Jelenkor, 1963. július-december (6. évfolyam, 7-12. szám)

1963-08-01 / 8. szám - SZEMLE

Kolossá művészetének az lehet a zsákutcája, ami annak idején a Máraié volt: már fiatalon jól elsajátította a nálunk még alig-alig kikísér­letezett akkori, legkorszerűbbnek látszó külföldi kifejezésmódot, s egyik regényét a másik után konstruálta a jól megtanult szabályok szerint, míg végül is sehol sem volt ő, a magyar író, sehol sem maradt igazi mondanivaló - ezzel szemben volt közönségsiker, ami természetsze­rűen következett abból, hogy kielégítette az ol­vasók újszerű formák iránti - egyébként nem is alacsonyrendű - igényeit... Az első­ műves Kolossá esetében talán korai erről beszélni, de hasonló jelenségeket más, az ,,újrealista” for­mával jól bánni tudó fiatal írók műveiben is megfigyelhetünk, no meg Kolossá is van olyan tehetséges, hogy jövendő műveit már most szá­mon lehet kérnünk rajta. Miről szól a Hosszú séta a hídon? ,,Kihe­gyezett” szituációban hőse magányáról ad szá­mot. A hajdani „középosztály” szemlélete még ma is béklyóba veri az értelmiség egy részét, s az új, szocialista társadalom hatása sem min­dig, mindenki számára felszabadító, hanem egye­seket megzavar. Ez különösen gyakori volt a személyi kultusz időszakában ily körülmények között lett nem egy jobb sorsra méltó ember­ből cinikus, színjátszó, alkalmazkodó, önző kon­formista - aki ugyanakkor végzetes magányát is érezni kényszerült. Az efféle ember alkal­mazkodott, látszólagos támasza az új társada­lomnak, de kritikus időszakban (s az ellenfor­radalom ideje ilyen volt) társadalomellenes vo­násai manifesztálódtak. Az író szerint mégsem okvetlenül bűnös, vagy legalábbis nemcsak ő a bűnös. Nem további fegyelmezéssel lehet meg­változtatni, hanem megértéssel, s azzal, hogy az új társadalom fejlődése felébreszti lelkiismere­tét. Ez a lelkiismeret fogja azután kiróni bün­tetését, fogja kijelölni helyét a társadalomban. A regényben mindez konkrét cselekmény el­mondása során derül ki: ez az írás érdeme, de veszélye is. Mert utóvégre arról van szó, hogy feloldozást adhatunk-e annak, aki közö­nyös maradt a szocialista társadalom iránt, sőt időlegesen szembe is fordult vele, talán még élt is. Rábízhatunk-e mindent a ráható pozitív erőkre, a szocialista közösség vonzóerejére, a lelkiismeretre s egyéb nehezen értékelhető szel­lemi tényezőkre? - Nem volna helyes észre nem vennünk s elhallgatnunk, hogy Kolossá műve sokban rokon az egzisztencialista szerzők, első­sorban Camus alkotásaival. Azzá teszi kimért, célratörő kifejezésmódja - és ez okvetlen eré­nye, hiszen Camus művészetének szuggesztivi­­tását sem lehet elvitatni. Kolossá könyve ab­ban is követi az egzisztencialisták példáit, hogy valósággal átéljük hőse egyedüllétét, s azt is, hogy ez az embertelen magány, miként lesz emberellenessé. S végül csaknem ugyanaz az írói kérdésfeltevés: van-e kiút a magány, az embertelenség labirintusából? Még a remény felcsillanása is ugyanabból a fényforrásból ered - az egzisztencialista is csak a szerelemben véli feloldhatni magányát - s akkor is csak időle­gesen, reménytelenül. Ha tehát dogmatikus szi­gorral boncolnánk ezt a művecskét, könnyen rá­­mondhatnék: áttételesen bár, de az egzisztencia­lista iskola hazai megnyilvánulása. Mégsem lenne igazunk. Mert hiába a kérdés­­feltevés, a forma, a tipizálás hasonlósága, más az író válasza - és ez a lényeg. Nem abból lesz baj, hogy fiatal íróink ugyanazokat az etikai kérdéseket feszegetik, amit nyugati kor­társaik, s alighanem még az sem veszélyes, ha hőseik hasonlítanak amazokéra. A mi társadal­munkban is élhetnek ilyen figurák. A döntő: a válasz. Egyedül van-e az ember, megszaba­dulhat-e magánya börtönéből, csak önmagának tartozik-e felelősséggel? És Kolossá regénye, ha nem is szájbarágó s egyértelműen optimista mó­don, de tagadja, hogy ebben a mindinkább ki­alakuló szocialista társadalomban bárki is ma­gára maradhat, tagadja, hogy még ha szinte ellenségként is, magányos farkasként, szívében a múltat hordozva, legjobb esetben önmaga lel­kiismeretébe gubancolódva is, idegenként élhet, s hogy lelkiismerete csak a saját ügye. Az új, közösségi erkölcs hatása alól még az sem von­hatja ki magát, aki legszívesebben morál nélkül élne, így felel az „egzisztencialista” kérdésfel­tevésre az az új író, aki a mi rendünkben lett íróvá. Mert hogy Kolossa István író, azt e kis­regénye után elvitatni aligha lehet. Kristó Nagy István SZINNYEI JÚLIA ÚJ KÖNYVEIRŐL Legújabb regényében, az Átok­ban Szinnyei Júlia ahhoz az írói szemlélethez tér vissza, amelyet első könyvében, A szőlőboszorkányban alkalmazott, érdekes történetet mond el, érde­kes alakokat rajzol. Az „érdekes” jelzőt itt nem pejoratív értelemben használom, hanem szembe­állításként a Hajnal, az öreg mandulafák és a Nyolc látogató szinte csak tipikus vonásokkal rendelkező hőseivel és helyzeteivel. E könyvek értékét a dél-dunántúli város („Püspökbánya”) életének aprólékosságig hű rögzítése adta. Ez egyben azonban korlátait is jelentette, hiszen a köznapi gondok helyett a kevésbé általános, de mélyebb problémák ábrázolása és az alakok egyénítése nagyobb művészi lehetőséget rejt ma­gában. Említett három könyvével Szinnyei Jú­lia nagy életismeretét és mesélőkedvét bizo­nyította, A szőlőboszorkány és az Átok viszont a formáló és teremtő művész kézjegyét is ma­gán viseli. A Nyolc látogató, vagy még inkább a Hajnal hősei - ismerőseink, mindennap ta­lálkozunk velük. Mégis a szőlőboszorkánynak, Csele néninek, aki „a hegy gonosz szelleme volt, titkok tudója, minden bűn ismerője és

Next