A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-03-31 / 12. szám

SZAKSZERVEZETI h­írek A szakszervezeti mozgalom 25 éve egyetemünkön A szakszervezeti mozgalom egyetemünkön negyed évszáza­dos múltra tekinthet vissza. Is­meretes ugyanis, hogy a Bethlen —Peyer paktum következmé­nyeként a felszabadulás előtt Szakszervezeti szervezés a köz­­alkalmazottak területén nem folyt. Közvetlenül a felszaba­dulás után egyetemünkön is megalakult — első ízben túl­nyomó többségében a fizikai és technikai dolgozókat tömö­rítő — egyetemi szakszerveze­ti alapszerv a Közalkalmazot­tak Szakszervezete keretein belül. Az alapszerv, melynek első elnöke dr. Csűrös Zoltán egyetemi tanár, titkára pedig Gasparek Lajos műhelyvezető volt, rövid időn belül a Peda­­gógusok Szakszervezetéhez csatlakozott. Az egyetemi szakszervezeti alapszerv megalakulása után bekapcsolódott a kommunista pártnak a romok eltakarítá­sát, az élet és munka megin­dítását szervező munkájába. Annak, hogy az egyetemen az oktatás közvetlenül a felszaba­dulás után megindulhatott, az oktatás tárgyi feltételei vi­szonylag gyors ütemben javul­tak, komoly szerepe volt a szakszervezetnek is, mely je­lentős tevékenységet fejtett ki a­„munkások a tudományért és a tudósok a munkásokért” mozgalom szervezésében és az itt jelentkező feladatok ellátá­sában. Erről tanúskodnak a szakszervezet akkori vezetői birtokában levő és e munkát dokumentáló elismerő okleve­lek, kitüntetések. A szakszervezetnek az egye­tem párt- és állami vezetésé­vel való jó együttműködése eredményezte azt, hogy az egyetem kommunális létesít­ményei kialakulhattak. Az egyetem saját üdülőt létesített először Agárdon, majd Bala­­tonbogláron és ezzel megte­remtette a balatoni üdülés bá­zisát, ami a SZOT-üdültetés mellett mintegy évi 380—400 személy üdülését biztosította. A kulturális élet fejlesztése érdekében a szakszervezet lét­rehozta a szakszervezeti klubot a K-épület I. emeletén, mely később az R-épületbe került át, az erre a célra épített he­lyiségekbe. A klubban számos külföldi élménybeszámoló, mű­vészekkel való találkozó, az egyetem különböző intézmé­nyei dolgozóinak rendezvényei kerültek megrendezésre. A szakszervezet a dolgozók sport­életének kibontakoztatására több sportágban biztosított le­hetőséget. E területen a fut­ball és vízi sport — a római parton létesített jelentős csó­nakparkkal — lett a legered­ményesebb. A lehetőségekhez képest fejlesztette a gyermek­­intézményeket, különösen az óvodát, melyet több helyiség­gel bővítettek, berendezését és felszerelését több ízben felújí­tották, korszerűsítették. A szakszervezeti vezetőségek állandó gondját képezik az étkeztetés javítása, és az elért eredmények ellenére újabb és újabb feladatot jelent még ma is. A dolgozók lakáshelyzeté­nek javítása az állami lakás­sal való ellátástól egyre in­kább a saját erőből történő építkezés-megoldás irányába tolódott el, s ennek következté­ben a szakszervezeten belül is a kapott lakások ellátásának gondját a lakásépítés szervezé­sének feladata váltotta fel. E téren több emeletráépítést és egy három épületből álló tár­sasház építését sikerült meg­valósítani, és ezáltal közel száz dolgozó részére lakást biztosí­tani. E néhány, inkább példaként kiemelt eredmény is azt mu­tatja, hogy a szakszervezet megalakulása óta alapvető fel­adatának tekintette a dolgo­zók számos egyéni és közössé­gi problémáival való foglalko­zást és ebben a vonatkozásban ért is el eredményeket. A szakszervezet egyetemün­kön is fontos feladatának te­kintette az egyetem fő felada­tát, az oktató-nevelő munka segítését. Részt vett az oktató­nevelő munka fejlesztését elő­segítő munkálatokban. Az öt­venes években lényegében a szakszervezet hozta létre, kez­deményezte és szervezte az