A Jövő Mérnöke, 1985 (32. évfolyam, 1-40. szám)

1985-01-25 / 1. szám

­ Gondolatok egy Ei­-határozat kapcsán Iuventus ventus - avagy milyen a magyar ifjúság ? Beszélgetés Thernesz Vilmossal, az MSZMP KB Ifjúsági Bizottságának tagjával A megállapítást, miszerint az ifjúság léha, élvhajhász, nem tisztel sem istent, sem embert, dolgozni pedig egye­nesen irtózik — nem, ma találták ki. Már az ókori görö­gök is eképpen jellemezték Hellasz büszke ifjait, s a későbbi korok pedig csak rátettek egy lapáttal. Csodák csodája: a világ mégiscsak haladt előre, ami nem kis mértékben az oly sokat csepült fiataloknak volt köszön­hető. Persze a téma korántsem ennyire könnyed: adott tör­ténelmi szituációban sem a „hatalmon lévő” generációt, sem a „trónkövetelőket” nem nyugtatja meg az a tény, hogy idővel minden a helyére kerül. Az idősek átadják helyüket a középkorúvá érett lázadóknak, akik akkorra már azzal lesznek elfoglalva, hogy saját gyermekeik lá­zongását leszereljék... Különösen nem kezelhető könnyedén ez a téma egy olyan társadalmi formációban, amely kezdettől fogva egy igazságosabb, erköcsileg magasabb rendű társada­lom megalkotását tűzte ki célul, s amelynek születéseitől nem kevesen gondolták úgy, hogy az ifjúság minden kü­lönösebb zökkenő és belső bizonytalanság nélkül teszi magáévá apái hitét és elképzeléseit. Éltek olyan illúziók, hogy mindez automatikusan fog történni: a vonzó célok, a jó példa, az igazságos társadalom láttán a fiatalok csillogó szemekkel és belső tűztől ragyogva viszik to­vább a zászlót, a szükségszerű győzelem ormaira. Aztán rájöttünk, hogy mint eddig is mindig, a mi gyermekein­ket is meg kell győzni igazunkról, mert becsületszóra nem hiszik el , a szocialista társadalom sem volt soha mentes az ellentmondásoktól... Különösen nem az utóbbi öt-hat évben, amikor is vég­leg le kellett számolni egy olyan illúzióval, amit ko­rábban a szocializmus egyik alaptételének tartottunk: a dinamikus gazdasági növekedés folyamatosságával. Rá kellett döbbennünk, hogy az ív nem lesz töretlen, ki­­sebb-nagyobb visszaesések, egyenes szakaszok törik meg az addigi madárröptű vonalat, és az is a szocializmus realitásaihoz tartozik, hogy néha meg kell húznunk a nadrágszíjat. Az a generáció, amely több-kevesebb tuda­tossággal, de átélt egy háborút, az „ötvenes éveket”, zá­róakkordként egy 56-tal s zokszó nélkül meg is tette (mert megértette) a korrekciót, hiszen ők tudták, hogy volt már ennél rosszabb is. Ám az ifjúság széles rétege abban a rendkívül dimanikus évtizedben (1968—78) nőtt fel, amihez hasonlót keveset tud felmutatni a magyar történelem, ők arra emlékeznek csak, hogy néhány év­vel ezelőtt évről évre egyre jobb volt, most pedig soka­sodnak a gondok, és kevés jelét látják a kibontakozás­nak. Nekik már csalódásokkal pöttyözött képük van a szocializmusról, nem látják a bajokból a kiutat, bizony­talannak érzik a jövőt. Számukra már történelem a né­­hány évvel ezelőtti „aranykor”, hiszen élni most kell, lakás most kell, illetve kellene, mert ennek önerőből való megszerzésére bizony vajmi kevés az esélyük... Az MSZMP Központi Bi­zottsága 198­1. október 9-i ha­tározata megvizsgálta­­ a ma­gyar ifjúság helyzetét — külö­nös tekintettel az 1970-től el­telt időszakra. (Ekkor született meg ugyanis a legutóbbi