A Jövő Mérnöke, 1966 (13. évfolyam, 1-29. szám)

1966-12-03 / 28. szám

MILYENEK A MAI FIATALOK? — hangzott el a Központi Bizottság beszámolójában a kérdés. És Kádár elvtárs azonnal válaszolt is rá: „Természetesen nem egy­formák, különbözőek, akár a felnőttek. A fiatalok többsége elítéli a kapita­lizmust, az embernek ember által való ki­zsákmányolását, a gyar­mati rendszert, ennek megfelelően szolidaritást és megbecsülést érez az új, szocialista társadalo­mért és a népek szabadsá­gáért küzdők iránt. Az if­júság, ha erről nem is nyi­latkozik óránként, értéke­li a felnőtt nemzedékek harcát, amely elsöpörte a régi világot és megnyitot­ta az egész nép, és ezen belül az ifjúság előtt a szabad, szocialista fejlődés útját. A fiatalok túlnyomó többsége becsületesen ta­nul, dolgozik, teljesíti a haza iránti kötelezettségét, gondolkodását a szocialista társadalom formálja... az élet minden területén nagy számban találhatunk olyan fiatalokat, akikre nyugod­tan mondhatjuk, hogy ilyennek kell lennie a szo­cialista ifjúságnak. Figye­lembe kell vennünk azon­ban, hogy társadalmunk állapota még átmeneti, a fiatalokat is különböző ha­tások érik, s az a körül­mény, hogy a rendszer szocialista, még önmagá­ban nem teszi őket auto­matikusan szocialistává. Ifjúságunkra különösen hatnak társadalmunk éle­tének még meglevő fogya­tékosságai is és ezekből, kellő élettapasztalat hiá­nyában, nem mindig helyes következtetéseket vonnak le. A fiatalság szocialista nevelése pártunk elsőren­dű politikai feladata, dol­goznunk kell azért, hogy a fiatalok céljukat az em­berhez egyedül méltó, tar­talmas életben, a szocialis­ta haza építésében és szol­gálatában leljék meg.” Kádár elvtárs, a Köz­ponti Bizottság értékelése pontos, és rövidsége mellett is minden lényegi kérdést megvilágít. Fiatalságunk tényleg ilyen. Igényes és értelmét keresi a dolgok­nak, a munkának. De ép­pen a fent is megemlített körülmények miatt, fejlő­dése, világnézetének kiala­kulása nem mindig egyen­letes, egyenes vonalú. Egye­temünkön is találkozhatunk téves nézetekkel, kiábrán­dultsággal, közönnyel. Azonban az is biztos, hogy nem ez jellemzi egyetemi ifjúságunkat, hanem en­nek az ellenkezője. Fele­lősségérzet, hivatástudat, az élet értelmének a kere­sése. Az ifjúságnak erre az arcára utal Kádár elv­társ nem egy mondata. S éppen ez az értékelés, amely örömmel tölt el mindnyájunkat — egyúttal kötelez is. Kötelez arra, hogy azt, ami előremutató és értékes fiataljainkban, tovább erősítsük és ural­kodóvá tegyük. Pártunk bízik a fiatalságban s ez a bizalom indokolt is. Ered­ményeink bizonyítják, hogy ifjúságunk ilyen. A Központi Bizottság be­számolója egyúttal a fel­adatokról is beszél, a ne­velésről, mely az egyetem fő feladata. Mi mindig hangoztattuk, hogy célunk a kommunista mérnökkép­zés. Nem akármilyen szak­emberekre van szüksége szocializmust építő ha­zánknak, hanem olyanok­ra, akik szilárd marxista- leninista világnézet alap­ján dolgoznak és élnek. Ez a célunk és ez a felada­tunk. S ismerve ifjúsá­gunkat, elmondhatjuk, nem fog pártunk, dolgozó né­pünk csalódni bennük. VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK. CR­IOVO MÉRNÖKE A BUDAPESTI M­USZAK­I EGYETEM ÉS AZ ÉPÍTŐIPAR­ ÉS KÖZLEKEDÉSI„ MUSZAKI__FCYETFM__LA_PI__ XVIII. ÉVFOLYAM, 21. SZÁM ARA: 50 FILLÉR 1966. DECEMBER 3. HESS ANDRÁS TÉR 1. SZÁM Mindig izgalmas egy kö­zösség életét megfigyelni, in­dulatait, előre- és visszahúzó erőit tanulmányozni és — ha nem is a teljesség igényével — következtetéseket levonni. Erre gondoltam a romanti­kus Úri utcában, a vári kollé­gium felé ballagva. A Schönherz Zoltán kollé­gium. Rados Jenő professzor tervei alapján