A Jövő Mérnöke, 1989 (36. évfolyam, 1-31. szám)

1989-02-03 / 1. szám

Darázsfészek Válasz a Jövő Mérnöke 1988. december 9-én megjelent cikkére Tisztelt Szerkesztőség! Lapjukban „Darázsfészek” címmel megjelent, személye­det és tanszékünket támadó cikkére az alábbiakban vála­szolok. A válaszom tartalma és számos tényszerű megálla­pítása miatt szükségesnek tar­tom összeállításom teljes ter­jedelmű megjelentetését. Elöljáróban rögzítenem kell, hogy a megjelent összeállítás személyemről és tevékenysé­gemről tendenciózusan csak rosszat állít, és a riporter az elmúlt közel két évtizednyi idő eseményeit úgy szedte csokorba, hogy az annak a célnak feleljen meg, ami az egész cikkből kiolvasható. Így született meg a riport beveze­tése is, amelyben számos olyan alap nélküli megállapítást tesz, amely külön-külön is rá­galmazásnak fogható fel, ilyen „...nagyüzemi módon termel­ték és termelődik ki ma is az infarktus............fizikai és er­kölcsi formája.........utánanyúl annak, aki szólni mer elle­ne ..stb. Sőt, még azt a tényt, hogy a revizorok rend­ben lévőnek találták a tanszéki gazdálkodást és adminisztrá­ciót, negatív előjellel látja el. A velem való nem hosszú beszélgetéshez is olyan beve­zető szöveget illeszt, amiben már minősít is, sőt kérdései is azt tükrözték, hogy a velem való beszélgetés már csak a szükséges formaság. A kérdé­sek is bizonyos tendenciát mutattak, a tanszék tényleges tevékenységéről, életéről nem akart sem beszélni, sem írni. Ígérete, hogy a „beszélgetés­nek” lesz­ folytatása, nem való­sult meg. Néhány nap múlva megkerestem a főszerkesztőt, amikor is a riporter is jelen volt. Megkérdeztem, hogy a szerkesztőséget érdeklik-e a nekem feltett kérdésekkel kapcsolatos tények, adatok? A válasz „nem vagyunk nyo­mozók” formában hangzott el, ami viszont furcsa­, megvilá­gításba helyezi a fpl. 20 évvel ezelőtti adatok „beszerzését”. Az irányomban nagyon el­fogult riport megállapításait alap nélkülinek tartom és visszautasítom, vonatkozik ez természetesen a riporter saját megállapításaira is. Mivel a riportban tanszé­künk tevékenységéről, tényle­ges munkájáról nem esett egyetlen szó sem, álljon itt néhány adat az olvasók tájé­koztatására. Tanszékünk szak­tanszék, lényegében átfogja a teljes épületgépészet szakterü­letét. Oktatja a nappali és le­velező tagozat, a kiegészítő és angol nyelvű tagozatok hallga­tóit. Meghatározó jellemző számként a diplomatervező létszámot rögzíthetjük, ez az elmúlt 20 év alatt évente 40— 135 fő között ingadozott. Ve­zetésem alatt a tanszék több mint 1200 ifjú mérnököt bo­csátott ki. Ezek szakmai fo­gadtatása az ipar részéről kedvező volt, amit ha az utób­bi öt esztendőt vesszük is csak alapul, több mint 30 ipari, MTE,14%-, egyetemi stb. dip­­lomatervdíj is alátámaszt. Fo­lyamatosan szervezünk to­vábbképző és szakmérnöki tanfolyamokat, amelyek az ipari szakemberek részéről keresettek ma is, a nehéz gazdasági viszonyok ellenére. Oktatási tevékenységünket több ipari szakember, meghí­vott előadó támogatja. Számos hazai és külföldi oktatási in­tézmény áll velünk oktatási tapasztalatcserében, több in­tézménynek nyújtottunk segít­séget