Jövő Mérnöke, 1958 (5. évfolyam, 1-13. szám)

1958-10-06 / 2. szám

t ♦ Az ellenforradalom napjai a műszaki egyetemeken Lapunk előző számában rövid hír jelezte, cikksorozatban számolunk be az 1956-os ellenforradalom alatti egyetemi eseményekről. Azóta többen feltették a kérdést, mi szükség van erre. Most, hogy az egyetemen az élet visszatért a megszokott nyugodt mederbe, tépjük fel újra a régi sebeket? Nem célunk e sebek feltépése, de választ kell adnunk — két év távlatá­ból — mi volt a szerepe azokban a szégyenletes napokban a két Műszaki Egyetem oktatóinak, hallgatóinak és dolgozóinak. E cikksorozat nem csupán vádirat az ellenforradalom egyetemi hívei ellen, nemcsak arra akar rámutatni, hová ak­artak sodorni bennünket. E cikksorozat célja, hogy véget vessen az általánosításoknak, megmutassa hogy maroknyi ellenforradalmár mellett ideig-óráig voltak ugyan megtévesztett, politikai kérdésekben tisztán nem látó emberek. Oktatóink, hallgatóink és dolgo­zóink zöme azonban nem kapitalista restaurációt, hanem a szocializmus építését tekinti céljának. Az okt­óber 23-a előtti napok • Mi történt a két műszaki egyete­men az október 23-át megelőző na­pokban? Október közepe táján is­meretessé váltak a szegedi egyete­men lejátszódott események, az az egységbontó lépés, hogy a szegedi egyetemisták egy csoportja szakított a DISZ-szel és létrehozta a külön­álló egyetemi ifjúsági szervezetet, a MEFESZ-t. E szervezet küldöttei rövidesen feltűntek Pesten és a sze­gedi példa követésére szólították fel a többi egyetem ifjúságát is. Budapesten ezekben a napokban már igen gyakran felmerült az utcai tüntetés terve. A legkülönbözőbb szervek igen összehangolt terv sze­rint, látszólag a diákság érdekében, valójában ellenforradalmi célok alá­támasztására vetették fel a tüntetés szükségességének gondolatát. Utcára akarta vinni híveit a Petőfi-kör ve­zetősége, ezt vitatta a Hajnóczy-kör is a Jogi Karon. Az Építőipari Egyetem V. éves építészhallgatói közül néhányan — értesülve a jogászok ilyen irányú terveiről — azzal a kéréssel for­dultak hozzájuk, hogy mivel az Építőipari Egyetem DISZ-bizottsága „alszik”, szervezzen a Jogi Kar egy összegyetemi megbeszélést, ame­lyen megvitatnák a hallgatóság problémáit. Ivics Iván és még né­hány V. éves építészhallgató közre­működésével október hó 17-én a megbeszélést meg is tartották. A tüntetés gondolatát ekkor még elvetették, de ettől kezdve a tün­tetés terve, többször napirendre ke­rült­­ a­r­űszaki egyetemeken is. A DISZ vezető szervei ezekben a napokban már sokat foglalkoztak az egyetemisták követeléseivel. A követelések egy része jogos és meg­valósítható volt, pl. a tanulmányi túlterhelés megszüntetése, a reális létszámok megállapítása, a diákott­honok zsúfoltságának enyhítése. Egy­re inkább kiütközött azonban, hogy ezek a követelések csak az igazi lé­nyeg elködösítését szolgálják. Október 19-én a DISZ és az O­k­­tatásügyi Minisztérium a Lenin In­tézetben összehívták a fiatal egye­temi oktatók értekezletét, ahol bő­ven akadtak demagóg felszólalások. Itt már feltűnt Fekete Tamás, a Budapesti Műszaki Egyetem Elekt­rotechnikai Tanszékének tanárse­géde, aki később a „Forradalmi Bi­zottság”ban igen aktív szerepet játszott. A két műszaki egyetem DISZ- szervezetei komoly erőfeszítéseket tettek, hogy urai maradjanak a helyzetnek. A Budapesti Műszaki Egyetem DISZ-bizottsága október 24-ére nagy aktívát akart összehívni