Jogtudományi Közlöny, 1869

1869-11-21 / 47. szám

Kitetszik ez egyrészről sz. István II. rendeletének, bevezetéséből, hol maga ekként szól : „§. 2. Et quom­amumaquaeque gens propriis regitur legibus" — hol tehát beismeri, hogy az ország lako­sainak már vannak saját törvényeik. De kitetszik másrészről sz. István I. rendeletének 7-ik fejezetéből is, hol sz. István fiát, Imrét, arra inti, hogy intézkedéseiben az ország nagyjainak tanácsát kövesse. És még inkább kitetszik ez onnan, hogy sz. István a II. rendelet 6. fejezetében a királyt megillető javakról és jogokról is épen úgy rendelkezik, miként a lako­sokéról , világosan kijelentvén , hogy valamint jog­teljességgel birják a lakosok tulajdonaikat, épen ugy jog­teljességgel bir­ja és birhassa a király a magáét; mert hogy nem ezen 6-ik fejezettel alapította meg sz. István a királyi birtokjogot az országban, és nem az 5. feje­zettel adott a honfiaknak oly jogot, melylyel azok az­előtt nem birtak. Sz. István II. rendeletének 5. fejezete a honpolgá­rok szabad rendelkezési jogát halál esetében is elismer­vén, e szabad rendelkezés — miként mondom, megszo­rítás nélkül Kálmánig fennállott, s Kálmán kezdette e rendelkezési jogot I. rendeletének 20. és 21. fejezetében megszorítani, mely megszorítás azonban — úgy látszik — annál kevésbbé emelkedhetett érvényre, mert II. An­drás aranybullájának 4 czikkében már a következő szavak olvashatók : „Artic. IV. De facultate servientium disponendi de rebus et possessionibus suis." „Si quis serviens sine filio decessit, quartam par­tem possessionis filia obtineat. — De residuo sicutipse voluerit, disponat." „§. Et si morte praeventus disponere non potuerit, propinqui sui, qui eum magis contingunt, obtineant. — Et si nullam poenitus generationem habuerit, rex ob­tinebit." András e törvénye a honfiaknak halál és magsza­kadás esetére korlátlan rendelkezési jogát ismervén el, e jogot i­tóbb I. Lajos szorította meg azon rendeletében, melylyel II. András aranybulláját megerősítette. —Idéz­zük az idevágó szavakat : ,.§. 11. Excepto solummodo ano articulo praenotato de eodem privilegio excluso, eo indelicet, quod nobiles homines sine haerede decedentes possint, et querant ecclaesiis, vei aliis, quibus volunt in vita, vei in morte dare, et legare possessiones eorum vendere, vei alienare. Imo ad ista facienda nullam­­poenitus habeant facicita­tem, sed inter fratres proximos, et in generationes eorun­dem ipsorum possessiones de jure, et legitime, et pure, et simpliciter, absque contradictione aliquali devol­vantur." E megszorítás eléggé szigorú volt, de — miként látjuk — magszakadás esetében az oldalági rokonokat még­sem zárta ki.­­ Azonban elég különös, hogy noha már Kálmán I. rendeletének 21. szakasza a vett java­kat és örökségeket (hoereditates) az adományozottak­tól élesen megkülönbözteti, II. Lajos elégségesnek tar­totta a szóban forgó megszorítást a legnagyobb átalá­nosságban tartani ugyan, de a királyi örökösödést, vagy­is a háramlékot (caducitas) világosan megemlíteni elmulasztotta, a­menny­iben csak is a szabad rendelkez­hetést tagadja meg a magszakadóktól, az örökösödést pedig az oldalági rokonok számára tartja fenn. Nagy Lajos e rendelete 1351-ik évről szólván, utóbb a magyar örökösödés mintegy 163. év lefolyása alatt, oly alakulásokon ment át, melyek Werbőczy idejében 1514-ben, már végleges megállapodásra jutottak, s melyek folytán a magyar örökösödési rendszer a H. T. K. I. r. 10. 17. 47. 