Iparpolitikai Tájékoztató, 1979 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1979 / 1. szám

Dr. Bánki Géza: * Korunk fontos iparszervezési feladata az automatizá­lás. Elsősorban azokban az országokban és azokban a gazdasági egységekben került előtérbe, ahol az emberi munkaerő számottevő növekedése már nem várható, ille­tőleg a jövedelmezőség szempontjából az automatizálás látszik a legkedvezőbb útnak. Napjainkban több helyen ez utóbbi a divatos szempont és automatizálást még akkor is megvalósítanak, ha az iparfejlesztés más útjai is járhatók volnának. Ez azt is jelenti, hogy az automatizá­lás napjainkban már túlnőtt az ipari folyamatok vállalat­­gazdasági és iparszervezési körén és fontos népgazdasági, illetve politikai tényezővé is vált. Ehhez tartozóan kell megemlíteni, hogy az automati­zálás a nemzetközi ipari együttműködés pl. a kibontako­zó KGST-integráció mindinkább fontosabbá váló téma­köre is. Ezt mutatják az automata szerszámgépekből egyre növekvő volumenű kölcsönös szállítások. A SZU üzembe helyezett Magyarországon több automata gép­sort és ezek voltak az első ilyen létesítmények gépipa­runkban. Fejlődő szerszámgépiparunk viszont több auto­mata szerszámgépet ill. gépsort szállított a SZU számára. A gépipar gyártófolyamatainak automatizálása vi­szonylagos elmaradásban van annak ellenére, hogy fej­lesztésére évtizedek óta igen jelentős erőfeszítések tör­téntek. Ennek egyik fontos oka az, hogy pl. a gépgyártó­technológiák tudományos alapjainak feltárása ugyancsak viszonylagos elmaradásban van más termelési folyamatok törvényszerűségeinek megismeréséhez képest, továbbá a technológiai struktúra ebben az ágazatban lényegesen összetettebb. Ily módon az egzakt tudományos alapon vezérelhető és szabályozható folyamatok kialakítása ne­hézségekkel jár. Tájékoztató arányszámokat kaphatunk pl. a gépgyár­tás automatizáltságának arányairól, ha azt vizsgáljuk, hogy a megmunkálógéppark hány százalékában alkal­maznak valamilyen automatizáltsági fokú szerszámgé­pet. Figyelemmel kell lennünk azonban arra, hogy a gép­parkarányok még nem jelentik a termelés egész folyama­tának automatizáltsági szintjét, mert egy-egy gép vagy gépcsoport a termelési időalapban nem egyforma arány­ban vesz részt. Az automatizáltság szempontjából ma legfejlettebb­nek tekinthető amerikai gépiparban is alig nagyobb ennek mértéke 50 %-nál, s más — egyébként fejlett iparúnak mondott — országban sokkal kisebb. Ehhez még hozzátartozik, hogy az ipari prognózisok a század végéig — elsősorban az USÁ-ban — nem az automatizálás volumetrikus kiterjedését jósolják, hanem a meglévő automata rendszerek átváltását fejlettebb műszaki tar­talmú megoldásokkal, vagyis inkább minőségi, mint mennyiségi fejlődést prognosztizálnak. Ez nem azt je­lenti, hogy a fejlett európai országokban nem fog jelen­tősen növekedni az automatizált gépek és géprendszerek alkalmazása, de olyan arányt, mint az amerikai, előre­láthatóan nem fognak elérni. A gépipari automatizálás fejlődése legközvetlenebb összefüggésben a gyártási sorozat nagyságával van. Ha számba vesszük a hozzá szükséges viszonylag magas tőke­igényt, valamint a befektetések megtérülésének gazda­ságossági kényszerűségét, érthető e közvetlen összefüg­gés. Ennek tudható be, hogy a gépgyártásban elsőként azoknál a termékeknél jött létre automatizált gyártási folyamat, melyekből viszonylag rövid idő alatt lépett fel nagy piaci igény. Ipartörténelmi jellegzetesség, hogy ilyen helyzet a személygépkocsi-gyártás esetében alakult ki elsőként az USA-ban és jöttek létre a folyamatos szerelőszalagok és a gépsornak nevezett gyártórendsze­rek. Az ipari termelés fejlődéstörténetével foglalkozó szak­emberek még vitatják, hogy mi okozta a gépkocsi előre­törését, „vezérgyártmánnyá" válását. Kétségkívül szere­pet játszott ebben az a gyorsan kialakuló és ma is meg­lévő piaci szívóhatás, ami a gépkocsi nagysorozatú ter­melésének alapja. Egyszerű volna olyan következtetést levonni ebből, hogy keresett cikkek gyártásának az automatizálása egy csapásra megoldja a kereslet és gyártóképesség sokszor feszült viszonyát. Az autógyártás fejlődése is rávilágít azonban arra, hogy az automatizálásnak nemcsak ilyen szerepe volt, hanem elősegítette az emberi igényeket mind jobban kielégítő típusok előállítását is. Mindezek hatása az ipari termelésre igen mélyreható, de hatnak és hatottak a társadalmi, szociológiai fejlődésre is. Egy nyugatnémet felmérés szerint pl. e század elején egy átlagos gépkocsi mintegy 2500 db alkatrészből állott, gyártási ideje kb. 600 munkaórát tett ki. A hat- Az ember szerepe a gépipari termelési folyamatokban *KGM

Next