A Jövő Mérnöke, 1967 (14. évfolyam, 1-22. szám)

1967-01-14 / 1. szám

I ____::::::::::::::igpffi: IIHMMiaM •■■■■! ■■■■■■••■•■■■a A­z év utolsó hónapjában je­lentősebb két kiállítás kapcsán felmerült és feltáruló problémákról egy-egy gondo­latsort szeretnék ismertetni, melyek a kiállított munkák fi­gyelése, elemzése révén tettek szert jelentőségükre. Az V. Magyar Plakátkiállí­tás a Műcsarnokban, Barcsay Jenő Ernst múzeumi kiállítása. Elsőként az V. Magyar Pla­kátkiállításról, az utca művé­szetéről. Elcsalják a járókelő­ket a plakátok oda, hol újabb plakátok s az alkalmazott gra­fika számos ágának megjele­nési formáinak ármádiáját zú­dítják a már kiállítást néző egyénekre, kik a termekben botladoznak a „rejtjelesen” el­rendezett tablók között — s így egy-egy művész színe elé furcsa véletlenek folytán több­ször is kerülnek. Valahogy így kezdődik és ezt megszokva — már amennyire lehetséges — alakulnak kérdésekké a mun­kák által kiváltott szuggesztív érzések. Mennyire csak az utca mű­vészete? Mivel jelent többet, mint a reklámgrafika? Hogyan tágul ki és a mi légközegünk igényeit kielégítő-e az új, a gazdagodott környezetünk jel­lemző elemeit használják-e fel a művészek az aktuális problé­mák megmutatására? Az első kérdésre a válasz elég könnyen teljesedik ki, de valóban a reklám fogalma egy „kicsit” átalakul és nem vélet­lenül kapta az alkalmazott grafika nevet. A köznapi éle­tünk minden mozzanatában valamilyen módon szerepet kap. I­gényeink megközelítőleg felnövekedtek arra a tár­sadalmi szintre, mely a társa­dalmi fejlettségi foknak meg­felelő. Minden áruhoz más lesz a kapcsolatunk, ha azok olyan külsőt öltenek, ha pozitív esz­tétikai minőségeket hordoznak, vagy a követelményeknek ele­get tesznek. Szívesebben forga­tunk kezünkben olyan eszkö­zöket, árukat, melyeknek meg­látásakor az az érzésünk tá­mad: nagyon szép, nagyon jó. Annak felsorolása helytelen lenne, hogy milyen területek­re hatolt­ be az­ alkalmazott grafika a sor végtelensége miatt. Igen óriási közege van épp­úgy a kapitalisztikusan beren­dezett országokban, mint ná­lunk, szocialista rendünkben, különbség azonban nagy — legalábbis nagynak kellene lennie — itt nem a kíméletlen harc eszköze, hanem napi dol­gaink emberibb képének meg­teremtése a célja, természete­sen nem menekedhet meg tel­jes egészében a negatív jegyei­től. A harmadik kérdésfeltevés egyre több összetevő alapos elemzését, vizsgálatát kívánja meg, hogy elfogadható érték­ítéletet, feleletet tudjunk adni. E cikk rövid terjedelmére való tekintettel lehetetlen, így in­kább folyamodunk ahhoz a módszerhez, hogy további kér­déseket és ténymegállapításo­kat egymás után helyezzünk, melyekből ki fog tetszeni a kérdésfeltevéshez fellelhető negatív jelekre utaló véle­mény. N­agyon sok reklámgrafikus kapott szót a kiállításon, ez helyeslendő bizonyos mér­tékben, mégis ezen sok mű­vész közül kevesen hatolnak be a politikai tárgykörű fel­adatok sűrűjébe — azaz, ke­vés a politikai plakát és nem kielégítő —, meg kell említe­ni SO­KY házaspár igaz szándékait, mint pozitív jelen­séget. (Folytatás a 8. oldalon) A plakátkiállításon TÁRLATVEZETŐ * Elsősorban alkot. Műveit belső tájképeknek nevezi, amelyekben táj és művészet harmóniáját igyekszik minél tökéletesebben kifejezni. Foly­tatja egy évekkel ezelőtti olaszországi út során szerzett élményeinek feldolgozását, azt a stílust, amellyel tavaly ren­dezett kiállításán is nagy ha­tást gyakorolt. 