Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 2. szám

A no title yet című, címnélküli előadáson Janezic és csapata egy évadon át dolgozott. A produkció kiindulópontja Don Juan karaktere, amely búvópatakként vonul végig a négy szü­nettel megtűzdelt eposzon, egyszerre tartóoszlopa és utóíze az előadásnak. Simona Semenic szerzővel közösen Janezic a színészek személyes történeteiből is inspirálódva a klasszikus és korszerű hódítástörténetek mechanizmusát, a csábítás, a vágy, a birtoklás, a féltékenység és az elhidegülés témáit boncolgatja. Janezic él a romantikával, az érzelemdús jelenetekkel, de kerüli az érzelgősséget. Érett, felnőtt, illúzióktól mentes módon közelít a szerelmi sokszögekhez, nem hisz a happy endben, de vitathatatlanul fontos, személyiségformáló szerepet tulajdonít az intim kapcsolatoknak. Ezt hivatottak jelezni azok az öntapadó matricák is, amelyekből a nézők is egyet-egyet kapnak, és a színészek mellén is ott áll az eddigi szexuális partnerek számával ellátva (kérdés marad, persze, hogy hiszünk-e a szemünknek és a számoknak, valósak-e az adatok). Az előadás több helyszínen játszódott: a színház nagytermének kiterjesztett terében, a stú­dióban, illetve a híres TESZT-lépcsőn, a színház büféjében. A nagyteremben, amelyben a nézők először a tér végében, majd a záróetűdöknél a tér két oldalán helyezkedtek el, a klasszikus érte­lemben vett (jóindulattal így nevezett) cselekmény fordulópontjai elevenedtek meg, a stúdióban és a lépcsőn intermezzókat, rövidebb jeleneteket láthattunk. Az előadásban végig jelen és színen van maga a rendező, aki hol kommentárokkal egészíti ki azt, amit épp látunk, hol zenét rak, hol konkrét szereplővé válik, figuraként vagy önmagaként lép be egy-egy jelenetbe. A produkcióban több szereplő összeszövődő, egymásra tevődő szerelmi története bontakozik ki. Egyikük, egy fiatal nő (Anja Novak) balesetet szenved, hordágyon viszik a kórházba. Elhangzik, hogy az ágyról a földre való esés egy pillanatot ölel fel csupán, és ennek értelmében, mivel az egész produkción végigvonul a nő története, a no title yet voltaképp színházi kísérlet arra, hogy mennyire tágítható ki az az egy (halál előtti) másodperc, amibe egy egész élet belefér. no title yet, Ljubljana Youth Theatre. Fotó: Petru Cojocaru 40

Next