Bóka László szerk.: Irodalomtörténet, 1956. 44. évfolyam

Műelemzés - Szalai Sándor: Szabó Pál önéletrajzi regényéről. Szabó Pál: Nyugtalan élet 375–378. p.

az a regényben csak Móricz Zsigmond kuru­cos-népies patriotizmusával kezdődött el. Ismeretes, hogy nálunk a haladás gondolata a költészet szárnyán repült legmesszebbre a felszabadulás előtt. Mikszáth népiessége különbözött a patriarchális-feudális népies­ségtől,de nála az „Istentől megáldott paraszt zsenik" epizódokba, perifériára szorultak, s a nép történelmi igazsága, elhivatottsága csak az író anekdotikus meséiben és kiszólásaiban tárult fel. A nagy gazdasági válság évében, a bethleni konszolidáció összeomlása idején Szabó Pál regénye, az Emberek hozott elsőnek hírt a népből, természetes hangon a paraszti élet­forma válságáról, a földért küzdő parasztok elnyomorodottságáról. A hivatalos irodalom szemében vakmerőnek, de mások szemében is elképesztőnek tűnt e szókimondás, az ezer­éves juss követelése a történelem jogán. Móricz Zsigmond pedig kitörő örömmel fogadta realizmusát, a nincstelen zsellérek és szegényparasztok belülről fakadó rajzát, s a Nyugatban így írt róla : „Szabó Pál, aki írta, hat elemit végzett ; kisgazda. Van neki egy hold földje. Egyetlenegy a magyar biroda­lomból. Van neki egy talpalatnyi földje ! És azon a földön úgy meg tudta vetni a lábát, hogy az övé az egész falu. Övé minden embere, férfiak és nők és gyermekek, és az övé minden hangulata . . . Hogy hozzon valamit az élő igazságból, amely ott szunnyad a nép lelkében és életében." S a művek egész sora — közte a jelentősebb Papok, vasárnapok, Őszi vetés, Lakodalom—Keresztelő—Bölcső c. trilógia és a Harangoznak — közvetítette leghitelesebben a harmincas évek falujának levegőjét, gazdag belső világát, lelkületét. Élet és mű szoros egységet jelentett mindig Szabó Pál epikájában : miként legtöbb regényhőse, a biharugrai ,,alsósorról" indult el, a paraszti nyomorúság mélyéről tehetsége, önérzete révén emelkedett íróvá, szervezte az agrárszocialista mozgalmat —­ s ide vilá­gított be írásaival. „Kezdő író voltam, de fiatal író nem" —– mondotta egyszer, s való­ban, harminchét éves korában, nagy élet­tapasztalat birtokában írhatta meg első művét. Élete, harca egy volt az alsósoriaké­val, s ez is biztosítéka volt annak, hogy ne essen az úri csábítgatás és demagógia örvé­nyébe. Szabó Pált csendőrök üldözték, köny­veit is elárverezték adóhátralék címén, mégis Juhos Marika és Góz Jóska tiszta szerelmében vallott acélos hitéről, embersé­géről, életszeretetéről. Kontúrjaiban ismerjük már Szabó Pál életútját műveiből, hisz az író az általa meg­rajzolt alakokban, jellemekben vall önmagá­ról, és ezeknek sorsában mondja ki ítéletét a világról. Az önéletírás önmagában még a szokványos írói feladat : a pálya delén vagy végén szinte kötelezőnek véli mindenki saját életének megírását. (Legfeljebb Veres Péter tér el a megszokottól, aki a Számadás­sal kezdte.) „Ideje megnézni a mélységet, ahonnan felfakadtak a betűk, mint soha nem szűnő forrása való vagy vélt szépségeknek és igazságoknak" — írja Szabó Pál is expozí­ciójaként. Mégis, az új élmények friss erejével ragad meg bennünket, önéletrajzi regény­ciklusa eddig megjelent köteteiben. Hatvan év, ilyen küzdelmes élet, s az Új föld távla­tából nyújt számadást, segítségül híva kife­jező eszközeinek legjavát ; elsősorban tehát innen van frissesége és hitele. Az önéletírás az irodalomtörténésznek is nélkülözhetetlen forrásanyaga, e műfaj a jobbak kezén iroda­lomtörténeti és kortörténeti — itt ezenkívül néprajzi — dokumentum is egyben. Rávilágít az író egész munkásságát, törekvéseit, hőseit kiváltó, meghatározó mozzanatokra. A re­gény hőse közvetlenül maga az író, benne és körülötte kel életre minden szívéhez nőtt, elképzelt hőse. Az írónak is, mint minden embernek, ön­magáról van legtöbb élménye, ismerete. De ne gondoljuk, hogy az önéletrajz írója szá­mára ez a tény nagy könnyebbséget jelent. Az egyedi, szubjektív élmények tengeréből kiválogatni a mások számára is leglényege­sebbeket, tipikussá emelni az egyedi sorsot, igen nehéz művészi feladat. De Szabó Pált már átsegíti a szocialista-realista alkotó mód­szer fegyelme a műfaj buktatóin, s műve így nemcsak a szubjektív élmények sorozata, hanem az objektív valóság tükre is egyben. Önéletrajzi regényciklusa első két köteté­ben a századvégi, feudális maradványokkal teli magyar kapitalizmus és imperializmus korába vezet vissza. A nagyjából még­ idilli, felhőtlen gyermekkortól az­ első világháború babakáplárjáig kísérhetjük útján. Kezdetben a gyermeki tudat oly szűk, hogy első élmé­nyeinket, emlékeinket, csak sejtések alapján tudjuk emlékezetünkbe idézni. Másrészt, az író maga is érzi, hogy az „örömteli" gyermek­kor ábrázolásában leginkább kísért a szub­jektivizmus, s ezért első hézagos, jobbára a család belső életére utaló emlékeit helytörté­neti és családtörténeti adatok krónika-szerű feldolgozásával próbálja ellensúlyozni. Az első kötet elején az olvasó el is téved a tör­ténelmi adatok és a gyermeki fejlődés ábrá­zolása közti írói csapongásban. A későbbiek során viszont már szerves egységbe terem­tődik a gyermek fejlődése, s a fejlődés reális, objektív bemutatásához szükséges tipikus környezet. S így a sokoldalú ábrázolásban feltárulnak emberi sorsok, a századeleji parasztság nyomorának és útkeresésének történelmileg hű képei. Régi sebeket, fájdalmakat szaggat fel az író. Az érzékeny lelkületű gyermek csupa

Next