1951 óta tanít az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyete­men, a rajzi tanszék adjunktu­sa. Tanít szabadkézi és geo­metriai rajzot képzőművé­szeti kört vezet az érdeklődők­nek. Szabadidejében tanul­mányt ír a modern esztétikai magatartás sajátosságairól, va­sárnaponként tárlatokra viszi az egyetemistákat és a művé­szetről magyaráz. Alkotás, tanítás, tárlatvezetés Ez a hármas tevékenység — az alkotás, tanítás és tárlatve­zetés — valahol összefügg. Kö­zös gyökerük a művészet tisz­telete, amely a saját alkotások iránti igényességre és a tudás átadására egyaránt ösztönöz. Milyen célok irányítják Masznyik Iván művésztanár oktatói tevékenységét? — Talán különösnek tűnik a meghatározás, de elsősorban látni akarom megtanítani a fiatalokat. Megértetni azt az egyszerűségében is bonyolult kérdést, hogy a kép nem má­solata a naturának, hanem ön­álló alkotás, az egyéniségen átszűrődő élmény. — Nagyon örvendetes szá­momra, hogy az utóbbi évek­ben az erős tanulmányi meg­terhelés ellenére is növekedett a művészet iránti érdeklődés. Mikor megkezdtem a tárlatlá­togatások szervezését, 668-an jöttek el alkalmanként, most pedig átlag harmincan, de né­ha ötvenen is. Jelentős dolog ez napjainkban, amikor a technikai kultúra rendkívüli fejlődése a szemlélet némi egyoldalúságával­ fenyeget. Fiatalságunk örvendetes­, mó­don érzi, hogy az egészségesen kiegyensúlyozott szellemi vi­lágkép megkívánja az úgyne­vezett humán ismereteket és önkifejtést.­­ A közelmúltban másod­éves mérnökkari hallgatók kértek meg, hogy beszélges­sünk arról, mi a modern mű­vészet, és mit tekinthetünk napjainkban műalkotásnak. Két órán keresztül egyfolytá­ban kérdeztek, izgalmasnál iz­galmasabb kérdéseket vetettek fel. — A művészet iránti érdek­lődéssel arányosan növekszik­e a rajzi tárgyak gyakorlatá­nak színvonala? Rajzi felkészültség — Sajnos, nem. Az átlagos színvonal gyenge, ami nem ab­ban mutatkozik, hogy sok az elégtelen jegy, inkább az elég­ségesek és közepesek vannak túlsúlyban. Ezt a jelenséget annak tulajdonítom, hogy a felvételi vizsgán a rajzi felké­szültséget kevéssé veszik fi­gyelembe. Mérnökkaron a raj­zot, mint felvételi tárgyat leg­utóbb meg is szüntették, holott előkészítő tanfolyamon még szerepelt, és építészkaron is csak kis súllyal esett latba. Minden évben van néhány igazán tehetséges tanítványom, a legjobbak, akik potenciáli­san, akár a képzőművészeti fő­iskola hallgatói is lehettek volna. De sajnos sok az olyan felvételiző, aki, ha matemati­kából és fizikából jó is, nem rendelkezik olyan rajzkészség­gel, amelyre egy építésznek szerintem szüksége van. Segí­teni ezen úgy lehetne, ha a felvételi vizsgán fokozottab­ban figyelembe vennék a raj­zi felkészültséget. — Mi jellemzi a hallgatók, az előbb említett legjobbak, képzőművészeti körben és há­zi kiállításon megmutatkozó önálló művészeti tevékenysé­gét? Irodalmiság, modernség — Két olyan problémát lá­tok, amelyet érdemes részle­tesebben elemezni. Egyik a kép irodalmi, verbális vonat­kozásainak kérdése, másik a modernség.