ifjú­ságpolitikai határozat). Az ok­tóberi dokumentum megálla­pítja, hogy az 1970-ben megfo­galmazott politikai program helyesen­­mutatott irányt az if­júsági kérdések megoldásában, elértünk nem lebecsülendő eredményeket, ám egyes terü­leteken nem sikerült az akkor megfogalmazott eredmények magvalósítása. Így például nem javultak a lakáshoz jutás esé­lyei, nem megfelelő az egyes rétegek közti mobilitás, csök­ken a vezetők között a fiata­lok aránya, a KISZ iránti bi­zalom, és így tovább. Az okok között szerepelnek gazdasá­giak, mindenekelőtt az olaj­válság és a világgazdasági re­cesszió hatásai, valamint a hi­teltörlesztés terheiből adódó belső na­drágszíjpoliitika, a ma­gyar gazdaság és általában a társadalom lassú reagálása. Nem segítette elő a gondok megoldását, hogy nem volt megfelelő az ifjúsági célú pénzeszközök felhasználásának koordinációja, ehhez az ÁIB nem rendelkezett megfelelő jogkörrel. Gyakran össztársa­dalmi problémák is ifjúsági címszó alatt futottak, olyan szél­es volt az „ifjúság” fogal­ma. ★ A múlt fel­mérése persze mindig könnyebb, min­t a jö­vőbe vezető utak megtalálása, de ez utóbbi mégiscsak elen­gedhetetlen a társadalom elő­rehaladásához, még h­a n­em is zárható ki a tévedés lehetősé­ge. Mindezzel tisztában léve, az MSZMP K­B is széles körű felmérésekre és vitákra tá­maszkodva alakította ki fel­­adatmegfogalm­azását, amely a következő években alapvetően meghatározza ifjúságpolitikánk irányát Az egész mechanizmus mű­ködését bemutatandó, megke­restük Thernesz Vilmost, aki 1980 óta tagja az MSZMP KB mellett működő Ifjúsági Bi­zottságnak, és így elejétől fog­va­­végigkísérte a határozat megszületését. — A Központi Bizottság mellett számos munkabizottság dolgozik, ezek egyike a mint­egy húsz tagú Ifjúsági Bizott­ság, amely az élet legkülönbö­zőbb területein dolgozó, ifjú­ságpolitikával foglalkozó szak­emberekből áll. Többségük kü­lönböző szintű­­párt-, állami- és tömegszervezeti funkcioná­rius, akik természetesen olyan posztokon tevékenykednek, ahol mindennapi fel­adatuk az ifjúságpolitika formálása, vég­rehajtása. A bizottságban én mint felsőoktatási pártfunk­ci­onárius veszek részt, hajdan mint a Műszaki Egyetem pb­­titkára, most pedig mint a ke­rületi és egyetemi pb tagja. A bizottság munka­terv a­lapján dolgozik, amely a Központi Bizottság munkatervéhez iga­zodik. Ez természetes is, hi­szen mi tanácsadó testület va­gyunk, azokkal a kérdésekkel foglalkozunk, amelyeket vagy a Központi vagy a Politikai Bizottság tárgyal majd egy ké­sőbbi időpontban. — Mennyi ideig tartott az előkészítő szakasz a mostani határozatnál? — Körülbelül két évig. Ezen idő alatt számos részvizsgálat történt és több „ősanyag” szü­letett, melyeket igen sokan vi­tattak meg. — De ki készítette el a leg­első anyagot? — Ez általában úgy történik, hogy jóval a majdani KB-ülés előtt a Központi Bizottság il­letékes osztálya megszervezi az előkészítést. A Társadalomtu­dományi Kutatóintézet felada­tul kapja az egyes résztémák tudományos vizsgálatát. Ugyanúgy feladatot kap a KISZ KB, az egyes megyei pártbizottságok, az AIB és így tovább. Amikor ezek az anya­gok összegyűlnek, egy négy-öt tagból álló­­kis bizottság — a KB osztálya segítségével — a rendelkezésre álló anyagokból elkészíti az első „nyers” válto­zatot. Ez