Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)
2022 / 1. szám
30 Pergolesi vagy Verdi esetében is. Pontosan kell tudnod, miért akarsz 2021 -ben Verdit rendezni. Hasonlóan dolgozol, mint tették 1950- ben, netán 1890-ben? Aligha. Mi a jelen pillanat, korunk alkotói vagyunk. Ezzel együtt a partitúra iránti tiszteletnek meg kell maradnia. Gondolom, minél inkább visszanyúlsz az időben, annál nehezebb betartani ezt. Eszembe jut Leonardo Vinci Artaserse című operája, amelyet Silvio Purcarete Nancyban rendezett. Igen, ez összetett opera, amelyet Silviu teljességgel maian rendezett meg. Érdekes megközelítési mód volt, való igaz. Ám tulajdonképpen a munkamódszerek hasonlítanak. Nem azonos módon dolgozol az operában és a színházban, de ugyanúgy munkaközösségről beszélünk, amely ez esetben a librettó és a zene iránti tisztelettel dolgozik. Itt meg kell értened, hogy az előadóknak egyszerre mozogniuk és énekelniük is kell. Ezeknek a maximális lehetőségét kell nekik biztosítanod. Mibe öltözteted őket, hogy ne nehezítsd meg az életüket? Hogyan építünk fel egy operai díszletet? Olyan terekre kell gondolnunk, amelyek tolják, felerősítik a hangokat. Figyelni kell az anyagválasztásra. Megtörténhet, hogy, mondjuk, tüllből készült falak az operában is működnek. De hogyan és milyen arányban? A döntéseket mindig a műalkotás érdekében és nem a saját érdekünkben kell meghozni. INTERJÚ