­­ A hallgatók önálló mun­káinak többségében erősen ér­zik a gondolati tartalom közlé­sének szándéka. Az eleve el­határozott „prefabrikált” gon­dolati mondanivaló azonban bizonyos szakmai tudás és is­meretanyag nélkül az ösztönös festőiség és formakultúra ki­bontakozását akadályozza meg. A festői élmény a külső és belső látás szintézisét je­lenti,­ semmi mással össze nem téveszthető és ki nem fejezhe­tő művészi élmény, mely csak a vizuális érzékenység fokoza­tos fejlődésével érhető el. A gondolati elemek korai belépé­se e folyamatba megzavarja a fejlődést, és megakasztja a fes­tői látás kialakulását. A gon­dolati elem nem szervül a kép szín- és formavilágával, nem találja meg a kifejezésre al­kalmas festői formát, ezáltal a kép illusztratívvá válik Egyetlen sikeres védekezést ez ellen a rendszeres természet­tanulmányok jelentik. — A másik a modernség kérdése. Érthető törekvése minden fiatal alkotónak, hogy korszerű művet szeretne létre­hozni. A korszerűség azonban a jó művek természetes jel­lemzője, valami olyan, amit nem szabad önmagáért keres­ni. Csak a mű igazságát sza­bad és kell keresni, és a kor­szerűséget ajándékba kapja az alkotó. — A „stílus" keresése, akár­csak a mindenáron való gon­dolati tartalomé, ugyancsak magatartásbeli görcs, melyet az­­ egyszerű és természetes művészi magatartás oldhat fel. Amikor modern stílustö­rekvések helyett az elmélyült stúdiumot ajánljuk, korántsem arra akarjuk rávenni a fiata­lokat, hogy mondjanak le a tartalmi mélységről; ellenke­zőleg, a természetmegfigyelés­ben, a figyelem koncentrálásá­ban rejlő gazdag lehetőségek­re hívjuk fel a figyelmet, me­lyek éppen a valóság mélyebb megismerését teszik lehetővé. — Ezek a problémák általá­nosak a fiatal alkotóknál, és éppen azért, mert munkáju­kat érdemes komolyan venni, elemeztem ilyen részletesen — mondotta befejezésül Masz­nyik Iván. — Gál — íjpinpiipiníifjp A JOVO MÉRNÖKE lliliiíliülliií:::::::: l HOTEL MŰSZAKI. Szombat este kilenc óra tíz perc. A bejáratnál tábla: TELT HÁZ! Elférne még körülbelül száz, százötven vendég a tánchelyi­ségben, de az az elvünk, hogy inkább kisebb legyen a ka­sz­­szasiker, de a jelenlevők jól érezzék magukat — mondja Hegyháti József, az új főren­dező, Remény Ervin V. éves hallgató utódja. — Jelenleg ötszáz személy szórakozik, a nagyteremben, azaz a kollégium előcsarnoká­ban, a bárban, ahol a Vexál­­trió játszik, és a folyosókon el­helyezett asztalok mellett. Kitűnő a hangulat. A „nagy zenekart’’ nehéz megközelíteni a „csak hallga­­tók” és „csajknézőik” népes­­tö­megétől. A hangfalak azonban egyenletesen árasztják az elektromos beat-zenét az egész teremben. Jut belőle bőven a táncolóknak is. A csarnok csupa ritmus. Kitűnő akusztika. Ezen azonban egyáltalán nem kell csodálkozni. A zene­kar vezetője, Kovács György, a MAFILM hangmérnöke, s a zenekarban még két elektro­technikus is van. SZÜNET. A néhány percet felhasznál­juk arra, hogy megismerked­jünk, elbeszélgessünk a zene­kar tagjaival. — Négy éve alakultunk meg, de a régiek közül csak én maradtam meg, s én szer­veztem újra az együttest kö­rülbelül egy éve — meséli Kovács Gyuri. Jelenleg nyol­can