a szakmai programok kialakításában. Oktatási munkánkat segíti és kiegészíti az elmúlt két év­tizedben a tanszéki munkatár­sak tollából megjelent közel 15 kötet könyv, mintegy 20 kötet jegyzet, több száz cikk és konferenciaelőadás. A ki­adványok természetszerűleg az ipari szakemberek tevé­kenységét is szolgálják. Jelentős szerepe van a tan­széknek az egyéni szakmai to­vábbképzésben is. Több ösz­töndíjas, aspiráns, sok dokto­­randusz tevékenykedett a ve­zetésem alatti időszakban tan­székünkön. Számos tanszéki és tanszéki segítséggel, többek között a cikkben szereplő nyi­latkozók is. A fentiekhez hoz­zá kell még fűzni, hogy e te­vékenységet a tanszékünk 20- 30 között változó létszámmal látja el. Munkánk eredményéről — amiről a riport nem volt haj­landó semmit közölni — csu­pán ezt a rövid összefoglalást adom, azzal, hogy a megjelent cikk állításaival szemben, az elmúlt kb. két évtized alatt mégis folyt „valamilyen” ered­ményeket hozó munka is ná­lunk. A következőkben né­hány, szövegből kiemelhető vádra, majd személyenként is megadom a válaszaimat. A tanszék oktatási tevé­kenységét szinte azonos elma­rasztaló szavakkal illeti Nyer­ges Tibor, Meszléry Celesztin és Vankó András. Vélemé­nyük szerint a tanszékveze­tő „lezüllesztette” az oktatást. Ismerve korábbi — ezzel el­lentétes véleményüket — tu­domásul veszem a jelenlegi, erős indulatokkal teli vélemé­nyüket is. E kis csoport véle­ménye minden reális alapot nélkülöz és ezért vissza kell utasítanom. A mértékadó szakmai körökben a tanszék szakirányú oktatási tevékeny­ségéről, a kikerülő fiatal mér­nökök felkészültségéről min­dig is kedvező vélemény volt, s jelenleg is az van. Ez is bi­zonyítja, hogy az ágazati kép­zés harmonikusan illeszkedik a gépészmérnöki alapképzés­hez. A végzett hallgatók nagy száma — 1971­­és 1983 évek között épületgépészeti szakon (nappali és esti — levelező tagozaton) több mint 1200 fő szerzett diplomát — lehetővé teszi az oktatási tevékenység értékelését. Az ágazatunkon kiképzett mérnököket a nép­gazdaság minden ágában meg­találjuk, mert a kapott képzés széles körű ismeretanyagot nyújt. Sok, viszonylag fiatal tanítványunk foglal el már ma is vezető állást. Végzett hallgatóinkról, azok tevékenységéről — ezzel saját oktatómunkánkról — sok in­formációt gyűjtöttünk be ko­rábban is. Ezek részben az egyetemi csatornákon, részben szakmai, társadalmi szerveze­tek útján, részben az ipari szakemberektől érkeztek. A beérkezett nagyszámú véle­mény kedvező volt tanszékünk számára. Ismeretes, hogy sok ipari szakember segíti az oktatási munkánkat. Minden szigorló ipari konzulens mellett ké­szíti diplomamunkáját, bírála­tát is ipari szakember készíti el, így szükségszerűen minden évben nagyszámú külső ipari szakember véleményével ta­lálkozunk. Kiegészíti ezt a ké­pet még az államvizsga, ame­lyen 20-25 ipari szakember vesz részt. Egyébként az a tény is ismeretes, hogy egyik legnyitottabb államvizsga ta­lálható ágazatunkon, mert — létszámtól és témáktól füg­gően — azokban 5-6 tanszék vesz részt. Oktatási munkánkat minő­síti a hallgatók hozzáállása is. Ágazatunk irányába köztudot­tan nagy az