Nagy Péter szerk.: Irodalomtörténet, 1978. 10/60. évfolyam

Tanulmányok - Litván György: Szabó Ervin és az irodalom 1–31. p.

t* Szabó Ervin és az irodalom 3 verseit. Azonban finom esztétikai intuíciójával csakhamar megérezte, hogy a művészetnek és a társadalmi fejlődésnek ezt az összeköttetését sem forszírozni, sem irányítani nem lehet, hogy a szociális a művészet­ben csak akkor igazi érték, ha teljesen spontán és valóban átérzett, hogy még egy antiszociális művész is többet használ a munkásság fel­szabadítása ügyének, ha igazán művész, vagyis az emberi lélek valódi felderítője, mint a legszociálisabban dikciózó és filozofáló, de aki híján van a teremtő intuíciónak, képzeletnek s belső érzésnek. Mégis, a szociális világnézetből fakadó művészetet jobban szerette, mint az individuálisát, és Dosztojevszkij, Tolsztoj, Zola, Gorkij, France kor- és társadalomrajzai legközelebb állottak szívéhez. A magyar költészetben Petőfi és Ady voltak a kedvencei. Kevésszer láttam Szabót meg­indultabbnak s lelkesültebbnek, mint azon az estén, melyen Reinitz Béla intim baráti körben először mutatta be megzenésített Ady-dalait." A pályaképnek ezt a bekezdését azért volt érdemes csak­nem teljes terjedelemben idézni, mert Jászi itt voltaképpen pontos rajzát adja nemcsak Szabó Ervin ízlésének és esztétikai nézeteinek, hanem annak a változásnak is, amely az iro­dalomhoz (és általában a művészethez) való egész viszonyában végbement.­ Szabó irodalmi és esztétikai írásai, amelyek a sors szerencsés rendezése folytán tevékenysége első és utolsó évei­ben keletkeztek, lehető­vé teszik, hogy szinte lépésről lépésre nyomon kövessük e folyamatot. A közismerten sokoldalú Szabó Ervin a társadalom­tudományok egész sorában számított elsőrangú szak­tekintélynek. Egyetemi tanulmányai során - a jog- és állam- 3 Soós Pál: Művészet és szocializmus, a munkásosztály művészeti nevelése Szabó Ervin korai publicisztikájában. Debrecen 1974. c., témánkban úttörő jellegű tanulmányában kétségbe vonja ezt a változást. Szerinte Jászi „tévedett, amikor a fiatal és az idősebb Szabó Ervin művészeti felfogást igyekezett szembeállítani". Mint látni fogjuk, 1914-ben maga Szabó is elismerte és vállalta a lényegbevágó különb­séget. Az ide vezető­ folyamatot természetesen különféleképpen lehet értékelni, lehet fejlődésként vagy­­ Révai József szellemében - vissza­fejlődésként is felfogni, de a változás szembeszökő tényét lehetetlen és célszerűtlen is tagadni.

Next