az anyag kerül töb­bek között az Ifjúsági Bizott­ság elé, és mi ezen kezdünk el vitatkozni. — Tehát nemcsak úgy ösz­­szeül a­ bizottság és mindenki elmondja azt, ami a szívét nyomja... — Erre is sor kerül, igen ko­moly vitákra is az átlag két­havonkénti ülésen, de nemcsak úgy Fart pour Tart, hanem egy adott anyaghoz kapcsolódva. — A viták után, gondolom, megszületik a második számú változat. Ennek mi a sorsa? — Ha nem is a második, de egy változat megkezdi az útját „lefelé”, a megyei pártbizott­ságokon keresztül egészeit az egyes intézményekig. Itt so­k ezren mondják el róla a véle­ményüket, amely összefoglalva mind visszakerül hozzánk. A szerkesztők az Ifjúsági Bizott­ság véleménye alapján dolgoz­zák ki a következő szövegter­­vezetet, amely a Politikai Bi­zottság, majd annak előter­jesztésében a Központi Bizott­ság elé kerül. Ezek az átdol­gozások persze nem mennek máról-holnapra, ezért is van szükség ilyen meglehetősen hos­szú időre egy határozat el­készítéshez. A kollektív véle­mény azonban csak ezzel a módszerrel érvényesíthető. — A jelenlegi határozatnál melyek voltak azok a pontok, amelyek a legnagyobb vitát váltották ki? — Talán a fiatal házaspárok lakáshoz jutása, a pályakezdők helyzete, a diákság problémái, a KISZ megváltozott szerepe, a fiatalok széles körű aktivizá­lása és a rétegképviselet erő­sítése. De így nem sok értelme van kiemelni egyes kérdése­ket, sokkal érdekesebb, hogy végül is mit tart a határozat prioritásnak... — Valóban, mit? — Talán három dolgot emel­nék ki. 1. Tanulva az elmúlt időszak negatív tapasztalatai­ból, a párt csak olyan tétele­ket vett be a határozatba, amelyekre az anyagi fedezet rendelkezésre áll. 2. Éppen ezért a határozat úgy fogal­maz, hogy a rendelkezésre álló anyagi javakat nem kell szét­aprózni, a figyelmet elsősorban a közép- és felsőfokú diákok­ra, a pályakezdőkre és a csa­ládalapítókra kell összpontosí­tani. Ez magában foglalja a lakásépítés, a gyermeknevelés könnyebbé tételét, az ösztön­díjak reálértékének a megőr­zését és egyéb diákszociális el­látások színvonalának az eme­lését is. 3. A határozat hangsú­lyozza, hogy bár a párt nagy szerepet szán a KISZ-nek mint egyetlen ifjúsági politikai szervezetnek, de a határozat­ban foglaltak nemcsak a KISZ-tagokhoz, hanem min­den magyar fiatalhoz, ezenkí­vül az intézményekhez és a felnőtt társadalomhoz is szól­nak ! — A határozattal befejezést nyert ez a témakör, vagy to­vábbi intézkedések várhatók? — A határozat alapján a KISZ-kongresszusnak, az álla­mi és társadalmi szervezetek­nek meg kell határozniuk a rájuk háruló konkrét feladato­kat, de még a parlamentnek is lesz ezzel kapcsolatban felada­ta: előreláthatólag még ebben az évben korszerűsíteni fogják az ifjúsági törvényt. Bogdán Zoltán — A hallgatókról szeretném kérdezni oly elsősorban: meg­lévő vagy hiányzó közösségi aktivitásukról, politikai, tár­sadalmi kérdések iránti fogé­konyságukról. Senki előtt nem titok, hogy az építészmérnöki karon a legalacsonyabb a párttag és KISZ-tag hallgatók aránya... A kérdést Pongrácz Pál tanszékvezető egyetemi tanár­nak tettem fel, aki a legutób­bi választásokig az építészka­ri pártszervezet titkára volt. (Az új titkár dr. Fekete Iván, az épületgépészeti tanszék ve­zetője. A szerk.) — „Félútról” indultam. Ez azt jelenti, hogy