Jogtudományi Közlöny, 1868

1868-02-23 / 8. szám

Miután őket a törvény értelmében a kártérítés illeti meg a jogosulatlan utánnyomtató vagy utánképző ellen, tehát ebbeli jogukat a polgári törvénykezés útján foga­natosíthatják (osztrák polgári törvénykönyv 1338. §.), s a nekik okozott kár értékének nagysága és sértett va­gyoni érdekük (id quod interest) iránt a becslő eskü (iuramentum aestimatorium) letételéhez bocsátandók (osztrák polgári törvénykönyv 805. és 1331. §§-ok, és közönséges törvénykezési rendtartás — Allgemeine Ge­richtsordnung — 214. §. litt. b); — de miután a jogo­sulatlan utánnyomtatótól vagy utánképzőtől büntetés­ként az utánnyomtatott vagy másképen mechanikailag utánképzett példányok és azok előállítására használt minden készletek és eszközök elkobozandók, tehát a po­litikai hatóságok részérőli eljárásnak is van helye, részint mert az említett utánnyomatás vagy utánképzés mások iparüzletének háboritásával jár, részint mert az 1825-ik évi julius hó 14-én 20,563. sz. a. kelt udvari rendelet az ebbeli panaszok körüli eljárással s azok elintézésével az első folyamodásu politikai hatóságokat bízta meg. Az 1837-ik évi német szövetségi határozattal egye­zőleg közzététetett Ausztriában egy 1841. évi május hó 15-én kelt udvari rendelettel­), az 1841. évi ápril hó 22-én létrejött azon német szövetségi határozat is, mely a zenészeti és színművek belföldi szerzőit műveiknek jogosulatlan előadása ellen a német szövetség területén belül megvédi, itt azonban bővebb vizsgálódás tárgya nem lehet, miután a jelen értekezés csakis az utánnyom­­tatás körüli törvényhozás rövid vázlatának volt szánva. A mondottakból folyományként következik, misze­rint a törvényhozás egyes államokban a sajtó jelentősé­gét s átalános jogosultságát belátta ugyan, de az mind­eddig még sem emelkedhetett fel sem a magánéletben, sem a gyakorlati nemzetközi jog terén azon jogi állás­pontra, melyre oly alapos, oly szent igényt tarthat, és mely igényt oly gyakran sértenek meg egyesek kárho­zatos merényletei. Dr. EKMAYER ÁGOST, kassai kir. akad. nyilv. rendes jogtanártól. gyakorlati észrevételek esküdtszékeink .korul. (Folytatás.) A köz- és magán-vádló és védőről. Az inquisitorius vizsgálati rendszernél az első fel­jelentés azon feladvány volt, melyet a vizsgáló­bírónak akként kellett megfejtenie, hogy munkálata alapján az ítélet kimondassék. — Másképen áll ez az esküdtszéki eljárásnál. Itt az első feljelentésnek akként kell fogalmazva lenni, hogy a tény elősorolása mellett azon szempontok is kijeleltessenek, melyekre nézve a vizsgáló­bíró az adatokat azért szerezze meg, hogy azokat a vádló a vád­láskor vádja megállapítása tekintetéből felhasználhassa. Fennálló közrenyitó eljárásunknál vannak hivatalos közegek és jogtudósok is, a­kik a tudomásukra jött kö­rülményeket vagy nagy elővigyázatból, vagy más érdek­ből elhallgatják, azok kikutatását a vizsgáló bírákra bizzák s utólagosan állnak elő, hogy a dolog nem úgy áll, mint a fáradságos vizsgálatból kiderült, hanem más­ként, mert ők már az első feljelentéskor ilyen meg amo­lyan adatok nyomában voltak, a­miből természetesen sok zűrzavar ered. Mihelyt az esküdtszéki intézmény hazánkban álta­lánosíttatik, ez a vádlói intézmény szabályozását akként kívánja, hogy a közvádló a közbiztonsági közegekkel nemcsak közvetlen érintkezésben legyen, hanem azokkal a törvény korlátai közt rendelkezzék is. A hivatalból üldözendő büntethető cselekvények tekintetéből e szerint szükséges, hogy a közvádló nem­csak törvénytudó, hanem egyúttal a rendőri és közbiz­tonsági intézmény főnöke is legyen, mert egyrészről csak így juthat minden törvény­ellenes mozzanatnak s az üldözendő tett fontos körülményeinek tudomására, melyek a vizsgálat által törvényesen megállapitandók, másrészről pedig csak törvénytudománya által bírál­hatja meg, váljon a tudomására jutott körülmények fon­tosak-e vagy sem? A közvádló köteles legyen a sértettek és