ok­tatói kar pedagógiai tájékoz­tatásának különböző formáit. Ilyenek voltak azok az elő­adások, amelyeket egyete­münk neves, nagy oktatási ta­pasztalattal rendelkező pro­fesszorai tartottak az oktatói kar részére, az előadás, gya­korlat, a hallgatókkal való fog­lalkozás módszerére, didakti­kájára vonatkozóan, továbbá azok az előadássorozatok, ame­lyeket pedagógiai, pszicholó­giai és didaktikai kérdésekről tartottak az e témakörben jár­tas, országosan is elismert tu­dósok, szakemberek. Ugyan­csak a szakszervezet szervezte meg az oktatói kar­ igénye alapján az első szervezeti for­mában folyó nyelvoktatást is, bár ez a megfelelő anyagi és bizonyos vonatkozásban szemé­lyi feltételek hiányában nem fejlődhetett ki. A szakszerve­zet kezdeményezte és szervez­te az ötvenes évek végén a hallgatók patronálását a diák­otthonokban. A patronálásnak ez a szervezett formája több éven keresztül jól funkcionált. Az egyetem dolgozóinak tár­sadalom­politikai és eszmei­politikai fejlesztése vonatkozá­sában a szakszervezet töretle­nül az egyetemi pártszervezet célkitűzéseit tette magáévá, és törekedett annak megvalósítá­sára. Harcolt a szocialista de­mokratizmus megvalósításáért és erősítéséért. Az ellenforra­dalom idején az egyetem szak­­szervezeti szervei ellenálltak a felszínre jutott szélsőséges elemek törekvéseinek. Emiatt, bár rövid időre, ezek a de­magóg, ellenséges elemek 1956 november végén antidemokra­tikus módon létrehozták az ellenforradalmi szakszervezeti bizottságot, amelyben az elő­zőleg választott szakszervezeti vezetőségek tagjai közül egy­két kivételtől eltekintve, nem vettek részt. Ennek volt kö­szönhető, hogy a szakszervezet egész szervezetét, anyagi álla­potát sikerült megvédeni, és amikor a Pedagógus Szakszer­vezet elnöksége 1957 áprilisá­ban az illegálisan működő el­lenforradalmi bizottság műkö­dését megszüntette, a konszo­lúció viszonylag rövid időn belül bekövetkezhetett és a szakszervezet folytathatta am­nikáját. Az egyetemünkön lefolyta­tott szakszervezeti választások azt bizonyították hogy folyama­tosan nőtt a szakszervezet te­kintélye a dolgozók előtt is. Sikerült a dolgozók bizalmá­ból a megfelelő politikai és szakmai felkészültséggel ren­delkező oktatók és más alkal­mazottak részvételét biztosíta­ni a szakszervezet alapszervi és egyetemi vezető testületei­ben. Nagy szakszervezeti múlt­tal, szakmai és tudományos te­kintéllyel rendelkező oktatóin­kon keresztül részt veszünk a Pedagógusok Szakszervezete központi vezetőségének elnök­ségében éppúgy, mint a Szak­­szervezetek Országos Tanácsá­ban. Ha végig tekintjük a szak­­szervezet 25 éves múltját és jelenlegi helyzetét, a fejlődést folyamatosnak és töretlennek mondhatjuk, és ennek alapján is bizalommal tekinthetünk a jövő elé, amely a szakszerve­­­zet vonatkozásában azt jelen­ti, hogy jelentősen nő felada­ta, felelőssége annak a mun­kának az ellátásában, amelyet pártunk irányítása a dolgozók­nak a szakszervezettel szem­beni igényességének fokozódá­sa mellett a szocializmus épí­tésében egyetemünkön végez­nie kell. Albert Dezső, a Pedagógusok Szakszervezete felsőoktatási bizottságának tagja II Pedagógusok Szakszervezete és egyetemünk A­mikor 1948 közepén elkez­dődött a Magyar Mérnö­kök és Technikusok Szabad Szakszervezetének átszervezé­se, egy olyan folyamat indult el, amely sokrétűségében túl­nőtt a szakszervezetek felada­tán. Nemcsak arról volt szó, hogy iparági szervezetbe kell tömöríteni a mérnököket, ha­nem biztosítani kell a szoros érdekvédelmen kívül a szak­mai képviseletet, a METESZ- ben az egyesületi életet. 