nem a teljes (­két választás közötti) idősza­kot töltöttem alapszervezeti titkárként, hanem csak körül­­­belül a felét. Tizenhat év tá­vollét után kerültem vissza az egyetemre 1980-ban. Két évvel később titkárválasztás volt pártalapszervezetünkben, és akkor kaptam ezt a feladatot. — Amikor 16 év után visz­­szatért az egyetemre, biztosan érdekes összehasonlításokra nyílt módja. Mennyit válto­zott a kar élete, amíg ön Debrecenben tanított, és két megyének, majd Budapestnek volt a főépítésze? — Visszajövetelem után azonnal belecsöppentem a tantervfejlesztési viták kellős közepébe. Annak idején a Városépítési tanszékről indul­tam el gyakorlati tapasztala­tok gyűjtésére. József Attila szavaival látni „Valódi világot habzó éggel a tetején”. A visszaút a lakóépület-tervezé­si tanszékre vezetett — de a régi tanártársakat csaknem ugyanúgy megtaláltam. Egy­szóval, ilyen szempontból nagy változásokról nemigen beszélhettem. Ami azonban meglepett, az a diákok „vál­tozása” volt. — Lényeges különbségeket tapasztalt? — Igen, és ennek jórésze felemelő, lelkesítő, kis részben azonban nyugtalanító volt. — Kezdjük a jóval... — Szembeötlő volt számom­ra a hallgatók tudásszintjének emelkedése. Sokkal felkészül­tebbeknek, szélesebb látókö­­rűeknek tűntek, mint a régeb­bi diákok. Csakhogy a régi lelkesedés, az önmaguk közöt­ti összefogás, a pezsgő, igazi diákélet helyén sokaknál ta­pasztaltam befelé fordulást, a közösségi élet elutasítását, sőt nem egyszer fásult közömbös­séget, értetlenséget, néha még cinizmust is. Úgy láttam — és az lepett meg a leginkább —, hogy sokan nemcsak a taná­roktól, de egymástól is elszi­getelődtek. A mélypont úgy másfél évvel ezelőtt volt: eb­ben az időszakban úgy tűnt, hogy még „alapjáratban” is nehéz megtartani a kari KISZ-szervezet munkáját. Szerencsére mára ezen már túljutottunk, bár nagyon las­san, de valami elkezdődött. Amikor — kísérletképpen — négy KISZ-titikár kezdett te­­vékenykedni a karon, furcsál­­kodva, értetlenül néztek ránk. Pedig akkor ez volt talán az egyetlen lehetőség. Most már lassan „hagyományként” mű­veljük, hiszen megint ilyen „titkárság” működik a karon, s a KISZ-vezetők körül kiala­kulnak az egyes feladatokra szerveződő kis csoportok, s dolgoznak is ... — Hallgatói párttagokat ho­gyan tud nevelni a kar? — Ez érzékenyebb pontunk; jelenleg csak gyér létszámú a hallgatói pártcsoportunk, őket is még korábban vették fel a pártba, mielőtt ide ke­rültek. Ennek azonban — anélkül, hogy a kérdést elhá­rítanám — az okait is ismerni kell. Bizonyos, hogy nem olyan intenzitással foglalkoz­nak egyelőre a párttagokta­tók a hallgatókkal, mint szük­séges lenne, de az egyedüli helyes módszer szerintem itt csakis a személyes kapcsolat. A szakmai, az emberi kapcso­laton keresztül lehet eljutni a diákokhoz; a társadalmi, poli­tikai érdeklődés sokakban bi­zonyára megvan, csak időt s energiát kell szakítani rá, hogy például egy osztályfő­nöknek ilyen kérdések meg­tárgyalása is természetes le­gyen. Olyan viszony, olyan munkakapcsolat szükséges a hallgatók és tanáraik között, amely magában hordja ezek­nek a témáknak a természe­tes felvetődését.