Jogtudományi Közlöny, 1881

1881-01-14 / 3. szám

JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY 2 . SZÁM. Abból tudja meg az egyház évről-évre, hogy hány tagja született? hány tagja halt meg ? hány taggal szaporodott. Ezen adatokat a templomban minden újévkor nyilvá­nosságra hozzák a lelkészek. És a soproni lelkész úr egy jogtalan szaporulatot fog újévkor az anyakönyv alapján feltüntetni. Kérdem, hogy ha valamely lelkész egy születési anya­könyvi kivonatot állít ki, pl. majd a leendő soproni lelkész kiállítja 100 év múlva Graszner Rezső születési anya­könyvi kivonatát, ki fog abban kételkedni, hogy az nem római katholikusnak született ? Senki sem. Ki fogja ezen, a a B. T. 397. §-a által is közokiratnak nyilvánított anyakönyv tartalmának hitelességét kétségbevonni? Ki fogja azt bizo­nyítani, hogy Graszner Rezső evangélikusnak született ? Senki sem. Mert a­kik bizonyságot tehetnének arról, hogy azon közokmányt képező anyakönyv a vallási viszonyt ille­tőleg nem hiteles, hogy az e tekintetben hamis , régen elhal­tak. Azt tehát minden bíró köteles lesz hitelesnek elismerni. Tudjuk azt, hogy a válóperek megindításához főkellék az anyakönyvi kivonat. Vajon melyik bíró fogja azt kí­vánni, hogy az anyakönyvi kivonat mellett még tanukkal is igazolja valaki, hogy csakugyan igaz-e az anyakönyv tar­talma a vallási viszonyt illetőleg? Pedig ha elfogadjuk a nézetet, hogy az anyakönyvbe bejegyzés nem felvétel az egy­ház kebelébe, vagyis hogy az a vallási viszonyt illetőleg mit sem bizonyít, és így nem közokmányi hitelű, akkor jövőre annak hitelt adni nem lehet, abban joga lesz a bírónak kételkedni. Már­pedig az iránt rendezett államban kétkedni nem szabad. E szerint ha a keresztelés és az anyakönyvbe bevezetés a jelen esetben nem büntettetik, hanem a kölcsönös vissza­éléseknek tág kapu nyittatik, az utókorra is kiható zavaro­kat és félreértéseket okozunk. Graszner Rezső 4-ed szü­leszármazóinak 100 év múlva is joguk lesz tudni, sőt talán anyagi érdekükben is állhat majd tudni és kimutatni, hogy ősatyjuk miféle vallásban született? Mivel igazolják ezt ? Anyakönyvi kivonattal, melyet a soproni r.-kath. egy­ház lelkésze fog kiállítani, az 1880-ban szülöttek anya­könyvéből , melyből hitelt érdemlőleg (?) kiderül az, hogy Graszner Rezső r.-katholikusnak született! ? És vajon nem törvényvédte jogot sért-e a jogtalanul keresztelő lelkész, midőn a jogosított lelkész keresztelési szálását jogtalanul eltulajdonítja az által, hogy az egyházba felvétel keresztelési adtusát jogtalanul végezi ? Az áttérések körüli formaságokhoz tartozik az 1868: LIII. t. QZ. 7. §-a szerint az, hogy azon lelkész, kinél az átmenet befejeztetett, köteles értesíteni erről azon egyház lelkészét, melyhez az áttért tartozott. Nevezetes azonban, hogy ezen rendelkezésnek, vala­mint a megelőzőknek is, a törvény semmi büntetési sanctiót nem adott. Helyesen mondja tehát Teleszky képviselő úr, e tör­vény előadója, az „Ellenőr"-ben, hogy a K. B. T. 53. §-a tulajdonképen az 1868 . LIII. t. czikknek büntetési sanc­tióját képezi. Ha ez áll, akkor a 7. §-ban parancsolólag előírt köte­lesség elmulasztása is mindenesetre büntetendő, mert az át­térés formasága azzal van befejezve, hogy az áttértnek előbbi illetékes lelkésze értesíttetik. Mire való ezen értesítés? Miért fektet erre a törvény súlyt, és miért büntetendő annak elmulasztása a K. B. T. 53. §-a alapján ? Kétségtelen, hogy ez az anyakönyv hitelesség­e szem­pontjából lett kötelezőleg elrendelve. Az értesített lelkész a vett értesülés alapján bejegyzi az áttért anyakönyvi lap­ján, hogy kilépett az