A Jövő Mérnöke, 1986 (33. évfolyam, 1-33. szám)

1986-02-07 / 1. szám

RÉSZLETES ELEMZÉS NÉHÁNY HÉT MÚLVA A mumus tantárgyak - Volt elég vizsgaalkalom — Egynapos orvosi igazolások... DR. FRAJKA BÉLA A VILLAMOSKARI VIZSGAT­APASZT­ALATOKRÓL Az elmúlt viszgaidőszak ér­tékelésére kértem dr. Frajka Bélát, a villamosmérnöki kar oktatási dékánhelyettesét. — Részletes értékelést saj­nos még nem adhatok, egy­részt, mert a halasztott vizs­gák csak ezután következnek, másrészt pedig az eredménye­ket számítógépre visszük, és ezért csak néhány hét múlva tudjuk az egyes tanszékek, tantárgyak szerint elemezni a vizsgaidőszakot. Annyit el­mondhatok, hogy a halasztott vizsgák száma — ami fontos értékelő tényező — nem nőtt lényegesen az egy évvel ez­előttihez képest. Kivétel a harmadévfolyam erősáramú szakon a villamos kapcsolóké­szülékek tantárgy, amelyből a hallgatók egyharmada halasz­totta el a vizsgát. Ennek okát elsősorban abban látom, hogy ebből a tárgyból talán némi­leg szigorúbb a számonkérés, mint a többi vizsgán, így egy­részt könnyebb megbukni, másrészt pedig ennek elterjed a híre, a hallgatók mintha megijednének tőle, egyre ha­logatják a vizsgát, míg végül kicsúsznak a vizsgaidőszakból. Ezen a szakon ez a tantárgy jelenti az úgynevezett „mu­­mus”-t, amin, ha túlvan az ember, akkor már nagy való­színűséggel megcsinálja a vizsgaidőszakot. Ilyen problémás vizsga egyébként szinte mindenhol van. Az első évfolyamon pél­dául a számítógépek progra­mozása (ebből volt a legtöbb halasztott vizsga). Itt nemigen lehet tévedni, sok gyakorlat kell, csak könyvből két-három nap alatt nem lehet megtanul­ni, így ez a tantárgy folya­matos évközi munkát kíván, enélkül nehézségek­ lehetnek a vizsgán. A második évfolyamon ilyen a matematikaszigorlat pél­dául: szinte minden szakon a digitális rendszerek, vagy a híradástechnikai sza­kon az elektronikus áramkö­rök. Ezek mind több féléves, nagy óraszámú tárgyak, ame­lyek az adott szakon vagy ágazaton alapvetően fontosak, így érthetően nagyobb tudást, több befektetett munkát igé­nyelnek, és ezeken a vizsgá­kon nagyon alaposan és min­denre kiterjedően vizsgáljuk a hallgatók felkészültségét. Adminisztratív nehézséget egyik tanszék sem támasztott a hallgatókkal szemben, illet­ve a villamoskészülékek és -berendezések osztállyal szem­ben érkeztek kifogások, hogy kevés vizsganapot adtak meg. Azonnal megoldottuk, az egy napon vizsgáztatható hallga­tók számát is megnövelték, így tényleg semmilyen fenn­akadás nem volt. — Gondolom, ön személye­sen is vizsgáztatott. Milyen tapasztalatai vannak? — Igen, vizsgáztattam, de mindössze 20-22 diákot. Az ő felkészültségük jó volt, de úgy gondolom, ilyen kis létszám­ból igazán nem lehet általá­nos következtetéseket levonni. Egy nevetséges jelenségre azonban nemcsak én, hanem a kollégáim is felfigyeltek. Főleg a vizsgaidőszak vége felé megnövekszik a vizsgá­ról egynapos orvosi igazolás­sal távollévő hallgatók száma. Körülbelül 20-25 vidéki diák volt egy-két hétig otthon, szintén orvosi