Jogtudományi Közlöny, 1884

1884-11-21 / 47. szám

Tizenkilenczedik évfolyam. 47. sz. Budapest, 1884. november 21. JOGTUDO Megjelen minden pénteken, SZERKESZTŐI IRODA, Üllői­ út 2. szám, III. em. KIADÓ-HIVATAL: egyetem-utcza 4-ik szám. Előfizetési dij: negyedévre­­.­. 3 A megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYÜJTEMÉNYÉVEl tartalom . A gyámsági törvény módositásáról szóló törvényjavaslat. HLATKY ENDRE nagyváradi ügyvédtől. — A szerzői jogról szóló (1884 : XVI.)­­czikknek a zenemüvek és zeneszerzők jogviszonyáról szóló rendel­kezései. Dr. SCHÜTZ MIKSÁ-tól. —­ Jogczim, szerzésmód és telekkönyv. Dr. S. A.-tól. — Törvénykezési Szemle . A telekkönyvileg bekebelezett tőkék kamatai kielégitésének kérdéséhez. SZTEHLO KORNÉL budapesti ügyvédtől. — Az árverési vevő jogai. OEFFNER FERENCZ budapesti ügyvédtől. — Különfélék. Melléklet: Curiai Határozatok. — A magyar kir. pénzügyi közigazgatási biróság határozatai. A gyámsági törvény módositásáról szóló törvény­javaslat. A gyámsági és gondnoksági ügyek rendezéséről szóló 1877: XX. tcz. némely intézkedéseinek módosítására nézve az igazságügyminister úr egy tíz §-ból álló törvényjavaslatot terjesztett be a képviselőházhoz s a képviselőház a javasla­tot már részben le is tárgyalta. A javaslat leginkább azon bajon kiván segíteni, mely abból származhatik, hogy az 1877: XX. tcz. 28. alpontja csak a nagykorúságot ért elmebetegek vagy siketnémák és magukat jelekkel megértetni nem tudók gondnokság alá helyezéséről intézkedik, míg ellenben a kiskorúakra nézve — habár azok ugyanily szellemi vagy testi hibában szenved­nek — a gondnokság alá helyezési eljárás meg nem indítható. Igen helyesen mondja a javaslat indokolása, hogy­­e ren­delkezés nemcsak azért czélszerűtlen, mivel a kiskorúságban elmebeteggé vált egyén ellen a gondnokság alá helyezési eljárás csak nagykorúvá válta után lévén megindítható, a nagykorúságának elértétől fogva addig, míg a gondnokság alá helyezési eljárás tart, törvényes képviselet nélkül marad, hanem veszélyes is azért, mert az elmebeteg kiskorú elmebeteg­ségének bírói constatálására a mód és az alkalom hiányzik, pedig az egyfelől az illető kiskorú végrendelkezési képessé­gének megbírálása szempontjából, másfelől pedig azért is felette kívánatos, mert az elmebetegség bírói constatálása nélkül valakit maradandólag elmegyógyintézetben tartani a jogbiztonság esetleges veszélyeztetése nélkül nem lehet.­ De segíteni kíván a javaslat azon bajon is, hogy a gyenge elméjűek, siketnémák, pazarlók ellen a gondnokság alá helye­zési eljárás megindítására csupán a gondnokság alá helye­zendő maga, vagy pedig fel- és lemenő ágbeli rokonai voltak jogosítva. A javaslat megadja e jogot a házastársnak is, sőt ha az illető teljes elszegényedésétől s ennélfogva attól lehet tartani, hogy az illetékes község a tartás által való jövendő­beli megterheltetésnek leend kitéve, a gondnokság alá helye­zés kérelmezésére a gyámhatóság utasítása folytán az árva­széki tiszti ügyészt is feljogosítja. Végül még azon helyes változtatást czélozza a törvény­javaslat, hogy eltérőleg" az eddigi törvényes intézkedéstől, hogy t. i. az illető gondnokság alá helyezett csak azon idő­ponttól kezdve nem­ kötelezheti le magát gondnoka jóvá­hagyása nélkül, midőn a gondnokság alá helyezést tárgyazó hirdetmény a hivatalos lapban először megjelenik, ha hitelt érdemlőleg kimutattatik, hogy a késedelem veszélylyel jár, a bíróság jogosítva legyen az érdekeltek