A Jövő Mérnöke, 1961 (8. évfolyam, 1-42. szám)

1961-01-09 / 1. szám

KÉT MŰVÉSZ A KÉT VILÁGBAN BULGÁRIÁBAN A művész számára az uta­zás Franciaországba, Itáliá­ba, vagy Hollandiába ismer­kedést jelent a legnagyobb al­kotásokkal, amelyekkel az em­beri zsenialitás, művészi ih­­letettség megajándékozta az emberiséget. Megilletődötten állhatunk a sixtusi kápolná­ban, ahol valamikor Michelan­gelo állott a puszta falak előtt, agyában, lelkében már ott raj­zott az „Utolsó ítélet” kom­pozíciója. Járhatjuk Amster­dam utcáit, amelyek valami­kor látták Rembrandtot, a fes­tők közül a legnagyobbat. A múltat idézik itt az utazások, de jelene alig van, jövője meg aligha lesz itt a zsákutcába ju­tott modern művészetnek. Az emberhez, a jövő embe­réhez szóló művészet deren­gését inkább láthatjuk, ha „vigyázó tekintetüket” a Szov­jetunió vagy a demokratikus országok realista művészeté­re vetjük. Talán legkevésbé is­mert az utóbbiak közül Bulgá­ria élete és művészete. Bulgária — Balkán, Balkán és elmaradottság, így asszo­ciálód­tak a múltban a gondola­tok. Vajon mi a valóság? Ezért előzte meg nagy várakozás Szófiába történt megérkezé­sünket. Nem csupán a IV. szá­zadból való St. Georgi­­templom és nem a „Bojánsz­­ki cerkov” csodálatos freskói jelentettek nagy élményt Szó­fiában, hanem maga a város is: tisztaságával, művészi rendezettségével, hatalmas parkjaival. Úgy húzódik meg széles utcáival, ragyogó há­zaival a több mint ezer mé­ter magas Vitosa tövében, mint bent a város szívében egy igénytelen kis virágágy­ban Ivan Vazov sírja, egy szo­morúfűz és a „Kőpatak” egyik több mázsás tömbje alatt. (Is­meretes hogy a bolgárok Pe­tőfije szeretettel járta a Vi­tosa rengetegét. A hegytető felől mintha egy gigantikus kéz döntött volna ki méteres át­mérőjű „kavicsokat”, úgy höm­pölyögtek alá a völgyben — talán a jégkorszak idején — ez a kis város­. Évszázadokkal ezelőtt élt bolgár építészek varázsolták a hegyoldalba lép­csőzetesen egymás fölé a sajá­tos kis házakat, mint fecskék a fészküket. Az új városrész modern és mindenütt virág, virág. És a tenger — a csodálatos Fe­kete-tenger. A múltat itt Nye­­szebr, egy pará­nyi kis sziget ősi halászfaluja, a jö­vőt Várna és az Arany-Homok je­lenti. A Balkán­félszigeten egye­dül Nyeszebr­ben húzódnak észak­ról dél felé dú­­nok, fölöttük X— XV. századbeli építészeti remek­művek, a bolgár reneszánsz stílus emlékei. A szige­tet csak halászok lakják. Érdekes látvány, mikor a tengerről vissza­térve, fürtökben, felfűzve, mint a szőlőt, hozzák az apró halakat. Csak néhány kilo­méterrel távo­labb, de mintha évszázadok választanák el, olyan modern pezsgő az élet az Arany Ho­mokon. Kétszáz méter széles és három és fél kilométer hosszú aranyos homokszalag választja el az ultramarinkék tengert a hegyes-völgyes er­dősávtól, hol a fenyvesekben húsz legmodernebb berendezé­sű szálló és ötszáz sátor­cam­­ping látja vendégül a kül­földieket. A bolgár nép jövőjét épít­ve, felhasználja legjobb ha­gyományait és mint fentebb mondottam, a művészet itt sokat ígér; hatalmas az a fej­lődés, amelyet a bizánci és török elnyomatás évszázadai utáni, különösen az utóbbi év­tizedekben, helyesebben évek­ben megtett. Festészeti vagy szobrászati anyaga számos remekmű ellenére is szegé­nyebb a bevezetőben emlí­tett nyugati országoknál. Az alkotókat itt azonban nemcsak a festői természeti környezet, hanem a gazdag népművésze­ti hagyományok is ihletik. A múlt, a hagyományok tiszte­lete, a nemzeti öntudat oly magas fokon áll, hogy minket magyarokat ,és nem csupán a jelen testvéri kapcsolatért, hanem közös, rokon történel­mi múltunkért is kedvelnek. Nem feledkeznek meg