1949 elején a BME dolgozói is tö­megesen beléptek a Pedagógu­sok Szakszervezetébe, de éve­kig nem találtunk itt otthont. Érthető, hiszen a tudományos egyesületek, az MTA és a szakminisztériumok vonzása a mi szakmánkban jóval na­gyobb, mint a pedagógus társa­ké, vagy egyáltalán a pedagó­giáé. Több mint egy évtizede el­kezdtük az oktató-nevelő mun­ka favorizálását és egyetemün­kön számos hozzáértő, áldozat­kész pedagógus dolgozik. Re­méljük, hogy egyre több lesz az olyan oktatónk is, aki azzal dicsekedhet, hogy életszínvo­nala és egyetemi presztízse el­sősorban kiváló pedagógiai munkája elismerésén alapszik. A mostani fizetésemelés az örömön és lelkesedésen kívül sok feszültséget is kel­tett az emberben és ismét pró­bára tette az egyetemi demok­ráciát, felfokozta a kritikát, a mozgást. Ez nem rossz — kü­lönösen ha a jogos sérelmeket fokozatosan orvosolják is — ha bírálataikra és javaslataik­ra a dolgozók érdemi választ is kapnak. Amikor féléve elké­szült a Pedagógusok Szakszer­vezete és a Művelődésügyi Mi­nisztérium irányelve az állami és szakszervezeti szervek együttműködésére, ebben az egyetértési jog, továbbá a véle­ményezési-javaslattételi jog gyakorlását éreztem a legfon­tosabbnak. Nem azért, mintha lebecsülném a döntési vagy a kifogásolási jogunkat. „Az egyetértést igénylő intézkedé­sek kiadása előtt az állami ve­zetőnek a szakszervezeti bi­zottsággal minden esetben meg kell állapodnia. A tagság javaslataira a vezetők kötele­sek az álláspontjukat és annak indoklását közölni...” — és sorolhatnám tovább annak bi­zonyítására, hogy van a szak­­szervezetnek lehetősége a tag­ság jogos érdekeinek védelmé­re. Ma inkább tudás, szerve­zettség, akarat és bátorság kérdése a szakszervezet elkép­zeléseinek érvényesítése, mint bármikor az elmúlt 25 évben. A partnerséget ebben a mi egyetemünkön mindig komo­lyan vették és ennek szép pél­dája a mostani bérrendezés megszervezése is. Teremtett is ez az együttműködés más sike­reket, pl. olyan üdülési háló­zatot, amellyel egyetlen főis­kola sem rendelkezik. Most azt szeretnénk, ha bölcsődénk és óvodánk, no meg az étkezteté­sünk is méltó lenne ehhez a nagyhírű gazdag intézmény­hez. Kiskeresetű dolgozóink la­kásproblémáit is jobban segí­teni kellene. Ezek a tervek na­gyok, de ha valaha, akkor ma már nemcsak sürgős, de reáli­san megoldható feladatokat je­lentenek. És jönnek majd a többiek, amelyek még közelebb hozzák a pedagógus szakszer­vezetet és vele az egyetemi dol­gozókat a jogos társadalmi és egyéni érdekek összhangjának megteremtéséhez, a szocialista demokrácia továbbfejlesztésé­hez. Dr. Kilián József, a Pedagógusok Szakszervezete központi vezetősége tagja A Budapesti Műszaki Egye­temen kereken száz tanszék működik. Ha lapunk, A Jövő Mérnöke konzekvensen, hétről hétre követné haladó hagyományát, egyetemünk tanszékeinek szí­nes, olvasmányos bemutatá­sát, több mint két évbe telne­­ elejétől a végéig. Erre a be­mutatásra azonban csak ese­tenként kerülhet sor, és több­nyire valamely aktualitás in­dítékából. Hogy milyen alkalomból, milyen „aktualitás” indítéká­ra érdeklődik A Jövő Mérnöke a tanszak iránt? Azt is mond­hatnánk, hogy a téma már „régen az utcán hevert”, illet­ve a levegőben lebegve érett az orrunk előtt. Tény, hogy egyetemünk legutóbbi (1970. február 13.) pár­tbizottsági ülé­sén az egyetem távlati fejlesz­tési koncepciója keretében az ipari üzemgazdaságtan tanszé­ket is érintő jelentős javasla­tok hangzottak el a központi tanszékek fejlesztésének vo­natkozásában. Dr. Perényi Im­re elvtárs előadói beszédében hangsúlyozta: „A tudományos­technikai forradalom kibonta­kozása és az új gazdaságirá­nyítási rendszer bevezetése egyre nagyobb erővel veti fel a kérdést, hogy a leendő mér­nököknek a mainál alaposabb, komplexebb közgazdasági fel­készültséggel kell rendelkez­niük. A mérnökök közgazda­­sági képzése mennyiségi és minőségi vonatkozásban is je­lentős fejlesztésre szorul”. Mielőtt