi administrarea vaccinului tetanic şi antitiroidic la adulţi. • OSTA anunţă că spectacolul samblului indian de balet „Kalakh din ziua de 6 aprilie, de la sala samblului U.G.S.R., va avea ora 18 in loc de ora 20, cum anunţat anterior. antiAnta MODERNIZĂRI ÎN GĂRILE OMSGLH De câteva zile, în Gara de Nord, o adevărată „explozie florală“ ne ancorează în plină... primăvară, în acelaşi timp, peroanele au căpătat aspectul unui adevărat şantier de înfrumuseţare. »Se repară şi se revopsesc copertinele ; în sălile de aşteptare se execută lucrări de reamenajare, de reparare a dalelor, se zugrăvesc interioarele, se recondiţionează mobilierul etc. Intr-unul din birourile Direcţiei regionale C. S. Bucureşti ne-au fost prezentate maimulte schiţe privind modernizarea gării. Unele proiecte vor prinde viaţă chiar în acest an. Astfel, la toate capetele peroanelor de linii, se prevede construirea de glasvanduri, care vor proteja marele peron interior împotriva intemperiilor, lăsînd în acelaşi timp un cîmp larg de vizibilitate asupra liniilor şi peroanelor exterioare. Deasupra intrării, la fiecare peron, dispozitive electronice vor face oficiul de informare a călătorilor asupra orei de sosire şi plecare a trenurilor. Se studiază, de asemenea, reorganizarea amplasării chioşcurilor care oferă diferite servicii şi prestaţii în incinta Gh. Niculița (Continuare în pag. a 2-a) • Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în București, temperatura aerului a fost de 4 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea va continua să se încălzească. Cerul va fi variabil. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit din sectorul sud-vestic. Temperatura aerului : minima va fi cuprinsă între 2 şi 4 grade, iar maxima între 18 şi 20 grade. Pentru zilele de 2, 3 şi 4 aprilie : Vreme călduroasă. Cerul va fi variabil, mai mult noros spre sfîrşitul intervalului cînd vor cădea averse de ploaie însoţite de descărcări electrice. t ochi de 1 4 în atelier In ultima vreme, conducerea cooperativei meşteşugăreşti „Automecanica“ acordă o mai mare atenţie diversificării producţiei de mică serie, se realizează accesorii şi piese de schimb pentru autoturisme, cum ar fi triunghiuri reflectorizante, numere şi diverse semne de circulație, scaune cu spătar, ochi de pisică etc. In fotografie : un stand cu citeva dintre produsele realizate atelierele cooperativei. • La Santiago de Chile, în cadrul „Cupei campionilor Americii de Sud" la fotbal, echipa locală Universidad a învins, cu 2—1 (1—1), formaţia Olimpia Asuncion din Paraguay. • în finala probei de simplu bărbaţi a turneului internaţional de tenis de la Monte Carlo, s-au intilnit francezii Goven şi Contet, victoria revenind primului, cu 5—7, 6—2, 6—3, 6—4. • Crosul internaţional desfăşurat aproape de Milano a fost net dominat de Xaftali Temu (Kenya), clasat pe primul joc cu timpul de 30’37” 8 (traseul a măsurat 9,3 km). Pe tocul secund , iugoslavul Daniel Korira (30’ 53” 8). • Prezultatele ultimei etape a turneului preliminar de baschet feminin de la Gerona (Spania) : Franţa — Spania 60—43 , Ungaria — Elveţia 94—53. Primele două clasate —in ordine : Franţa. Ungaria — s-au calificat pentru turneul final al campionatului european. Unde-i Alba ca zăpada?.