károsok és merő nemzeti pénzjegyek által egyedül nem teljesíthet. A forgalombani zavarok s fennakadások elkerülése végett ugyanis szükséges, miszerint az állam összes pénzszükség­letének legalább aránylagosan oly valahányad része ércz­pénzből álljon, hogy a külfelé teljesítendő fizetések fedezésére papírpénz helyébe érczpénzt bármikor könnyen s felülfizetés (agio) nélkül szerezni lehessen. A papírpénzjegyeknek ércz­pénzre való mindenkori beválthatósága mellett ez arány ön­magától fog fennmaradni, vagy ha esetlegesen megszavaztatott, önmagától fog ismét helyre­állani. De ha valamely be nem váltható papírpénz az émlített szoros szükségleten felül kény­szer­folyammal felruházva adatik ki, akkor egyidejűleg az illető papírpénz értéktelenítésének szükségkép be kell követ­keznie. Mert a papírpénzösszegek nagyobb felhal­mozása s az egyesek pénztárainak papírpénzből álló fölös készlete által emelkedik az árujavak iránti vételvágy vagy kereslet, a­mi ismét a javak árainak felemelkedését vonja maga után, s ennek szükségképen­, s azért természetes eredménye lesz az árujavak kivitelének azok magasabb ára miatti csökkenése, ellenben a külföldi árujavak beszerzése miatti készpénzkivitelnek emel­kedése, ez pedig mind­addig tartand, míg az ennek folytán az ezüst pénzért beálló felülfizetés (agio), a­mely ezen felül még a papírpénz iránti bizalmatlanság által is felcsigáztatik, ám az áremelkedést még túlszárnyalja, mi­által azután a magas felül­fizetés (agio) következtében természetesen megfordítva jelen­tékeny nyomás lesz az árujavak behozatalára és mintegy juta­lom azok kivételére észrevehető. A mondottakból kimagyarázható azon az első pillanatra sajátszerűnek látszó tünemény is: miért fog a papírpénz­jegyeknek a szükségletet jóval túlhaladó összegbeni kiadása mellett — a­miről az agro tétele a legszólóbb bizonyítékot nyújtja — időszakonként mégis hiány mutatkozni forgalmi eszközökben és valódi pénzszükség beállani. 2) Politisehe Gesetzsammlung 69. köt. van a pénzforgásra. A javak árának magassága és a hitel kön­nyűsége határozó befolyással vannak ugyan a szükségelt pénz­készlet nagyságára, de ha a pénzkészlet a szükségleten fölül emelkedik, akkor a fölösleges összeget haszonhozólag szokás elhelyezni, történjék ez azután akár kölcsönadás útján, akár árujavak beszerzése által. Mindkét esetben fokozottabb vétel­vágy vagy kereset álland be, mely általánossá váland, s ennél­fogva a javak árait is fokozandja, ha valamely üzleti ág pénz­készlete a tapasztalásszerűleg szükségelt összegen túl felül­emelkedett. Ez így fog tartani mindaddig, míg a felemelkedett árak a készpénz szaporodott összegével ismét egyensúlyba jöttek, a­mi önmagától érthetőleg a pénznek más üzleti ágak felé való fordítása s más területek felé való elvonulása által — a melyek az ebbeli magasabb árakból szinte hasznot húznak — elősegíttetni fog. Miután ily módon mindenki a reá nézve fölösleges és magában véve nem gyümölcsöző pénzkészletet haszonhozólag elhelyezni iparkodik, maga a pénzszükségletnek bizonyos hatá­rok közötti hullámzása is eléggé egyforma és szabályszerű lesz, és miután ennek folytán az egész készpénzösszlet — ne­hogy annak improductív nyugvása által az illető kamatok veszen­dőbe menjenek — telhetőleg jövedelmező irányban fog fel­használtatni, természetesen azon további jelentékeny előny is el fog érezni, hogy egészben véve a készpénznek árujavak irányábani kínálata is aránylag változatlan és szilárd alakban fog feltűnni, és árhullámzások vagy áringadozások újabb forrá­sául a maga részéről szolgálni nem fog. Ha tehát a pénzkészletnek szüksége általában véve min­den egyesnek abbeli törekvése által igazodik, pénztára állását lehetőleg korlátozni s minél jobban megszorítani, h­ogy az érczpénz mennyiségének szüksége egy bizonyos üzleti ágra s területre nézve különösen azon fizetések által határozódik meg, melyeket ez más területeknek általában teljesíteni tartozik.

Next