és ennek előkészítésére több vitát vett tervbe Az Építőipari és Köz­lekedési Műszaki Egyetem DISZ- bizottsága két vitát akart szervezni: egyet október 25-én politikai kérdé­sekről, a másik vitát október 31-én tartották volna meg az egyetemi oktatás problémáiról. Közben a DISZ Központi Veze­tősége október 27-ére össze akarta hívni a budapesti diákparlamentet. A küldötteket évfolyamgyűléseken kellett megválasztani. Ezeken az év­folyamgyűléseken, az indokolt kér­dések felvetése mellett, erősen ta­pasztalható volt az ellenséges be­folyás szélesedése, ami pl. egyes I. éves mérnökkari hallgatók olyan követeléseiben tükröződött, hogy alakítsák meg újra a Kisgazdapár­tot Tildy Zoltán vezetésével, köve­teljük vissza a szomszéd államok­tól a magyarlakta területeket, az egyetemen tanítsanak idealista filo­zófiát is stb. Az egyetemi párt- és DISZ-szer­­vezetek — mint kiderült — ekkor már gyengének bizonyultak a han­gulat megváltoztatására, sőt a re­vizionista befolyás bennük­ is egyre jobban erősödött. A Budapesti Mű­szali Egyetem párt-végrehajtó bi­zottsága október 16-án elhatározta, hogy levelet küld­ a Központi Veze­tőségnek. A levél számos problémát helye­sen vetett fel, de ugyanakkor a re­vizionisták hatását is tükrözte. Meg­nyilvánult benne az a törekvés, hogy a pártszervezet álljon a diákság meg­mozdulásának élére és támogassa követeléseit. Ma már világos, hogy ennek a mozgalomnak nem az élére kellett volna állni (ami egyébként nem sikerült és nem is sikerülhe­tett), hanem fel kellett volna tárni ellenforradalmi lényegét és a meg­győzés, valamint az adminisztratív eszközök egybehangolt alkalmazá­sával kellett volna helyes mederbe terelni. Az akkori bonyolult hely­zetben persze ennek a felismerését akadályozta az a körülmény, hogy a tudatos ellenforradalmárok és revi­zionisták hatására a felső állami és pártvezetésben is az ingadozás és határozatlanság lett úrrá. Következő számunkban ..Az októ­ber 23-a előtti napok­ 11. részét közöljük. Régi barátság útján! A Műszaki Egyetem KISZ- bizottsága kapcsolatot terem­tett Üröm község KISZ-szer­­vezetével. Ez volna a száraz hír. A hír mögött dús élettel teli események sorakoznak. Mert ez a hivatalos kapcsolat­­felvétel nem kezdet, hanem ré­gi, úgyis mondhatnánk, na­gyon régi baráti eszmecserék, közös munkák sorozatának ha­tárköve. Úgy kezdődött, hogy Kovács László laboráns a Villamos­­ipari Anyagok Technológiája tanszékről régi ismerősként ki­ment néha Ürömre a Cserven­kov Tsz-be. Beszélgettek, szer­számot fogtak, együtt töltöttek egy-két napot. A tanszék is segített az ürömieknek anya­gok megszerzésében, tervek el­készítésében. Jani József ta­nársegéd például a tsz építke­zésének terveit vizsgálta felül és sok-sok ezer forintot taka­rított meg a­ tagságnak. Ezt kö­vette az a gondolat, hogy a fia­­taliggr. fejlesszék tovább e kap­csolatot, így jött létre a két KISZ-szervezet megbízottjai­nak találkozása. Az új fejezet első lapjai kö­zös munkával íródtak. Az el­múlt vasárnap például 82 kiszista — valamennyien egye­tem­i hallgatók — látogatott e az ürömi Cservenkov Tsz-hez Tengerit törni mentek. 