Jelenkor, 1943 (5. évfolyam, 2-24. szám)

1943-01-15 / 2. szám

A JELENKOR háborús karácsony nyugtalansága köze­pette igazságért és szeretetért esdő lel­keket. De nem haladnak-e el sokan érzé­ketlenül a pápa és a hercegprímás egy­azon szellemet lehelő gondolatai mellett? Valóban, a jóknak mindennél jobban arra kell törekedniök, hogy ezek a gon­dolatok minél szélesebb elterjedést talál­janak. A társadalmi és emberi együtt­élés szent alapelvei ezek az eszmények és sohsem­ melengettek jobban a szeretet sugaraival, a reménykedés szelíd távla­taival, mint ezen a zordon karácsonyon. A 120 ÉVES PETŐFI emlékét ünneplik meg a Vigadóban január 17-én, vasár­nap délelőtt 11 órakor. Bajcsy Zsilinszky Endre mond ünnepi bevezetőt. Az ünnep­lést nemcsak Petőfi születésének évfor­dulója teszi időszerűvé. Nemcsak a nemzet nagyjait megillető hódolat vágya tereli össze az embereket egy-egy ilyen matinéra. Az ünnepségek résztvevői, előadók és hall­gatók egyaránt, a halhatatlan szépségnek, a példamutató bátorságnak áldoznak ilyen­kor, a kényszerű némaság kora itt hajtja meg lobogóját a termékenyebb, organiku­­sabb korok előtt. S akik Petőfit ünneplik, azoknak ünnepelniük kell Petőfi korát is, mely megnyitotta az elnyomott szó börtö­nét, mely legszebben, a közösség számára a legtermékenyebben fogalmazta meg a magyar szabadság gondolatát. E korszak bátorsága tettekben, a következmények végső és elfogulatlan levonásában jelent­kezett. Napjaink írói — de olvasói is — csak fájó nosztalgiával tekinthetnek visz­­sza Petőfi korára, amikor visszafojtott po­litikai és társadalmi feszültség még a pro­blémák bátor és szabad megvitatásában ol­dódott fel s nem apró és gyűlölködő sze­mélyi csetepatékban. Petőfi korának ma­gyar társadalma friss, fiatal képződmény volt, telve a jövő gazdag ígéretével, egy új magyar életforma sejtelmeivel. Vagy csupán a nagy költő alakja szépíti meg szemünkben a kort? Lesz-e a mi korunk­nak ilyen messzire kiható igézete? „Petőfi nem alkuszik“ — mondotta a nagy költő­ről egy másik meg nem alkuvó utóda. El­mondhatja-e majd ezt mai költőinkről a hálás magyar utókor? D­AJ­CS­Y-ZSILIN­SZK­Y ENDRE mondot­­■L*­ta: Magyarország bíboros hercegprí­mása a Szent István Akadémia XXVII. ün­nepi ülésén mély értelmű és messzehangzó előadást tartott az emberi szabadság ke­resztény értelméről és kánonjogi megfogal­mazásáról. Ez a beszéd mintegy beharan­­gozója annak a keresztény reneszánsznak, mely az én hitem szerint közvetlenül a küszöbön áll... Valljuk be, hogy egy negyedszázaddal ezelőtt a magyar és általában az európai közvélemény, az 1918—1919-es nagy világ­válság hányattatásai közepett, főleg mér­téket és irányt szabó tényezőiben, a ke­reszténység egész bölcseleti és erkölcsi alapvetésével inkább szemben állva, mint azzal összhangban, kereste az emberi — főleg a szociális — kibontakozás útját. Ma gyökeresen más a helyzet. Az emberiség jobb lelkiismerete s rajta keresztül a megviselt nagy dolgozó töme­gek is egyre tisztábban ébrednek rá arra az igazságra, hogy a kereszténységben örök időkre megszabott társadalombölcse­let alaptételei bölcseségükben és kiegyen­súlyozott természetességükben felülmúlha­tatlanok, pótolhatatlanok, nélkülözhetet­lenek. Mi ennek a gyökeres változásnak oka? Az