érdeklődés, jól­lehet előttünk is ismeretes az a körülmény, hogy a diplo­máig sok munka árán juthat­nak el. Végzett hallgatóink, fiatal mérnökeink iránti igen nagy kereslet is ellentmond Nyerges és barátai vélemé­nyének. Az oktatási munkánk egy­fajta kedvező értékelésének lehet azt is tekinteni, hogy hallgatóink, fiatal mérnökeink nagy számban kapnak díjakat, elismerést pályázatokon, diák­köri rendezvényeken. Az államvizsgával kapcsola­tos riporteri megállapításra külön is szükséges kitérnem. Szerintem nyitás után eltávoz­tam, majd „alkoholos állapot­ban” visszatértem és­ kiosztot­tam a jegyeket. Ez a megál­lapítása a riporternek nélkü­löz minden alapot. Igaz vi­szont, hogy minden állam­vizsga indításán és zárásán a tanszékvezető vagy helyettese tanácskozási joggal jelen van, akkor is, ha nem tagja a bi­zottságnak. Ezt különösen a külső elnökök és bizottsági ta­gok várják el. A tanszéki kutatómunkával kapcsolatos Erdősi-féle meg­jegyzésre elmondom, hogy ku­tatómunkáink jelenleg zöm­mel ipari megbízások köréből kerülnek ki. Tevékenységünk az építőiparhoz kapcsolódik, s az iparág helyzete a tanszéki munkaellátottságot is befolyá­solja. KK-munka-ellátott­­ságunk jobb is lehetne, jelen­leg főleg csak a határterüle­tekről tudunk megbízást sze­rezni. Nem helytálló az az ál­lítás, hogy bizonyos cégek a megbízást a tanszéknek „nem adják már oda”. Eddig meg­bízóinkkal egyetlen esetben sem volt teljesítéssel, teljesítés minőségével kapcsolatos vi­tánk. Tanszékvezetéssel kapcsola­tos megjegyzésekre adandó válaszaim előtt szeretném elő­rebocsátani, hogy egy munka­helyen rövid és hosszú távú tevékenységek végzése során természetesen vannak ellenté­tes elképzelések, vélemények. Az esetleges vitákat lezárva, a különféle feladatok szétosztá­sa során szükségszerűen nem lehet egyszerre minden kíván­ságnak és elvárásnak eleget tenni, hiszen a lehetőségek korlátozottak. Ilyen jellegű problémák szinte naponta adódhatnak, amik azonban a legtöbb esetben rendben meg­oldódnak és lekerülnek a na­pirendről. Vezetési módszereimről el­ítélően nyilatkozik a ripor­ter, a négy külső, akikhez há­rom tanszéki dolgozó is csat­lakozott. Véleményük igen nagyfokú­­elfogultságot tük­röz, valós alapja e vélemé­nyeknek a nyilatkozatokból nem olvasható ki. Sajnos a ri­porter nem volt hajlandó más, mértékadó tanszéki munka­társak véleményét kikérni. A riporter 60 főt emleget úgy, akik közel két évtized alatt „elhagyták” a­­ tanszéket.­ Nem tudom, hol nyomozta ki ezt az adatot, nem tudom, va­lójában hányan távoztak tő­lünk. A tanszék létszáma az elmúlt 20 év alatt sokat válto­zott. Az oktatólétszámot a hallgatói létszám befolyásolja. A 70-es évek közepén nagyon felfutott a szakos hallgatói létszám, a csúcs az 1976-os év volt, amikor a diplomázók szá­ma 135 fő volt, míg jelenleg 41 fő, ami koron belül a mai hallgatólétszámokhoz viszo­nyítva igen kedvező. A 70-es évek oktatási reformja, vala­mint az esti-levelező létszám csökkenése következtében a tanszék oktatási munkája je­lentősen megcsappant, ami az oktatólétszámban szükség­szerűen megmutatkozik. Korábban számos ösztöndí­jas, időszakos foglalkoztatású