vagyunk, közülünk egy, Winkler Attila, egyetemi hall­gató, elsőéves belsőépítész. — Meglesz a négyes! — szól közbe az említett, nem is vár­va a kérdést, hiszen vizsga­­időszak előtt nincs más téma. — A kollégiumon kívül va­sárnaponként mi játszunk a Medikus-teán, azonkívül a „Danuviában” is. Januárban az Egyetemi Színpadon lesz önálló hangversenyünk, me­lyen elsősorban saját szá­mainkkal lépünk fel, a leg­újabb külföldi slágerek mel­lett. Többek között egyik leg­újabb szerzeményünket is be­mutatjuk, a „Kérlek, változz meg” című dalt, mely itt is már nagy sikert aratott. — Most vettünk egy dzsessz­­zongorát, 17 ezer forintért, de az elektromos berendezések, a visszhangosítón kívül saját gyártmány. Tegyük hozzá, kifogástala­nul működnek. — A közönség? Jó. Szeret­nek bennünket, a játékunkat, botrány még sehol sem for­dult elő, ahol mi játszottunk. Inkább a gyorsabb számokat kedvelik. EGY STORY: — Inotán léptünk fel. A műsor végén, vidáman beszél­getve indultunk a mikrobusz felé. Egyszerre a hátunk mö­gött egy öregebb bácsi felkiál­tott: De hiszen ezek magya­rok! Ki hitte volna? Tervek: Készülünk egy németországi turnéra, s indulunk a táncdal­fesztiválon is. Természetesen továbbra is játszunk itt, szom­bat esténként, s ha elkészül a tetőterasz, ott fogjuk szóra­koztatni a közönséget. Remél­jük, minél hamarább, ahogyan az idő engedi. Vége a szünetnek. Hangolás. Majd egyszerre felcsendül a négy gitár húrjain egy friss „nyugati” szám. Hardy Anikóval, az „éne­kesnővel” csak most tudok szót váltani. A zenekar mel­lett ülünk, s kiabálunk egy­más fülébe, így is alig hall­juk egymás szavát. — Csak műkedvelő vagyok. A papám nem engedi, hogy kövessem példáját, hogy éne­kes legyek. Csak mint műked­velő. Az idén érettségiztem, s januártól dolgozom a Szabad­ság Szállóban. Nagyon szere­tem a zenét, s szeretek éne­kelni. . — Autogramot? Igen, ad­tam.­­ Egyszer. Egy kislánynak.­­ KÖVETKEZIK. Két­ szá­mot énekel. Nagy tapsot kap. Lassan éjfél. Búcsúzunk, indulunk hazafelé. A kijáratnál tábla: Viszont­látásra, a vizsgaidőszak után. 1967. február 17-én. Kép és szöveg: Urbán Tamás Hardy Anikó, az együttes énekese Éjfél felé már a zenekar is álmos In memóriám Zbigniew Czibislsky A Hamu és gyémánt felejthetetlen Macziek-jaként is­mertük meg először. Később a magyar filmnézők egyre in­kább magukénak érezték, bár nálunk kevés filmjét mutat­ták be. Egyre többet hallottunk róla. A lengyel film első számú sztárja lett. Később, ha lengyel ismerősökkel talál­koztunk, és ők magyar műveltségük jeleként futballistáink nevét idézték, némi vendéglátói gőggel fitogtattuk: mi is is­merünk híres lengyel embert, Zbigniew Czibulskyt, és már mondtuk is a Hamu és gyémántot, amely teljességgel nevé­hez kapcsolódott. Azután egyre többet szerepelt filmekben, külföldön, hazájában egyaránt, és ilyenkor mindig egy ki­csit magunkénak éreztük őt. A lengyel Mastroianni­t em­legették, de hozzátehették volna, hogy ő volt a lengyel filmgyártás Gerard Philipp-je is — kosztümös szerepei alapján. Az utóbbi időben rengeteget dolgozott, sietve élt. Mindnyájunkat megrázott tragikus halálának híre. Egy olyan jó színészt vesztettünk el ismét, aki játékával mindig közel állt hozzánk.

Next