Jelenkor, 1977. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1977-09-01 / 9. szám - Csányi László: Galambosi László: A forrás lányai

itt egy gazdag és finoman áttételes szemé­lyességbe ágyazódik, olyan találatos kép intonálja, ami a jelenséget az ismertség szintjéről a költői igaz szférájába emeli. Ez a vers nem nyers és türelmetlen; törté­neti és érzelmi teljességbe vonja a szocioló­giát. A jövőért szorongó indulat sokkal megrázóbban parázslik a vers befejező helyzetképében — és mi itt nézzük egy­mást / tétlenül, tehetetlenül és / gyanakod­va megint - mint amikor ad hominem be­szél a felnövekvő generációhoz: Látod, be­­ledöglöm abba, hogy megérts, / min­dent a szádba rágok... - Ladányitól mi sincs távolabb, mint a sejtető, sugalló ki­fejezés; ő a kijelentések, a nevén nevezés embere, és talán ezt a legnehezebb köl­tészetté tenni. Olyankor sikerül, ha ki­mondásait nemcsak az elégedetlenség, de ezzel párosuló konstruktív szenvedély vagy szenvedés élménye fűti, és groteszk, kont­­rasztosan villogó nyelvi játékba öltözik. Mint a kitűnő Sors-júgában, ahol a köz­­napias könnyedség álruhájában teszi föl az okkal kétséges, megszenvedett kérdést: Mire jó hát a költő? Odafintorít a hagyo­mányosan képmutató és újmódian banális válaszoknak (miszerint a költő a lelki rez­dülések érzékeny hangadója, s miszerint a társadalom tőle várja a szükséges jelzése­ket), saját válasza viszont csillogó szel­lemességével azért megrendítő, mert ben­ne a személyes keserűség szociológiai igaz­­sága, és a nyelvi trouvaille-ben érvelés nél­küli érvet talál. A kötet harmadik ciklusa (Szerenád) az előzőktől élesen elváló egység; a késő vágy élményének elégikus, gyötrelmes epikumát is megszövik a versek. Egy voltaképpen közismert, kettős kötöttségű érzelmi hely­zet lírai kicsordulásai közt a kimondatlan történet szálai finoman összesodródnak. A nem rendkívüli személyes helyzetből La­dányinak sikerült műbe formálni a rezig­nált extázis hasonlíthatatlan vonzását, mely e vonzásban már elvesztését garantálja (Elégiák); ettől költői erőben és tisztaság­ban kicsit sem halványabban felidézve azt a salaktalan kapcsolatot, mely beéri az őszinte kéznyújtással, és ebben ki is fejezi önmagát (Kapcsolatok). Az utolsó ciklusban i­gerősebben, de a kötet más verseiben is feltűnik, hogy La­dányi Mihály újabban a szigorú és pon­tos arányú, tudatos szerkesztés felé haj­lik még sóhajtásnyi dalaiban is, méginkább a többtételes verskompozíciókban. A vers­építő tudatosság megszilárdulása nemcsak azért üdvözlendő, mert a művészet - min­den pillanatnyi, tarka látszat ellenére - a rend birodalma, de a költőt alapvetően jel­lemző racionalizmus alkotó gesztusát is mu­tatja. A jelenlegi életkorszak-váltásban és annak sok személyes meg művészi görön­gye, rége közt most ezen a módon, ebben a tektonikus mélyrétegben látszik tovább­építeni a változatlanul sajátos Ladányi-köl­­tészetet. FUTAKY HANNA Galambosi László: A FORRÁS LÁNYAI Nyolcadik verseskönyve után immár tisz­tán és félreérthetetlenül rajzolódik ki Ga­lambosi László költői arcéle, s akik figye­lemmel kísérték eddigi pályáját, most azt a csendes és meghitt, meglepetéssel páro­sult örömöt érzik, ami a megvalósult lehe­tőségek láttán fog el bennünket. Első versei olyan költőt mutattak, aki nem tud betelni a valóság pazar látványával, amit képzelete szertelensége is gazdagított, s az egymásba olvadó képek és hasonlatok szinte a végte­lenig tágították világát. De ebben a túl­burjánzó ifjúkori tenyészetben is fel lehe­tett ismerni a költői szándék egyértelmű­ségét, a versek váza szilárdan állt az egy­másba folyó jelzők és képek mögött. Új könyvének versei nem tagadják meg a pá­lyakezdő költő eszményeit, számára a világ most is színek és jelképek szövevénye, de a hang egyértelművé és biztossá vált, s a vers engedelmesen hajlik a költői szándék­hoz. Az ifjúkori mesterek, elsősorban Weöres és Juhász, árnyéka már csak egy-egy pilla­natra suhan át a versek hátterében, az örökséggel Galambosi maga sáfárkodik, még­pedig úgy, hogy költői világának ha­tárát nem lehet meghúzni a kortársi ösz­tönzésnél, egyre mélyebbre hatol a múltba, s ez nemcsak a népdalok ihletését jelenti, amit már korábbi verseinél is észrevettünk, hanem annak a távolabbi és sejtelmes múlt­nak a meghódítását, költészetébe olvasztá­sát is, amelynek gyökerei a Kalevaláig nyúlnak vissza. Vejnemöjnen és Lemmin-

Next