gyakornok, aspiráns volt a tanszéken. Mérnöklétszámot a 70-es években gyarapította KK, pl. más keret terhére fog­lalkoztatott időszakos alkalma­zott is. Voltak viszont idősza­kok, amikor műhelydolgozók, ill. adminisztrátorok gyakran cserélődtek. Visszatérő vádként szerepel a rossz hangulat, a „félelmet” keltő légkör a cikkben. Ezt a vádat is vissza kell utasíta­nom, mint alap nélkülit Ugyanis a tanszéki panaszte­vők napi munkakapcsolatban álltak velem, minden témáról — szakmai, személyi stb. — véleményt cseréltünk. Sőt mint funkcionáriusok segítet­ték a tanszékvezető munkáját. 1988 októberéig sem a párt­­sem a szakszervezeti bizalmi a tanszéki renddel, a vezetési módszerekkel kapcsolatosan egyetlen észrevételt sem tett. Erdősi István ezt annál in­kább is megtehette volna, mert időnként munkahelyen kívül is összejöttünk, sőt családi események részese is volt. Fentieket alátámasztják a kö­zelmúltban, ill. régebben vég­zett kari és egyéb felülvizs­gálatok. Viszont kimaradt a cikkből Beck István és Majo­ros Imre tanszéki légkörről szóló kedvező nyilatkozata. Nyerges Tibor és társai „óraelvonást”, mint büntetési formát emlegetik. Ez termé­szetesen csupán hangulatkel­tésre lehet jó, valóságos alap­ja nincs. A 70-es évekbeli hall­gatói csúcs lefutása után ked­vező volt az oktatói ellátottsá­gunk, mód volt váltott elő­adókkal több tárgyat előadni — pl. Molnár Zoltán és Ho­­monnay Györgyné a fűtéstech­nikát évente váltva adták elő. Hasonló esetek fordultak elő a beosztott oktatóknál is. Arra is nyílott lehetőség a 80-as évek első felében, hogy kuta­tási feladatokra egy-egy félév­re egy-két oktatót ráállít­sunk és ezalatt oktatástól mentesített volt, s ezt az okta­tók zöme kedvezően fogadta. Utólag ezt minősítik a tan­székről eltávozottak óraelvo­násnak. Chappon Miklós eh­hez még hozzáteszi, hogy óra helyett „rásóztak” 9 diploma­­tervezőt. Nálunk a tavaszi fél­évben meghatározó volt a dip­lomatervezési tevékenység, az oktatók egy részének ez volt­ az oktatási munkája a félév során. Tanszékünkön ezt a munkát eddig ugyanolyan ok­tatási feladatnak tekintettük, mint a többi tantermi elfog­laltságot. A riporter és egyes nyilat­kozók „sok betegségről” ír­nak, s ennek során a mai idők­re helyezik át a közel két év­tized alatt előfordult eseteket. Úgy mondotta, hogy ő nem nyomozó, nyilván azért nem tette oda a nevek mellé a be­­betegedés évszámát. Másokba viszont szeretné beültetni azt a tudatot, hogy betegségének oka a tanszékvezető (pl. Beck Istvánnál). Meszléry Celesztin és Erdősi István régebbi be­tegsége — mint akkor bizal­mukkal engem megtiszteltek és elmondottak —, magánéleti, nehéz problémákkal is össze­függött. Egyébként szerencsé­re Beck István esete volt az elmúlt 4-5 évben a hosszabb betegségek közé sorolható. Ugyancsak emlegeti s felrója a riporter Ruppert Ferenc technikus esetét, aki a nyolc­vanas évek elején betegedett le. Ruppert Ferenc, Magyar Tamás keze alatt dolgozik, ve­­­lem„ közvetlen,­­munkakapcso­lata nincs, s nem is volt, a­z épületi laborban a „légkört” a helyi vezető alakítja, így visz­­sza kell utasítanom ezt a vá­dat is. A leírtak és a tendenciózu­san