újjáépült volt Pénzügyminisztérium neogót épületében kapott helyet. A kollégium, a Mátyás-temp­lom és a Vármúzeum által határolt tér mindig zsúfolt a hazai és külföldi érdeklődők­kel, akik a középkori és ba­rokk építészeti csodákat jön­nek felkeresni. A várnak, de különösen ennek a térnek va­lami nemesen egyszerű ex­kluzív atmoszférája van. Rám mindig múltat idéző hatása van. A kollégium előcsarno­kában pedig a mai modern élet szele csapja meg az em­bert. Különféle rendezvények plakátjai, táncdalestekre a meghívók, az irodalmi presz­­szó műsora, torna és egyéb sportesemények naptárai, fia­talos színfoltként fogadja a látogatót. A kollégiumban mintegy 1200-an laknak, ve­­tületeként a mai fiatalságnak. Az igazgató Kajla Béla kollégiumigaz­gató szavaiból kiderül, hogy egy ilyen nagy közösség he­lyes életét kialakítani nem könnyű, ehhez a munkához nemcsak szakmai hozzáértés, hanem őszinte lelkesedés is kell. — A legfontosabb olyan életet kialakítani itt — fo­galmazza meg az igazgató a feladatot —, ahol a közösségi érdek találkozik az egyéni­vel. Majd arról beszél, hogy a kollégium összetétele ebben az oktatási évben alapjaiban megváltozott, mert a két újonnan felépült diákotthon, az 1000 és a 400 személyes, az eddigi elhelyezési rendet fel­forgatta. A várban most csak villamos kari hallgatók van­nak és mintegy 200 U­K-s. Kiss Sándort, a KDP agit.­­prop.-titkárát keresem. Szo­báját harmadmagával lakja, ízléses diáktanya. Szekrény­nyel és függönnyel ügyesen ketté választották, külön a háló­ és külön a dolgozószo­ba. A falon sok Csontváry­­reprodukció. Szívesen beszél a kollégiumról, a StDB mun­kájáról, de véleménye szerint jobb, ha maguktól a diákok­tól érddeklődöm. Vélemények Az első emeleten az egyik szoba lakóit arra kérem, hogy fogalmazák meg közösen vé­leményüket a kollégium rendjéről, a DB-ről és mind­arról, ami új benyomásként érte őket. Kis csönd és már kész is a válasz. — Nagyon elégedettek va­gyunk mindennel — mondja az egyik. — Nem típusszöveget kér­tem. Egymásra néznek, gondol­koznak, majd megered a nyelvük. Egy barna hajú fiú ezt mondja: — Első évesek vagyunk és nagyon izgultunk, hogy mi­lyen lesz a kollégium. Kelle­mes meglepetés ért bennün­ket. Az első napok izgalma után persze már a hibákat is kezdtük észrevenni. A szo­bák elosztása kicsit jobb is lehetne. A másik: — A fene tudja, lehet, hogy Jánosnak igaza van, de ki tud ennyi igényt mindenki meg­elégedésére kielégíteni. A legnagyobb baj, hogy kevés a tanulsszoba. Ezt persze nem ilyenkor — ezt mondják a harmad- meg negyedévesek —, hanem majd a vizsgaidő­­szakban látjuk. Akkor min­denki tanulni akar. A harmadik meg ezt mond­ja: — Nekem nagyon tetszik az, hogy sok szórakozási le­hetőséget teremtenek házon belül. Mozi, tv, tánc, kiállítá­sok ... szóval minden kéznél van. A koszt? ... hát iste­nem ... lehet éhes fiatalem­bereket ezen a téren kielégí­teni? ... (Folytatás a 3. oldalon.) Ugyancsak vakarja a fejét Kiss Sándor, a KDB ágit. prop. titkára. Hiába, nem könnyű összeállítani a munkatervet A „Sztanyiszlavszkij” stúdió együttese Csillaghullás címen nagysikerű előadást rendezett a kollégiumban. Képünkön: Földényi Júlia verset szaval Sikeres kísérlet Mint arról már beszámol­tunk, Kégl János és Jurek Jenő docensek tervei alapján a me­zőgazdasági géptan tanszéken érdekes kísérletsorozat kez­dődött. A cél: olyan traktor vezetőfülke kialakítása volt, amely maximális biztonságot nyújt a könnyen boruló trak­tor vezetőjének. A kísérleti fülkét a Vörös Csillag Traktorgyár igazgatója, Ulmann Nándor, és főmérnö­ke, Szólya József jelenlétében maximális terhelési próbának vetették alá. Hét mázsás súlyt ejtettek