egyház kebeléből és áttért más megne­nevezett vallásra. Ily módon az anyakönyvi kivonatból hitelesen megtud­ható az illető vallási viszonya, hiteles lesz az a kivonat e tekintetben mint közokmány mindaddig, míg az ellenkező be nem bizonyíttatik. Graszner Rezső anyakönyvi kivonata a vallási viszonyt illetőleg nem hiteles. Már­pedig a B. T. 397. §-a az anyakönyveket és azok­ból adott hiteles alakú kivonatokat közokiratoknak minősíti, s a lelkészt, mint annak vezetőjét közhivatalnoknak tekintvén, azt a 393. §. szerint, ha az az anyakönyvbe tudva hamis adatot vezet, és abból valakire jogsérelem hárul vagy káro­molhat, 5—10 évi fegyházzal rendeli büntetni. A 400. §. pedig egy évig terjedhető fogházzal rendeli büntettetni azt, a­ki szándékosan közreműködik arra, hogy valaki jogai vagy jogviszonyainak lényegére vonatkozó valótlan nyilatkozatok, tények, vagy körülmények vézessenek valamely nyilvános könyvbe, vagy más közokiratba, (tehát az anyakönyvbe is). Kérdem most már, nem félrevezeti e a közönséget, a birót a soproni r.­k. egyház szülötteiről vezetett 1880. évi anyakönyv Graszner Rezső vallási viszonyaira, körülmé­nyeire nézve ? Ki fog most már azon anyakönyvből adott kivonat­nak, és magának az anyakönyvnek közokirati jelleget tulaj­donítani ? Nem lehet-e abba több jogtalan felvétel is a K. B. T. 53. §-ának életbelépte előtti időből ? Valóban még ha a K. B. T. 53. §-a alapján nem lehetne is fenyíteni a kihágást, a B. T. 400. és 393. §§-ai alapján esetleg lehetne büntetni a hamis közokirat készí­tés vétségét, illetőleg bűntettét. Az elmondottak után következő megállapodásra jut­hatunk : 1. Az egyházba való felvétel a születésnél is szükséges részint egyházi, részint politikai okokból, de azért is mert nem lenne máskép értelme a törvény azon rendeletének, hogy 7 év után a gyermek nem követheti áttért szüleit. A gyermeknek tehát 7 év előtt már bevettnek kell lenni valamely felekezetbe, jóllehet ezen korban sem a bérmálás, sem a confirmatio még be nem következett s igy az illető 7 évet betöltött gyermek tisztán a szent keresztség és annak bejegyzés általi constatálása folytán, kell hogy bevett tagja lett légyen az egyháznak, különben felekezet nélküli marad, ha át sem térhet, s kitért szülőjét sem követheti. 2. A felvétel módját az egyházi törvények és szabá­lyok határozzák meg, abba polgári törvény mindaddig nem szólhat, míg az állam érdeke veszélyeztetve nincs, pl. ha valamely hitfelekezet hátrányos testcsonkitással kötné össze a felvételt, az állam jogosítva lenne más felvételi módo­zatra utasítani a felekezetet. 3. Miután a r.­kath. egyház hitelvei szerint is az újszü­lött felvétele első­sorban a keresztség szentsége által törté­nik : pusztán a megkeresztelés ténye által be van fejezve a felvétel, mert az egyház nem is tekinti addig felvettnek a csecsemőt, míg megkeresztelve nincs. Ezt annyira szüksé­gesnek tartja, hogy veszély esetén még az úgynevezett szükségkeresztséget is elfogadja, s a keresztelés elmulasztá­sát határozottan elítéli és kárhoztatja. A soproni jogeset tehát, a­mennyiben a cselekmény erkölcsileg beszámítható módon szándékosan lett elkövetve, tekintettel arra, hogy abból még évtizedek múlva is jogsérelem támadhat, sőt a jelenben is törvényt (1868: LIII. 12. §.) sértett, de csupán az anyakönyvek közokmányi jellegének meg­óvása végett is, a közérdek szempontjából, és a további vissza­élések megakadályozása végett is csak marasztaló ítélettel oldható meg, sőt tovább menve, közelfekvő a kérdés, vajon nem bűnhalmazat forog-e fen ? Mert tény, hogy a B. T. 397. §-a az anyakönyveket

Next