igazolással, mi­közben vizsgáznia kellett vol­na. Kérdéses, hogy ezek mind jogosak voltak-e? Természe­tesen a tanárok nem tehetik meg, hogy nem fogadják el az igazolást, hiszen hivatalos pecsét, aláírás van rajta. Ez­­ nem is elsősorban a vizsgákkal kapcsolatosan ve­szélyes, hanem a továbbiakra nézve. Nem alakul ki a hall­gató morális tartása, ügyeske­désre, bliccelésre nevel. Eh­hez aztán hozzászokik a diák és később is egyre inkább a kibúvókat keresi. Szerencsére azonban a kar egészére nem ez a jellemző magatartás. — Három évvel ezelőtt ve­zették be az új tantervét a karon. Most már talán lehet érzékelni az ebből fakadó vál­tozásokat? — Igen, vannak már ta­pasztalataink, amelyeket fo­lyamatosan értékelünk. A ha­lasztott vizsgák számát te­kintve például javulás mutat­ható ki a tavalyi és az idei harmadik évfolyam között. Szinte minden szakon csök­kent, de legalábbis nem nö­vekedett ez a szám. Bizonyos tantárgyakat ko­rábban kezdtünk oktatni, bi­zonyos témák súlya nőtt, pél­dául a programozásé. Általá­ban emelkedett a képzés szín­vonala, nem lehet félvállról venni bizonyos tárgyakat, mert ez megbosszulja magát. Az új tanterv épít a hall­gatók szemléletváltozására is. Intenzívebb, önállóbb munkát igényel, amire az elején ter­mészetesen nehezen álltak rá a diákok. Ez persze kétoldalú dolog, a tanerők részéről is több munkát követel meg. Ne csak egyszerű tudásátadás le­gyen, hanem konstruktív együttműködés; váljon inter­aktív folyamattá az oktatás. A matematika tanszék a második évfolyam „mumus tárgyát”, a valószínűségszámí­tást például már két éve kis csoportos előadások kereté­ben oktatja. Ez természetesen nagyobb terheket ró a tan­székre, viszont eredménye­sebb a munka, intenzívebb a képzés. Természetesen divat­ból nem fogunk ezután min­den tárgyat így oktatni, csak azokat, amelyek esetében ez célszerű. Összegezve: eddig pozitív tapasztalataink vannak az új tan­tervről. mcs Családanya vizsgázott Hogy lehet ennyi okos diák­nak ilyen ... tanára. Mintha direkt csinálnák. Semmi se jó nekik, mert ha jót mon­dasz, akkor azt mondja eb­ből elég, és tuti, hogy mást kérdez. Ha nem tudod a fő tételt, akkor már arra se kí­váncsi, mi mindent tudhatsz még azon kívül. Szadisták. Nyúzógépek, vérszívók. Na nézd meg ezt a puskát. Csinálj egy ilyet. Regiszteres, kicsi, mint egy gyufás skatu­lya, elfér a tenyeredben. Úgy lehet lapozni, hogy meg se mozdul a kezed, csak a hü­velykujjaddal megpöccinted a szélét és ott a tudomány. Nem létezik, hogy kiszúrják. Édes­anyám, a puskázáshoz intelli­gencia kell, jó szem, reflex, ha ez nincs, akkor ne is kísér­letezz. A múltkor az a lökött barátnőm pénztárgép-blokkra írta a tételeit és feltekerte a derekára ... ment is a dolog szépen. Kidolgozta a tételt, el­mondta négyesre és a nagy boldogságtól futva távozott. A blokk meg ki a szoknya dere­kából, vonult utána, mint va­lami kondenzcsík, oda is csu­kódott az ajtóba, még az a szerencse, hogy a következő épp takarta a tanerőt az asz­talnál. Hát normális az ilyen? ★ Amikor a bal szemem rán­gatózni kezdett és kislányom Alex nevű kutyája fülét he­gyezve mereven rám bámult, tudtam, hogy valami nincs rendben körülöttem. Légy ré­sen, mondtam magamnak, mi­után eloltottam a két fordít­va meggyújtott cigarettát, ki­köptem a megsózott kávét, ki­öntöttem a szénné égett csalá­di vacsorát. Ez a vég — gon­doltam magamban és elhatá­roztam, hogy cselekvőképessé­get kizáró gondnokság alá helyeztetem magam. Fő gond­nokom, kisebbik, ötödikes lá­nyom nagy élvezettel vetette bele magát a gondnoki teen­dőkbe. Árgus szemek vigyáz­ták minden lépésemet. Utá­nam lopózott, eloltotta a meg­gyulladt hamutálcát, elnyomta a cigarettáimat, fölszedte az eltört virágváza cserepeit. Csak nem akarsz aludni? — csattant fel a hangja, amikor az ágyhoz közelítettem. — Most meg nehogy a filmet kezdd nézni. Hány oldal van még hátra? — kérdezte foly­ton. Maradék nyugalmam is szertefoszlott. Késésére nor­mát kellett felállítani az egy óra alatt megtanulható meny­­nyiségről. Időnként odavetett egy-egy pedagógiai intelmet: — Látod? Így jár az, aki utolsó pillanatban végzi el a feladatait. — Ezek a monda­tok ismerősen hangzottak így aztán mélyeket hallgattam. Már este volt. Talpon ma­radni! Biztattam magam, s hogy kellő módon motiváljam az ébrenlétet, úgy döntöttem, ha még hat órát kibírok, en­gedélyezek magamnak egy va­csorát és négyórai alvást. Ti­zenegy körül vettem egy hi­deg zuhanyt. Futottam hat kört a kétméteres előszobá­ban. Tizenkettő körül úgy döntöttem: a hideg víz, még­­egyszer túl drasztikus. Ha mondjuk, vennék egy habfür­dőt és utána egy hidegtust, akkor biztos jobban felfris­sülnék. Mire felébredtem, az amúgy sem vékony tanköny­vem a habok alján háromszo­rosára dagadt. Reménytelen, én mindent megtettem, mondtam magam­nak és elnyúltam a heverőn. Arra ébredtem, hogy a füle­met nyaldossa valaki. Alex állt az ágyam mellett fark­csóválva. Nem hallottam meg az óracsörgést. A fejem zson­gott, a teáskanna kiesett a kezemből, s riadóztatta az egész családot. Mindenki körülöttem nyüzs­­gött. Tessék megenni a regge­lidet — mondta főgondnokom. Ne gyújts rá, förmedt rám a nagyobbik lányom. Ne izgulj, nem dől össze a világ, ha nem sikerül — mondta a férjem. A gyerekek ellenőrizték, hogy elraktam-e kabalatollukat, majd kituszkoltak az ajtón. Még hallottam, ahogy utá­nam kiabálnak. Anya, nézz körül az úttesten!’ ★ A buszon még megpróbál­tam a füzetembe belenézni, de láttam, ez már nem segít. A bábeli zűrzavar ehhez képest egyetemes rend. Hogy is mondta a barátnőm? Az a lényeg, hogy ne dadogj. Ha azt látja a tanár, hogy rend­szer van a beszédedben, ab­ból arra következtet, hogy a fejedben is rend van. Folya­matosan beszélj, és észrevét­lenül gyorsítsd fel a tempót. Ne adj időt a tanárnak arra, hogy közbeszóljon. Ha megte­szi, mondd, hogy bocsánat és folytasd mielőtt befejezné a kérdést. Ezért nem szoktak megharagudni. Ha ő erőszako­sabb, mint te, és végig tudja mondani a mondatot, akkor ha nem is tudod rá a választ, próbálj olyat mondani ami