Informatia Bucureştiului, martie 1987 (Anul 34, nr. 10373-10398)

1987-03-26 / nr. 10394

(Continuare in pag. a III-a) CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român (Urmare din pag. I) dezvoltarea fiecărui judeţ în raport cu obiectivele stabilite privind producţia fizică, privind produc ia-marfă şi ceilalţi indicatori care să asigure ridicarea armonioasă a tuturor zonelor ţării. în acest sens, aş atrage atenţia că este necesar să se acorde o atenţie corespunzătoare şi planurilor privind dezvoltarea în toate judeţele a micii industrii, a serviciilor punînd un accent deosebit pe realizarea acestora în unităţile consiliilor populare. In sistemul cooperaţiei meşteşugăreşti, al cooperativelor agricole de producţie şi cooperativelor de consum. Trebuie să facem astfel Incit — aşa cum a hotărît Congresul al XlII-lea al partidului — în acest cincinal să soluţionăm în linii generale problema dezvoltării micii industrii în raport cu necesităţile diferitelor sectoare, precum şi a serviciilor pentru toţi cetăţenii ţării. Consider că este necesar ca organele noastre centrale să revadă unii indicatori şi să dea îndrumări şi să stabilească mai precis De ce trebuie să punem accent in aceste sectoare de activitate. Nu trebuie să se urmărească numai indicatorii valorici, care sînt stabiliţi pe judeţ, ci, de asemenea, realizarea micii producţii industriale fizice, realizarea reală a serviciilor care sunt necesare. In acest sens, să asigurăm înfăptuirea tuturor prevederilor planului privind dezvoltarea generală a industriei de întreaga tară, cît si în profil teritorial. In activitatea din acest an trebuie — asa cum prevede planul si cum am discutat nu de mult si în Comitetul Politic Executiv — să se acorde o atenţie deosebită problemei energetice. Am avut anul acesta greutăţi cu energia datorită enersatizării la timp conform prevederilor planului, a punerilor în producţie a capacităţilor pe cărbune — şi ne-au rămas nepuse in producţie circa 1000 MW — si nerealizării reparaţiilor stabilite pentru anul trecut care se ridică de asemenea, la circa 800 MW. Dacă aveam o producţie suplimentară de 800—1 000 MW, pe cărbune nu am fi avut nici un fel de probleme cu anergia. La toate acestea s-a adăugat — repet şi în plenară — faptul că energia hidroelectrică a fost si ea cu 800—1 000 MW mai mică, datorită secetei deci a debitului redus de apă. Insă chiar si în aceste condiţii, dacă am fi avut 800—1 000 MW pe cărbune nu am fi avut nici un fel de probleme cu energia. Subliniez acest lucru pentru că este necesar ca atît Ministerul Energiei Electrice celelalte ministere producătoare de materiale şi utilaje, cît şi judeţele să ia toate măsurile pentru a realiza în întregime programele stabilite. Aceste măsuri trebuie să înceapă din martie conform celor aplicate, în aşa fel incit pînă în toamnă să punem in producţie peste 1 000 MW pe cărbune si să asigurăm repararea grupurilor energetice echivalent iu 1 500 MW putere instalată. In mod corespunzător trebuie să punem in producţie si centralele hidroelectrice avind in vedere că ele reprezintă un volum important si funcţionarea lor va asigura o cantitate importantă de energie. In acest an nu există problemă mai importantă pentru dezvoltarea generală decit a rezolva problema energiei în mod hotărîtor. Pun această problemă în fata Comitetului Central pentru a atrage atentia sectoarelor respective si a cere ca, în octombrie, să se raporteze plenarei Comitetului Central cum s-au realizat măsurile stabilite în acest domeniu de activitate. In mod corespunzător, este necesar să luăm măsuri pentru a realiza producţia de petrol, de cărbune, celelalte minereuri necesare pentru întreaga noastră activitate. Nu doresc să mă mai refer la alte sectoare de activitate. Sunt cunoscute programele si prevederile planului. Toate ministerele — si metalurgia, si chimia, si petrochimia, si construcţia de maşini, si toate