összeállított cikk összeve­téséből látható, hogy a nyilat­kozók összességében szemé­lyemmel kapcsolatban olyan „vádakat” hoztak fel, ame­lyeknek nincs érdemi alapjuk. Erős indulat és egyfajta sér­tettség fűzi át Nyerges és tár­sai nyilatkozatát, de sem idő­ben, sem történési sorrendben nem ragaszkodtak az esemé­nyekhez, az esetleges tények­hez. Megjegyzendő: Nyerges Tibor, de a három másik tár­sa is önként hagyta el a tan­széket, senki sem tanácsolta el őket. Viszont nem tudom hova sorolni Erdősi István és Ma­gyar Tamás ugyancsak indu­latos, s mint a későbbiekből kitűnik, igen kevés alappal bí­ró nyilatkozatát. A következőkben a nyilat­kozatok sorrendjében válaszo­lok az egyes személyek vád­jaira. A csak személyemet sér­tő megjegyzésekre itt nem té­rek ki, hiszen mindegyikre külön-külön nem lehet vagy nem itt kell reagálni. NYERGES TIBOR a Könnyű­ipari Tervező Vállalat szakági főmérnöke. Tanszékünket kö­zel 10 esztendeje hagyta el, majd visszaoktatta néhány évig az Ipari szellőzés c. vá­lasztható tárgyat. Nyerges Ti­bor azzal vádol, hogy az okta­tást lezüllesztettem, állítását azonban semmivel nem tudja alátámasztani. A fiatal kezdő mérnökök tudását véli ke­vésnek. Megkérdeztem éppen ezért a Könnyűipari Tervező Vállalatnál dolgozó Fónyad Tibor főmérnököt, osztja-e Nyerges Tibor véleményét. El­mondása szerint a hozzá kerü­lő szigorlók, bírálatra meg­küldött diplomatervek teljes egészében megfelelnek az el­várásoknak. Nyerges Tibor véleménye egyszemélyi és nem intézeti véleményként hangzott el, ez a vélemény azonban szemé­lyem elleni támadás és rágal­mazás. Az előzőekben már említett nagyszámú végzős szakmai tevékenysége lehet különböző lehet különböző módon a fiatal mérnököket osztályozni, eddig a tanszék­re visszajutott különféle szin­tű Vezetői vélemények egé­szen mást tükröznek, mint amit nevezett állít. Nyerges Tibor az oktatás elsorvasztásával vádol, misze­rint tárgyakat „szüntettem meg”, fakultatívvá tettem stb. Nevezett maga is részese volt az 1970-es évek közepén ké­szített tantervreformnak. Az épületgépészet ennek során került be a folyamattervező szak ágazatai közé. Ekkor ok­tatási lehetőségünk beszűkült, az akkor működő oktatási bi­zottság Vízellátás — csator­názás, a Gázellátás c. tárgyak törlését kérte, így ezek a té­mák egy része később csak fakultatív előadások formájá­ban szerepelhetett. A későbbi­ek során a 10. félévi választ­ható tárgyak órakerete is tör­lésre került — egyidejűleg a hallgatólétszám is jelentősen csökkent — ezzel oktatási ter­helés is csökkent. Nyerges Ti­bor figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy a tanszék a tanterv utasítása szerint tar­tozik oktatni, s azon a tan­székvezető nem változtathat, tárgyakat nem törölhet. Tá­madja a labor- és tantermi gyakorlatokat is, amit szintén vissza kell utasítanom, mert e téren az utolsó évtizedet te­kintve nem is lehet ismerete. Egyébként a laborgyakorlatok irányítója Erdősi István, Hű­tés- és koímatechnika c. tárgy­gyakorlatait Magyar Tamás fogja össze és irányítja. Tanszékvezetési módszerei­met is kárhoztatja Nyerges Tibor, így emlegeti a KK- munkák szoros