10 hold­nyi tábla várt rájuk. És déri az egész napra szánt munka elvégezték. Aztán neki a ház­táji kukoricáknak. Azok letö­résében is segédkeztek. Mire elkészült az ebéd , a finom ürömi birkapapukás, a háztá­jiak töretlen kukoricája is el­fogyott. És ezután a kedves­kedésnek egész sora követke­zett. Mert az ürömiek tisztelik s becsülik a jó munkáskezet. Igen stíkan meghívást kaptak egy-egy családhoz, valameny­­nyien a szüreti bálra,­­ — amely két hét múlva Tesz ' — viszonzásul az ürömiek a Gó­lya-bálon vesznek részt. És tervek születtek. A téli ismeretterjesztésről, a kultúr­­csoportok együttműködéséről, baráti találkozókról, közös munkákról. E néhány sor, a száraz hír mögött nem sok. Nem adhat­ja vissza a vasárnapi, munká­val és mégis inkább barátko­­zással töltött nap hangulatát, de tán arra jó, hogy mások is kedvet kapjanak egy-egy ilyen­­kirándulásra. —­ój — Ketten a legjobbak közül, Sere István és Meszlényi Celesztin Szaporodik a letört kukorica a tsz udvarán Megvitatták a KISZ munkáját. Az Építőipari és Közleke­dési Műszaki Egyetem KISZ végrehajtó bizottsága szep­tember 22. és 23-án kétna­pos konferencián beszélte­­ meg az egyetemi KISZ-veze­­tőkkel a fiatalok közti mun­ka elvi és gyakorlati kérdé­seit. Az a vélemény ala­kult ki, hogy a fiatalok he­lyes nézeteinek kialakulását három fő veszély fenyegeti, a polgári önzés, az idealista, vallásos világnézet, és a bur­­zsoá nacionalizmus. A termé­szettudományok­ várában, ná­lunk a Műszaki Egyetemen állandó harcot kell vívnunk ezek ellen — állapította meg az aktíva. A második napon a félévi terveket vitatták meg az if­júsági vezetők. A jó terveket és a végrehajtásukra irányu­ló egységes akaratot látva nem kétséges, hogy az egye­temi KISZ-munka a félév­­folyamán tovább fejlődik fílipszotffűtés hat KIS­L-titkárral „Nem lenne haszontalan máskor sem..." Amilyen nehéz dolga van a riporternek, amikor azon mes­terkedik, hogy összehozza a két egyetem KISZ-titkárát egy félórás beszélgetésre, olyan könnyű utána a „tapasztalat­­csere”. Mert nem kell biztatni Soós Pál és Bartók Miklós elv­­társakat, néhány perc alatt úgy belemelegednek a vitába. Az idei KISZ-oktatás az el­ső téma: új forma, új gondok. Mindkét KISZ VB-n az a vé­lemény, hogy ebben a félévben az Ifjúsági Akadémia csak 1­2 témát vitasson meg, mert sok lesz az egyéb politikai fel­adat: választások előkészítése, nyílt pártnapo­k, november 7., a KMP 40 éves évfordulójá­nak megünneplése, nagygyűlé­sek, stb. Soós elvtársék, hogy elkerüljék a torlódásokat már összeállították a mozgalmi naptárt november 30-ig min­den eseményt belevéve. — Jó lenne összehangolni veletek — mondja — és ez Bartók elvtárs helyeslésével találkozik. A társadalmi munkára tere­lődik a szó. A kerületi KISZ- bizottság köszönőleveleket kül­dött mindkét egyetemi szerve­zethez a múlt évben a kerüle­ti parkosításokkal kapcsolatos tevékenységért. A versenyben az Építőipari Egyetem első lett, a Budapesti Műszaki Egyetem második. Az e félévi mozgósí­tásnál Soós elvtársék tartanak előbb. A kiszesek fogják be­rendezni társadalmi munkában azt a­­ termet is, amit az if­­­­júsági klub részére kaptak. H írd meg, hogy a rektor , elvtárs nekünk is ígért klu­bot — kacsint rám Bartók Mi­ki. — Ha nyomtatásban van, talán nehezebb elodázni. Az építősök különben a pa­pi­ gyűjtésre készülnek. Ez nem csak az általános takarékosko­dás, akcióban hoz eredménye, két, hanem a szervezet taka­rékbetétje is nő általa, ami nem utolsó szempont, mert a jövőben külföldi utakat csak ebből, a saját maguk által ke­resett pénzből rendezhetnek a kiszesek. Hát igen, ez az utazási prob­léma bántja Soós Palit. A mű­szakiaknak egy sereg tervük volt a múlt évre is, a látoga­­táscseréket