Intézeti Szemle 17. (Budapest, 1988)

MAGYAR NYELV - Fügedi István: A tanári tényező az oktatómunkában. A hatékonyság, mint az oktatómunka elsődleges szempontja

MAGYAR NYELV Fügedi István: A tanári tényező az oktatómunkában Az általános és középiskolai tantervek és módsze­rek sok szakemberből szélsőségesen pesszimista értékelést váltottak ki. Van valami igazság az egyik értékelőnek a következő megállapításában: "Azt, hogy egyes iskolák, ta­nárok mégis jó eredményt érnek el, a tanári tényező ki­emelkedő szerepét látszik bizonyítani." A tanári személyiség - mint minden személyiség -bonyolult szerkezet, kívánatos jegyeit nem­ lehet mara­déktalanul pontokba szedni, azt sem lehet meghatározni, hogy meddig terjedjen e jegyek köre, de a munka ered­ménye, a tanár és a diákok közötti viszony látható, e­ viszonyból az is kiolvasható, hogy hogyan értékeli a diák a tanár személyiségét, munkáját.­­ Amikor a tanári tényezőről beszélek, elsősor­ban a hatékonyságról beszélek, a fenti alcímet is azért választottam, hogy jelezzem a téma leszűkítését, be­határolását. Gondolataim elsősorban az intézeti munka, ezen belül pedig a magyar nyelvoktatás tapasztalatai­ból fakadnak. Úgy vélem, a hatékonyságra való törekvésnek a tanár permanens belső szükségletének kell lennie, a ta­nárban állandó, tudatos önkontrollnak kell működ­ E rovat írásai a szakmai konferenciára készültek.

Next