Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 2. szám

KRITIKA adáson mintha pont ez sikkadt volna el. A kétszereplős előadás során a színésznők több sze­repkörben kipróbálták magukat, sőt, szándékos szerepcserék és összekeverések is voltak az előadásban. Nálam a bevonódást azonban sajnos nem sikerült elérni, holott nem vagyok egyke. Igyekeztem tehát sajátos stílusgyakorlatnak felfogni a színpadon történteket. Tény, hogy számomra érdekesebb volt, ami az előadás utáni, még a szeánszhoz tartozó beszélgetésen történt a színészek és a nézők között. Mert aszerint a művészek egy kitűnően mű­ködő projektet hoztak létre. Pontosabban Kincses problémafelvetései, a szülő-gyerek viszony, a szülők egymáshoz való viszonya, a generációs problémák, a testvéri féltékenység, illetve a felnőtté válás és a megbékélés kérdéskörei számos hozzászólóból zsigeri viszonyulást váltottak ki. A többség azonnal magára ismert a történetben. Szerencsére olyan hozzászóló is akadt, aki nem fogta fel tragédiaként és nem kente rokonaira az esetleges sikertelenségeit, és nem gon­dolta úgy, hogy a pódiumra szintén kiültetett pszichológus jelenlétéből bátorságot merítve suicid hajlamáról coming outol egyet. Botos Bálint rendezése, Az öngyilkos kétségkívül már csak Golicza Előd munkája miatt is egy jó ötlet igényes megvalósítását sejttette a háttérben. A keretezett freskónak ható díszlet első látásra a lenyűgözött múzeumlátogató attitűdjét váltotta ki belőlem. Az előadás során azonban a profi világításnak is köszönhetően a síkbeli ábrázolás térbeli értelmezésének számos rétege hívódott elő. Hogy mást ne említsek, szépen adagolták a tér megálmodói és a kivitelezésért felelős munkatársak, hogy a keretezés miatt kívülről, de egyre közelebb kerülve több rétegében tudjam érzékelni a teret. Ezáltal is azt a hatást érve el, hogy a néző távolról indulva, de ráköze­lítsen a színpadi térré váló környezetre, ráfókuszáljon az abban történtekre, kiemeljen magának részleteket, makronagyságúvá nagyítsa fejben a mimikális gesztusokat, ugyanakkor eltávolodva is értelmezze a kereten belül történteket. Kucsov Borisz, Fülöp Tímea, Dogville, Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka. Fotó: Vigh László Miklós

Next