Nagy Péter szerk.: Irodalomtörténet, 1984. 16/66. évfolyam

Az oktatás műhelyéből - Bécsy Ágnes: Petőfi Sándor: Elpusztuló kert ott a vár alatt… 710–725. p.

710 Az oktatás műhelyéből 710 A fentiek jól illusztrálják Vajda valóban igen sokrétű, különféle elemeket magába sűrítő költői világát. Vajda egyfelől még erős szálakkal kötődik a Petőfi-hagyományhoz - ezt bizo­nyítja elsősorban a Petőfi által használt műfajok, versformák, rímképletek gyakori alkalmazása — másfelől azonban jelentő­sen el is távolodik ettől az alapmodelltől, különösen azáltal, hogy költeményeinek jelentésterét egészen új tartalommal tölti meg. Ez a tendencia Vajda költészetében már határozottan Ady felé mutat. GERGYE LÁSZLÓ PETŐFI SÁNDOR: ELPUSZTULÓ KERT OTT A VÁR ALATT . . . Petőfi alig tárgyalt jelentős versei közé tartozik ez a költe­mény. Részletesebben nem írtak róla; átfogóbb tanulmányok, monográfiák is jó esetben a címét említik csupán. A forradal­már — szabadságharcos népköltő — idők folyamán mégoly lényegesen árnyalódó, közkeletű képébe nemigen akar bele­illeni az 1848 őszi elégikus versek érzésvilága; mintha valami­féle mentegetésre szorulnának inkább, mint hogy a költő gaz­dagabb megértésének lennének forrásai. Mind az életrajz, mind az életmű szerint fájdalmas hitelű, fontos művek ezek, s köztük is ritkán teljesíti ki a posztulatív értéket olyan művészi érettség - a borotvaélen egyensúlyozó „egyszerűség" ész­ örökségét, s mindezt még tetézi a maga újításaival, vívmányaival, ame­lyek ugyancsak örökségként csatlakoznak mindahhoz, amit már ő maga is örökösként közvetít az utókornak".' 1 '­1 Ső­tér István: Nemzet és haladás. Bp. 1963. 243.

Next