Bóka László szerk.: Irodalomtörténet, 1956. 44. évfolyam

Tanulmányok - Sőtér István: Jókai és a Rab Ráby 1–39. p.

saiként« emlegeti a »kelet praetoriánusait«, mivel »dacára furcsán hangzó nevüknek, tetteik alkotják ezen ország legfényesebb korszakát« (uo.). Publicisztikai tevékenysége a fúzió után elsősorban a gazdasági kiegyezés kérdései köré csoportosul ; ha a kiegyezés után a had- és a pénzügy közös volta ellen tiltakozott, h­ogy most a gazdasági kiegyezés kérdésében képviseli még egy ideig azt az álláspontot, mely valamikori ellenzékiségének adott tartalmat : keresi a módját, hogyan válhatnék függetlenné Magyarország pénzügye Bécs »egyedárus piacától«. A gazdasági kiegyezés kérdésében Jókai a Tisza Kálmán-féle politikát támogatja, népszerűsíti vezércikkeiben és beszédeiben, s ettől a politikától sohasem tér el. Mégis, regényei, s helyen­kénti nyilatkozatai nyomán észre kell vennünk, hogy Jókai érezte helyzetének felemás voltát, titkon szenvedett is miatta, mindinkább fokozódó elszigeteltségében tanácstalanul tekintett körül, s megpróbált feleleveníteni valamit abból az egykor valódi pátoszból, mellyel 1848—49 eszméit szolgálni képes volt. A dezillúzió, melyet oly nyíltan megszólaltatott Arany László vagy Reviczky Gyula , ott lappangott Jókai szívében is, de ő igyekezett azt elnyomni magában. A Tisza Kálmán-féle programot híven szolgáló publicista mögött meg kell tehát látnunk a helyét nem lelő, a helyét kissé tétován kereső írót, aki az egykori, nagy témákhoz, a forrada­lommal és szabadságharccal eljegyzettekhez, vagy nem tud már nyúlni, vagy nem úgy, mint valamikor. A fúzió utáni közéleti írások egy szolidáris, készséges kormánypárti Jókait mutat­nak,­­ a regények azonban egy útját vesztettek. Vannak e publicisztikának is komorabb­ lapjai, — de ne higgyük, hogy a Tisza-féle politika miatt. Jókai nem tart azokkal, akik pártbomlást idéznek elő a szabadelvűeknél ; ő az exodusok közepett szilárdan áll, holott regényírói művészetét fenyegeti bomlás. A kiegyezés alkalmával Ausztriával megkötött kereskedelmi és vámszövetséget a Tisza-kormány 1875 november 28-ikán felmondja, mivel a közeledő választásokon az ellen­zékkel szemben bizonyos eredményeket kívánna felmutatni. Történetírásunk figyelmeztet, hogy Tisza e lépése kortesfogás volt, s a két éven át húzódó kiegyezési tárgyalások alatt mindinkább engedett követeléseiből, s végül is olyan megoldást fogadott el, mely az országot még inkább kiszolgáltatta az osztrák tőkének (Pach Zsigmond Pál — Hanák Péter : Magyar­ország története az abszolutizmus és a dualizmus korában. 1849—1918. Egyetemi jegyzet 2. füzet, 124—125. 1.). Közvetlenül a Rab Ráby megírása előtt Jókai részt vesz a gazdasági kiegyezés kormánypárti hírlap-csatáiban, vagyis, a regény létrejöttét megelőzően, alkalma nyílik kiállnia amaz elvek egyikéért (az ország pénzügyi, gazdasági függetlenségéért), melyért 67 után is annyi ellenzéki indulattal küzdött. Jókai azonban Tiszával együtt vonul vissza ebben a fontos kérdésben, illetve mentegeti, »fedezi« pártvezére meghátrálását. Jókai még azok­kal a képviselőkkel sem azonosítja magát, akik Tisza tárgyalásainak eredménytelensége miatt előbb 1876-ben, majd pedig 1878-ban a kormánypártból kilépnek. A gazdasági kiegyezéssel Tisza eredetileg három jelentős kérdésben szeretett volna eredményt elérni : a fogyasztási adók beszedési módjának megváltoztatásában, az önálló vámterület, és­­az önálló jegybank megteremtésében. Jókai különösen az utóbbi célért szállt síkra, és a pártélet hullámai is ekörül csaptak legmagasabbra. A tárgyalások 1876 január 2-án kezdődtek . Jókai nem sokkal később, az első nehéz­ségek hatására írta meg Borotvaélen táncolunk című cikkét (Hon, 1876. február 10—11.), mely­ben még »területi különválást« s »egymásra nem tekintő önálló törvényhozási« rendelkezéseket emleget, a meg nem egyezés esetére. Az energikus hangsúly azonban letompul a későbbiekben, amikor Tisza mindinkább az engedékenységre hajlik. A kiegyezési tárgyalások első meneté­nek eredménytelensége miatt Tisza 1876 április 19-én felajánlja lemondását ; a tárgyalá­sok során Lasser osztrák belügyminiszter a dualizmus és a magyar követelések ellen nyilat­kozik, ami a sajtóban vihart kavar föl. Jókai a miniszterelnök lemondása után írott cik­kében (Igazmondó, április 30.) még keserű hangon veti szemére Ausztriának, hogy csak akkor igazságos Magyarországgal szemben, »ha arra egy nagy veszély közelléte kényszeríti«. Ez az »ellenzékinek« tetsző hang a kormány­párt akkori tónusába illeszkedik bele, s nem Jókai tulaj­ 3

Next