Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 2. szám

KRITIKA fakoronaként használták. Sőt, az előadás végén a keret átlátszó fóliával vonódik be, így ketreccé, egyfajta terráriummá válik. Az alkotók a folpack visszatükröző hatásával is ráerősítenek arra, ami a jól működő színháznak is lényege, hogy a néző úgy szemlélje a színpadon történteket, hogy önmagának lehetséges torzultságait is meglássa közben. Külön hozzátett a befogadói élmény­hez az is, hogy a fémdíszlet még beburkoltságában is összekongott a fesztivál idején a színház homlokzatát fogvatartó, tigriscsíkokkal tarkított, rideg fémszerkezettel. A fesztivál második napján kétszer is műsorra tűzték Kárpáti Péter misztériumjátékát, amelyet Kárpáti íróként és rendezőként a hozzá kötődő budapesti Titkos Társulattal közösen hozott létre. Az egyszerűséget sugalló, azért nem minden ötletességet nélkülöző, jelzésszerű díszlet kifeje­zetten jól érvényesült a stúdiótérben. A Titkos Társulat ezáltal is, sajátosságaihoz hűen, mintha a vándorszínészi világot idézte volna meg. És bár tudjuk, hogy nem ekhós szekereken, napokig zötykölődve érkeztek a váradi vendégszereplésre a színészek, mégis, mintha ebben is a Titkos Társulat szakma iránti alázata jelent volna meg. Tegyem hozzá, a Kárpáti által megírt, az alkotóközösséggel együtt évek óta csiszolódó sze­repek is ilyenek. A Tótferiben mind a nyelvezet, mind a színészi játék összeért, amit a rutin nem igazán koptatott eleddig el. Persze a szerepek nem egyenrangúak ebben a történetben sem. És annak ellenére, hogy Szabó Zolának és Fekete Ádámnak mintha több szöveges feladata lenne az egy óránál valamivel többnyi játékidőben, mégis Stefanovics Angéla az, aki ezen a délutá­non kimagaslóan az alkatához tudta igazítani a szerepet a sejtelmesen bevilágított stúdiótérben. Megjegyzem, a színészi megvalósításhoz hozzátett az, hogy a hagyományosabb szerkezetbe beékelt árnyjáték-betét és a zenés megoldások is jól működtek hangulatfokozó többletként. Fekete Ádám tubával való összenövése, Szabó Zola trombitajátéka a rézfúvósok karcosságát kölcsönözték a fülemben főmotívumként megmaradt Let my people go című számnak, amely a Feuer Yvette, Alida Berk: A megmentő, Láthatáron Csoport. Fotó: Vigh László Miklós

Next