Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 1. szám

KRITIKA­ lógus szereplő, Juli vesszőparipája is. A Sokkdoktrína helyett Juli itt a Miért más Romániá?-t és A román kommunizmus különös történetét emlegeti - az alkotók úgy gondolták, hogy ebben a kultúrkörben a női főszereplők nem lehetnek Klein könyvén vitázó spinek, Bola jobban beillik a hús-vér erdélyi nőkről alkotott képbe. Bola vitaindító könyvei és a magyar iskola átnevezéséért és az iskolaösszevonásért aggódó Andi merész és találó megoldásnak hangozhatnak, mégis, amint megszólalnak a térből ezek az újonnan beékelt történetek, túl robusztusnak, kicsit beleerőltetett dramaturgiai elemeknek tűnnek, amelyek kilógnak az eredeti szöveg világából. Ezek a problémák valósak és fajsúlyosak az erdélyi magyar kultúrkörben, azonban mellékszálként ki nem bontott lehetőségek maradnak, amelyek vagy teljesen át kellett volna írják a darab logikáját, vagy pedig egy következő alkotás témájául szolgálhatnának. Az eredeti darabnak a román-magyar tematika nékül is épp elég éle van, és az eredeti szöveg kiaknázandó feladatokat biztosít a színészek számára. A három női főszereplő, a pszichológus Juli, az iskolai tanár Andi és az újságíró Eni még fejenként 4-5 férfi mellékszereplőt játszik el: Misit, Andi férjét; a kávézóban telefonáló macsót (a darab leghangsúlyosabb jelenetének egyik szerep­lőjét); Eni utálatos főszerkesztőjét; Eni férjét, a nárcisztikus Leót; vagy Juli bipoláris páciensét, akitől gyereket vár majd. Csak az itt felsorolt mellékszereplőkből érezhető, mennyire neurotikus vizekre evez a történet, és milyen sarkított szempontból látjuk a női-férfi kapcsolatokat az őrület határán lévő nők krízishelyzeteinek prizmáján keresztül. Ezeket a darab kínálta feladatokat sikerül abszolválni úgy színészileg, mint rendezőileg. Ki­emelkedő alakítást nyújt Vajda Gyöngyvér, aki ugyanolyan hiteles nőként, mint férfiként, nagy erőbedobással viszi a ráosztott szerepeket - leeshet az állunk, hogy egyik pillanatban még kön­­­nyekkel küszködve, nagy beleéléssel mondja a megcsalt nő monológját, akire ezzel párhuzamo­san rázuhan a munkahelyi kiégés is, másik pillanatban már a skizofrén férfi páciens két szereppel Vajda Gyöngyvér. Fotó: Jakab Lóránt

Next