celelalte sectoare — trebuie să treacă cu hotărire la luarea şi aplicarea tuturor măsurilor stabilite privind buna funcţionare şi realizarea planului. Trebuie însă să menţionez că, chiar în condiţiile greutăţilor care s-au manifestat la un moment dat privind energia, puteam — printr-o bună organizare şi cu un simţ de răspundere mai mare din partea tuturor sectoarelor — să diminuăm mult aceste greutăţi si, practic să nu fi avut vreo influentă în ce priveşte realizarea planului. Cu atît mai mult cu cît, si in februarie si în toată luna martie, nu s-a mai putut vorbi de însă de energie. Trebuie să spun si me narei că practic, nici un minister nu consumă în martie cantitatea de energie alocată. Deci nu lipsa de energie este aceea care a determinat unele rămîneri în urmă, ci stările negative din activitatea conducerilor ministerelor, centralelor, întreprinderilor in buna organizare si desfăşurare a activităţii. Un singur minister depăşeşte regulat consumul de energie — şi n-ar trebui să-l depăşească — şi acesta este însuşi Ministerul Energiei Electrice care consumă mai mult în transportut şi chim în producerea energiei. Subliniez aceasta pentru că nimeni nu trebuie să mai justifice invocînd problema energiei, de altfel, astăzi, in plenară, nimeni n-a mai uns problema energiei. Trebuie să se înţeleagă că problema esenţială este luarea măsurilor necesare pentru buna organizare, pentru buna funcţionare a instalatilor ! O problemă foarte importantă pentru realizarea producţiei este buna întreţinere, realizarea la timp a reparaţiilor tuturor instalaţiilor şi întărirea disciplinei şi ordinii. Multe din controalele pe care le-am efectuat în ultimele săptămîni au demonstrat că principalele lipsuri — inclusiv in metalurgie — sunt legate de indisciplina, dezordinea, lipsa de răspundere, începînd de la conducerea ministerului şi pînă jos. Pun această problemă în faţa plenarei pentru că este necesar ca toţi membrii Comitetului Central, din toate sectoarele, din toate judeţele să acţioneze pentru a pune capăt acestor stări de lucruri negative. Repet, avem tot ce este necesar pentru a îndeplini in bune condiţii planul — şi trebuie să-l îndeplinim ! O atenţie deosebită trebuie să dăm exportului ; trebuie să spunem deschis că activitatea de realizare a producţiei de export nu ne mulţumeşte. Sunt şi unele probleme cu contractele, dar avem contracte pentru a realiza în întregime planul pe trimestrul I şi pe trimestrul II. Pe C.T.S. avem contracte — şi nu poate fi invocată în nici un fel lipsa de comenzi pentru realizarea în întregime a planului. Dar este greu să acceptăm justificarea prin lipsa de contracte, cînd şi in primele două luni ale acestui an ,am pierdut contracte pe devize convertibile de cîteva zeci de milioane de dolari, datorită nerealizării la timp a producţiei, iar anul trecut aproape 200 de milioane de dolari. Trebuie să mai adăugăm la aceasta problema calităţii, care ne-a creat şi ne creează încă o serie de greutăţi. Este necesar să fie luate toate măsurile pentru buna organizare şi urmărire a realizării producţiei de export la timp şi la un nivel calitativ şi tehnic corespunzător. Am subliniat, nu o dată, că exportul, comerţul exterior, colaborarea internaţională constituie pentru economia românească o necesitate pentru buna desfăşurare a întregii activităţi, pentru înfăptuirea generală a programelor de dezvoltare economico-socială a ţării. Trebuie să acordăm o mai mare atenţie dezvoltării cooperării în producţie, întăririi participării la realizarea programelor stabilite în cadrul C.A.E.R., specializării in producţie, participării active la programele de cercetare, de noi tehnologii, şi la întreaga activitate. Pornim de la faptul că trebuie să facem totul pentru a asigura funcţionarea în cele mai bune condiţii a activităţii C.A.E.R., care are — şi va trebui să aibă şi în viitor — un rol important în conlucrarea corespunzătoare