határidejét. Tekintve, hogy a határidőt a témavezető egyezteti le a megbízóval, így állítása velem kapcsolatban csak elfogultsá­gából eredhet. Hasonlóan ér­tékelhető a „hosszú ellenőrzé­si idővel” kapcsolatos meg­jegyzése is, mert a tanulmány, jelentés, stb. ellenőrzési idejét a munka jellege szabja meg. A KK-pénzek igazságtalan felosztását említi, ezzel kap­csolatosan bizonyára Nyerges Tibor elfelejtette azt a gya­korlatot, ami a múlt évtized­ben is fennállt, miszerint a pénz felosztására a témaveze­tő teszi a javaslatot. Munkakapcsolatokat is kri­tizálta Nyerges Tibor, szerin­te folyton váltogattam a „ki­tüntetett” embereket magam körül. Nevezett­e, vádjára csu­pán azt mondhatom — amit az előző évtizedben neki is megmondtam — sohasem sze­rettem a „fülbesúgó” munka­társakat. Ugyancsak felrója Nyerges Tibor néhány valamikori munkatárs elmenetelét. A va­lós tények az általa emlege­tett személyekkel kapcsolat­ban az alábbiak: Zöld és Ma­kara kollégák 1971-ben távoz­tak a tanszékről, míg Donáth Béla, Katta József és Tettay István határozott idejű ösz­töndíjas, illetőleg gyakornok voltak. MESZLÉRY CELESZTIN je­lenleg a FÉG leányvállalat igazgatója, tanszékünket há­rom esztendeje hagyta el, ko­rábbi oktatói besorolása ad­junktus volt. Elmondása sze­rint előfordult, hogy hallgatói érdemjegyet tanszékvezetői utasításra kellett megállapíta­nia. Ez természetesen nem helytálló, mert a vizsgáztatás végeredményébe sohasem szóltam bele. Valószínűleg a diplomatervek — amelyek kü­lönféle témából, más-más konzulensek vezetése alatt ké­szülnek — tanszéki értékelé­séről lehet szó, amire Mesz­léry Celesztin utal, mert eze­ket államvizsga előtt a tanszé­ki referensek átnézik az érté­kelés közös nevezőre hozása érdekében. Meszléry Celesztin is órael­vonásról­ nyilatkozik, pedig előtte is ismeretesek a koráb­bi események. (Meszléry Ce­lesztin korábban a tanszék ok­tatási felelőse volt.) Valamikor Somhegyi Károly, majd Vida Miklós adta elő a Gázellátás c. tárgyat, Meszléry Celesztin tanársegédként kísérője volt a külső előadóknak. Az 1970- es évek reformja ezt a tárgyat megszüntette. A tanterv a le­velező tagozaton nem válto­zott, ott szerepelt továbbra is a Gázellátás, aminek nevezett volt az­ előadója, adjunktusi kinevezése után. Ugyancsak a tantervreform után beiktat­tunk a 10. félévi választható tárgyak közé egy gázos témát, de a 10. félév törlése után ez a tárgy lekerült a tanrendről. Ugyancsak nem beszél ne­vezett arról, hogy — valami­kor az 1980-as évek elején — hosszabb ideig nem vehetett részt az oktatásban betegség miatt — sportpályáról vitték kórházba. Hosszabban beteg volt, sőt felépülése után is kérte — kapta is — félévekre mentesítését az oktatási mun­kából — hivatkozva egészség­­ügyi és könyvszakértői tevé­kenységére. A valamikori tantervreform idejével összeesik dr. Vida Miklós címzetes tanári kine­vezése. S az elvárások értel­mében vállalta az oktatásban való közreműködést, bár kéré­sére a tanrendben többször Vida—Meszléry páros szere­pelt. Meszléry Celesztin által sa­ját valamikori minősítésével kapcsolatosan elmondottak nem helytállók. Valójában a képzési tervek