azonban erről a kér­désről, a tanszék távlati fej­lesztésének terveiről szólnánk, tekintsük át röviden a tan­széken folyó oktatómunkát. Az ipari üzemgazdaságtan tanszéken rendszeres nappali oktatómunka folyik a villa­mos, a gépész és a vegyészka­rok számára. (A másik három kar ipari-üzemgazdaságtani oktatását az eredetileg még az ÉKMÉ-n alakult úgynevezett „Kádas”-tanszék látja el.) Emellett 11 éve végeznek esti levelező oktatást a gazdasági mérnökképző szakon, már az iparban stb. egzisztáló végzett mérnökök számára. A tanszék vezetését és oktatómunkáját dr. Harsányi István egyetemi tanár irányításával három egyetemi docens, 12 egyetemi adjunktus és négy egyetemi tanársegéd végzi, az órák 20 százalékát a tanszék munká­ját segítő, meghívott óraadó tanárok látják el. Mint már a tanszék nevé­ben is benne foglaltatik, az oktatás célja a jövő mérnökei­nek ellátása olyan közgazda­­sági, ipari és üzemgazdaságta­­ni ismeretekkel, amelyek ké­pessé teszik őket az egyre komplexebb gazdasági, kutató és tudományos feladatok átte­kintésére, a részfeladatokon túl feladatkomplexumok irá­nyítására, kézbentartására, bi­zonyos — a mérnöki terve­zést, kivitelezést és ennek vár­ható gazdasági következmé­nyeit érintő folyamatok előre­látására. Csak illusztrálásképp idézünk a tanszék 1968/69-es tudományos kutatómunkájából, valamint az új oktatási prog­ramjaiból. A tanszéken az eltelt három évben lényegében két témából folyt elméleti kutatómunka. I.: Korszerű gazdaságmatema­tikai módszer alkalmazása. II.: A vezetés és szervezés tudo­mányos alapjai. A tárgyalt tanévben részcélkitűzés volt: - az információ és döntés­­elmélet (illetve vezetési módszertan) továbbfej­lesztése, - az iparvállalat irányítása keretében a vezetés és szervezés emberi kapcso­latainak kérdés-komple­xuma,­­ az elektronikus gépeket is igénybe vevő komplex iparvállalati tervezés el­méleti alapjai és gyakor­lati végrehajtási módsze­reinek kialakítása. A tudományos tevékenység­re jellemző, hogy a tanszék munkatársai 1968-ban 43 ta­nulmányt, könyvet, cikket ír­tak, publikáltak. A tanszék új oktatási programjai. A villa­mosmérnöki karon az 5. év­folyam hallgatói számára meghirdették a vezetés és a szervezés témaköréből a kö­vetkező (szabadon választható) kötelező előadásokat: Lineáris programozás alkalmazása; Al­kalmazott hálótervezés; Gyár­tási rendszerek szervezése; Szabvány és minőség; Általá­nos rendszertechnika; Gyárt­mány-, piac- és szükséglet­­kutatás. A gépészmérnöki karon az 1970-ben sorra kerülő új tárgy: Szervezési és vezetési ismere­tek. A tárgy oktatásának cél­ja, hogy a hallgatók elsajátít­sák mindazokat a szervezési és vezetési alapismereteket, amelyek alkalmassá teszik őket arra, hogy saját munka­­területükön szervezési és bi­zonyos vezetési feladatokat al­­kotóan megoldjanak. A gazdasági mérnök szakon ebben az évben már a reform­­program szerint történik az oktatás. Két új tárgy kidolgo­zása vált szükségessé. Ezek: Vezetés és szervezéselmélet; Ipari pszichológia. A gazda­sági mérnök szakon a régi tananyagokat lényegesen érin­ti a gazdasági mechanizmus reformja. *­­ Érdemes áttekinteni a gaz­dasági mérnök szak tovább­fejlesztett feladatrendszerét. Ezzel a szakkal kapcsolatosan különben a bevezetőben idé­zett egyetemi távlati fejlesz­tési koncepció a következő, nagy horderejű megállapításo­kat tartalmazza: „Ugyancsak folyamatba tet­tük a gazdasági mérnökképzés továbbfejlesztése lehetőségei­nek vizsgálatát. Számos ország műszaki egyetemén, műszaki főiskoláján az említettek ma már nemcsak létező szakok, ágazatok, hanem helyenként külön karok, melyek ezeket a szakokat összefogják. (Előző­leg ugyanis a mérnök-mate­matikus, a mérnök-fizikus, va­lamint a mérnök-biológus szakágazatok