Irodalomtudományi Értesítő, 1952 (2. évfolyam, 1-5. szám)

1952 / 1. szám - I. - B. I. Burszov: A népiség problémája a kritikai realizmus irodalmában

­.I. Kurszov A NÉPISÉG PROBLÉMÁJA A KRITIKAI REALIZMUS IRODALMÁBAN /izv. Ш SzSzSzR, 1951. 6, se, 547-563* p*/ I Sztálin elvtárs nyelvtudományi munkái, melyek az egész marxista— leninista elméletet gazdagították, új utakat tártak fel elsősorban a tár­sadalmi tudományok, így az irodalomtudomány előtt is. Sztálin elvtárs munkái az irodalomtudomány számára kijelölik az egyedüli helyes utat a klasszikus és modern irodalom tanulmányozásával kapcsolatos fontos prob­lémák megoldásához. Egyik ilyen probléma az irodalom népiségének problé­mája. Az irodalom, mint az ideológia sajátságos formája a felépítmény­hez tartozik. Ez vitathatatlan. Az irodalom sohasem volt közömbös az osz­tályok és az osztályharc iránt. Tolsztoj munkássága az “orosz forradalom tükre". Tolsztoj ajkával, Lenin szerint "...az orosz népnek az a sokmil­liós tömege szólalt meg, amely már gyűlöli a jelenlegi élet urait, de „még nem jutott el a tudatos, következetes, mindvégig engesztelhetetlen harcig ellenük.” . Gorkij irodalmi tevékenységének negyvenéves jubileuma alkal­mából Sztálin elvtárs üdvözlő táviratában ezt írta: ‘flosszú és munkában, gazdag életet kivánok Önnek minden dolgozó örömére és a munkásosztály el­lenségeinek félelmére." " Gorkijról, a proletariátus művészéről találóan mondta K.T. Vorosilov: "Szeretem Gorkijt, mint írómat, mint osztályom író­ját, aki szellemileg meghatározta előrehaladásunkat.” 5/ A klasszikus irodalom halhatatlan, de mint felépítmény rövid­­élet­tartamú. "A felépítmény - mondja Sztálin elvtárs -­­annak az egy korszaki­nak a terméke, amelynek folyamán az adott gazdasági alap él és működik. Éppen ezért a felépítmény rövidéletű, megszűnik és eltűnik az adott alap megszűnésével és eltűnésével."­­ Felvetődik a kérdés: :i biztosítja a klasszikus irodalom halhatat­lanságát? Egyes elvtársak, akik válaszolni akartak erre a kérdésre, az év­századokat és évezredeket átélt klasszikus irodalomról kijelentették,hogy az egyáltalán nem felépítmény, vagy pedig annak legjobb vonásait a nem felépítményi jelenségekhez sorolták. Ezek az elvtársak homlokegyenest el­lentétbe kerültek a marxizmmus-leninizmus klasszikuusainak az irodalomról szóló alapvető kijelentéseivel. Továbbá elfeledkeztek arról, hogy a múlt századok zseniális irodalmi alkotásai, melyek napjainkig megőrizték erejü­ket és életszerűségüket, nem mindegyik, hanem csak a haladó osztályokat szolgálják, amelyek előreviszik­ az emberi társadalmat és annak kultúráját. Gorkij általában a tanulmányaiban, különösen pedig "A kultúráról" című ta­nulmányában nagyszerűen rámutatott arra, hogy a múlt legnagyobb kulturális vívmányainak igazi örököse a szovjet nép. A szovjet nép őrzi ezt a kultú­rát, amely segíti őt a kommunizmus felépítéséért folyó harcban. Ebből kö­vetkezik, hogy a múlt kultúrájának nem azért tulajdonítunk jelentőséget, mert az valamilyen neva-felépítmény jellegű, vagyis az ideológián kívül eső elemeket tartalmaz, amely minden osztály számára közömbös, hanem azért, mert ez a­ kultúra, mint felépítmény erőt rejt magában és a társadalom élen­járó osztályait tudja szolgálni. A kérdés lényege abban rejlik, hogy a felépítmény, mely arra hiva­tott, hogy ebben, vagy abban a korban ezt, vagy azt az alapot szó-ígér­ja, nem meríti ki a korszak egész kultúráját az adott országban. Amint Lenin rámutatott a két kultúráról szóló tanításában, a szocialista forradalom

Next