Játéktér, 2022 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 1. szám

TANULMÁNY / ESSZÉ Tomi Janezic nem instruál vagy nem beszél a rendezői koncepcióról. Minden ott helyben, a jelenben születik. Csupán javaslatokat tesz, vagy meghív egy játékra, mint ahogy felkér valaki valakit egy táncra. Valaki, aki érzi a zenét, és jól tud vezetni. Úgy dolgozik a színészekkel, hogy azok szabadon eldönthetik, mit szeretnének kipróbálni, és mit nem, megfogalmazhatják saját benyomásaikat, érzéseiket egy jelenet iránt. Mint egy nyitott körben, ahol folyamatos kölcsönös odafigyelés és kommunikáció történik, őszintén, fókuszáltan, mellébeszélés nélkül, miközben a prioritás a játék, azaz a spontaneitás és kreativitás állapotának elérése és fenntartása. A litván színészek pedig gyermeki felszabadultsággal, virtuóz módon cserélgetik maguk között a szere­peket, baráti tisztelettel adnak egymásnak szakmai visszajelzéseket. Kreativitásukban, színházi ízlésvilágukban a humor és az érzelmi intelligencia egészséges mértékben keveredik. Nincs ri­­pacskodás, de patetika sincs. Nincs különbség a színpadi beszéd és a mindennapi között, ez pedig egyáltalán nem zavaró, hisz jóval összeszedettebben és pontosabban közük azt, amit kell. A mi kultúránkban ehhez képest erős tendencia figyelhető meg a többértelműségre mind a szó­­használatban, mind intencióban, kifejezésmódban. A célozgatás, a valamire utalás sok esetben félreértést vagy értelmezésbeli zavart eredményez. A litvánoknál tiszta hangokat hallunk. 2020. szeptember 16. Szonya + Asztrov: a nők meglepően jól tudnak érzelmeket eltakarni. Szonya is észrevétlenül eljátssza a havert, aki meghallgatja, és nagyon jó beszélgetőtársa tud lenni a doktornak. Sőt, tudja hogyan kell beszéltetni Asztrovot, aki teljesen a saját gondolataiban van elmerülve, és úgy beszél megvetően Jelenéről, hogy közben lassan a megszállottjává válik. Észre sem veszi Szonyát. Ez majd a jelenet végén, Szonya monológjából derül ki, ami elkerülhetetlen, hogy láthassuk Szonya érzékenységét és sérülékenységét. Hogy nem érte el, amit akart, elbaszta az egyetlen esélyét Asztrovnál. A bukás témája többször visszatér a próbák alatt. A mi értelmezésünkben tulajdon­­ Fotó: Dmitrij Matvejev

Next