Ipargazdaság, 1995 (47. évfolyam, 1-12. szám)

1995-01-01 / 1-2. szám

A humán erőforrásfejlesztés (HRD) elemei alkalmazásának bemutatása, valamint a (még) nem alkalmazott 1. táblázat HRD-elemekről alkotott vélemények Képzéssel kapcsolatos elemek Átképzés I. ábra. Egy humán erőforrásfejlesztési rendszer elemei hatásfo­kának kétváltozós elemzése (feltüntetve az ábrán a PHI-koeffi­­ciensek értékeit) Az 1. ábra az „értékelések és támogató elbeszél­getések” kiemelkedő szerepét mutatja, hiszen négy másik elemmel (ф-értékben mérve) igen szoros kapcsolatban van. A kapcsolati vonalakat nem láttuk el nyilakkal, mert az összefüggés irányának meghatározására a felhasznált statisztikai mérő­szám nem alkalmas, ezt csupán teoretikus érvek­kel, illetve hipotézissel lehetne magyarázni. Mindezt a következő példában mutatjuk be. Amennyiben egy vállalatnak létezik hatékony ér­tékelésmódszertana, az igénynyilvántartáshoz döntésképes információk állhatnak rendelkezés­re. Ezáltal egyszersmind javul az esélye a képzési igények elemzésének, mivel az erős és a gyenge pontok már meglévő ismeretében a pártoló, kép­zésre ösztönző - támogató beszélgetések során közvetlenül lehetőség van a megcélzott képzési formára történő utalásra. A képzési igények további kiindulási pontjaként a vállalati stratégiai tervezést kell alapul venni. Mindezek mellett a képzési igények elemzésének minőségét a vállalati követelményrendszer is befo­lyásolja. A külső szakképzési piac analízise pozitív összefüggésben van a külső továbbképzés minősé­gével. Arról, hogy a saját vagy a külső képzés racionálisabb megoldás-e, csak megfelelő infor­mációs bázis esetén lehetséges döntést hozni. Mint azt az 1. táblázat is mutatja, semelyik más HRD-elem nem kapott ilyen magas értéket a javításra szorulók kategóriájában (60,7%), mint IPAR-GAZDASÁG Ssz. A HRD-rendszer elemei A megkérdezés időpontjában az adott HRD-intézkedést alkalmazza... A megkérdezés időpontjában a szóbanforgó HRD-intézkedést nem alkalmazzák, s a jövőt tekintve ... Mind­össz. (100%) kielégítő ill.jó eredménnyel javításra szorulva Ossz. érdemes lenne alkalmazni alkalmazása szükségtelen Ossz. % % % % 1. Értékelés és az ezzel kapcsolatos támogató beszélgetések 20 35,7 26 46,4 467 12,53 5,4 10 56 2. HRD-célú személyzeti információs rendszer 14 25,0 11 19,6 25 15 26,8 16 28,6 31 56 3. Képzési igény felmérése (a szükséges alap- és továbbképzés megállapítása) 34 60,7 20 35,7 542 3,6-1­2 56 4. A külső képzési piac analízise (piacfelmérés) 21 37,5 34 60,7 551 1,8--1 56 5. A képzésre szorulók beiskolázása, kiképzése 45 80,48 14,3 532 3,61 1,83 56 6. Továbbképzés a vállalat saját oktatási helyiségeiben 35 62,5 21 37,5 56--■ ‘ ’ 56 7. Konkrét munkahelyi továbbképzés 26 46,4 23 41,1 493 5,44 7,17 56 8. Továbbképzés külső intézetekben 29 51,8 26 46,4 55--1 1,81 56 9. Átképzés 23 41,16 10,7 29--27 48,2 27 56 10. Pozíciótervezés és ennek végrehajtása (horizontális munkahelyváltoztatás) 20 35,7 23 41,1 435 8,98 14,3 13 56 11. Előmenetel tervezése és realizálása (a vállalati vezetők vertikális munkahelyváltása 32 57,1 15 26,8 472 3,67 12,59 56 12. A helyettesítés szabályozása (a képességek és az előmenetel vizsgálatának eszköze]__ 23 41,17 12,5 30 11 19,6 15 26,8 26 56 Összesen 322X 220X 542 48X 82X 130 672 1995. január-február

Next