illetően. De a kül­földi partnerek sorra lemond­tak valamennyit. Pedig a pénz is meglett volna hozzá, így csak 26 fiatal látogathatott el a Szovjetunióba, vagy az NDK-ba vagy Csehszlovákiá­ba. Idén megpróbálják több ol­dalról előkészíteni a dolgot. A minisztérium nagyarányú ter­melési gyakorlatcserét tervez, ez is segíteni fog. Az építőipariak valamivel elégedettebbek lehetnek. Tő­lük, a termelési gyakorlatokon kívül 33 ifi járt a Szovjet­­únióban, 22 az NDK-ban. Kü­lönben a moszkvai építész­­kongresszuson megbeszélték a szovjet, lengyel, cseh és német delegáltakkal, hogy vándor­­kiállítást készítenek az egye­tem életéről és ennek anyagát megküldik egymásnak. Ebben a félévben ennek a levelezési előkészítése folyik. Soós Pali, a Műszaki Egye­tem KISZ-szervezetének tanul­mányi munkájáról beszél. Hasznos ez, mert az építők is utat keresnek ezen a területen. Az évfolyamokon tanulmá­nyi csoportokat alakítunk, el­sősorban a jó tanulókból. Ezek feladata a többiek figyelem­mel kísérése és segítségnyúj­tás, illetve a segítés megszer­vezése a gyengébbek, elmara­dók számára. Ezek a csopor­tok veszik fel a kapcsolatot a tanszékekkel is. Bontakozik a tanulócsoportok közötti ver­seny is, amelyben a tanulmá­nyi fegyelem javulása, az utó­vizsgák csökkenése, az átlagok alakulása és a társadalmi munkában való részvétel lesz figyelembe véve. Az elmúlt év megmutatta, hogy bár mindkét egyetem műszaki jellegű, a kulturális munka is igazi otthonra talált itt. Csaknem minden művésze­ti ágban elhoztuk az országos versenyről az első díjat. Idén ez a cél, hogy a kultúrcsopor­­tok viszonylag kis számú tag­sága mellett az évfolyamok nagyobb hallgatói tömegeit vonjuk be a munkába. Új színt hoz a kulturális életbe a szellemi öttusa. Csengetnek. Új szünet jön — KISZ-tit­károk számára ezek a legértékesebb percek. A páros interjú véget ér. Sok szép tervet, jó gondolatot tárt fel a beszélgetés. Nem lenne haszon­talan máskor sem — minden külső szervezés nélkül — közö­sen­ megbeszélni a két KISZ- bizottságnak ezeket a terveket. L. G. 4 Az MSZMP művelődési politikájának irányelveiről Beszélgetés Rad­os Kornél rektor elvtárssal A Magyar Szocialista Mun­káspárt művelődéspolitikájá­nak irányelvei megadják a r,kulcsot” a párt- és állami szervek gyakorlati intézkedé­seinek megértéséhez a közok­tatásban, a tudományos és kulturális életben. Világosan körvonalazzák azt, amit az or­szág vezető pártja az értelmi­ségtől kér és a dolgozó nép ne­vében elvár. Ezért természetes az iránta megnyilvánuló ér­deklődés Lapunk ennek megfelelően nem a puszta ismertetéssel, hanem a feldolgozás és alkal­mazás elősegítésével kíván foglalkozni. Ezzel kapcsolatban kerestük fel Rados Kornél elvtársat, az Építőipari és Köz­lekedési Műszaki Egyetem rektorát. KÉRDÉS: Tudomá­sunk szerint Rados elv­­társ részt vett az irány­elvek kidolgozásában. Szeretnénk, ha néhány szót szólana arról, ho­gyan is alakul ki egy ilyen fontos dokumen­tum? VÁLASZ: Megállapítható, hogy mostanáig alig készült olyan, dokumentum, amelynek kidolgozásában a párttagok és a pártonkívüliek ilyen nagy tö­mege vett részt. Csak így jut­hatott igazán érvényre a dol­gozók véleménye. Ezt a mun­kamódszert örömmel kell üd­vözölni és a jövőben is gyako­rolni. KÉRDÉS: Hallhat­nánk valamit azokról a főbb, egyetemi vonatko­zású problémákról, ame­lyekkel kapcsolatban az irányelvek mindenki számára „tiszta vizet ön­tött a pohárba"? VÁLASZ: