Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 1. szám

INTERJÚ rendezést, de provokálnia és támogatnia igen. A szövegből kiinduló térben a rendező aztán képes lesz egy 3D-s előadást felépíteni. Ez a mélyebb oka annak, hogy egy rende­ző előnyben részesíti a funkcionális díszletet a dekoratívval szemben? Nézzük csak, mi történik, amikor elkez­dődnek a beszélgetések a szövegről. Mert akkor vetődnek fel az ötletek, és alakul ki a munkamódszer is. Már a legelső beszélge­tésektől fogva kihelyezzük a jelzőbójákat, ez érdekel, meg ez és ez. Aközben is jelenhet­nek meg új ötletek, miközben a rendező már a színészekkel dolgozik. De a lényeg az marad, hogy a rendező energiáit úgy kell hasznosíta­nunk, hogy a kitűzött célt táplálják. A rendező kér valamit mondjuk a zeneszerzőtől, a díszlet­­tervezőtől, vagy akár elfogadja az ajánlataikat, de általánosan nézve, az energiáját arra kell fordítania, hogy minden máshonnan jövő ös­­­szetevőt belesimítson a tervébe. Feltételezzük, és az is a természetes, ha egy rendezőnek vé­leménye van a szövegről. Legtöbbször azért esik választása egy bizonyos szövegre, mert valamilyen mondanivalója van vele. És akkor minden energiája abba az irányba terelődik, hogy tőlünk válogasson, biztat, és mi is abba az irányba tereljük őt, hogy egységesen épít­hessünk a felvetett szerkezet köré. Azért topogok egy helyben a dekoratív és a funkcionális témájánál, mert Silviu Purcarete képzőművész is. Ezért csodálkozom, miért tá­volodott el teljességgel a dekoratív irányzattól. Azért történt így, mert Silviu - nem tu­dom, hogy tapasztalatból vagy az iskolákban szerzett tudása alapján -, azt hiszem, tudja, hogy a dekoratív irányzat zsákutca. A tisztán dekoratív megoldások, akár mozognak ezek, akár álló jellegűek, olyan utak, amelyek seho­va nem vezetnek. Sem a szöveg, sem a kö­zönség irányába, megállnak egy ponton. Ez a gondolkodásmód korlátozó. Természetesen használjuk a díszítéseket, de azok nem ma­radnak egyszerű díszítések. Egy adott pillanat­ban továbblendülnek, és szervesen beépülnek a csapat közös gondolkodásába. Nem mellé­kesen arányok kérdése is az egész, ugyanúgy, mint a tér és a jelmezek közötti arány. Mondok egy konkrét példát. Ha egy bor­zasztóan felcicomázott tered van, jó esély van arra, hogy a jelmezeid nem érvényesülnek. Ha mindkettő nagyon terhelt, kölcsönösen kiolt­ják egymást. Meg kell találni az egyensúlyt. Amennyiben a jelmezek részletgazdagok, a díszletnek visszafogottabbnak kell lennie. A díszítések térbeli aránya a díszlet méreteitől és a választott színvilágtól függ. A díszlet és a jelmezek színei kontrasztban állnak egymással mennyiségi, minőségi értelemben, vagy épp kiegészítik egymást. Ez a rendező munkája. Tudja, hogyan alakítsa ki az egyensúlyt. Mi jellemzi a külföldön vállalt munkákat? A külföldi munkáink kapcsán minden eset­ben jobban bebiztosítottuk magunkat, olyan értelemben, hogy mindannyiszor hagytunk helyet az újabb felfedezéseknek is, de az idegen terek producerei egy bizonyos típusú pontosságra köteleznek. És még valami. Attól függ, hogy milyen rendszerről van szó. Amikor olyan kulturális terekben dolgozunk, amelyek nem repertoárszínházként működnek, hanem befogadószínházként, amely kér egy előadást, amit majd kimerülésig játszanak, akkor más­ként közelítesz a térhez, jelmezhez és minden egyébhez. És itt nem a díszlettervezőről, ha­nem a rendezőről beszélek. Sokkal felkészül­tebben és sokkal pontosabb szándékkal mész oda, mivel korlátozott a rendelkezésedre álló idő. Hagysz magadnak néhány kiskaput, de ezeknek is biztosaknak kell lenniük a költ­ségvetés, a színészek, a helyi műszak adott­ságainak függvényében. Ebben az esetben a tárgyalások rendkívül komplexek. Amikor a műszaki háttérről beszélek, nem feltétlenül a színpadira gondolok, hanem az azon kívül esőre, a műhelyek adottságaira. Vannak szín­házak, amelyek nem rendelkeznek asztalos­vagy lakatosműhellyel. Hosszabb távon kell tervezni, és mindent korábban kell megolda­ni ahhoz, hogy a dolgok elkészüljenek. Nem

Next