Jogtudományi Közlöny, 1866

1866-03-26 / 13. szám

a régi jó maximák, mint hosszú évek resultatumai becsben tartattak. Soha sem vetemült nép ama veszé­lyes vállalatra, hogy magát rögtön mindentől, miáltal képeztetett, elválasz­sza, és létét újból kezdje. A XII. táblai törvények csak Róma és királyai törvényeinek gyűjteményei v­alának. Justinian és elődei Codexe szintén csak régibb törvények gyűjteményei. Frak­khonban de l'Hopitálnak a je­les Kanczellárnak és XIV. Lajosnak rendeletei legbölcsebb intézkedések ki­szemelésére mutatnak, melyek szoká­saikban vagy a régi franczia törvény­hozás kincsei közt fellelhetők. Mit tett egyebet II. Frigyes király a bölcsész, mint azon elveket és szabá­lyokat, melyek reánk a rómaiaktól ju­tottak, s melyeknek egész Európa kö­szöni civilisatióját, rendszeresen össze­állitotta. Az u. n. „Algemeines Landrecht" a porosz tartományokra, mely legújab­ban látott világot, nagyobb kiterjedésű, mint Frigyes törvénykönyve; de az általánosan elismert és elfogadott m­axi­mákat hiven és bölcsen megtartotta, sőt még magukat a helyi szokásokat sem szüntette meg. Azonban tagadni nem lehet, hogy az államok éltében bizonyos korszakok állhatnak be, melyekben az események a népek sorsát és helyzetét átváltoztat­ják, mint bizonyos elhatározó időpon­tok az egyesek kedélyhangulatát. Ak­kor lehet, sőt szükség üdvös javításokat létesíteni, akkor a jobb sorsba jutott nemzet a visszaélések nyomása alól kiszabadulván, új életet kezdhet. De ily nemzetnek ekkor is, ha már hosszabb idő óta művelt népek közt él, és első rangot foglal el, csak bölcs mérséklettel kell a javításokhoz nyül­gesnek a réginek teljes érettségét fentartania. Mert ugaron lehet a sarlót mindenütt használni, de mivelt és vetett földön csak a gyomot kell irtani, mely a hasz­nos növényt elnyomná. Polgári törvényhozásunkban eléggé­tartottak egy választóvonalt húzni azon változtatások közt, melyeket a birodalom jelen állapota igényel s a va­lódi rend fogalmai közt, melyeket az idő és a népek tisztelete szentesített. Az új theoriák csak egyesek rend­szerei, a régi maximák az évszázadok szelleme. A lángész kétség kívül eddig isme­retlen viszonyokat fedezhet fel, de csak az idő adhat a lángész teremtményeinek részvétet és elismerést, mert egyedül ez szoktatja az embert azon igazságok elfogadásához, melyek viszonyainkat tágítják, és többfélésítik. A törvényhozó nem ugorhat keresztül veszély nélkül rögtön oly nagy közbeeső tereket, annak ama korlátok közt, melyeket a belátások tenyésztése kitűzött, kell megmaradnia, míg az események és tárgyak őt bizto­sítják, hogy megrázkódtatás nélkül haladhat elő azon ösvényen, melyet neki a lángész tört. Hasznos mindent megtartani, mit nem kell szükségkép lerontani; a tör­vényeknek a szokásokat kímélniök kell, ha ezen szokások nem bűnök. Gyakran úgy ítélnek, mintha az emberi nem minden pillanatban kezdődnék és vég­ződnék, mintha a nemzedékek közt sem­mi összefüggés nem volna, holott a nemzedékek egymásba olvadnak, szö­vődnek és összevegyülnek egymásra a következésekben. A törvényhozó intéz­kedését mindentől, mi azt a világon honossá tenné, elszakítaná, ha a termé­szetes viszonyokat gondosan nem tisz­telné , melyek mindenkor a jelent a múlthoz, a jövőt a jelenhez kisebb na­lna,és egy új nép erejével felemelkedve,­a­gyobb mérvben kötik, és eszközlik

Next