felülvizsgálatá­ról volt szó a hivatkozott ér­tekezleten. Észrevételeket a teljes tanszéki kollektíva előtt a kari személyzeti vezetők je­lenlétében kaphatta. Az akko­ri bizalmiakra vonatkozó mostani — velem is kapcso­latos — megjegyzését vissza kell utasítanom. Kandidátusi értekezésének vitájáról az újságírónak „sej­tet" bizonyos dolgokat. Való­ságról nem beszél, miszerint a vita során kapott észrevétele­ket, amiket ott nem vett jó­néven. Később azonban azokat át­vezette és eredményesen meg­védte értekezését, arra a jegy­zőkönyvre hivatkozva és tá­maszkodva, amit a szóban for­gó értekezleten vettek fel. Egyébként a tanszéki vitán felvett jegyzőkönyv Meszléry Celesztin munkáját pozitíven értékelte — bizonyos kiegészí­téseket, részletek átdolgozását javasolva. Meszléry Celesztin az okta­tási munkánk színvonalát rossznak ítéli — másokra hi­vatkozva. Újra az előzőekben elmondottakra utalok, amikor Meszléry Celesztin véleményét tudomásul veszem azzal, hogy most ez a véleménye, de meg­jegyzem, hogy néhány eszten­dővel korábban még nem így nyilatkozott. Ugyancsak el­gondolkoztató a mostani véle­ményével kapcsolatosan az, hogy oktatási munkánkról al­kotott negatív véleménye el­lenére­­a saját fiát hozzánk szakosította. VANKÓ ANDRÁS Mérnöki Műhely Tervező Kisszövetkezet munkatársa, korábban szerző­déses munkatárs, majd tanár­segédi munkakörben oktató, kb. 4 éve hagyta el a tanszé­ket. A riporternek úgy nyilatko­zott, hogy belekényszerítettem olyan kutatómunkába, ami­nek semmi haszna sincs. Ez a kutatási feladat a légtechnikai rendszerek légfűtőtesteinek méretezési kérdése volt. E té­mával ma is sokan foglalkoz­nak — közöttük mi is, de szá­mos ipari szakember is. Az utóbbi időben is több publiká­ció jelent meg e témából (pl. Erdősi, Beck, Kajtár kollégák). A probléma igen összetett fel­adat, ma is csak jó közelítő megoldás található e hőcseré­lők méretezésére. Korábban — a hallgatói lét­szám erős csökkenése követ­keztében — mód nyílott arra is, hogy oktatók egy-egy fél­évre az oktatásból függetlenít­­hetők legyenek és csak kuta­tással foglalkozzanak. E prob­lémakör művelésére 3 főből álló csoportot szerveztünk Beck István vezetésével, neve­zett is ennek a teamnek volt a tagja. Vankó András az oktatás­ban végzett személyes munká­mat igen éles szavakkal illeti. Az elfogult véleményt vissza­utasítom, mert kijelentése részleteiben és egészében rá­galmazás. Az elmúlt évtizedek alatt több tantárgyat adtam elő a felnövekedő évfolyamok­nak. A hivakozott nagyszámú mérnök — 1971 óta több mint 1200 fő — az általam oktatott tématerületen is megállja a helyét, s az ipar irányító szak­embereitől e téren is eddig csak elismerést kaptunk. Nevezett is emlegeti a „so­rozatos” megbetegedéseket tanszékünkön — természete­sen időpontok nélkül, így Fa­zekas Istvánnal kapcsolatosan — aki négy évvel ezelőtt el­halálozott — sem azt mondja el, hogy már korábban leszá­zalékolták tüdő-szív problé­mákkal, s Fazekas István ezt követően nem cigarettázott, nem ivott alkoholt, így szá­mára nem volt „Kemény Jó­zsef napi italozás” sem. * Meszléry Celesztin korábban a tanszék oktatási felelőse volt.

Next