né­mileg kapcsolódik a témához. Ha látod, hogy nem állít le, akkor mindent bele. Legnagyobb érdemem az volt, hogy folyamatosan be­széltem. Hogy mit, arra már nem emlékszem, de arra igen, hogy a tanárnő azt kérdezte: — Maga mindig ilyen gyorsan hadar? Próbáljon lassabban beszélni, mert alig lehet ér­teni, amit mond. Ez az én szerencsém — gondoltam ma­gamban és egy ötössel az in­dexemben becsuktam magam mögött az ajtót. (rcg) Költői pótlittakérdés — Bemegyek, kihúzom a té­telt, lehetett volna rosszabb is, mert erre a levezetésre nagy­jából emlékeztem. A táblánál nagy lendülettel kezdtem hoz­zá a témához, és csak a kö­zepén bizonytalanodtam el egy pillanatra: nem tudtam, hogy előbb az utat vagy az időt kell kiszámítani. Mire eszem­be jutott volna, hogy ez tu­lajdonképpen tökmindegy, már repültem is. Ezt azért illene tudni — szólt kedvenc okta­tóm és villámgyorsan beírta az egyest. No nem is ez a poén, mert buktam ezelőtt is, fogok ezután is — hanem a folytatás. Egy hét múlva me­gyek vissza ugyanehhez a ta­nárhoz, némileg felkészülteb­ben, de korántsem fújtam volna minden tételt —, hát mi volt az egyetlen kérdése? Hogy hol akadtam el a múlt­kor. Mondom, hol. És most már tudja a folytatást? Tu­dom. Na, jól van akkor, kö­szönöm szépen — és beírta a kettest. Csak egyet nem értek azóta sem: ha a dolog ilyen egyszerű, miért kellett első al­kalommal megbuktatnia?? — bz — Szerénység — Na??? — Bélás. — Gratulálok. Volt küz­delem? — Dehogy. Három kér­dése volt, mindre tudtam válaszolni. — És akkor miért csak kettes?? — Elsőre azt kérdezte, mikor lesz a következő vizsgám. Mondom, ma dél­után. És a végé szigorla­tom? Holnap. Kettes jó lesz? Jó. És be is fejeztük. Persze, ha jobban belegon­dolok, ilyen feleletekre tu­lajdonképpen adhatott vol­na egy hármast is ...! — bozo — •MUlti Hírcsokor azoknak, akik nem olvassák az Egyetemi Értesítőt, 1986. január 1-én életbe lé­pett a módosított jövedelem­­adóról szóló minisztertanácsi és pénzügyminisztériumi ren­delet. Az egyetem oktatóit, hallgatóit és dolgozóit közvet­lenül érintő rendelkezésekről olvashatunk az értesítőben. A tájékoztató részletesen felso­rolja az általános jövedelem­­adó alól mentes jövedelmeket. Ismerteti az adó megállapítá­sának módját, megtudhatjuk, hogy mely jövedelmek, illetve a dolgozók bevételének mely hányada képezi az adóalapot. Az adó mértéke a jövőben az alábbi táblázat szerint fog­­ alakulni: Az 500 000 Ft feletti jövede­lemsávok átlépésekor az adó nem lehet több, mint az előző jövedelemsávban fizetendő legmagasabb adó és a követ­kező jövedelemsávba eső jöve­delemrész 80%-ának együttes összege. Az általános jövedelemadó­ról szóló jogszabályokat a Magyar Közlöny 1985. novem­ber 22-i számában lehet rész­letesen megtalálni. ★ Az ipari miniszter Becker László tanársegédet (mecha­nikai technológiai tanszék), dr. Korányi Zoltán adjunk­tust (kalorikus gépek tan­szék), Marik Miklós adjunk­tust (vízgépek tanszék) és dr. Telkes Zoltán docenst (folyamatszabályozási tanszék) KIVÁLÓ MUNKÁÉRT