­­ Azt ugyanis nem lehet mon­dani, hogy nem érzékenyek az építészhallgatók a társadalmi változásokra, a politikai élet rezdüléseire. Maga az építé­szet is — a felépítmény része­ként igen érzékeny szeizmog­ráfként reagál minden ilyen változásra, ■ helyzetéből, helyé­ből adódóan. A diákok vissza­húzódásának okai között a szakma pillanatnyi — nehéz — helyzetét is meg kell emlí­teni, s elsősorban azt a bi­zonytalanságérzést, amit az elhelyezkedés nehézsége, az­­ építés jövőjének a bizonyta­lanságai okoznak. — Úgy tű­nik — kilátástalanabbnak íté­lik meg, mint amilyen valójá-­­ban. Ezen pedig csak lépésről lépésre, lassan lehet változtat­­ni. A mi feladatunk, hogy őszinte, jó tanár-diák kap­csolatot teremtsünk, hogy a személyes meggyőzés legyen a legfőbb eszközünk az aktivi­tás növelésében. A fó oktató a hallgatók gondjaira legalább olyan fogékony, mint a saját problémáira. zsenits A Érzékeny sorok Gombár Csaba: „A labdarú­gás helyzetétől a zöldségellá­­tásig, bármiről és bármiként vélekedjék is az állampolgár, óhatatlanul politikai vonatko­­zásokat érint...” Arról a jelenségegyüttesről kellene képet adni, amit sem­­ magyarázni, sem kivételként emlegetni, sem elhallgatni — nem lehet. Az építészhallga­tók állítólag általános, de biz­tosan nagyon jellemző­ politi­kai közömbösségéről. Vagy az okairól kellene beszélni? Ez a pár sor még nem az lesz... csak­­ valami érze­­lemhullámzás ... - -­ Voltak az ÉPÍTÉSZ karon olyanok is, egyedül, kettejs­­ben-hármasban, akik mást akartak, újait esetleg­ felráz­ni, felébreszteni, eszmék­étől Hitték, hogy­ vannak", lehet­nek egyéni,, csoportelőnyök, érdekek, értmények, amelye­kért érdemes tollat, szót, la­pátot "ragadni. Meg-megmozdult valami,­­de ők, a Huszti Istvánok ke­vesek voltak a folytonosság­hoz. A csoportok, az eszmék és álmok szétestek, fölapró­­zódtak ... Egyedül, esetleg kettesben-hármasban kellett egyszerre vitát vezetniük, ki­állítást rendezni a folyosó­kon (miért festékeztétek ösz­­sze a kövezetet?) gázlámpát rekonstruálni a központi épü­let előtt (nem vállalnátok, hogy esténként meg is gyűjti rátok a megjavított lámpá­kat?), tűrhetőbbé, legalább „egyetemiessé” festeni az ud­vari barakkok homlokzatát (ki engedte meg ezt a ször­nyűséget?), szervezniük, ad­minisztrálni, elszámolni, pla­kátot, hírverést írni, vagy éppen az olasz tábort előké­szíteni ... Nekrológ ez — a régiekért! Te mindenkori akárki, Te csak látványos sikereket, akarsz. A legapróbb kockáza­tot, netán a bukást messze elkerülni. Mondd Akárki, miért rajongsz annyira az alig-befektetésért, rögtön­­termésért? Pedig már Kölcseytől tud­ták a kor ifjai: „Elszórt mag­vakból apródonként csírázik és nő fel a kor, mely változá­sokat hoz magával." Nincs KISZ, minek nekünk KISZ, még papíron is KISZ... kiröhögöm a KISZ-t, még a csapból is a KISZ... — És mindezt olyanoktól is hallani lehetett, akik kijutottak, pon­tosan a szervezet, még pon­tosabban az értük is munkát, fáradtságot vállaló társaik segítségével! Annak a hol lé­tező, hol nem létező alapszer­vezeti KISZ-nek köszönhe­tően, amit, ha az érdek és a szükség úgy kívánja, rögtön élővé, működővé lehet vará­zsolni, akárcsak valamikor Galatheát... Az emberek az időjáráshoz hasonlóan, a politikát is el­viselik. Mert mindennapjaik része, s így lehetetlen, hogy elkerüljék. De csinálhatják is. Csak bírni kell tudni. Mindennel együtt. — kt — Érzékeny pontjaink ... ifjúság, ifjúság ... (Fotó: Csuhas)

Next