a vezetőfülkére mint­egy három méter magasról. A kísérleti fülke sértetlen maradt, igazolta a tervezőket. • • Önálló munkára nevelés Beszélgetés a villamosmérnöki kar dékánjával Nagyon érdekes, gondolat­­­ ébresztő témával — a hallga-­­ tók önálló munkára nevelésé-­­ vel — foglalkozott dr. Frigyes­i Andor, a villamosmérnöki kar­­ dékánja, a Pedagógiai közle-­­­mények legutóbbi számában. Az ezzel kapcsolatos kérdé-­­ sekről a kar szeptemberi ülé- s sén is tanácskoztak. ( Az oktatási módszerek kor-­­ szerűsítéséről, továbbfejleszté-­­­séről beszélgettünk ennek * nyomán dr. Frigyes Andor­s professzorral.­­ — Jelenlegi oktatási mód­szereink fogyatékossága —­­ mondotta a professzor —,­­ hogy nem segítik eléggé a hallgatókat aktív szereplésre, s önállóságra. Több jó ered-­­­ménnyel végzett hallgatóval­­ beszélgetve, megerősödött­­ bennem az a tudat, hogy ok- e­tatásunk hatásfoka nem ki- , elégítő. A legjobb jegyet, a­­ legjobb minősítést is megsze­­j­­rezheti valaki úgy, hogy hall­­t­­­gatja az előadásokat, oldal­szám szerint szigorúan meg­határozott mennyiséget me­morizál a vizsgákra, szinte már szájbarágásszerűen előké­szített mérési utasítások alap­ján elvégzi a mérési gyakorla­tokat, stb., de szereplése köz­ben alapvetően passzív. Téve­dés ne essék, az említett mód­szerekre is szükség van az egyetemi oktatásban, a hiba ott kezdődik, ha kizárólagos­sá, vagy alapvetően jellemző­vé válnak. — Milyen módon lehetne fokozottabban serkenteni a hallgatók önállóságát? — Rá kell nevelni őket a szakirodalom tanulmányozá­sára, nagyobb lélegzetű, komplettebb feladatok meg­oldására. Történhet ez olyan egyedi feladatok kitűzésével, amelyek alkalmasak a hallga­tóban szunnyadó képességek kibontakoztatására. Az ilyen témákat személyre szabottan lehet kiadni, illetve a hallga­tók szabadon választhatnak a feladatok között. Az önálló munkára nevelést másképp kell értelmezni az alsó-, és másképp a felsőoktatásban. Az alsóbb évfolyamokon, to­vábbra is nagy súlyt helyezve a begyakorló példákra, az alap, illetve alapozó tárgyak­hoz kapcsolódóan, önálló munkára serkentő és a köte­lező tananyagon túlmenő is­mereteket is esetleg igénybe vevő nagyobb lélegzetű fel­adatokat lehetne kiadni. — A feladatban való előre­haladás a tanulmányi ered­ményben is kellő súlyt kapna — folytatta dr. Frigyes Andor professzor.­­ Emellett diák­körök szervezésével, egyes kiváló tanulóknak a tanszéki munkába való bevonásával lehet a hallgatókat jó munká­ra serkenteni. A felsőéves ok­tatásban már kifejezetten a választott szakmában való önálló tevékenységre kell a súlyt helyezni. Egyik lehetsé­ges megoldásként a követke­ző módszert javaslom: a ta­nulmányi idő utolsó három vagy négy félévére minden hallgatót egy meghatározott tanszékre kell rendelni, ahol gondoskodnak arról, hogy az órarendi és az ahhoz kapcso­lódó feladatokon kívül mér­nöki tevékenységet elősegítő munkákat kapjon. Az ehhez szükséges műhelyt, laborató­riumot, könyvtárat a hallgató a tanszéken igénybe veheti. Ugyanez a tanszék szervezi a hallgató üzemi gyakorlatát, innen kapja a diplomafelada­tát is. A hallgató tanszéki fel­adatait egy kijelölt oktató szervezi, aki felelősséggel tar­tozik politikai, emberi, maga­tartásbeli és szakmai nevelé­séért egyaránt . Az egyetemi oktatás ál­landóan visszatérő problémá­ja a túlterhelés. Miképpen le­het megoldani, hogy az új tí­pusú feladatok ne okozzanak ilyen nehézséget? — Karunkon az össz-óraszá­­mot hét százalékkal csökken­tettük és további 16 százalé­kot jelent a 40 perces órák bevezetése. Azoknak a hallga­tóknak, akik a személyre sza­bott feladat teljesítésével jól haladnak, indokolt esetben