Hu­nyadi szolgálatairól, melyet népeinknek tett és róla utcát neveztek el Szófiában. Nagy becsben áll a kolarovgrádi ház, melyben Kossuth élte az emigráció napjait. Magukat az emberiség nagy családja fiainak tartják, tanulnak a nemzeti és nemzetközi ered­ményekből. Egy olyan nép, amely e két forrásból merít, annyira odaadóan kívánja a békés munkát, oly szorgalmas, mint a bolgár nép, nagy jövő előtt áll. Irta és rajzolta: ROZSNYAI ZOLTÁN a sziklák, s most szanaszét feküsz­­nek dermedtem Gyönyörködött e csodálatos termé­­szeti jelenségben: a ,,Kőpatak”-ban) Nagyon képletes ez a sír, fenséges és­­ egyszerű. Ilyen Bulgária is. Az ország és a nép. Ezt a tanul­ságot hozta ott­­tartózkodásunk minden napja. A komor és fé­lelmetes Balkán­­hegység látványa társul emlékeze­temben Timovo képével. Olyan ez a kis város, mint a hegyek koroná­jában egy gyöngy­szem. Sztara-Pla­­nyina északi lej­tőjén a kígyóként Jantra-folyó fölött rum-szerűen kanyargó amfiteát­­helyezkedik el Tirnovo Nyeszebr Kikötő Nyeszebri halászok V­arilai Kikötő FRANCIAORSZÁGBAN, PÁRIZSBAN Ha Párizsba indul az ember, olyan érzéssel kel útra, hogy a világ szívébe indul. Az Alberg- Orient expressz utasfülkéjében rágondoltam Bacsányi sorai­ra: „Vigyázó szemetek Párizs­ra vessétek”, emlékeztem a Marseillaisere, magam előtt láttam Renoire Pont Neuffét, Monet és Pissaro Boulevard­­jait, Lautrec Moulin Rougerét és Manet Folies Bergerét. Kí­váncsian tekintettem a felé a Párizs felé, mely a múlt szá­zad végén impresszionistáival a modern művészetek bölcsője lett, s e század elején a Fau­nok munkásságával, Braque kubizmusával, Matisse deko­­rativitásával, Picasso ötletes­ségével a modern képzőművé­szetek központjának és hazájá­nak hírére emelkedett. Egy hónapig jártam Párizs utcáit, múzeumait, képtárait, galériáit. Láttam a középüle­tek homlokzatán a kőbe vésett felírásokat: „Liberté, égalité, fraternité”. Az Avenue de Champs Elysées autóáradatát és ugyanakkor a rue Dauphine vagy akár a rue de Rivoli csa­tornaszellőzőin éjszakázó kol­dusait. Láttarn a Musée d’Art Moderne komplikált mecha­­nizmusú mozgó absztrakt szob­rait és képeit és a metró állo­másokon levő hatalmas mére­tű giccses és naturális plakát­­szörnyűségeket. Nem akarom itt e néhány sor keretében részletesen és kimerítően a mai Párizs kép­zőművészeti életét tárgyalni, nem is tudnám, egy hónap ke­vés ahhoz, hogy róla áttekint­hető képet alkosson magának az idegen, csak a vele kapcso­latos élményeim között szeret­nék válogatni. Párizs olyan, mintha az egész város festmények és szobrok határa lenne. Száz és száz galéria — nagyon külön­bözők, még méretre is, hatal­mas termek sorából állótól az alig pár négyzetméteresig — kínálják magukat és portéká­jukat, csalogatják a nézőt megtekintésükre. Vannak ut­cák, ahol minden üzlethelyiség galéria, a sort csak egy-egy tejbolt, vagy kenyérüzlet sza­kítja meg. Az egyikben azt hi­­hetnéd, halottasházba kerültél, fekete bakacsinnal bevont he­lyiségeken és folyosókon ke­resztül jutsz a kép elé, mely egy sárgára kent sima vászon csupán. A világítás csak annyi, hogy éppen csak orrodra nem esel. Másutt bizarr MÉH-be­­gyűjtő helyen képzeled magad. A falak nemes faburkolattal borítottak, a pillérek karrarai márványból készültek. De a képek i­s egy-egy meghatá­rozhatatlan alaplap, melyen villanykörték, rozsdás bicikli­­kerekek, konzervdobozok, dró­tok halmaza sorakozik vina­­villal felragasztva. A terem közepén levő szobrok ugyan­ezen alkatrészek egy csomóba ömlesztve. Ismét másutt drót­hálóra nyomkodott már a kép és vasúti sínköteg a szobor. — De a hagyományos absztrakt­festmények? — kérdezed. Azok is vannak, nem