A Jövő Mérnöke, 2001 (48. évfolyam, 1-9. szám)
2001-02-22 / 1. szám
rint is indokolt - elképzelése, hogy a különböző felsőoktatási intézmények között nyitottabbá teszi a hallgatókért folyó versenyt. Ki kell alakítanunk a különböző lehetséges helyzetekben a célszerű egyetemi viselkedési formát. A Műegyetemen folyó elitképzés két legfontosabb oszlopa a tudományos diákköri tevékenység és a PhD/DLA képzés. Ez utóbbival kapcsolatos teendőket is tartalmazza az Egyetemi Tanács által elfogadott intézkedési terv. Ebből külön kiemelem, hogy törekednünk kell arra, hogy az igen tehetséges hallgatók eddiginél nagyobb hányada zárja fokozat megszerzésével tanulmányait. Terveinknek megfelelően mindent meg kell tennünk, hogy a legjobbak - indokolt esetben - további egy évig ösztöndíjban részesüljenek. A tudományos kutatás, műszaki fejlesztés területén a két legfontosabb egyetemi feladatnak külső kapcsolataink erősítését, az érdemi munkát végzők munkájának könnyítését érzem. Az érdemi munkát végzők munkájának könnyítését szolgálják különböző információs kiadványaink, s a munkáját idén megkezdő Pályázati Iroda, amelynek tevékenységét a jövőben fejlesztjük. Áttételesen az említett célt szolgálhatja a megbízásos kutatások feltételeinek javítása, és a témavezetőknek központi adminisztratív szolgáltató hely létesítése. Kutatási tevékenységünk hatékonyságát növeli, ha - nem adminisztratív eszközökkel elősegítjük az interdiszciplináris kutatásokat. Ilyen eszköz lehet például a kutatók önkéntes, átmeneti csoportosulásainak, külső kutatókkal és gazdálkodó szervezetekkel közös konzorciumai munkájának megkönnyítése. Nemzetközi kapcsolataink ápolásának célja az oktatás és a tudományos kutatás segítése. Egyetemi szinten azokkal a feladatokkal érdemes foglalkoznunk, amelyek az említett területeken érezhető eredményhez vezethetnek, azaz bővítik hallgatóink külföldi tanulmányi, gyakorlatszerzési lehetőségeit, s javítják oktatóink kutatási pályázati esélyeit. Az oktatók helyzetének elemzésével két Egyetemi Tanács által elfogadott anyag is foglalkozik (Oktatói utánpótlás, kinevezési gyakorlat). Igen fontos tényként itt is megerősítem, hogy az Egyetem jövője szempontjából meghatározó jelentőségű az oktatói utánpótlás szerepe, s ennek egyik eszköze a gyorsabb előmenetel feltételeinek biztosítása és az ezt lehetővé tevő kinevezési gyakorlat. További igen fontos eszköz lehet a vállalatok támogatása. Az ilyen támogatások megszerzésére megválasztásom esetén minden erőfeszítést megteszek. Tekintettel arra, hogy az egyetemek életében meghatározó jelentőségűek a kiemelkedő professzorok, a fiatalok támogatása mellett segíteném külső szakemberek Egyetemünkre kerülését is. Rektorként eddig is számos fórumon elmondtam - s megválasztásom esetén ugyanezt tenném -, hogy a műegyetemi oktatói fizetések megállapításakor hosszabb távon nem lehet figyelmen kívül hagyni a piaci szektor - szerencsére gyorsan növekedő - mérnöki béreit. Az elmúlt időszakban a hallgatók és ezen belül a hallgatói önkormányzat - megítélésem szerint - progresszív szerepet játszott az Egyetem életében. Aktívan és felelősségteljesen vettek részt a tanácsok munkájában. Számos olyan rendezvényt kezdeményeztek, amelyek hozzájárultak az egyetemi hagyományok megerősödéséhez (Duna-parti Egyetemek Regattája, Öregdiák Találkozó, Mérnökbál). Az általuk végzett felmérések értékesek, kiadványaik hasznosak voltak. A jelenleg működő formával kapcsolatos kedvező tapasztalataim alapján a hallgatók feladataiban, jogaikban jelentősebb változtatást nem kezdeményeznek, különösen nem az Egyetemi, Kari Tanácsokban és azok bizottságaiban elfoglalt helyükben, szerepükben. Változatlanul indokoltnak érzem a hallgatók bevonását minden, az oktatással és szociális helyzetükkel kapcsolatos döntés előkészítésébe. Ezzel kapcsolatban biztosítanám, hogy tevékenységükhöz szükséges források továbbra is rendelkezésükre álljanak. Néhány területen (stratégia kimunkálása, humánpolitika, minőségbiztosítás) azonban alig jutottunk túl a szándékok deklarálásán. Ezen területek erősítését a következő évek feladatának érzem. A stratégiai terület fontossága indokolja, hogy felügyeletét önálló stratégiai rektorhelyettes lássa el, akinek e mellett feladata lenne az információs társadalommal kapcsolatos egyetemi teendők koordinálása is. Ennek megfelelően a rektorhelyettesek száma háromra növekedne. Az Egyetem gazdálkodásának középtávú átalakítását most készíti elő az Egyetemi Tanács. Bevezetésre került az Egységes Gazdálkodási Rendszer. Kívánatosnak tartom, hogy az informatikára támaszkodva olyan gazdálkodási rendszer jön létre, amely a felhasználók számára is áttekinthető és könnyen kezelhető. Az elmúlt időszakban munkámat összetartó vezetői közösség segítette. Megválasztásom esetén továbbra is számítanék munkájukra. Stratégiai rektorhelyettesnek megfelelő kari vezetői tapasztalattal rendelkező egyetemi tanárt kérnék fel. Budapest, 2001. február 8. Dr. Detrekői Ákos tanszékvezető egyetemi tanár, rektor az MTA rendes tagja