intre ţările membre, în dezvoltarea economiei fiecărei ţări, în ridicarea generală a nivelului de trai material şi spiritual al fiecărui popor. In acelaşi timp trebuie să întărim relaţiile cu ţările socialiste care nu sînt în C.A.E.R., cu ţările în curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste dezvoltate, participînd activ la diviziunea internaţională a muncii, promovînd forme diverse de colaborare şi insistînd mult pentru realizarea de contracte de lungă durată spre a asigura, în felul acesta desfăşurarea în mod corespunzător a întregii activităţi. In acest sens, toate ministerele, organele centrale, dar şi toate unităţile trebuie să-şi îndeplinească cu mai multă hotărîre obligaţiile, sarcinile de mare răspundere din diferite domenii. Trebuie să luăm măsuri serioase pentru realizarea la timp a investiţiilor. Avem rămîneri în urmă — şi trebuie să folosim toate posibilităţile şi mijloacele stabilite pentru ca, în toate sectoarele, in toate judeţele să realizăm in cele mai bune condiţii programul de investiţii, de punere la timp in producţie a noilor capacităţi. Va trebui să acţionăm cu toată hotărirea in direcţia reducerii consumurilor energetice şi a consumurilor materiale. Sunt cunoscute programele, şi nu doresc să insist mult asupra acestora. încadrarea strictă în normele de consum constituie o necesitate pentru buna desfăşurare a întregii activităţi, în toate sectoarele. Problema reducerii consumurilor se pune, de asemenea, foarte serios şi în domeniul investiţiilor. De altfel, vreau să informez plenara că am luat o serie de măsuri şi, începînd cu trimestrul II, vom reduce consumurile de ciment cu 20 la sută, de metal cu 16 la sută, şi altele, iar la cabluri, in medie cu 50 la sută. Această reducere mare la cabluri este determinată, de fapt, de abuzul foarte mare care se face in proiectare si în investiţii cu întinderea in dreapta şi în stingă a cablurilor, fără nici un fel de justificare, inclusiv de tendinţa de dublare a liniilor energetice şi de telefonie. Am hotărît să punem capăt acestor stări de lucruri care, de fapt, constituie un jaf inadmisibil în economia naţională. Este necesar ca toate sectoarele, toate judeţele să revadă şi să acţioneze nu numai pentru a se încadra in reducerile stabilite, dar pentru a veni cu noi propuneri privind diminuarea în continuare a consumurilor materiale. Am stabilit ca, în citeva săptămîni, să elaborăm noi norme de consumuri materiale în investiţii, care să fie obligatorii — începînd cu proiectantul — şi care să prevadă şi cantitatea şi ce fel de materiale pot fi avute în vedere intr-un proiect sau altul. In general, este necesar să acţionăm cu mult mai multă fermitate în privinţa normării, dar mai cu seamă arespectării normelor pe care le avem. Avem încă stocuri foarte mari de materiale. Mă refer, şi în plenară, la acest lucru, pentru că consider că toţi membrii Comitetului Central, întregul nostru activ, întregul partid trebuie să acţioneze cu toată hotărirea pentru respectarea normelor privind lichidarea stocurilor supranormative, deoarece numai aşa vom asigura desfăşurarea in bune condiţii a întregii noastre activităţi. Va trebui să acordăm o atenţie mai mare îmbunătăţirii calităţii şi ridicării nivelului tehnic al întregii activităţi să acţionăm neabătut pentru realizarea programului privind creşterea productivităţii muncii. De asemenea, se impun măsuri hotărîte în direcţia creşterii rentabilităţii, a eficienţei economice, pentru aplicarea fermă a normativelor economico-financiare în toate sectoarele de activitate. In general, va trebui ca în toate domeniile activităţii noastre — dar mă refer îndeosebi în Industrie acum — să acordăm mai multă atenţie activităţii de perfecţionare a tuturor produselor, de elaborare şi aplicare în viaţă a noilor tehnologii. Cincinalul acesta — deci şi anul acesta — este hotărîtor, s-ar putea spune, pentru activitatea de