is kevés, de már unottan fordulsz ki az ilyeneket bemutató galéria aj­taján — festéket vászonra kenni? — az is valami? — ezt már a régiek is tudták —, va­lami újat kérünk. Van újabb is, ne félj! A szomszédos ga­lériában képek lógnak, mind­egyik egy-egy bonyolult mecha­­nizmus. Különböző formájú és színű fémlemezek, köztük szí­nes villanykörték, alul gom­bok. A néző maga állíthatja be a neki legjobban tetsző variá­ciót. Kíváncsi voltam, vásárol­ják-e ezt? Ritkán. Csak ame­rikaiak. A galéria tulajdonosa a függöny mögött a párizsi­ak számára „csodálatos” giccs­­sorozatokat mutogat — pata­kokat rózsaszín hegycsúcsok­kal. Az utcákon gyakran láttam fiatal főiskolásokat, akik az aszfaltra rajzoltak színes kré­tával Braque-festményt vagy akár szentképeket a tányér­ba dobált pénzekért. Az egyik legnagyobb párizsi építővállalat general directora autójával körbevitt építkezé­sein. Modern építkezések, az előregyártás igen magas fo­kon. Képzőművészet sehol, mi­kor ezt szóvá tettem, a direkt­­or: „nem én lakom bennük monsieur, az építési költsége­ket csak növelné, kisebb len­ne a hasznom, maga is érti, ugye ? Egy francia festő kolléga meghívott műtermébe. Hatal­mas vásznon dolgozott. Lelki emócióim távlati kivetülései­t vallotta nem túlságosan szemérmesen a képről. Ha nem érted, nem baj, nyugta­tott meg — nem másoknak dolgozom. Mégis tetszett nek, hogy érdeklődtem munkái iránt. Jutalmul bevezetett műhelytitkaiba is. Egy nagy vödörben állt a zöld színű fes­ték, melybe dugót mártoga­­tot, s a vászonra nyomkodta szép sorjában egymás mellé, úgy, hogy a foltok kissé fed­jék egymást. Az eredmény egyenletes zöld felület lett, ilyen volt a vászon addig ké­szült darabja is. Kissé szapo­­rotlan munka, de megérte pár hét múlva megvásárolti a művet egy amerikai műgyűj­tő, egymillió frankért. Mathieux a rue de Plantes-n lévő műtermében kissé gyor­sabban dolgozott, vödrökből öntözte, tubusokból spriccelte a festékeket. Ő már világhírű festő, képei a Musée d’Art Moderne és a Guggenheim múzeum falain lógnak. Sok múzeum szeretne még tőle ké­pet, nem lehet egy képre sok időt vesztegetni. De nem akarok igazságta­lan lenni. Vannak művészek, akiknél a formai megoldások a döntők ugyan, de azért nem zárkóznak el az emberi tartal­mak kifejezése elől sem. Tet­szettek Fugita, Leguelt, Li­­moutse, Besombes, Loriou, Desnoyer képei. Meghívót kaptam a Salon Populist, a Musée d’Art Mo­derne épületében levő kiállítá­sának megnyitójára. A Salon Poppulistba tömörült festők fő célja, művészi célkitűzésük az emberábrázolás, s főleg a dolgozó ember. A kiállításon sok érdekes törekvésű képet láttam. Hazafelé jövet elgondolkoz­tam, hová tűnt vajon a galé­riák faláról Van Gogh szenve­délyes lelkesedése, Lautrec vagy Degas kifejezni törek­vése, Bonnard ábrázolni vá­gyása vagy akár Braque cél­tudatos formakeresése. — El­gondolkoztam azon, — vajon mi is a művészet célja és ér­telme? Célom lehet-e az, hogy a tudatalattim vagy lelki emó­cióim zöld foltok formájában borítsák a vásznakat? Célom lehet-e az, hogy csak magam számára alkossak? — Vagy a művészet üzleti fogások eszkö­ze legyen csupán? — Mit ta­lálhatok ki valami újat, amit még fel tud kapni a hírverés? — Pénz — a művészet célja? Nem hiszem!!! Nem. — A kapitalizmus pénzőrülete, a reklámhajsza, a mondanivaló elől a formai kérdések közé való menekülés, a társadalmi felelősségtudat hiánya, a közösségi érzések elől a végletesen egyénibe va­ló zárkózás megölte a művé­szetet. Emberi tartalom, nem pedig külsőleges játék — ami feltámaszthatja azt. NEMCSICS ANTAL A Musée d’Art Moderne egyik terme Aszfaltra rajzoló lány a rue de Rivoli árkádjai alatt

Next