Waldapfel József szerk.: Irodalomtörténet, 1949. 37. évfolyam

Tanulmányok - Lukács György: Elnöki székfoglaló beszéd 1–28. p.

múltbeli áramlatokat, melyeknek igazi jelentőségét a kor­társak — nem ismerve a­ társadalmi-történelmi fejlődés útját — nem voltak képesek felismerni s ennek meg­felelően igazságosan értékelni. Mindezek a szempontok felmerültek a régebbi reví­zióknál is, azonban ezeknél még csak spontánul, ezért gyakran önkényesen, szinte mindig rendszertelenül, szem­ponttalanul. (Gondoljunk a Nyugat, a népi irodalom kri­tikai tevékenységére.) Ez a spontaneitás onnan ered, hogy az elmúlt magyar történelem folyamán az írók és a kri­tikusok túlnyomó része a legjobb esetben is csak ösztö­nösen sejti a jelenbeli átalakulás igazi társadalmi jelen­tőségét, s ezért csak ösztönösen viszonyul a múlthoz is, hajtja végre a múlt átértékelését. Ez az ösztönösség esz­tétikailag a tiszta, tartalmiság vagy az elvont formai­ság hamis dilemmájában szokott esztétikai kifejezést nyerni. Ha a magyar irodalomtörténet múltbeli revízióiról beszélünk, különös hangsúllyal kell kiemelnünk a reakciós revíziók fontosságát, hosszú évtizedekre való kihatásukat. Ezek közül a legfontosabb: a 67-es kiegyezést követő ma­gyar akadémizmus és az ellenforradalmi korszak „szellem­tudománya". Ez utóbbinak kíméletlen bírálata kell, hogy társulatunk működésének homlokterében álljon. Itt, egész röviden csak néhány szempontra hívhatom fel a figyel­met. Mindenekelőtt meg kell vizsgálni azt a társadalmi­történelmi koncepciót, mely az egész irodalmi értékelés tudatos-ön­tudatlan alapja volt a magyar „szellemtudo­mányában. A legmélyebbre ható befolyása Szekfű Gyula történelemfelfogásának volt. E felfogásból csak két ve­zérmotívumot emelünk ki, melyek természetesen egymás­sal a legszorosabb kapcsolatban állanak. Az egyik Ma­gyarországnak „sorsszerű" kapcsolata a Habsburg­monarchiához. (A „szellemtudomány" itt csak felmelegí­tette és aktualizálta Kemény Zsigmond 48 bukása után írt ellenforradalmi pamfletjeit.) Ez azután meghatározza az összes magyar szabadságmozgalmak negatív, konzerva­tív vagy egyenesen ellenforradalmi értékelését. A má­sik vezető szempont a magyar nemzet sorsának szükség­szerű összekapcsolása a nagybirtokos-kapitalista-dzsentri-Magyarországéval. Ennek a társadalomnak hanyatlását a „szellemtudomány", mint nemzeti hanyatlást állítja be. 1* 3

Next