A Jövő Mérnöke, 2001 (48. évfolyam, 1-9. szám)

2001-02-22 / 1. szám

rint is indokolt - elképzelése, hogy a különböző felsőoktatási intézmények között nyitottabbá te­szi a hallgatókért folyó versenyt. Ki kell alakíta­nunk a különböző lehetséges helyzetekben a célszerű egyetemi viselkedési formát. A Műegyetemen folyó elitképzés két legfonto­sabb oszlopa a tudományos diákköri tevékeny­ség és a PhD/DLA képzés. Ez utóbbival kapcso­latos teendőket is tartalmazza az Egyetemi Ta­nács által elfogadott intézkedési terv. Ebből kü­lön kiemelem, hogy törekednünk kell arra, hogy az igen tehetséges hallgatók eddiginél nagyobb hányada zárja fokozat megszerzésével tanulmá­nyait. Terveinknek megfelelően mindent meg kell tennünk, hogy a legjobbak - indokolt eset­ben - további egy évig ösztöndíjban részesülje­nek. A tudományos kutatás, műszaki fejlesztés te­rületén a két legfontosabb egyetemi feladatnak külső kapcsolataink erősítését, az érdemi mun­kát végzők munkájának könnyítését érzem. Az érdemi munkát végzők munkájának könnyítését szolgálják különböző információs kiadványaink, s a munkáját idén megkezdő Pá­lyázati Iroda, amelynek tevékenységét a jövő­ben fejlesztjük. Áttételesen az említett célt szol­gálhatja a megbízásos kutatások feltételeinek javítása, és a témavezetőknek központi admi­nisztratív szolgáltató hely létesítése. Kutatási tevékenységünk hatékonyságát nö­veli, ha - nem adminisztratív eszközökkel­­ elő­segítjük az interdiszciplináris kutatásokat. Ilyen eszköz lehet például a kutatók önkéntes, átme­neti csoportosulásainak, külső kutatókkal és gazdálkodó szervezetekkel közös konzorciumai munkájának megkönnyítése. Nemzetközi kapcsolataink ápolásának célja az oktatás és a tudományos kutatás segítése. Egyetemi szinten azokkal a feladatokkal érde­mes foglalkoznunk, amelyek az említett területe­ken érezhető eredményhez vezethetnek, azaz bővítik hallgatóink külföldi tanulmányi, gyakor­latszerzési lehetőségeit, s javítják oktatóink ku­tatási pályázati esélyeit. Az oktatók helyzetének elemzésével két Egye­temi Tanács által elfogadott anyag is foglalkozik (Oktatói utánpótlás, kinevezési gyakorlat). Igen fontos tényként itt is megerősítem, hogy az Egyetem jövője szempontjából meghatározó je­lentőségű az oktatói utánpótlás szerepe, s en­nek egyik eszköze a gyorsabb előmenetel felté­teleinek biztosítása és az ezt lehetővé tevő kine­vezési gyakorlat. További igen fontos eszköz le­het a vállalatok támogatása. Az ilyen támogatá­sok megszerzésére megválasztásom esetén minden erőfeszítést megteszek. Tekintettel arra, hogy az egyetemek életében meghatározó jelentőségűek a kiemelkedő pro­fesszorok, a fiatalok támogatása mellett segíte­ném külső szakemberek Egyetemünkre kerülé­sét is. Rektorként eddig is számos fórumon elmond­tam - s megválasztásom esetén ugyanezt ten­ném -, hogy a műegyetemi oktatói fizetések megállapításakor hosszabb távon nem lehet fi­gyelmen kívül hagyni a piaci szektor - szeren­csére gyorsan növekedő - mérnöki béreit. Az elmúlt időszakban a hallgatók és ezen be­lül a hallgatói önkormányzat - megítélésem szerint - progresszív szerepet játszott az Egye­tem életében. Aktívan és felelősségteljesen vet­tek részt a tanácsok munkájában. Számos olyan rendezvényt kezdeményeztek, amelyek hozzájárultak az egyetemi hagyomá­nyok megerősödéséhez (Duna-parti Egyetemek Regattája, Öregdiák Találkozó, Mérnökbál). Az általuk végzett felmérések értékesek, kiadványa­ik hasznosak voltak. A jelenleg működő formával kapcsolatos ked­vező tapasztalataim alapján a hallgatók felada­taiban, jogaikban jelentősebb változtatást nem kezdeményeznek, különösen nem az Egyetemi, Kari Tanácsokban és azok bizottságaiban elfog­lalt helyükben, szerepükben. Változatlanul indo­koltnak érzem a hallgatók bevonását minden, az oktatással és szociális helyzetükkel kapcsola­tos döntés előkészítésébe. Ezzel kapcsolatban biztosítanám, hogy tevékenységükhöz szüksé­ges források továbbra is rendelkezésükre állja­nak. Néhány területen (stratégia kimunkálása, hu­mánpolitika, minőségbiztosítás) azonban alig jutottunk túl a szándékok deklarálásán. Ezen te­rületek erősítését a következő évek feladatának érzem. A stratégiai terület fontossága indokolja, hogy felügyeletét önálló stratégiai rektorhelyet­tes lássa el, akinek e mellett feladata lenne az információs társadalommal kapcsolatos egyete­mi teendők koordinálása is. Ennek megfelelően a rektorhelyettesek száma háromra növekedne. Az Egyetem gazdálkodásának középtávú át­alakítását most készíti elő az Egyetemi Tanács. Bevezetésre került az Egységes Gazdálkodási Rendszer. Kívánatosnak tartom, hogy az infor­matikára támaszkodva olyan gazdálkodási rendszer jö­n létre, amely a felhasználók szá­mára is áttekinthető és könnyen kezelhető. Az elmúlt időszakban munkámat összetartó vezetői közösség segítette. Megválasztásom ese­tén továbbra is számítanék munkájukra. Straté­giai rektorhelyettesnek megfelelő kari vezetői tapasztalattal rendelkező egyetemi tanárt kér­nék fel. Budapest, 2001. február 8. Dr. Detrekői Ákos tanszékvezető egyetemi tanár, rektor az MTA rendes tagja

Next