kérelmére zárlatot rendelni, azt foganatosítani s telekkönyvileg is feljegyeztetni, sőt ugyanezen intézkedéseket veszély nélkül is az első bíró­sági gondnokság alá helyezést rendelő ítélet alapján — ha az ellen felebbezés adatott be — teljesíteni. Zárlat elrende­lése esetén a gondnokság alá helyezendő egyén cselekvési képessége már a zárlati hirdetmény közzétételétől kezdve esik az 1877: XX. tcz. 33. §-ában körülírt korlátozás alá. A javaslat kétségtelenül szükséges intézkedéseket tartal­maz és a gyám- és gondnoksági törvény igen szembeötlő hiányán fog segíteni. Annálfogva átalában véve a javaslat intenzióját csak örömmel üdvözölhetni. A gyámhatósági tör­vény ezen hiánya is valószínűleg azon megkülönböztetés foly­tán állott be, mely a kiskorúság meghosszabbítása és gond­nokság alá helyezés közt létezik. Az előbbit csak kiskorúakkal,­­ az utóbbit csak nagykorúakkal szemben alkalmazza a törvény. Most már a javaslat ez irányon rést­ül és a gondnokság alá helyezést kiskorúra is kimondja ugyan, azonban a gond­nokság alá helyezést azon időponttól kezdve állapítja meg, a­melyben a gondnokság alá helyezendő nagykorúvá fog válni. Másrészt daczára, hogy a gondnokság alá helyezést ezen idő­ponttól kezdve állapítja meg, mégis ezen időpont bekövetkezte előtt az illető cselekvési képességét megszorítja. A javaslat ezen intézkedésében ellenmondást vélek rejteni, habár be kell ismerni, hogy ez ellenmondást azon helyzet idézi elő, hogy a kiskorú gyámság alatt lévén egyszersmind gondnokság alatt is nem állhat. Nézetem szerint ugyanezen intézkedések czélszerűbben beilleszthetők lennének­­a kiskorúság meghosszabbításának­­ fogalma alá, ugyanazon jogkövetkezmények kijelentésével, melyeket a javaslat a gondnokság alá helyezéshez köt az ily kiskorú egyénre nézve. A pazarlás, vagyonkezelési képtelenség esetén nagy­korúakkal szemben is a kérelmezés jogát megadja a törvény a fel- és lemenő rokonoknak, mely jogot a javaslat a házas­társra is kiterjeszti, nemcsak, hanem az árvaszéki ügyészt is felhatalmazza arra, ha alaposan tartani lehet, hogy az illető elszegényedik s a község terhe leend. Azt hiszem, hogy a gondnokság alá helyezés első­sorban és legfőképen az illető­nek magának érdekében történik, minden más érdek csak másodlagos érdek lehet akkor, midőn az egyén cselekvési képességének egész tevékenységét s tételét megzsibbasztó megszorításoknak ad helyt a törvény. Midőn tehát egyfelől a kérdés megoldásánál a független bíró ítélete megvédi az egyént jogosulatlan és indokolatlan jogmegszorításoktól, miért is a kérelmezés jogát az első ízbeli oldalrokonoknak is meg­adni czélszerűnek mutatkoznék, másfelől épen az egyén érde­kében, ha a közel álló rokon és házastárs nemcsak jogával, hanem kötelezettségével nem él, helyesnek tartom, a gyám­hatóságot felruházni e joggal, azonban azt hiszem, nem azon kicsinyes indokból, hogy a jövendőbeli esetleges megterhel­tetéstől a község megmentessék, hanem épen a pazarló, a vagyonát kezelni nem képes egyén érdekében, kinek, hogy az élet nehézségei közt megállhasson, támaszra, gondviselőre van szüksége. Ismétlem, hogy a javaslat átalában helyeselhető czélt tűzött maga elé, részleteiben azonban több észrevételt tűr meg. E helyütt csak azt óhajtom felemlíteni, hogy van a gyámhatósági törvénynek , mely nem tartozik épen a leg­szerencsésebb alkotásaink közé ugyan, de sokkal jobb hely- Melléklet PFEIFER FERDINÁND nemzeti könyvkereskedésének árjegyzéke.

Next