Az irányelvek a kulturális élet frontján úgy­szólván minden kérdésben megjelölik az építő állásfogla­lást, a járandó utat. Az 1956-os ellenforradalom bebizonyította, hogy az embe­rek gondolkodásának átformá­lása a leghosszabb, legtovább tartó folyamat. Ezt igyekszik gyorsítani a közoktatás, az iro­dalom, a tudomány, a művé­szetek. Bennünket elsősorban az egyetemi oktatás és neve­lés feladata érdekel. Mi már megszüntettük a volt uralkodó osztályok műveltségi kiváltságát, és előnyeit. Már ed­dig is biztosítottuk a munkás- és parasztfiatalok túlsúlyát az egyetemen. Szükséges azon­ban gondoskodnunk arról is, hogy a munkás- és paraszti származású szakemberek meg­felelő mértékben vegyenek részt az egyetem oktató- és nevelőmunkájában, olyképpen, hogy szerves egységet képezze­nek a szakmailag és politikai­lag helytálló régi értelmiség­gel, oktatókkal. A kulturális forradalom nem ösztönös és nem automatikus folyamat. Műszaki értelmisé­günk, egyetemi oktatóink leg­nagyobb része magáénak vall­ja ezt az elvet. Hiszen már 1918 novemberében, minden különösebb szervezés nélkül megalakult az ÁMOSZ, az Al­kalmazott Mérnökök Országos Szövetsége, és kimondotta, hogy híve a szocialista fejlő­désnek és azt a maga műszaki munkájával segíteni is kívánja. Műszaki életünkben erőtel­jesen hatott az a segítség is, amit a szovjet fejlődés és pél­­damutatás jelent Oktatásunk fejlődése a fel­­szabadulás utáni idő óta vi­­tathatatlanul felfelé ívelést mutat. Ugyanakkor helyesen veti fel a dokumentum a nem elég következetes nevelőmun­kát, mely a burzsoá ideológiai hatásokat nem verte vissza kel­lően. E területen igen sok a teendő! Bevallhatjuk, hogy egészen a legutolsó időkig nem támasz­kodtunk eléggé a munkásmoz­galom régi, kipróbált műszaki kádereire. Így nem is volt cso­da, hogy a műszaki egyetemek ifjúságának egy részét 1956 ok­tóberében sikerült félrevezetni éppen azon kisszámú oktató­nak és egyéb műszaki szakem­bernek, akiket talán elsősor­ban támogattunk. Helyes tehát az az elhatározás, hogy min­den eszközzel biztosítani kell a munkáshatalomhoz hű fiata­lok megfelelő fejlődését. Azt a súlyos megrázkódta­tást, melyet 1956 okozott kul­turális életünkben és egyete­münkön is, hamarosan telje­sen fel kell számolni. S itt is a káderkérdés a legfontosabb, hogy oktatóink elsajátítsák a marxizmus—leninizmus világ­nézetét! Nem kívánunk türel­metlenek lenn­l, különösen az idősebbekkel nem. De úgy vé­lem, hogy néhány éven belül ezt a feltételt teljes mérték­ben biztosítani lehet és kell is. Ha ezt elérjük, akkor egyete­mi ifjúságunk körében is fel tudjuk számolni a revizioniz­­mus sok mérgező elméletét, nem utolsósorban a naciona­lizmust. El kell érnünk, hogy a magyar műszaki kultúra — és itt minden mérnöki terü­letre gondolok, nem utolsósor­ban az épí­tszetre — tartalmá­ban a szocialista, formájában a nemzeti kultúra­ alapjain áll­jon. KÉRDÉS: Vannak-e tervek arra vonatkozóan, hogy az irányelveket va­lamilyen intézményes formában feldolgozzák? VÁLASZ: Egyetemünkön a dokumentum megvitatását tervbe vettük. Plenáris ülésen ismertetjük és vitára bocsát­juk. Ennek alapján kívánjuk kidolgozni egyetemünk tízéves oktatási-fejlesztési tervét is. Ebben a munkában részt kell venniük a professzorok­nak, az oktatóknak, az egye­tem hallgatóinak és minden dolgozójának is. Csak így le­het a dokumentum szellemé­ben kialakított tervet mara­j­déktalanul megvalósítani.

Next