kitün­tetésben részesítette. ★ A művelődési miniszter nyugállományba vonulásuk al­kalmából Berényi János ad­junktust (ipari üzemgazdaság­tan tanszék) és Nyerges Ká­roly kiemelt szakmunkást (vegyipari gépek és mező­­gazdasági ipari tanszék) Mi­niszteri Dicséretben részesítet­te. ★ Az Angol Királyi Kémiai Társaság dr. Pungor Ernő egyetemi tanárt (általános és analitikai kémia tanszék) BOYLE EMLÉKÉREMMEL tüntette ki. ★ (Hál istennek) új adatközlő lapot kell kitöltenie az egye­temen sok dolgozónak, mert a törzsgárdaszabályzat, amely 1986. január 1-én lépett élet­be természetesen változásokat tartalmaz az előzőhöz képest. Azoknak, akik­ 1. 1985. december 31-ig be­zárólag 15-20-25 éves egyete­mi törzsgárdatagsággal ren­delkeznek; azoknak, akik 2. 1985. december 31-ig a 30, illetve a 40 éves hosszú szolgálatért erkölcsi, anyagi elismerésben részesültek, s akikre egyébként a szabály­zat H. (fejezetének d.) pont­ja vonatkozik; s azoknak, akik 3. 1936. június 30-ig egye­temünkkel a 15 éves munka-, vagy egyéb jogviszonyt a sza­bályzat (A. és H.) fejezetében foglalt feltételek megléte ese­tén elérik, illetve betöltik. A törzsgárdatagságot ezen­túl számítógép tartja nyilván. A lap kitöltése pedig kissé­ bonyolult (legalábbis a szo­kott figyelmetlenségünkhöz képest) a főigazgatóság pedig óva int mindenkit a hebehur­­gyaságtól., Kéri, hogyha nem értünk valamit, kérjünk felvi­lágosítást Németh Miklósnétól a 28-92-es telefonon. Mert a számítógép „megbolondul”, ha nem kap értelmezhető adato­kat. Ha viszont kap, akkor végre megszűnik a kellemet­lenség, hogy magasabb foko­zat elérésekor újabb felvételi kérelmet (adatközlő lapot) kell, előterjeszteni és a kü­lönböző állami és társadalmi vezetőkkel felülvizsgáltatni. Ha az adóköteles jövedelem akkor az adó 20.000Ft-ig 2% 20.001 - 40.000Ft 400Ftés a 20.000Ft-on felüli rész 6 %-a 40.001 - 60.000Ft 1.600Ftés a 40.000 Ft-on " 10%-a 60.001 - 80.000 Ft 3.600Ftésa 60.000 Ft-on • " 20%-a 80.001 - 100.000Ft 7.600Ftésa 80.000 Ft-on " * 30%-a 100.001 - 200.000 Ft­­13.600Ftésa100.000 Ft-on 45%-a •200.001 - 300.000 Ft 58.600Ftésa200.000 Ft-on " * 62%-a 300.001 - 500.000 Ft 120.600Ftésa300.000 Ft-on * ** 75%-a 500.001 - 700.000 Ft az egész jövedelem­­60%-a 700.001 - 900.000 Ft­, 64 %-a 900.001 Ft-on felüli 75%-a Késelés a­­ Helyszín a Budapesti Műsza­ki Egyetem új Várklubja. Idő­pont: 1985. december 8. (vasár­nap), 23 óra 50 perc. Az eset élénken foglalkoz­tatja a­­kollégiumi diákságot, beszédtéma lett. A legilletéke­sebbektől kértem interjút, at­tól a három rendezőtől, a­kik maguk i­s részt vettek az ese­ményekben, elfogták és ártal­matlanná tették az elkövetőt. Elsőnek érkezett Almáry Gábor (másodéves): — Nagyjából a buli végén tör­tént. Az egyik volt rendezőnk felesége odarohant hozzám, hogy a diszkóspult mellett ve­rekedés van. Amikor odaér­tem, először csak azt láttam, hogy ketten hevernek az asz­talok között és dulakodnak. Aztán megláttam az arab srác kezében a kést... Az olasz fiú volt felül, ő tartotta fogva a