könnyítéseket lehet adni. Ter­mészetesen csak olyanokat, amelyek nem érintik az adott szak oktatási célkitűzéseinek megvalósítását. Bizonyos köte­lező feladatokat például, me­(Folytatás a 3. oldalon.) A „Plakett-pályázat” eredményei November 28-án, dr. Bölcs­kei Elemér tanszékvezető egye­temi tanár, dr. Bíró Péter és Kákonyi István adjunktusok, valamint Kádár Lehel, az ÉK­­ME KISZ KB-titkára, mint zsűri bizottság értékelte a tu­dományos diákköri munkában jó eredményt elérő hallgatók jutalmazására kiírt emlékpla­kett pályázatra beérkezett pá­lyaműveket. Az öt pályázó kilenc pálya­műve közül az első 2000 forin­­t-­­ díjra a „Plakett-pályázat” jeligés­­alkotója Gereben Péter IV. éves építészhallgatól, a két második 1500—1500 forintos díjra a „Debrecen” jeligés (Ménes János V. éves építész­­hallgató) és a „Tudomány” jeligés (Balázs Péter IV. éves építészhallgató), a harmadik, 500 forintos díjra a „46.415” jeligés (Kiss István építész­­hallgató) pályaműveit javasol­ták. A „Gólya” jeligés (Szobosz­­lay István I. éves építészhall­gató) pályamunka, mivel eltért a formai­ feltételektől, a pályá­zaton nem vett részt egyenlő esélyekkel, de a zsűribizottság így is dicséretben részesítette a pályaművet. Nagygyűlés A két egyetem pártbizottsá­ga és tanácsa december 2-án, pénteken 13 óra 45 perckor az Auditórium Maximumban nagygyűlést rendezett, a Né­met Szocialista Egységpárt ha­zánkban tartózkodó küldött­sége tiszteletére. Az ünnepi nagygyűlés szóno­kai dr. Friedrich Ebert, az NSZEP Politikai Bizottságá­nak tagja, Nagy-Berlin főpol­gármestere és dr. Veres Jó­zsef, az MSZMP KB tagja, munkaügyi miniszter voltak. 40 liter vér­ hallgató felajánlásának eleget téve, palackokba gyűjtse az életet jelentő vért A BME Vöröskereszt alap­szervezete példásan megszer­vezte a véradás technikai le­bonyolítását. A véradás reggel 8 órakor kezdődött és ottjár­­tamkor, 9 órakor már 21 hall­gató túl volt mindenen. Hogy ez mit jelent, csak az tudja, aki már maga is adott vért, mert az keresztül esett azon a nagyon lelkiismeretes és bo­nyolult orvosi vizsgálaton, amely a véradást mindig meg­előzi. A Vöröskereszt alapszer­vezet kitűnő szervezőnek bizo­nyult. A donorok az előcsarnokban kapták meg a bőséges tízórait. Itt sikerült Zámbó Gábor, Gu­lyás Mihály, Meskó Csanád II. éves gépészhallgatókkal be­szélni. Elmondták, hogy em­beri kötelességüknek tartották, hogy a hívó szóra jelentkezze­nek. Tudják, hogy saját vérük­kel embertársaik egészségét, esetleg a legdrágábbat, az éle­tét menthetik meg. Végeredmény: a 110 hallga­tó mintegy 40 liter vért adott. Az 1000 személyes példája után a héten a többi kollégium is részt vett az önkéntes térítés­­mentes véradásban. November 18-án az 1000 sze­mélyes fiú-diákotthon előtt az Országos Vérellátó Központ furgon gépkocsija fékezett A kocsival érkező orvosok és technikai személyzet azért jött, hogy a térítésmentes vér­adás keretében több mint száz VIETNAM­I VASÁRNAPON vettek részt november 20-án az EKME hallgatói. Mintegy 200 fő gyülekezett vasárnap reggel 6 órakor az aula bejára­tánál, ahol a halvány szürkü­letben még összetalálkoztak az Orvosegyetem gólyabáljából széledőkkel. A vidám társaság négy csa­patra oszlott és így indult el a budafoki, kelenföldi, népligeti és a Pozsonyi úti építkezések­hez. Az időjárás kedvezett, egész délelőtt szép, napos idő­ben dolgozhattunk. A lapátok nyomán „serkent” a föld és gyűltek a forintok a hős viet­nami nép megsegítésére. Déli fél egykor kipirult arccal és hatalmas étvággyal tettük le a szerszámokat. 2500 forintot kerestünk. Nem nagy összeg. — (Kedves kolle­gák!) De jó lett volna még egy nullát hozzáírni! — balázs !—

Next