Jel-Kép, 1996 (2. szám)
Műszeres televíziós közönségmérés Magyarországon 1994 márciusától Magyarországon az AGB Hungary kiépítette a televíziós piaci verseny igényeihez alkalmazkodó műszeres közönségmérést. 600 háztartásban bevezette a nézőmérő rendszert, mely a családoknál elhelyezett elektronikus adattároló egységekből minden éjjel telefonvonalon lehívja a nézettségi adatokat. Ez a módszer teszi egyedül lehetővé a másnapi adatszolgáltatást a televíziós adók és adások nézettségéről. A reprezentatív mintavétellel kiválasztott 600 háztartást magában foglaló panel 1600, 4 éves és idősebb, televízióval rendelkező háztartásban élő személy nézettségi adatainak feldolgozását teszi lehetővé. A médiatörvény az 1996. év eleji elfogadása után különösen fontossá vált a televíziós műsorszolgáltatók, a műsorkészítők és hirdetők, valamint a jövendő kereskedelmi televíziók számára, hogy pontos képet kapjanak a közönség televíziós szokásairól. A piaci verseny kialakulásával egyre fontosabbá válik, hogy megfelelő visszajelzést kapjanak az egyes csatornák műszerszerkezeti profiljáról és célközönségéről. Ez kihívást jelent a reklámozók és reklámügynökségek számára is, mert a kampánytervezés és a tervek hatékonyságának utólagos elemzése nagyobb jelentőséget nyert. Ezen tervek elkészítéséhez és elemzéséhez ad nézettségi adatokat és ezek feldolgozásához szükséges elemzői és tervezői szoftvereket az AGB Hungary. Hungary Jelentések, szolgáltatások A nézettségi adatok az igényeknek megfelelő csoportosításban (csatorna, műsor, idősáv, célcsoport), képernyőn, adatfile-ban vagy nyomtatón jeleníthetők meg. A feldolgozó szoftver alkalmas arra, hogy a tévénézési adatokról a felhasználók számára legalkalmasabb formában állítson elő nézettségi mutatókat. A rendszer felkészült a különféle megrendelői igények kielégítésére: az adatokból képezhető statisztikailag lehetséges és a médiaelemzéshez, médiatervezéshez használt mutatók (Reach, Rating, Share, Affinity, GRP, OTS, Coverage...) képzésétől kezdve az adatok grafikus megjelenítéséig. Kívánságra már másnap reggel adatot tudunk szolgáltatni bármely csatorna tetszőleges időszakának nézettségéről (a nézőknek az adott csatornán az adott idősávban az egész népességre vetített abszolút számát, a százalékos arányát, az elért közönség nagyságát, az átlagosan nézett időtartamot, a vizsgált csatornák százalékos részesedését az adott időszakban, illetve az egész nap folyamán). Vállaljuk televíziós reklámkampányok hatékonyságának utólagos elemzését, megadott csatorna pozíciójának kiértékelését más csatornákhoz viszonyítva, egy megadott program konkurens műsorokhoz viszonyított helyzetének értékelését meghatározott időszakra, célcsoportra, programra és csatornára, illetve ezek tetszőleges kombinációjára.