kezét, aztán helyet cseréltünk, lefogtam a tettest, közben a sértett felállt. Ekkor érkezett rohanva Dóka és Fürjes Csa­bi ... A második rendező Fürjes Csaba (ötödéves): — Először azt hittük, az olasz fiú a renitens, őt kellett felül­ről leemelni, aztán megláttuk Kicsit (A. G.), aki fogta a fiút, aztán a fiú kezében a kést, ak­kor Dókával lefegyvereztük és ártalmatlanná tettük. Szeren­csére a közönség jórésze már eltávozott, nem lett nagy ria­dalom. Ezután levittük az alag­sorba, ott vártuk meg a rend­őrséget. A kihallgatáson a kö­vetkezők derültek­­ki: Az olasz fiú egy néger kis­lánnyal érkezett a klubba, a lány jól beszél magyarul és angolul. A lány vallomása sze­rint az arab fiú őt kezdte mo­lesztálni, szinte „faji alapon”, színesbőrű létére miért fehér sráccal jár. Mindezt angolul, az olasz fiú nem értette mit akar, ezért nem lett botrány. Ezek után az arab srác lement a ruhatárba, kivette kabátjá­ból a kést és feljött. Egyből odament a párhoz és a fiútól cigarettát kért. Miközben az áldozat a zsebébe nyúlt, nagy erővel hátulról belevágta a kést, jól láthatóan vesére cél­zott. Az olasznak volt annyi ereje, hogy lefogja, ezért nem kapott újabb — talán halálos — döféseket. A harmadik főszereplő Deák László (Deka), negyed­éves, a Várklub főrendezője: — Tényleg úgy volt, ahogy itt elmondták a többiek, pár kiegészítést hozzáfűznék. A tettes Magyarországon él, de nem műegyetemista. Több mint egy éve rendelkezik tag­ságival, elég jól ismerem, ilyet sem én, sem más nem várha­tott tőle. Módszere számunkra nagyon ellenszenves volt, el­foglalni az ellenfelet, vesébe szúrni és kihúzni a kést... A vesére már egy karcolás is ha­lálos. A srácnak az mentette meg az életét, hogy az átlagnál magasabb lévén, csípőcsontja felfogta a szúrást. A késről: 10-11 centiméteres penge, különleges megoldású tokban: téglatest, ezüstszínű, kivert díszítéssel, ránézésre, mint egy öngyújtó. Ez a ma­gyarázata annak, hogy a ruha­táros nem vette észre, amikor azt az elkövető a kabátjából kivette. A rendőrséggel jó a kapcso­latunk, ha komoly az eset, azonnal kijönnek. Most is gyorsan kiszálltak. Ehhez hoz­zátartozik, hogy szombat éjjel egy járőrkocsi jut a XI. kerü­letre, ráadásul ott a Várklub, E-klub, KEK ... A sérülés és a sérült viselke­dése is különös volt. Ugyanis amikor az eset után lekísértem az olasz fiút és a lányt a lép­csőházban, akkor vettem ész­re, hogy erősen csöpög a vére. Sötét pulóvert viselt, nem pa­naszkodott, egyébként magya­rul alig beszélt. Természetesen kihívtam a mentőket. A srác végig a saját lábán állt, bár elég sok vért vesztett és szem­mel láthatóan sokkolta az eset. Valószínűleg különösebb baj nélkül megússza, szerencséje volt. Viszont, ha az a szúrás csak négy-öt centivel feljebb megy , biztosan az életébe kerül. Zárszó Nehéz ehhez bármit is hoz­záfűzni. Ahogy a beszélgetés során összeállt a kép, egy do­log egészen biztos: a rendező­­gárdát, kizárólag dicséret illet­heti, gyors és határozott közbe­lépésért. Burkus Zoltán (Impulzus)

Next