Iskolakultúra, 1992/1 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1992 / 1. szám - Hargitai József: Anyanyelvi képzés az alsó tagozaton

2 Anyanyelvi képzés az alsó tagozaton I. rész HARGITAI JÓZSEF Az utóbbi évtizedekben egyre több nyelvész, nyelvtudós és nyelvoktató pedagó­gus ismerte fel, hogy a tanulók anyanyelvi képzése "interdiszciplináris" feladat, amelyből minden tantárgynak ki kell vennie a részét, s olyan célratörő tevékeny­ségi formákat kell terveznie, amelynek célrendszerében nemcsak a szorosan vett tantügyi-tartalmi képzés elemei, hanem a tanulók képességeinek és kész­ségeinek minden oldalú fejlesztése kerül előtérbe. Ezzel szerves egységben kell lennie az anyanyelvi nevelésnek is. A tantárgyakban folyó anyanyelvi nevelésnek a magas fokú nyelvoktatás az alapja. Sőt ennél több is igaz: az eredményes anyanyelvtanítás és az általa (is) megvalósuló hatékony anyanyelvi képzés minden tantárgy ismeretszerzésének az alapja és feltétele. Csak jól funkcionáló és magas színvonalú nyelvi képzett­ség teszi lehetővé, hogy a tanuló a többi tantárgy szakismeretét eredményesen sajátítsa el. Az anyanyelvnek tehát kiemelt szerepe van a tantárgyak rendszeré­ben, az anyanyelvoktatás nem csupán egy tantárgy. Az egyes szaktárgyak az emberi műveltségnek - a tanulók által bizonyos életkori szakaszban elsajátítha­tó - meghatározott területét sűrítik össze. Sikeres tanításukat azért is határozza meg alapvetően a nyelvtanítás eredményessége, mert nemcsak ismereteket nyújt, hanem nyelvhasználatra is nevel, tehát minden tantárgy tartalmának kife­jező-közlő eszközrendszerét tanítja. A nyelvoktatás keretében tehát ez nyelvi képzés megalapozása és összehangolása folyik. A többi tárgyban viszont a szakismeretek és szaknyelv tanításával továbbfejlesztjük a tanulók értelmi erőit, az ösztönös nyelvhasználat tudatossá válását, s ezzel hozzájárulunk általános műveltségük gyarapításához és harmonikus személyiségük kialakulásához. Az előbbi okfejtésből - úgy vélem - az is kitetszik, hogy minden óra valamennyire magyaróra is, mert minden tantárgy minden óráján - a szaktárgy sajátosságai­nak megfelelően - nyelvi képzést is végzünk. Az alsó tagozatra vonatkozó speciális területek Az iskolába lépő gyermek elhangzó beszéde Az első osztályba lépő tanulók beszédét a tanterv előírásai szerint figyelik a neve­lők: kezdeményez-e beszélgetést, gazdag vagy szerény a szókincse, milyen beszédé­nek a ritmusa, dinamikája, hangereje, képes-e, s milyen fokon a kommunikációra. A tanítók tapsztalata szerint kevés jó beszédkészséggel rendelkező gyerek érkezik az óvodából. Bátortalanok a beszéd kezdeményezésében, mondatfűzésükben elkalan­doznak a témától, a tárgytól, szókincsük kevés. Versmondásukban nagyon sok a hanglejtési hiba, s az utolsó szó szótagjának rossz kiejtésével, megemelésével dalla­

Next