69. czikkelyek tanúsítása szerint azon alakot nyerte, melyet az 1848. évet megelőző korból ismerünk és ismertünk. Mielőtt azonban e végleges megalakulás bekövet­kezett, közbejött II. Lajos feljebbi törvénye után 88 évvel, tehát már a második nemzedék alatt az 1439. évi 16-ik tv. czikk Albert alatt, hol a király világosan azt igéri és fogadja, hogy nem idegeneknek s külföldieknek, hanem az ország érdemes fi­únak fog jószágokat és birtokjogo­kat adományozni. — És ezen törvényünk az, mely Nagy Lajos följebbi törvény­e után 1351-ből megakadályozta azt, hogy a magyar föld a királyok birtokába teljes tu­lajdoni joggal menjen át,­­ hanem épen ugy, mint a szent korona, melylyel szintén a nemzet rendelkezett, a nemzeté, s annak tulajdona maradjon. Ezek előrebocsátásával átmegyek azon örökösödési rendszerre, mely a magyar korona országaiban az 1848. évet megelőzőleg, ugy a végrendelkezés esetében, mint végrendelet hiányában divott. SIMON FLÓRENT: A semmizési jog gyakorlatára az 1868. évi LIV. t. cz. által hivatott birói hatóságok. Azon értelem szerint, melyet az 1868. évi LIV. t. cz. idevonatkozó intézkedéseinek a magas curia semmitő osztálya folyó évi julius 7-én 122. sz. alatt, itélő osztálya pedig folyó évi julius 26-án 153. sz. alatt hozott határo­zatából kitűnőleg tulajdonított, a semmitőszék ebbeli hatósága egyedül azon alaki hibákra terjedne ki, melye­ket a mondott törvényben megállapított rendes bírósá­gok követnek el; ellenben a 22 — 28. §§-ában érintett bí­róságok által elkövetettekre nézve a semmitő hatalmat felülvizsgálat útján a legfőbb ítélőszék gyakorolná, az eddigi mód szerint ezentúl is, mint a volt hétszemélyes tábla utódja. Ugyanis a sem­mitőszék hivatkozott határozatában (1. a „Jogtudomány­i Közlöny" 32-ik számához mellékelt curiai határozatok közt 11. alatt) a folyó évi márczius 30-án kelt igazságügyminiszteri rendelet XIX. cz. 1. pontja alapján az urbéri, s igy minden ezen czikkben fel­számlált perekre nézve magát illetéktelennek nyilvání­totta; ezen perek felülvizsgálat utján az itélő osztály mint semmitőhat­óság alá esnének. A magas curia ítélő osztálya pedig is váltó ügyekre nézve e hatalmat maga részére annálfogva követelte, mert a váltóvégrehajtások tárgyában folyó évi ápril­i­sán kelt igazságügyminisz­teri rendelet 74. §. és a fent hivatkozott i. cz. 26 — 29.§§. a váltó- és kereskedelmi ügyekben a fokozatokat határoz­tan kijelölték, másrészről pedig az eljárást a fennálló gya­korlat szerint tartották fenn, e szerint pedig a semmiségi panaszok a hétszemélyes táblához terjesztettek fel, s általa láttattak el. A közlő igénytelen véleménye szerint, a magas curia mindkét osztályának ezen határozatai téves alapra fektették, és ezek iránti felszólalásra azon meggyőződés indította, hogy a ,,Jogtudományi Közlöny mely a curia elvi jelentőségű határozatait nemcsak köztudomásra ho­zás végett, tájékozásul és követésül, hanem különösen azért is közli a szakértő közönséggel, miszerint azok fe­lett felmerülhető észrevételeket hasábjain felvéve, üdvös eszmecserére nyújtson alkalmat, egyszersmind pedig az igazságügyminisztérium figyelmét felhíva, ez a törvény körüli tévedések meggyökeresedésének ideje korán a maga útján, és módján elejét vehesse. Egyébiránt közlő­nek az lévén meggyőződése, hogy ha valahol, úgy bizo­nyára a fenforgó kérdésnek fejtegetésénél nem vétethe­tik az tekintetbe, hogy ki a mondó, hanem az, hogy mi mondatik, ezen okból erre vonatkozó nézeteit névtelenül beküldeni határozta el magát.

Next