az egyre általánosabbá váló fölismerés, hogy a kereszténység örök időkre megvilá­gította és megszabta az emberi személyi­ség és a magasabb emberi közösségek ter­mészetes összhangját. A krisztusi tanítás tette kivétel nélkül minden emberi lélek APR­ILY LAJOS : Mivogaz a szél A Rózsadombról fű a szél, levelet űz és felleget. — Gyere ki, vándor cimborám, csatangolunk a fák során. — A gond nem enged. Nem lehet. Tetőn a zápor megsuhog: — Szeretőm voltál, ne tagadd. Meleg­ muzsikás éjjelen sokat ölelkeztél velem. — Ne hívj. Nincs időm. Nem szabad. A villám felleget hasit s dörren a csúcson: — Tűz vagyok. Csúcskereső rokon­ tüzem, velem a szabadság üzen. Hajrá a csúcsra! — Hamvadok. ... Majd alszom perjefű alatt. Idő nem űz és gond nem él. És nem történik semmi sem. Fény gyúr. Eső hull. Zúg a szél­ számára alapvető joggá és közkinccsé a személyiség szabadságát. De ugyancsak ez a keresztény tanítás tette a fölszabadított egyént a közösség önkéntes szolgájává. A bíboros hercegprímás Pál apostolt idézi, mikor az emberi szabadság és a közösség­nek való szolgálat utolérh­etetlenül tökéle­tes jézusi szintézist megvilágítja. Mit jelent ez a szintézis a jövő emberi, társadalmi fejlődése számára? Elsősorban azt az örök mértéket, mely nem engedi az emberi személyiség szabadságát, mond­hatni szuverenitását, beolvadni bármi kol­lektivizmusba. Az emberiség túlnyomó nagy többsége szerintem rövidesen rá fog eszmélni arra az igazságra, hogy nemcsak keresztényellenes, hanem emberellenes is minden olyan társadalmi, állami berendez­kedés, melyben elvész, elolvad az emberi egyéniség szabadsága és önállósága. Ilyen keresztényellenes kollektivista rendszer például a bolsevizmus. De ahogy a bolse­vista rendszer nem fér össze a keresztény­ség bölcseletével és törvényeivel, akként összeegyeztethetetlen a régimódi, — szo­ciális igazságkereséssel és igazságosztással, szociális kiegyensúlyozódással meg nem szelídített — államvezetés és társadalmi berendezkedés is, mely sem elméletében, sem gyakorlatában nem volt hajlandó elis­merni az egyéni — közben nagyon is for­maivá vált szabadság — természetes, te­hát keresztényi szellemű, korlátait a nem­zeti, állami, emberi közösség szolgála­tában. A jövendő fejlődés, mely az embertelen­ség vízözönszerű áradatában mint végső menedékébe fogódzik a kereszténységbe, szerintem olyan irányba viszi majd az em­beriséget, ahol a krisztusi tanítás örök, isteni értelmében az egyén szabadsága és belső, lelkiismereti szuverenitása természe­tes összhangba olvad a nemzeti és állami közösség felsőbb érdekeivel és szempont­jaival. Ez egyszerre jelent szabadabb és szociálisabb világot a mainál... Mi, magyarok, rugalmas történelmi al­kotmányunk, erős keresztény érzületünk és évszázados humanista hagyományaink, beidegzettségeink birtokában nyugodtan nézhetünk az egyéni szabadság és a szo­ciális igazság felsőbb szintézisének és el­jövendő tisztultabb korszakának elébe. A DEBRECENI EGYETEM magyar iro­­­­­dalmi tanszékének öreg tanára elérte a nyugdíjazási korhatárt Az illetékesek tehát meghirdették a pályázatot a meg­ürült tanszékre. Ez eddig rendjén volna. A rendellenes jelenség abban van, hogy a szaktudós irodalomtörténész pályázók ellenében Németh László, a dilettáns is bátorságot