Intézeti Szemle 17. (Budapest, 1988)
MAGYAR NYELV - Fügedi István: A tanári tényező az oktatómunkában. A hatékonyság, mint az oktatómunka elsődleges szempontja
MAGYAR NYELV Fügedi István: A tanári tényező az oktatómunkában Az általános és középiskolai tantervek és módszerek sok szakemberből szélsőségesen pesszimista értékelést váltottak ki. Van valami igazság az egyik értékelőnek a következő megállapításában: "Azt, hogy egyes iskolák, tanárok mégis jó eredményt érnek el, a tanári tényező kiemelkedő szerepét látszik bizonyítani." A tanári személyiség - mint minden személyiség -bonyolult szerkezet, kívánatos jegyeit nem lehet maradéktalanul pontokba szedni, azt sem lehet meghatározni, hogy meddig terjedjen e jegyek köre, de a munka eredménye, a tanár és a diákok közötti viszony látható, e viszonyból az is kiolvasható, hogy hogyan értékeli a diák a tanár személyiségét, munkáját. Amikor a tanári tényezőről beszélek, elsősorban a hatékonyságról beszélek, a fenti alcímet is azért választottam, hogy jelezzem a téma leszűkítését, behatárolását. Gondolataim elsősorban az intézeti munka, ezen belül pedig a magyar nyelvoktatás tapasztalataiból fakadnak. Úgy vélem, a hatékonyságra való törekvésnek a tanár permanens belső szükségletének kell lennie, a tanárban állandó, tudatos önkontrollnak kell működ E rovat írásai a szakmai konferenciára készültek.