bevezetésének megfontolásáról is szó volt!) Ezért a szervezetet is alapos vizsgálat tárgyává kell ten­nünk. Egy már ma is biztos: nem helyes, hogy ilyen szak­irányú oktatás nálunk legfel­jebb csak továbbképzés kere­tében történik. A természettu­dományi, műszaki és gazda­sági munkakörök számos be­osztásban integrálódnak, ame­lyet a mérnökképzésnek is tükröznie kellene.” A továbbfejlesztett feladat­­rendszer már ebbe a fejlődési irányba mutat. A következők­ben: nyereségoptimum számí­tás, matematikai statisztikai módszerek alkalmazása, beru­házási megoldások vizsgálata, termelésirányítási rendszerek kidolgozása, konkrét vállalati folyamatok kialakítása. Egyéb­ként a feladatrendszer lehető­séget nyújt a hallgatók diplo­matervezési munkájának elő­készítésére is. Gazdagon árnyalhatnánk még a továbbiakban a tanszé­ken folyó TDK-munkát, az oktatási módszerek fejlesztésé­re tett erőfeszítéseket, az ipa­ri megbízások újabb és újabb fejezeteit az Országos Kő­olajipari és Gázipari Tröszt, az OMFB, a Telefongyár, a Nehézipari Minisztérium stb. vonatkozásában. A tanszék párt- és szakszervezeti mun­káját. Szólnunk kell azonban még két fontos területről. Egyik: a bemutatóterem, az­az tanszéki laboratórium. E laborban az oktatást elősegítő szemléltető eszközök, részben technikai eszközök állnak fen­(Folytatás a 3. oldalon) IPARI ÜZEMGAZDASÉGTIN TANSZÉK 1970 Szentpály László: Ex libris 6. Társaságban Egy nyolctagú társaságban három házaspár, egy aggle­gény és hajadon voltak együtt. A nők neve: Juci, Mária, Mar­git és Magda; a férfiak: János, Jenő, József és Mihály; a fér­fiak foglalkozása pedig — nem feltétlenül az előbbi sorrend­ben — asztalos, bíró, lakatos és orvos. Ezeken kívül még a következőket tudjuk róluk: 1. József Margit öccse. 2. Az agglegény ma ismerte meg az orvost. 3. Mihály és a bíró gyermek­korukban iskolatársak voltak. 4. Magdának nincs iparos rokona. Az 5. logikai rejtvény meg­oldása: Mivel a tanár szerint a három életkor szorzata 1296, a megoldáshoz legcélszerűbb felírni az olyan szám-hármaso­kat, melyeknek éppen a fenti szám szorzata. Ilyen szám-hármas 42 darab van, úgyhogy itt csak néhá­nyat írunk le: 1, 2, 648; 1, 12, 108; 1, 18, 72; 3, 16 27; 2, 8, 81 stb. A tanár szerint a három szám összege éppen a házszá­mot adja. A feladat szövege szerint akkor Polacsek nagy számolásba kezdett, melyben nyilván felírta ezeket a szám­hármasokat és össze is adta őket. Ezután kijelentette, hogy még mindig nem tudja­­­z élet­korokat — pedig ő nyilván tudta, hogy hányas számú ház­ba jött —, vagyis több olyan szám-hármas van, melyek ösz­­szege ugyanakkora. Ha kipró­báljuk mind a 42 számcsopor-5. A bíró neve ugyanolyan betűvel kezdődik mint a fele-6. Jenő nem rokona Juci­nak. 7. Margit Jenő húga. 8. József a felesége születés­napjára egy szekrényt csinál­tatott az asztalossal. Férj, feleség és sógor ro­konnak számít, továbbá felté­telezzük, hogy a rokonok már addig is ismerték egymást. Meg tudjuk-e mondani, hogy melyik férfinak mi a foglal­kozása? Beküldési határidő: április 11 déli 12 óra. tot, láthatjuk, hogy két szám­hármas van, melyek összege ugyanakkora: 1+18+72-91, és 2~18-1-81—91. (Közben egyébként kiderült, hogy a házszám 91.) A két szám­ hár­mas között az öreg úr úgy tesz különbséget, hogy megmondja: mindhárman fiatalabbak ná­la. Mivel a szöveg szerint így a megoldás már egyértelmű, a tanár életkora 72 és 81 évek között van. Így a három lakó életkora csak 1, 18 és 72 lehet. Úgy látszik, hogy ez a rejt­vény kicsit nehéznek bizo­nyult, mert szokatlanul kevés megoldást küldtek be, és kö­zülük is néhány hibás volt. Hibátlanul oldották meg a fel­adatokat: Talyigás András, Hegedűs Péter, Marton Gá­bor, Arató István és Gedeon Béla. Dr. Gonda Gábor adjunktus

Next