érzett arra, hogy benevezzen a pályázók közé. Rémhír­terjesztők szerint még esélye is van az illetőnek. Mi azon­ban nem hiszünk a fecsegőknek és rém­hírterjesztőknek. Nem hisszük, hogy az illető irodalomtörténeti professzori ambí­cióinak sikeres esélyei lehetnek józan el­bírálás alapján komoly, alapos szak­­műveltségű irodalomtörténész pályázók el­lenében. Nem azért vagyunk jóhiszeműek a pályázat sorsát eldöntő illetékesek iránt, mintha rosszhiszeműek lennénk a nem szakember írók iránt. „Mi a tudo­mányt szakhoz nem kötők. Áttekintését vágyjuk az Egésznek“ — valljuk Madách Ádámjával és éppen mi örülünk legjob­ban, ha a dilettánsok között is akadnak „geniális“ elmék, kiknek univerzumot át­tekintő tehetségük az irodalomtörténeti ítélkezésekben és az irodalomtudományi fogalomalkotásban sem tántorog. Németh László azonban, bár jó közepes író, sok­oldalú dilettáns és finom érzékű hangulat­­ember, éppen nem garantálható irodalom­tudósnak, irodalomtörténeti értékelőnek. Megvalljuk, nem közepes lélekelemző, ezt a tehetségét azonban az ideggyógyá­szatban föltétlenül helyénvalóbban érté­kesítheti, mint az irodalomtörténetben. Németh eddig még csak, álfogalmakat („mélymagyarság“ és „hígmagyarság“) gyártott a logikus gondolkodás abszolút értékétől és mértékétől idegenkedő ál­­dialektikát Ez az áldialektika kifejleszt­het egy új ú. n. minőségi halandzsanyel­vet (aminthogy már ki is fejlesztett), ve­zethet a szektáriusság „eszményi“ meg­­kedveltetésére s ki is nevelhet egynéhány „monológéban beszélő és vitatkozó szek­­táriánus prédikátort, csak éppen a tudo­mány nem fejlődik az ilyen hisztériás és megalomániás különcködéstől. Egyébként azonban debreceni egyetem tanáraitól függ, hogy olyan két komoly irodalom­­történészünk ellenében, mint Kerecsényi Dezső és Juhász Géza (ha már csak pro­testáns pályázókról eshetik szó) a dilet­táns Németh Lászlót fogadják-e el kar­társuknak? Nagy Tibor A MEGHATÓ MOZGALMAT indított a gyöngyösi ferences római katolikus egyházközség. Szentkilencedet tartottak a fájdalmas Szűzanya kegyoltáránál hadr­­avonult katonáinkért és győzelmes h­az­at­érésükért. S ebbe a szentkilencedbe az egész ország belekapcsolódott s minden városban, fa­luban és tanyaközpontban együtt, imád­koztak a hívek a gyöngyösi Fájdalmas Anyához élő és halott hőseinkért. A szentkilenced mély lelki élménye nyomán most újabb mozgalom indult az Irány­ban, hogy a háború egész tartama alatt minden pénteken este ájtatosságot tart­sanak a Fájdalmas Szűzanya ősi kegy­szobra előtt. Bizonyos, hogy lélekben minden magyar részt fog venni a gyön­gyösiek felemelő ájtatosságában, hiszen mindnyájunk leghőbb vágya, hogy éle­tünkért, országunkért, szabadságunkért küzdő hőseink szenvedései már ne tart­sanak soká s mihamarabb győzedelme­sen hazatérjenek. S azt is tudjuk mind­annyian, hogy a szerencsés kibontako­zást ebből az apokaliptikus vérözönből, a győzelmes hazatérés beteljesülését nem várhatjuk földi hatalmasságoktól, ha­nem az Égre kell vetnünk erdő szemein­ket. S vájjon kihez folyamodhatnánk mi magyarok inkább, mint az Ég Király­nőjéhez, ugyanahhoz, akihez őseink is fordultak ezer esztendő tengernyi meg­próbáltatása közepette, s aki mindenha kegyes anyánknak, régi nagy patronánk­­nak bizonyult...

Next