Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 1. szám

azonban talán nem árt még egyszer felhívni a figyelmet, hogy az előadás számára fontos felira­tok, legyenek azok mégoly kalligrafikusak is, mint Vörösmarty szignója, sokszor alig kivehetőek. A színészek erős sminkje viszont jól működik ebben a környezetben. Ez nem minden sze­replőnek segít ugyan, de az ördögök és a játékmesterek szerepeinek kedvez, és Mirigy is ki­fejezőbb tud lenni az erős maszkréteggel. Persze az előny, hogy a Tündét, Ilmát és Csongort játszó színészek olykor a nézők közé jönnek, illetve hogy a színház előterét és a nézőtéri zsöllyét játéktérként használja az előadás, hiszen ez segít abban, hogy a szereplők érzelmei a nézőkre jobban hassanak. Szerencsés például, hogy a néző közelről láthatja a Csongort alakító Szabó János Szilárd átélését. A színész arcjátékát némiképp kiemeli a festék, ez előnyére válik a szerep­nek, főleg, hogy sok szereplő arcát erősebb maszkréteg fedi, így Szabó János Szilárd Csongora kontrasztosan e világiként tud működni. Budizsa Evelynnek már épp e kontraszt miatt kevesebb a szerencséje. A műszempillák, a paróka és a fátyolos jelmez takarásában arca a játékidő nagy részében nem működik annyira kifejezően. Ha ez a fajta bezártság a rendezői koncepció része, érteni vélem, de lehet, hogy a színész komfortosabb körülmények között jobban láthatóvá tudná tenni a szerep mélységeit. Tünde arcának erős elfedése miatt így eleve nagyobb hangsúlyt kap a szerepe szerint is harsányabb Ilmát alakító Keresztes Ágnes. Ő az előadás motorja. Okosan adagolt jelenléte, ug­rándozó színpadi mozgása, a szerep által megkívánt cserfessége nagyban segíti azt, hogy ne lankadjon a néző megértés iránti vágya és cselekménykövetési képessége. Hiszen annak, hogy éber maradjon a néző figyelme, a zene sem dúcol alá különösebben. Inkább a Vörösmarty korá­nak romantikával átszőtt hangulatisága, illetve a tündérmeséi aláfestés az, ami zeneileg emléke­zetesen végigfodrozódik az előadáson. Ezt ritkán törik meg kilendítő, zajosabb betétek. A dalos zenei részleteket pedig inkább a szöveg szempontjából közelítettem meg. Jelzem, az, hogy dal­ Keresztes Ágnes, Budizsa Evelyn, László Zita. Fotó: Czinzel László 18

Next