înnoire a producţiei, de modernizare, de aplicare fermă a revoluţiei tehnico-ştiinţifice in toate domeniile. Sînt necesare măsuri hotărîte de perfecţionare a sistemului de conducere a întregii activităţi. Consider, în acest sens, că este necesar să se acorde mai multă atenţie creşterii răspunderii centralelor, ca organisme de conducere pe principii economice a tuturor sectoarelor de activitate. In ce priveşte agricultura, am discutat pe larg problemele planului pe acest an, s-au adoptat hotărâri corespunzătoare care sunt bine cunoscute. Anul acesta trebuie să obţinem o producţie de peste 32 de milioane de tone cereale, producţii corespunzătoare în legumicultură, viticultură, pomicultură, plante tehnice şi în toate celelalte sectoare. Intr-adevăr, datorită condiţiilor climatice, avem o anumită rămînere în urmă a insămînţărilor şi, în general, la lucrările de primăvară. Va trebui să luăm toate măsurile de a scurta la maximum perioada executării lucrărilor agricole. Practic, trebuie să realizăm concomitent lucrările din perioada I şi a II-a şi, în condiţiile îmbunătăţirii timpului, să trecem şi la însămînţările din perioada a IlI-a. Practic, nu va mai trebui să ţinem seama de însămînţările pe perioade. Acum trebuie să trecem, in ordinea intîietăţii, să executăm concomitent toate lucrările agricole. Să luăm măsuri corespunzătoare de întreţinere a culturilor, să asigurăm ca anul acesta să obţinem producţiile stabilite şi să realizăm o aprovizionare a populaţiei cu legume timpurii. O atenţie deosebită trebuie să acordăm situaţiei din zootehnie. Recensămîntul a demonstrat că avem serioase rămîneri în urmă în ce priveşte creşterea efectivelor. In multe judeţe s-au tăiat un număr mai mare de bovine şi ovine. Nu vreau să discutăm acum in plenară această problemă, deşi probabil că va trebui să avem o discuţie şi să luăm măsuri în această privinţă. în Comitetul Politic Executiv s-a stabilit un program de măsuri pentru a pune ordine şi a asigura, în acest an, înfăptuirea prevederilor privind creşterea efectivelor de animale, îndeosebi la bovine şi ovine. S-au transmis judeţelor toate aceste prevederi — cred că sunt bine cunoscute — şi trebuie să se acţioneze în concordaţă cu acestea. De asemenea, sunt necesare măsuri hotărîte pentru asigurarea creşterii — conform prevederilor programulu de autoaprovizionare, necesităţilor fondului de stat — a producţiei agroalimentare. Deoarece am discutat mult problemele agriculturii, nu doresc decit să atrag atenţia că se impune ca atît Ministerul Agriculturii, cît şi Ministerul Industriei Alimentare, precum şi toate organele agricole şi consiliile populare, comitetele judeţene de partid să treacă cu hotărîre la luarea tuturor măsurilor, în toate sectoarele de activitate, aşa cum am menţionat, pentru ca anul acesta să realizăm în condiţii bune prevederile planului şi în agricultură, obiectivele noii revoluţii agrare. Să pornim de la faptul că agricultura ocupă un loc foarte important în economia noastră naţională, că ea constituie factor hotărîtor pentru întreaga dezvoltare economico-socială a ţării, pentru înfăptuirea programelor de făurire a socialismului şi comunismului . Pornind de la rezultatele obţinute anul trecut, de la prevederile pe care le avem pentru acest an şi pentru întregul cincinal, sunt necesare măsuri hotărîte pentru a perfecţiona activitatea de conducere, de organizare a întregii activităţi. Avem un sistem elaborat, în decursul unei perioade îndelungate, privind autoconducerea şi autogestiunea, un sistem larg democratic de conducere a tuturor sectoarelor de activitate. Avem programele stabilite pentru acest cincinal privind organizarea şi modernizarea întregii activităţi. In această direcţie, anul acesta are un rol hotărîtor pentru că trebuie să realizăm cea mai mare parte a prevederilor programelor pentru acest cincinal. In toate unităţile pe care le-am INFORMAŢIA BUCUREŞTIULUI